T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Bubba
Geregistreerd lid

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Bubba » do 02 sep, 2010 19:21

Wat zijn wij toch heerlijk verwend....
Vandaag m'n Aero naar v. Dongen gebracht (apeekaatje en de beroemde spoorstanglinks), en kreeg een '04 2.3T mee.
Wat een enorm verschil in vermogen als je zoveel ge(ver)wend bent :oops: ....
Het machien rijdt heerlijk, en best wel pittig, maar man, wat mis ik die "kick in the back" als je op het gas gaat...

Dus, Guido en overige guru's: Een diepe :bow: , groot :applause: en een dikke :bluethumb: to make this happen!!!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » vr 03 sep, 2010 12:05

Thanks! :)

Ik ben blij dat mensen echt genieten van de mogelijkheden!

/G

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 03 sep, 2010 23:40

Jep, hulde!

Ik kan overigens melden dat mijn 9-5 deze vakantie beduidend meer alcohol heeft gezopen dan zijn baasje... we deden beide erg ons best maar hij heeft toch echt wel gewonnen :mrgreen:

En hoe geweldig is die geur als ie wordt aangezwengeld 8) (zit nu al ettelijke 1000 km's op 85%... )

Tijd voor andere injectoren en een 3" met WBL :wow:

eliminate
Geregistreerd lid

Bericht door eliminate » zo 05 sep, 2010 9:49

Hoi iedereen,

Ik ben sinds kort ook bezig met T7 suite en ik zou graag motor informatie hebben op de SID. Ik weet dat dit gaat bij een 9-5, maar lukt dit ook bij een 9-3 (sid1?)

Anders zijn deze misschien alternatieven:
Scangauge:
Afbeelding
http://www.scangauge.com/features/digitalgauges.shtml
Aeroforce Interceptor:
Afbeelding
http://www.aeroforcetech.com/products_interceptor.html

Iemand hier ervaring mee, of is een turbodruk metertje in de a-arm genoeg informatie?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 05 sep, 2010 12:42

SID info kan ook bij 9-3 hoewel dit iets beperkter is dan de mogelijkheden van 9-5 software. Het is echter veel bruikbaarder dan de OBD2 dingen uit je linkjes. Bij T7 draait het om luchtmassa. De OBD2 scanners geven luchtmassa per seconde weer, terwijl het in T7suite om luchtmassa per ontsteking (mg/c) gaat.

SID info wordt geactiveerd via Actions > Firmware information > Software open.

Lees dit topic eens rustig door, de antwoorden op je vragen komen allemaal aan bod. De eerste maanden van T7suite is nu eenmaal lezen, lezen, lezen, daarna begint het snappen pas. :wink:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » zo 05 sep, 2010 20:59

Je vindt ook Head up display dingetjes op internet waarmee je info op je voorruit kunt projecteren. Sluit je aan op de OBDII poort en je hebt de info.

Het is echter wel beperkt wat je kunt weergeven, luchtmassa heb ik niet in een rijtje zien staan.

Voorbeeld:

http://www.headupdisplay.nl/head-up-display.php" onclick="window.open(this.href);return false;
maar er zijn veel meer aanbieders op internet te vinden.

Eigenlijk moet zo'n Jet Fighter Feature toch standaard in een SAAB zitten :teleporter:

Succes met T7, zodra de herfst begint zal ik ook eens...

Groeten,

Martin

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 05 sep, 2010 22:04

Maarten schreef:SID info kan ook bij 9-3 hoewel dit iets beperkter is dan de mogelijkheden van 9-5 software.
yep... alhoewel oude (echt oude :wink: ) 9-5's ook maar die beperkte SID info hadden...

Overigens rijdt een 9-3 ook prima op 9-5 software hoor... Ik gebruik in mijn 9-3 momenteel(...) 9-5 software uit 2005 als basis ( :mrgreen: ).
Dan kun je weer wel genieten van al die extra info op je SID 8)

Maare... ook nog op de weg letten he :wink:

Veel plezier!

eliminate
Geregistreerd lid

Bericht door eliminate » ma 06 sep, 2010 10:36

Je kan dus de sid software van de 9-5 in de 9-3 gebruiken?

Ik precies nog veel te lezen :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 06 sep, 2010 12:08

Nee en ja...

De B205E zoals ie in mijn 9-3 ligt is nog lang nadat ie niet meer in 9-3's werd gebruikt in 9-5's geleverd. Ik heb (uit TIS) een software versie gebruikt welke voor een B205E uit een 9-5 MY2005 Europese markt was. Hardware is dan nagenoeg identiek, in iedergeval identiek genoeg om 't zonder problemen te laten werken.

Vervolgens ben ik natuurlijk bezig gegaan de maps in die 9-5 file te tunen zodat ie ook doet wat ik wil... (althans dat is 't idee) :-P+

Ik gebruik dus "moderne" T7 software uit een 9-5 in mijn 9-3 zodat ik over wat extra opties kan beschikken.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 06 sep, 2010 14:29

Oh man wat is dit toch ontzettend gaaf :D
Ik kan niet wachten om ook zelf te gaan Suite'en, maar ik zal maar beginnen met lezen op pagina 1 ;)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 19 sep, 2010 11:32

Gisteren ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een T7 stekker en een reserve ECU opgehaald bij Elfie :D . Na de ECU uitgelezen te hebben die in de wagen zat bleek dit een Hir.ch tune te zijn van 230 naar 250 pk en 390 nm.
Vervolgens de andere reserve ECU uitgelezen en er een stage 1 op gezet naar 270 pk en 410nm en moet zeggen dat het net weer wat harder gaat dan de Hir.ch ECU! 8) .

Nu heb ik de vraag, hoe belangrijk zijn de torque limiters? deze staan momenteel op 320nm (TorqueCal.m_ManGearLim en TorqueCal.M_EngMaxTab) en in de firmware staat hij gewoon aangevinkt.
Nu heb ik het idee dat de limiters niks doen omdat hij gewoon volle druk geeft, stukje in het rood bij 1300mg/c.
En dan de vraag over de open SID! :D Is het echt gewoon de firmware optie "open software" aanvinken en opnieuw flashen!?

Het trouwens een 9-5 aero uit 2001 met een blok uit 2006 erin.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 19 sep, 2010 12:56

De motor levert in werkelijkheid meer dan 320Nm, maar de ECU denkt van niet. De ECU kijkt namelijk in de air/torque calibration map om te zien hoeveel luchtmassa per ontsteking er toegestaan mag worden om niet over de grens van de limiters te gaan. In je 'tune me up' file zie je dat er voor 300Nm 1271mg/c nodig is. Dat komt niet overeen met de werkelijkheid. Kijk maar eens hoe die map in de originele file gecalibreerd is. Zodra je de limiters onder 300Nm gaat zetten zal je merken dat de limiters de beperkende factor gaan worden.

De aanpassing in die map is nodig om de limiter van de TCM te omzeilen. Door dit standaard te doen bij een 'tune me up' is de tune ook meteen geschikt voor automaatjes. Zeer gebruiksvriendelijk dus.

Open SID is inderdaad even een vinkje zetten. Op de achtergrond gebeurt er veel meer, maar dat werk heeft Dilemma allemaal voor ons gedaan. Nogmaals, gebruiksgemak staat voorop bij Dilemma.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 19 sep, 2010 23:46

Aha okey duidelijke uitleg! :D

Nu toch een probleempje met flashen! Gisteren ECU geflasht en dit was goed bevonden na een testrit! Vandaag de ECU eruit gehaald om Open SID vinkje aan te zetten en vervolgens dezelfde bin file geflasht op de ECU. Na het starten geen probleem leek het eerst maar na klein stukje rijden vloog hij in LIMP HOME, TCS en het gasklephuis ook. Dus maar even opnieuw geflasht en gaskephuis weer goed gezet maar dit mocht niet baten! Oude orginale ECU werkt wel naar behoren.

Als het ga vergelijke, dus eerst flashen naar de ECU en daarna downloaden om vervolgens de indentieke file,s naast elkaat te vergelijken komt er dit uit:

Afbeelding

Wat kan dit zijn? Heb ook het file van de orginale ECU op de reserve ECU geflasht maar hiermee hetzelfde probleem! :(

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 20 sep, 2010 8:34

Dat is het tijdstempel dat T7Suite in het bestand schrijft.
Je kunt - om uit te sluiten dat hier het probleem in zit, deze functie uitschakelen in het instellingen scherm.

Heb je de originele bin van de auto gebruikt om te tunen?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 20 sep, 2010 10:15

T7 suite bewaart alle aanpassingen die je doet meteen zonder op SAVE te drukken.
Misschien heb je zo per ongeluk je originele bestand overschreven door een aangepast?

Wel modeljaar is je auto?

Plaats reactie