Acceleratievideo 900NG Turbo met MBC

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Orion
Geregistreerd lid

Acceleratievideo 900NG Turbo met MBC

Bericht door Orion » vr 13 aug, 2010 15:55

Vandaag ben ik bij het doorspitten van m'n archief op dit filmpje van m'n 900NG gestoten. Ik dacht dat het wel interessant zou zijn voor sommigen om te zien wat een T5 NG'tje doet met een manuele boost controller van (toen) nog geen 70 euro. Dit filmpje dateert van vorig jaar en is op de autobahn in Duitsland gefilmd als test van m'n toen net aangekomen verlengkabeltje voor de PSP Go Cam. :mrgreen:

De details staan in de beschrijving, kort gezegd: auto volledig standaard (voor zover ik weet toch) met halfdode koppeling, slechte motorsteunen, lekkende flexpijp, zelfbouw openluchtfilter, Forge dumpvalve en MBC, geen fuelcut. APC meter gaat tot 1/3 in het rood en bouwt gestaag af vanaf 5.000 tpm. Auto loopt op 17" wielen met Dunlop banden.

Let wel, vanwege de plaats van de camera moet je de schaduw van de wijzer volgen voor een correcte lezing, ik houd graag steeds een hand aan het stuur en dat gaat niet zo goed met een camera in de hand. :O:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kkxg-n_3xY0[/youtube]

*zucht* Dat gaat een heel stuk beter vooruit dan de '94 Ford Fiësta 1.3 met CVT of de 125cc Yamaha waar ik de voorbije maanden op ben toegewezen voor transport. :(

Voor de sceptici: nu ik een extra T5 ECU in het bezit heb wordt er binnenkort op T5suite overgegaan en krijgt de MBC een ander doel... maar daarover pas binnen enkele maanden meer! :)

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Acceleratievideo 900NG Turbo met MBC

Bericht door Nick » vr 13 aug, 2010 16:08

voor de vergelijking, mijn 9-3 T5 met APC en stage1 (automaat)

mark123
Geregistreerd lid

Bericht door mark123 » vr 13 aug, 2010 16:21

oe zeg, dat mis ik!

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » vr 13 aug, 2010 16:34

wat mis je?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 13 aug, 2010 17:26

Hij staat weer te koop hoor, gewoon terugkopen ;)

mark123
Geregistreerd lid

Bericht door mark123 » vr 13 aug, 2010 17:27

Nee alex, als ik iets anders koop wordt het Aero of Viggen.

Eerst maar is de 96 opknappen en dan is kijken wat ik daar mee doe!

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » ma 16 aug, 2010 17:44

TCSE schreef:voor de vergelijking, mijn 9-3 T5 met APC en stage1 (automaat)
Hmmm, ook niet slecht. Wel een ietsiepietsie trager dan de mijne en daar verschiet ik om eerlijk te zijn van.

Gemeten met stopwatch versus Youtube op de teller, dus niet zo heel precies, maar toch :lol: :

MBC manueel:
0-100: 7,2s
0-140: 12,6s
80-120: 4,9s (dooracceleratie in 2-3)

Stage 1 auto:
0-100: 8,4s
0-140: 15,5s
80-120: 6,1s (dooracceleratie in 2)

Automaat verliest wel wat vermogen naar de wielen in de koppelomvormer (zo'n 5 à 10% extra) en ik veronderstel dat de jouwe een Caab is? Dan weegt die ook wat meer - hoewel er bij mij ook zo'n 85 kg audiomateriaal in zit en ik zelf ook nog eens 100 kg neerzet. Dus ik denk dat, als de jouwe 230 pk heeft, ik toch zeker op de door mij geschatte 210 pk zou moeten zitten. Leuk. 8)

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » ma 16 aug, 2010 17:53

ja klopt, het is een caab. Overigens heb ik dit filmpje gemaakt op een zomerse dag bij 32 graden en open rijden. Ik rij (nog) met een standaard HPT intercooler, en dit is op moment van filmen een beperkende factor.

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » ma 16 aug, 2010 18:13

Ja ik ook, je merkt de heatsoak wel... het was toen ik filmde zo'n 20°C maar het was ook niet de eerste keer dat ik volgas gaf op dat traject (was toen reeds een half uurtje onderweg via B-wegen met veel verkeerslichten). Ach, de Viggen IC ligt gereed... al twijfel ik nu of ik die niet zou verkopen en meteen voor een alu exemplaar zou gaan. Maar dan duurt het weer langer vooraleer de rest (3" DP, stage 3) in orde komt en ik heb 'em nu toch al liggen.

Keuzes, keuzes... :x

karachy
Geregistreerd lid

Bericht door karachy » wo 18 aug, 2010 0:06

Een vriend van me heeft zo'n gps acceleratie meet kastje, mijn 9-3 t5 caab speektuning stage 1 doet 0-100 in 7,9s (incl. passagier en handgeschakeld), na veel oefenen en dat op 195x15 bandjes.
Automaat verliest Dan niet heel veel (of ik kan niet schakelen...)

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 18 aug, 2010 8:34

Moet wel iets sneller kunnen, trap je hem wel volledig de toerenbegrenzer in dan? (niet dat ik dat vaak doe hoor, maar als je het echt wil weten lijkt dat me wel noodzakelijk)

karachy
Geregistreerd lid

Bericht door karachy » wo 18 aug, 2010 9:33

Op het kastje staan ook de tussentijden, dus weet ik waar ik wat tijd verlies. Ik verlies op 2 momenten tijd. Bij het wegrijden (banden spinnen, gevoel tussen gas en spinnen is lastig te vinden) en bij het schakelen van 2 naar 3. In z'n 2 haal ik net de 100 niet.
Na zo'n poging of 8 merkte ik wel duidelijk het hitte probleem van de intercooler in z'n 2 vn wat hoger in de toeren.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 18 aug, 2010 9:50

Ik zelf trap nooit zo ver door, maar op het 1e filmpje in deze thread (die van de mbc), zie je dat er de 2e versnelling toch net de 100 wordt gehaald.
Ochja, ik blijf van mening dat een Saab geen stoplichtsprinter is, veel te zwaar, en te weinig power onderin de toeren he.

keesvanputten
Geregistreerd lid

Bericht door keesvanputten » wo 18 aug, 2010 10:49

Honderd in z'n twee zou je makkelijk moeten kunnen halen, draait dan zo'n 6000 toeren. Wielspin is wel een serieus probleem. De Saab is idd meer in z'n element op de snelweg dan bij stoplichtsprintjes.

karachy
Geregistreerd lid

Bericht door karachy » wo 18 aug, 2010 11:00

Mijn versnellingsbak is ooit vervangen door een gereviseerde andere bak (ook 9-3, weet niet welke motorisering) . Na vervanging draait de motor nu op de snelweg bij 120 ook net meer dan 3.000 toeren ipv net minder. Misschien is dat het verschil.

Plaats reactie