B202 shortblk + B212 kop (gevlakt) + B201apc zuigers

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

B202 shortblk + B212 kop (gevlakt) + B201apc zuigers

Bericht door Torsten » do 02 sep, 2010 11:54

B202T shortblk + B212 kop (gevlakt) en inlaat + B201apc zuigers (eerste overmaat)
Turbo: TD04 of TE05
Injectie: vooralsnog Lucas C14
Boostcontrol: vooralsnog APC

Dit is de combinatie die ik wil gaan gebruiken en eigenlijk is die geboren uit wat ik heb liggen. Heeft iemand hier al ervaring met zo'n setup?
De compressie zal lager liggen dan een standaard 202 turboblok + kop, maar ik kan de gevolgen van de T8 zuigers niet inschatten. Iemand ideeen?

brinky
Donateur
Donateur

Re: B202 shortblk + B212 kop (gevlakt) + B201apc zuigers

Bericht door brinky » do 02 sep, 2010 11:58

Je compressie wordt 8,5:1.

B201apc-zuigers + b212 kop is wel vaker gedaan... door de tuners die graag een lage compressie willen hebben zodat er bij veel turbodruk minder kans op pingel is.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 02 sep, 2010 12:00

Ik zou de kop niet verder afvlakken dan nodig om 'm recht te maken, want je compressie gaat dan weer omhoog en blijkbaar wil je zo weinig mogelijk compressie ivm veel turbodruk.

Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Torsten » do 02 sep, 2010 12:08

brinky schreef:Je compressie wordt 8,5:1.

B201apc-zuigers + b212 kop is wel vaker gedaan... door de tuners die graag een lage compressie willen hebben zodat er bij veel turbodruk minder kans op pingel is.
Ahh. ik heb je topic gevonden met de lijst van combinaties. Mooi. De kop die ik gebruik is een maximaal gevlakte kop. Heb je daar mee gerekend?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 02 sep, 2010 12:08

Sapphire schreef:blijkbaar wil je zo weinig mogelijk compressie ivm veel turbodruk.
Torsten schreef:Dit is de combinatie die ik wil gaan gebruiken en eigenlijk is die geboren uit wat ik heb liggen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 02 sep, 2010 12:13

Torsten schreef:

Ahh. ik heb je topic gevonden met de lijst van combinaties. Mooi. De kop die ik gebruik is een maximaal gevlakte kop. Heb je daar mee gerekend?
Aangenomen dat er 2,5cc uit de verbrandingskamer van je kop verdwijnt (dmv vlakken), betekent dat je compressie naar 8,8 gaat.

Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Torsten » do 02 sep, 2010 12:18

brinky schreef:
Torsten schreef:

Aangenomen dat er 2,5cc uit de verbrandingskamer van je kop verdwijnt (dmv vlakken), betekent dat je compressie naar 8,8 gaat.

Ik zie het nu ook, ik zal de topic eerst eens goed lezen.
Dank anyway!

Torsten
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Torsten » do 02 sep, 2010 12:25

brinky schreef:
Sapphire schreef:blijkbaar wil je zo weinig mogelijk compressie ivm veel turbodruk.
Torsten schreef:Dit is de combinatie die ik wil gaan gebruiken en eigenlijk is die geboren uit wat ik heb liggen.
Het staat er een beetje krom maar het komt er op neer dat ik me niet echt een doel heb gesteld qua PK's.
De bedoeling is dat de combinatie in de GT komt. Het blok wat erin zit is redelijk op dus ik moet in ieder geval wat.
Gevoelsmatig is de GT voor mij ook een bijzondere auto en heeft originaliteit dan ook wat. Aan de andere kant denk ik al aan trionic met de TD04 en het blok met 212 kop en 201 zuigers. Ahhh dilemma's

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 05 sep, 2010 16:58

waarom zou je dat doen, het kost meer geld en met een normaal "standaard" blok kun je ook al heel veel meer vermogenswinst behalen.

je komt uiteindelijk toch weer terecht bij de versnellingsbak.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 05 sep, 2010 18:36

Is er niet iemand in jouw vriendenkring die net zo "maf" bezig is met een blokje verbeteren Lennart? ;)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 05 sep, 2010 19:13

Lekker in elkaar zetten als je alles al op de plank hebt want dat scheeld veel geld en je bak hoef je niet bang voor te zijn met een lage compresie want je koppel komt er dan pas later in :O:
Als de motor er in zit gewoon alles netjes afstellen en kijken hoe ver je kan gaan met je turbodruk....meten is weten :wink:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 05 sep, 2010 19:13

Trionic in combinatie met een TD04 betekent wel een bijzonder fijn rijdbare wagen... Mooi project, Torsten.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 05 sep, 2010 19:26

Het maakt niet zoveel uit wanneer koppel er in komt, het is en blijft een feit dat dat niet zo lang goed gaat als je zelf zou willen. mooi project, daar niet van maar als je zoveel geld hebt uitgegeven aan al deze onderdelen en je dan ( door toeval, want door vermogen schijnt het niet te kunnen;) ) je bak kapot rijd dan baal je toch wel want je blok moet er dan weer uit wat je net allemaal perfect in elkaar hebt gezet.

Ik zou als je zoiets wilt gaan doen toch eerst eens kijken naar je versnellingsbak om latere frustraties te voorkomen. Vraag maar rond, iedereen die serieus werk van zijn Saab 900 heeft gemaakt krijgt te kampen met deze problemen. De grens met de versnellingsbakken ligt zo rond de 40/50 duizend kilometer. Dit is wat de ervaring heeft uitgewezen als je elke week plusminus 800 km rijd duurt het ongeveer een jaar en dan mag je weer takelen.
Ik ga er hier trouwens wel vanuit dat je van plan bent boven de 220 PK uit te komen.

Groeten!

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 05 sep, 2010 19:37

brinky schreef:
Torsten schreef:

Als je tussen de 8:1 en 9:1 blijft is het goed. En het is natuurlijk de vraag wat je van de motor gaat verwachten! Ik zou wel even alles laten uitwegen en balanceren, zuigers en drijfstangen, vliegwiel met drukgroep, krukaspoelie, ect. En Clevite HD lagers erin!

Ben je een paar honderd euro meer kwijt maar is echt beter voor de levensduur van de motor!

Lennart: Laat die bakken er toch eens buiten! Wordt er een beetje schijtziek van dat elke keer iemand meer vermogen uit zijn blokje wil halen het topic na een paar posten weer over de bak gaat :evil: !

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » zo 05 sep, 2010 21:04

Bennie, feit is en blijft dat veel Saab 900 liefhebbers onvolledig geïnformeerd zijn over de mogelijkheden van tuning en wat er allemaal bij komt kijken.
Het is niet alleen maar veel vermogen halen uit je motorblok, tweede is hoe laat je alles zo lang mogelijk mee gaan. Precies wat jij zegt, je adviseert bijvoorbeeld clevlite HD lagers. Maar kijk even verder dan je neus lang is, niet iedereen heeft de mogelijkheid/ zin om constant aan zijn of haar auto te sleutelen. Ik vind het derhalve wel een belangrijk punt om te noemen als iemand met een basis als dit wilt beginnen.

Plaats reactie