T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Maarten » wo 11 aug, 2010 14:51

G-ice schreef:Volgens mij heb ik ooit horen vallen dat bij 40+ graden intake softwarematig geknepen wordt.
IgnTempCal.AirMap bepaalt volgens mij de offset voor de ontsteking bij hoge of lage IAT.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 11 aug, 2010 15:11

evo schreef:Brandstofhoeveelheid en ontstekingstijdstippen. Teveel brandstof is niet goed, krijg je ook hogere EGT door. Check die bin van me en vergelijk 'em met een standaard B205E kijk of je wat soortgelijke aanpassingen voor je B235 kunt maken wat betreft brandstof en ontsteking dan he
Een paar dagen geleden heb ik de VE map ongeveer net zoveel opgehoogd als in jouw bin. Na een kort testritje waarin nog geen volledig beeld via de AFR feedback verkregen was, gaf het boven 3500 rpm en boven 1050 mg/c regelmatig een AFR tussen 10 en 11. Dat leek me vrij rijk. Het scheelde wel in EGT.

Ik heb nu de VE map iets armer gezet en 0.7 graden meer voorontsteking gegeven. Ik ben benieuwd of deze twee ingrepen elkaar uitvlakken wat betreft EGT.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 15:54

[]... Hmmm... weet je dat zeker die AFR? Dat kan bijna niet goed zijn... :?

Hier het verschil tussen een standaard B205E EC2000 EU en "mijn" VE map. Oke er zijn verschillen maar...

Afbeelding

Overigens bedenk ik me dat "mijn" VE map volgens mij rechtstreeks uit een "9-5 B205E -05 185Hk EC2000 TUN EU EG03Y5OC.46E" bin komt... Ik heb nog geen WBL om mee te spelen :wink:

hmmmm..... AFR van 10 a 11 zeg je. Kan dat liggen aan andere injectoren oid? Kan me haast niet voorstellen dat ie bij mij zo rijk loopt.... :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 16:04

Waarom heb je die tabellen tot 1260 toeren onderin zo opgehoogd, missfire tegengaan misschien?
Werkt het?!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 11 aug, 2010 16:21

De meest rechtse kolommen zijn in de VE map van een B205E tun inderdaad een stuk hoger dan in de VE map van een standaard B235R. Nooit geweten dat de verschillen zo groot zijn in de standaard software. Weer wat geleerd. :wink:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 16:28

Hmm, beter lezen Gijs...
Ik ga die VE mappen daar ook opschroeven, ik denk nl dat dat een ineens gas los op WOT missfire oplossend foefje is :mrgreen:

Gr IJS

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 16:37

Maarten schreef:De meest rechtse kolommen zijn in de VE map van een B205E tun inderdaad een stuk hoger dan in de VE map van een standaard B235R. Nooit geweten dat de verschillen zo groot zijn in de standaard software. Weer wat geleerd. :wink:
Ik ook niet, maar het is beter appels met appels te vergelijken. Daarom wees ik Millerman er ook op om het verschil met een B205 file te bekijken (al ging 't over ontsteking...) en die verschillen (with caution...) toe te passen op zijn B235. Dus niet absolute waardes over te nemen, motor is blijkbaar toch wel anders genoeg...

Leuk, leuk, leuk....
G-ice schreef:Waarom heb je die tabellen tot 1260 toeren onderin zo opgehoogd, missfire tegengaan misschien?
Werkt het?!
Heb ik dat gedaan? :roll:

Weet niet of 't iets uit maakt in die cellen kom ik volgens mij nooooooooit (Slome automaat rijder weet je nog :D ). Kan zijn dat ie beter oppakt daardoor... of je verzuipt 'em :lol:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 16:46

Mijne missfire-t als ik vanuit volgas mijn koppeling intrap. Dan krijg ik er afhankelijk van de bin 20 tot 40 missfires bij op het tellertje. In mijn hoofd is de oplossing te zorgen dat er ook bij gas los toch nog even ingespoten wordt waardoor hij niet missfire-t.

Mackan zegt bijvoorbeeld op ECU project dat hij géén "WOT / gas los" missfires heeft. Ik ben al een paar maanden aan het peinzen hoe hij dat dan voor elkaar heeft gekregen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 17:02

Ah,

Mischien in je pedalrequestmap wat laten staan? Bij mij staan daar allemaal nullen als je misschien wat neer zet? Geen idee, Valt nauwelijks te testen bij een automaat.

Waarom zou je overigens je koppeling na een WOT run in willen trappen...? Lekker gekoppeld uit laten rollen, zou ik zeggen... :roll:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 18:18

Voornamelijk om te schakelen of beroerd hard te remmen :mrgreen:
Net geprobeerd, haalt geen fluit uit, daar peut bij plussen :? Jammer...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 11 aug, 2010 18:21

ah,

En als je je fast throttle response uit zet... (zomaar een aanname...)?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 11 aug, 2010 18:38

Ook al geprobeerd, weinig verschil tussen FTR aan en FTR uit.
Op bio ethanol rijd ie missfire-lozer dan nu (terug op Euro 98).

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 11 aug, 2010 19:22

Bij die run tot 180 ging de temp naar 59 C maar de Ioff bleef netjes op 0,0, waarop zou ie nog meer kunnen afknijpen?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » wo 11 aug, 2010 20:17

G-ice schreef:Mijne missfire-t als ik vanuit volgas mijn koppeling intrap. Dan krijg ik er afhankelijk van de bin 20 tot 40 missfires bij op het tellertje.
Dat heb ik alleen op LPG, alleen niet zoveel als jij (gas los op WOT geeft 6-7 mifi's). Op benzine gaat dat nagenoeg altijd goed (1-2 mifi's). Die mifi's blijven behoorlijk weg sinds ik er de BCPR7ES bougies in heb zitten op 0,9 gegapt. FTR maakt het alleen maar erger???

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 13 aug, 2010 9:02

Zo, maar weer eens een plaatje van mij, en wel van de rit naar mijn werk :D

Let op mijn Airmass.... you get what you want... (Auw... :roll: )

Afbeelding

Bedankt voor de tip om wat aan mijn BoostCal.RegMap te doen D. Ik heb 't wellicht een beetje overdone :mrgreen:
Mijn LPG injectoren schieten hier snel te kort. Op 98 is 't echter volop genieten :wow:

EDIT: Wat ik overigens nog steeds niet begrijp is waarom Rmeq over 1054 heen gaat aangezien mijn tabel daar ophoud.... (oud verhaal...)

Plaats reactie