grootere intercooler 900 ng

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
carlsson
Geregistreerd lid

Re: grootere intercooler 900 ng

Bericht door carlsson » za 31 jul, 2010 14:37

Ik had gewoon wat compressies vergeleken van verschillende Saab modelen/benzinemotoren en dan weer eens bij Porsche gekeken. Een oude 911 Turbo 3.6 uit 1993 met 100pk/per liter zat slechts op 7.5 en een Saab 9000 CS 2.3T met 200 pk op 8,5, non-turbo 2.3 met 150 pk houdt het dan op 10. Bij de 9.3 205 FPT gaat het al naar 9,2. In 2002 zat dezelfde 911 Turbo 3.6 al op 9,4 en 117 pk/per liter. Je ziet dus dat er met een steeds hogere compressie kan worden gewerkt door allerlei technische ontwikkelingen w.o. het gebruik van betere intercoolers en geavanceerde motormanagement systemen.
Wel interessant dat er een relatie is tussen de gewenste turbo druk in het formaat van de intercooler. Wat dat betreft zou er dus sprake kunnen zijn van een mogelijke wanverhouding of overkill. Daarom is het zinvol om te weten wat het uiteindelijk vermogensdoel is en hoeveel turbodruk daarbij wordt gebruikt, mogelijk ook de doorsnede van de turbo. De nieuwe Saab 9.3 Sport met die B207 motor zit trouwens ook al op een compressie van 9,5 op 1. Wordt die motor op 254 pk gebracht dan plaats Hirsch ook een verbeterde intercooler. De turbodruk zit dan rond de 1 BAR, bij 210 pk slechts op 0,85 BAR. Wat betreft de constructie van de motor is de thermische capaciteit wat toegenomen bij de B207, door een lichtmetalen onderbouw, verbeterde olie- en watercirculatie en een flinke toename van de hoeveelheid motorolie. Het is gewoon een practisch feit dat je bij die gietijzerblokken en met name de T7 beter op de warmteontwikkeling moet letten mede omdat de zuigerveren wat hoger op de zuiger zitten wegens milieutechische voordelen.

Robke
Geregistreerd lid

Bericht door Robke » za 31 jul, 2010 17:50

Ik heb op mijn 9-3 ook een alu intercooler zitten en dat verschil was wel redelijk goed merkbaar, hij lijkt nu net wat lekkerder door de versnelling te gaan.
Overigens heb je een zo goed als pasklare alu intercooler al voor €275,-.
Denk overigens wel aan de slangen die je nodig hebt wanneer je een crossflow intercooler monteert.

Afbeelding

Dave
Geregistreerd lid

Bericht door Dave » za 31 jul, 2010 18:33

Domme vraag, maar bij de 9-5 lees ik weinig over een andere/grotere intercooler, of is de standaard IC ruim voldoende voor de eerste stages? Of beter gezegd wanneer zou het beste bij de 9-5 de IC aangepast worden? Tju nu doe ik een topic kaap...

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 02 aug, 2010 0:57

Lagere IAT is altijd goed. Hirsch vond het bij de 9-5 2,3 lpt al bij 240pk nodig. Op mijn 9-5 Aero heb ik ook een alu intercooler zitten en merkte niet zoveel verschil in vermogen, maar zag wel dat de IAT duidelijk zakte.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 08 aug, 2010 16:36

Even de bewering dat een alu intercooler zijn geld waard is onderbouwen met cijfers.
In het T7 ECU tuning topic Maarten schreef:De grafiek uit Logworks is een acceleratie van 20 km/u tot 223 km/u. De inlaattemperatuur stijgt van 34'C naar 40'C.
Het zijn uiteraard geen wetenschappelijk verantwoorde tests, maar bij Millerman stijgt de AIT tijdens een lange acceleratie van 34"C naar 59'C. Hij heeft dezelfde turbo, downpipe, etc, maar géén alu intercooler. Ikke wel. :wink:

Robke
Geregistreerd lid

Bericht door Robke » zo 08 aug, 2010 16:40

Jamaar je mag helemaal geen 223km/h in Nederland. :mrgreen: :P

Ik heb op wat Amerikaanse fora gezocht toen ik voor een intercooler aan het kijken was en daar was ook de conclusie dat een alu intercooler een stuk beter is dan de std Viggen intercooler.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 08 aug, 2010 18:36

Een aangepaste intercooler heeft ook nog zin als je graag aan stoplichtsprints en forse tussenacceleraties doet of met een flinke vaart de Limburge heuvels wilt beklimmen 8)
Voor een meer legale rijstijl is een zware tuning eigenlijk geheel overbodig, want zelfs met een no-turbo 9.3/900NG Saab kun je al aardig meekomen met een top van zo'n 200 km/u, alleen duurt het zo'n 10 seconden voor dat je op de 100 km/u zit en boven de 180 km/u is de vaart er al een beetje uit.
Bij een getunde 9.3/900 NG Saab wordt vaak met een hogere turbo gewerkt, bij de nieuwere 9.3 Sport heeft de 210 pk 2.0 liter slechts 0,85. Bij 252 pk in stage 2 van Hirsch zetten ze pas een verbeterde intercooler in, de druk zal daar dan maximaal op rond de 1,0 liggen.

Plaats reactie