GT2560R voor een 900 T16SE

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: GT2560R voor een 900 T16SE

Bericht door gertram » do 19 aug, 2010 18:16

Dank voor het nakijken Torsten.

De restrictie zou dan 5 mm moeten zijn als mijn oliedruk ook nog 4,5 bar zou zijn. Die hebben ze niet in het assortiment maar ik zou er een van 4 mm uit kunnen boren.
Ik ga eerst mijn metersetje maar compleet maken en aansluiten, dan weet ik het zeker. Op de site van Garrett staat niet dat een te hoge druk schadelijk is voor de lagers. De olie wordt hooguit langs de afdichtingen geperst.

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 19 aug, 2010 21:48

Maar als de olie langs de afdichtingen geperst wordt komt het hetzij in de uitlaatgassen (blauwe rook) hetzij de in de inlaatlucht, vervuiling en uiteindelijk ook rook (zwart).

maikel_tiel
Geregistreerd lid

Bericht door maikel_tiel » do 19 aug, 2010 22:37

Mocht je met KDFI aan de gang gaan, dan kunnen we wat info uitwisselen.
Ik wil die cursus gaan volgen bij BS en ik wil ook KDFI met Gas injectie.

Op korte termijn ga ik een 2.3 kop scoren en dan moet ik nog een 2.1 inlaat hebben (als ik dat eerder had geweten.....)
Dan die LPT reviseren en dan kijken wat ik heb...

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 21 aug, 2010 1:49

windekind schreef:Maar als de olie langs de afdichtingen geperst wordt komt het hetzij in de uitlaatgassen (blauwe rook) hetzij de in de inlaatlucht, vervuiling en uiteindelijk ook rook (zwart).
Je hebt gelijk maar er is niet direct schade. Olie in de inlaat heb ik nu ook al door slechte afdichtingen van de oude T3. Ik wil eerst weten hoeveel oliedruk ik heb voor ik restricties ga aanbrengen.
De adapterplaat bij het oliefilter komt samen met de turbo binnen, sensor en meter heb ik al en de bekabeling is getrokken.
Ik denk dat ik echt geen 4,5 bar meer heb bij max. toerental, er staat 322k op de klok (al is het niet het originele blok, maar god weet hoeveel km's daar mee gereden zijn).

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 21 aug, 2010 1:59

maikel_tiel schreef:Mocht je met KDFI aan de gang gaan, dan kunnen we wat info uitwisselen.
Ik ga daar pas in oktober mee beginnen en het zal waarschijnlijk niet hard gaan want ik wil alles netjes en heb niet echt veel tijd vrij. De 2.1 kop en inlaatspruitstuk komen waarschijnlijk pas later.
Ik neem tegen die tijd wel even contact op, ik moet je ook nog steeds spullen van onze sloper brengen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 05 sep, 2010 5:15

Pretpakketje is binnen. Buitenmaat turbo is ongeveer 10% groter dan de oude T3:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Olieleiding verkeerde maat, flens afvoer olie verkeerde type. Moet ik iets voor gaan zoeken. Verder is de flens inlaat compressor van gelaste RVS plaat/buis i.p.v. gietstuk aluminium.
Huizen zijn t.o.v. elkaar te verdraaien alleen zitten de boutgaten van de 3 klemplaten op een andere afstand. We moeten wat aanpassen om de oude instelbare wastegate over te zetten. Bij een plaatje hebben we de gaten wat geruimd en bij een ander wordt er een stukje tussen gelast.
Afbeelding

We (goede metaalbewerker/lasser en ik) zijn druk in de weer alles in orde te krijgen. Er staat wat druk op de ketel want we zouden maandag op vakantie gaan. Wordt waarschijnlijk wat later.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 05 sep, 2010 5:45

Woensdag heb ik het VDO metersetje aangesloten. Adapterplaat bij het oliefilter geplaatst die eigenlijk voor de aansluitingen van een oliekoeler was bedoeld, uitgeboord en uitgefreesd zodat de olie er gewoon doorheen kan. Aansluitingen oliekoeler afgedopt met bouten M18x1,5, vastgedraaid in Loctite en de koppen er vervolgens afgeslepen.
Afbeelding

Helaas heeft iemand ooit een oliefilter verwijderd door hem er af te slaan met een beitel o.i.d. met als gevolg dat de filterhouder is beschadigd, de rubberen afdichtring van de adapter is daar opgestroopt. Daar is hij gelukkig wel lekdicht. In eerste instantie dacht ik dat de sensoren lekdicht zouden zijn zonder koperen ringen (de schroefdraad leek af te dichten omdat het steeds zwaarder ging) maar dat bleek niet het geval. Gelukkig heb ik ringratelsleutels en kon ik nadien koperen ringen monteren zonder de adapter er weer af te halen.
Afbeelding

De VDO druksensor is tot 80 PSI, werkt prima. Ik blijk toch nog wel maximaal 4,5 bar oliedruk te hebben bij 80 graden en 5500 tpm, loopt terug naar 4,2 bij 90 a 100 graden. Ik zal nog even gaan rekenen wat de restrictie naar de turbo moet zijn, wordt dan ongeveer 5 mm.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 05 sep, 2010 5:56

Nog een vraag over het aansluiten van de waterkoeling.

Ik heb buizen gekocht om T-stukjes in de leidingen naar de radiateur te plaatsen. Ik wil de T-stukjes in een hoek van 45 graden lassen t.o.v. de stroom naar en van de radiator om meer stroming door de turbo te krijgen. Is dit een goed idee of kan ik ze beter haaks plaatsen?

Hoe stroomt de vloeistof, van linksonder naar rechtsboven of andersom?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 05 sep, 2010 9:34

Wil je de slang tussen kop en radiateur gaan gebruiken om water af te takken voor de turbo? Zolang de thermostaat dicht zit, is daar weinig flow.

Beter om tussen cil 3 en 4 van de inlaat een dop eruit te draaien en daar een pijpje op te maken (is stock available), of een slangpilaartje te boren vlakbij de tempsensor aan de voorzijde van de kop. Op die beide plekken zit je nog voor de thermostaat.

De retour kun je toch ook gewoon stock maken? Dus metalen piepke onder de voorzijde bak door en dan uitkomen op de onderste radiatorslang.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 05 sep, 2010 13:04

Hmm, dat is wel weer een goede Brinky. Maar standaard zit de koelwaterleiding vanaf '88 toch wel op de slangen naar de radiateur?

Ik wilde in eerste instantie het Speedparts setje nemen maar de levertijd was te lang. Ik meen aan het plaatje van dat setje gezien te hebben dat de onderste slang naar de radiateur vervangen wordt door een slang met een afsplitsing en de andere kant was een t-stuk wat je zelf moet plaatsen in een slang, ik dacht dat dat de bovenste radiatorslang was, de leiding is maar erg kort.

Met dop tussen cilinder 3 en 4 bedoel je een bout recht tussen de inlaatkanalen? Ik ben nu even niet bij de auto.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 08 sep, 2010 13:16

Bedankt voor de tip Brinky, heb de wateraanvoer aangesloten tussen cil 3 en 4. Ik begreep eerst niet wat je bedoelde omdat daar vacuümslangen aangesloten zaten maar dit bleek een ventieltje voor de EGR te zijn. Aangezien ik de EGR toch meteen heb verwijderd (bleek ook dichtgeslibt te zijn) kon ik deze plek mooi gebruiken met een banjobout M14x1,5 en een slangpilaar.

De schroefdraad van de EGR leiding bleek na monteren van de turbo helemaal vergaan te zijn. Had ik eerder moeten controleren. Wil na de vakantie iemand zoeken die gietijzer kan lassen of anders toch weer de turbo er af en groter tappen. Voor nu zit de dichtgelaste wartel van de leiding er met gun-gum in en er zit een slangklem omheen.

We waren gisterenavond klaar met monteren maar helaas lekt de olieretour nog aan de boven- en onderkant. Onder vreesde ik al want de bevestiging met een enkel o-ringetje die door de stang vanaf boven wordt aangedrukt is niet echt makkelijk te realiseren met een pas gemaakte leiding.
Vanavond poging twee. Bovenaan was de pijp op de lasnaad waarschijnlijk te dun en heeft de boutkop bij het ronddraaien een gat in de leiding gemaakt. Onderaan gaat er een ring tussen om de druk op de o-ring te verhogen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 08 sep, 2010 13:33

Had hier ook al eens over nagedacht en kwam toen tot de conclusie dat ik de olieretour vast zou maken aan de steun tussen uitlaatspruitstuk en bak. Werkwijze: maak de originele turbo met originele leiding met 4 bouten vast aan het spruitstuk, pak een stukje strip en las die aan de leiding, zodat de strip precies over de steun loopt. Boor 2 gaten door steun en strip 8,5mm zodat je daar M8 bouten doorheen kunt steken. Afhankelijk van het gebruikte materiaal kun je 1 of 2 stripjes maken. Het moet wel stijf genoeg zitten.

Daarna turbo demonteren tesamen met de nieuwe olieretour, zaag de flens aan de turbo eraf + x aantal cm leiding en maak aan het uiteinde een flensje, of iets anders, waar je een flexibele slang aan kunt bevestigen.

Als je geen flexibel stukje wilt, is mijn werkwijze nog steeds handig om de olieretour op de juiste positie in het blok te steken.

Ik ga trouwens uit van een motorblok met de starter boven...

Wat betreft de EGR leiding... die kun je toch helemaal weglaten? Ik heb nippeltjes gekocht die precies op het schroefdraad past van het uitlaatspruitstuk en die goed afdichten. Je draait een soort van kegeltje met een moer erover vast in het gat.

Onder het inlaatspruitstuk kan het ventiel ook worden verwijderd en een simpel plaatje worden geplaatst, zoals op de nieuwere modellen zit.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 08 sep, 2010 14:22

brinky schreef:Ik ga trouwens uit van een motorblok met de starter boven...
Startmotor zit boven.
De leiding zit volgens mij wel redelijk goed in het blok, we hebben er i.i.g. veel andacht aan besteed. Ga eerst een extra ring proberen voor extra druk. Mocht dat mislukken is jouw idee met een strip aan de steun tussen spruitstuk en bak plan C. Met een flinke hefboom moet de leiding wel iets richting blok te bewegen zijn. Thanks.

Wat betreft de EGR leiding... die kun je toch helemaal weglaten? Ik heb nippeltjes gekocht die precies op het schroefdraad past van het uitlaatspruitstuk en die goed afdichten. Je draait een soort van kegeltje met een moer erover vast in het gat.

Onder het inlaatspruitstuk kan het ventiel ook worden verwijderd en een simpel plaatje worden geplaatst, zoals op de nieuwere modellen zit.
De EGR is er helemaal uit, onder het gasklephuis heb ik nu een plaatje en een pakking zitten.
Punt is dat de turbo er nu helemaal op zit en we afgelopen maandag al op vakantie zouden zijn vertrokken... Project is flink uitgelopen door lange levertijden en niet passende onderdelen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 09 sep, 2010 13:40

Heb even verschrikkelijk op mezelf staan vloeken gisterenavond. De aangepaste olieretourleiding was niet helemaal goed gelast, er zat een klein gaatje in. Opnieuw gelast. Bij de aansluiting in het blok een extra ringetje geplaatst zodat er wat meer druk op de o-ring zou komen te staan. Leiding weer gemonteerd maar hij lekte weer op beide punten, wel iets minder dan voorheen. Bovenaan lekte hij langs de pakking, boutjes nog wat vaster gedraaid. Je kunt bijna niet bij die boutjes, dopje met verlengstuk gaat onder een hoek naar het achterste boutje omdat de leiding in de weg zit. Dop schuurt tegen de leiding aan waardoor je niet voelt of de bout pakt en met welk moment je de bout aandraait.
Afbeelding

Hij bleef lekken. Leiding weer losgehaald en er bleek een stuk uit de body van de turbo te zijn gebroken. :oops: :evil: :oops:
Afbeelding

Plan D: Banjobout van 16 mm halen, schroefdraad tappen in het middelste gat (gat is 13,5 mm, body 26 mm), pijpje op de banjobout lassen. Aan de blokzijde steuntje maken die wordt bevestigd aan de twee blok/bak bouten onder de leiding. Steun lassen aan de leiding waarmee hij aan de steun aan het blok komt. Slang tussen twee stukken leiding.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 09 sep, 2010 20:45

Dat is balen!! :( ;-|+ Ik zou zelf dan toch voor een fexibele olie retourslang gaan en dan idd wel even M16 in de turbo tappen en onderblok. Op ebay worden mooie setjes aangeboden of zelf een setje samen stellen :wink: .

Succes ermee!

Plaats reactie