T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Maarten » ma 09 aug, 2010 0:57

G-ice schreef:Als wij spieken bij de "grote jongens" halen die leukere vermogens dan wij die doen (op de SID). Komt dat omdat voor de stages waar wij inmiddels mee rijden uitgaan van (bijvoorbeeld de biopower-) basis software eigenlijk niet meer slim is qua voorontsteking die nu dus altijd te laat staat (op hogere toeren)?
De vermogens die de SID weergeeft worden uit de nominal torquemap (TorqueCal.M_NominalMap) gehaald. De nominal torquemap is ongeveer het spiegelbeeld van de air/torquemap (TorqueCal.m_AirTorqMap).

In de air/torque map zoekt b.v. de TCM op hoeveel mg/c bij een gegeven koppel hoort. Als de TCM 330 Nm als limiet aanhoudt dan geldt de luchtmassa die in de kolom van 330 Nm staat als het maximaal toelaatbare. Als de calibratie opzettelijk fout ingegeven wordt kan je de TCM laten denken dat er 330 Nm geleverd wordt terwijl je gewoon 1250mg/c (omgerekend ongeveer 400 NM) de cilinders injaagt. Dat is de truc die de automaatrijders toepassen.

Andersom kijkt de SID in de nominal torquemap hoeveel koppel, en als afgeleide daarvan pk, er weergegeven moet worden op het display. Als er b.v. 1049 mg/c verbrand wordt dan kijkt de SID in de kolom eronder hoeveel koppel dat is. Het vermogen op de SID is via die tabel te beïnvloeden.
Ga je nu een B205E via Tune Me Up naar stage 1 met 340 Nm brengen dan zie je in de nominal torquemap in de kolom van 1049mg/c een te lage waarde staan voor die luchtmassa, namelijk 300 Nm. Vandaar dat de weergave op de SID aan de lage kant is. In werkelijkheid levert de motor bij die mg/c namelijk tussen 330 en 340 Nm. Als je nu per toerental het juiste koppel gaat invullen voor 1049 mg/c dan krijg je de correcte gegevens op de SID.

In de airmass result tabel zie je ook twee verschillende berekeningen voor het vermogen. De ene is op basis van luchtmassa (mg/c gedeeld door 3.1 is koppel, met een correctiefactor op hogere toeren vanwege lagere efficiëntie van de motor), de andere die je kan aanvinken via 'use Trionic calculation for torque' gebruikt de gegevens uit de nominal torque map, net zoals de SID dat doet. Het vermogen op de SID blijft een educated guess als je geen standaard software gebruikt, maar je kan aardig in de buurt komen :wink:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 10 aug, 2010 22:08

Nog even een fotootje van mijn log stekkertje. Rechtstreeks van de p-bus bij de ECU connector afgetapt. Gaatje achterin het dashboard geboord, kabeltje er door en klaar! Genoeg kabel naar de laptop toe en uit het zicht.
Afbeelding

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 10 aug, 2010 22:17

Maarten schreef:Het vermogen op de SID blijft een educated guess ...
Je kunt discussieren over of het belangrijk is of je vermogen aan de krukas moet meten of aan de wielen maar vermogen op de SID laat je echt niet sneller gaan :lol:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 10 aug, 2010 23:40

Oh... en ik maar de hele tijd daar naar mijn SID kijken. Ik zit nu op ehhhe oei remmen... opnieuw, ik zit nu op .... ieieieieie :-P+

@ Millerman:
Ziet er goed uit. misschien dat ik 't toch ook maar zo ga doen ipv bij de stuurpositie sensor. Een kabeltje in je dashboard kastje lijkt me toch handiger dan een stekker tussen je benen :mrgreen: Goeie!

Enne heren, hier 't bewijs dat mijn bin die wat betreft airrequest ophoud bij 1054 mg/c (ongeveer 340nm) vrolijk 1091 mg/c vraagt!
Afbeelding

Snappie? Ik nie... ik laat nu de bak limiter er maar bij 345 nm in hakken... dat trekt ie nog goed... totdat ik dit uitgeplozen heb :?

EDIT: Oh... ik weet overigens wel dat een vorige versie dit gedrag niet vertoonde en weet ook wat ik daarna veranderd heb... Ik geef in deze bin "ruimte" wat betreft limiters om naar de 230 pk 360 nm te gaan, echter vraag ik daar niet om... dussssch...

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 11 aug, 2010 8:08

Post de bin & de log maar eens ;)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 10:10

Dilemma schreef:Post de bin & de log maar eens ;)
Ik heb je een PB gestuurd.

Als er meer mensen geinteresseerd zijn, laat maar weten 8)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 aug, 2010 10:59

Ik heb een hele saaie log van anderhalf uur. Wat me eigenlijk het meeste opviel was het aantal misfires in de Misfire Map in T7. Dat is veel hoger dan het aantal dat ik op de SID zie?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 11 aug, 2010 11:16

De misfire map is cumulatief, of de waarden op de sid dat ook zijn weet ik niet.

@evo: bedankt. pb retour.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 aug, 2010 11:27

Nope, op de SID wordt gereset elke keer als je het contact er af haalt. Wel nuttig, cumulatief. Kun je beter lange termijn problemen in kaart brengen.

@evo: wanneer krijgen wij een lezing over je ervaringen met de ontstekingstijdstippen? Ben hier ook erg benieuwd naar i.c.m. de LPG installatie!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 11:55

millerman schreef:Nope, op de SID wordt gereset elke keer als je het contact er af haalt. Wel nuttig, cumulatief. Kun je beter lange termijn problemen in kaart brengen.

@evo: wanneer krijgen wij een lezing over je ervaringen met de ontstekingstijdstippen? Ben hier ook erg benieuwd naar i.c.m. de LPG installatie!
Ben nu eerst nog een werk gerelateerd artikel aan 't schrijven :(
Dus wordt waarschijnlijk pas na mijn vakantie... als 't dan nog relevant is... kijk anders even naar de bin (in je pb) en vergelijk die met wat jij rijd.

EGT's heb ik nu overigens goed in check! Bij een wat langere rit Viel 't me zelfs op dat de EGT op 98 zelf ietjes hoger was. Maar iets van 10 graden oid. maar toch... Wil ik nog verder in duiken...

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 11 aug, 2010 12:03

Ter referentie:

stationair ~500 graden
cruise bij 120-130 op de snelweg ~700 graden
volgas < 950 graden

Op bezine natuurlijk.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 aug, 2010 12:58

Ik heb hem veel te hoog, maar dat is ook op LPG. Cruisen op 130 is vaak 790, nog niet goed gekeken op benzine eigenlijk. Zal eens beginnen met het verlagen van de temperatuur aan de voorkant, ALU intercooler staat hoog op de wenslijst. I.c.m. ontstekingstijden misschien een leuk begin.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 13:29

millerman schreef:Ik heb hem veel te hoog, maar dat is ook op LPG. Cruisen op 130 is vaak 790, nog niet goed gekeken op benzine eigenlijk. Zal eens beginnen met het verlagen van de temperatuur aan de voorkant, ALU intercooler staat hoog op de wenslijst. I.c.m. ontstekingstijden misschien een leuk begin.
Bij mij op de Gauge op LPG (dus niet mijn T7 log, daar heb ik ook nog niet goed naar gekeken...):
+/- 800 C bij 140 km/u en ongeveer 25 C plus of min voor elke 10 km/u harder of zachter (beperkte geldigheid maar kan er vrij goed mijn snelheid op schatten...). Echt veel over de 900 C gaat ie niet (meer gelukkig...) Maar daar staat ook tegenover dat je die snelheden hier in NL beter niet kunt rijden... in iedergeval niet voor lang... :roll:

Brandstofhoeveelheid en ontstekingstijdstippen. Teveel brandstof is niet goed, krijg je ook hogere EGT door. Check die bin van me en vergelijk 'em met een standaard B205E kijk of je wat soortgelijke aanpassingen voor je B235 kunt maken wat betreft brandstof en ontsteking dan he 8)

Heb je anders wel eens naar de ontstekings tijdstippen voor E85 gekeken (de Biopower bins)? Deze kunnen wellicht ook toepassing komen als je aan optimalisatie voor LPG werkt.

Wat betreft die intercooler, die komt vooral kijken bij lange WOT runs of anderszins langere hogere belastingen waarbij je turbo buiten zijn optimale gebied gaat werken en veel warmte prduceerd/door geeft. Ik vermoed dat dit je icm met de huidige hardware, die mij OK lijkt, niet bijster veel gaat helpen. Iemand? :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 13:53

Een 2.0 9-5 die laatst bij mij op bezoek was had een intake air van 68 graden na 1 run tot 160 km/u.
Mijn 9-3 met volledig alu had ongeveer 40 graden op het zelfde stuk.

Mij Maarten's alu max 43 graden intake op een sprint van 0-220 kmu.
Bij Millerman standaard naar de 180 kmu al eind 50 graden.

Volgens mij heb ik ooit horen vallen dat bij 40+ graden intake softwarematig geknepen wordt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 14:14

G-ice schreef:Een 2.0 9-5 die laatst bij mij op bezoek was had een intake air van 68 graden na 1 run tot 160 km/u.
:shock:

Was dat met een caravan van 2 ton erachter??? Kon de intercooler wel een beetje "ademen". Ik denk aan luchtfilter, maar ook meuk in/voor de radiator enzo...

68 C is mijnsinziens zeker te hoog om nog goede prestaties weg te zetten... Ik heb 'em bij mij nooit zo hoog zien staan. Ik zal mijn logs er eens op na slaan...

Plaats reactie