BMW M5 E39 pesten met je getjoende Caab

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » di 12 jan, 2010 16:35

giuliettaevo schreef:De snelste diesel sedan was volgens mij in die tijd toch echt de Alfa 164 2.5TD :? ... is trouwens geen iveco motor maar een VM diesel. werd ook gebruikt in de Chrysler Voyager en Jeep Cherokee o.a. Staan bekend om de scheurende koppen ( elke cilinder heeft een losse kop).
Nou, ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat die 2.5 TD van Lancia op het moment dat hij uitkwam de snelste was.
En ik ga het toch nog echt ff aan mijn pa navragen, maar als hij zegt dat het een Iveco blok is ben ik toch zeer geneigd dat van hem aan te nemen, die weet dat soort dingen namelijk wel.

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » di 12 jan, 2010 21:33

giuliettaevo schreef:De snelste diesel sedan was volgens mij in die tijd toch echt de Alfa 164 2.5TD :? ... is trouwens geen iveco motor maar een VM diesel. werd ook gebruikt in de Chrysler Voyager en Jeep Cherokee o.a. Staan bekend om de scheurende koppen ( elke cilinder heeft een losse kop).
klopt scheuren bij het leven.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » di 12 jan, 2010 21:38

Robert Jansen schreef:
Nou, ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat die 2.5 TD van Lancia op het moment dat hij uitkwam de snelste was.
En ik ga het toch nog echt ff aan mijn pa navragen, maar als hij zegt dat het een Iveco blok is ben ik toch zeer geneigd dat van hem aan te nemen, die weet dat soort dingen namelijk wel.
De Alfa 164 2.5 TD is sneller dan de Lancia, zie onderstaande gegevens.

Alfa:

92 kW/125 pk bij 4.200 tpm
249 Nm bij 2.000 tpm
0-100 km/h: 10.8 seconden
Topsnelheid: 202 km/h

Lancia:

87 kW/118 pk bij 4.100 tpm
245 Nm bij 1.900 tpm
0-100 km/h: 11.5 seconden
Topsnelheid: 192 km/h

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 12 jan, 2010 22:01

Dat zegt nog niet alles... zijn opgaves van de fabrikant (vermoedelijk), in de praktijk kan de Lancia dus best sneller zijn...

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » wo 13 jan, 2010 0:51

sjoerdk schreef:
Robert Jansen schreef:Nou, ik meen toch echt ergens gelezen te hebben dat die 2.5 TD van Lancia op het moment dat hij uitkwam de snelste was.
De Alfa 164 2.5 TD is sneller dan de Lancia, zie onderstaande gegevens.

Alfa:

92 kW/125 pk bij 4.200 tpm
249 Nm bij 2.000 tpm
0-100 km/h: 10.8 seconden
Topsnelheid: 202 km/h

Lancia:

87 kW/118 pk bij 4.100 tpm
245 Nm bij 1.900 tpm
0-100 km/h: 11.5 seconden
Topsnelheid: 192 km/h
En een BMW 335D is nog sneller, wat wil je nou zeggen?
Ik weet namelijk toevallig dat de Lancia diesel 2 jaar eerder uitkwam dan de Alfa...
Kom Sjoerd, had ff wat meer verwacht van een auto consultant. :wink:

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » wo 13 jan, 2010 0:55

Sapphire schreef:Dat zegt nog niet alles... zijn opgaves van de fabrikant (vermoedelijk), in de praktijk kan de Lancia dus best sneller zijn...
Uit ervaring kan ik je vertellen dat er weinig Alfa's zijn die niet sneller zijn dan de fabrieksopgave :wink: ... Bij Alfa gaven ze meestal op wat er minimaal haalbaar was. :twisted: Zelf heb ik ook een 164 TD gehad en die liep vrolijk naar de 220 op de teller en dat was net geen 210 op de GPS.

Ergens heb ik nog een autoboek liggen waar de Alfa vermeld staat als zijnde de snelste diesel van de afgelopen jaren, alleen dat jaar werd de titel overgenomen door ik meen een BMW. :( Zal eens kijken of ik het boek nog kan vinden.

Iveco maakt geen blokken voor in auto's, de 2.5 liter in de Lancia is dezelfde motor als in de Alfa :wink: . Net zoals dat de 3.0 v6 een Alfa motor is. :P

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 13 jan, 2010 1:22

@ RJ

Dat de Alfa op papier in iedergeval sneller is dan de Lancia, zo simpel ligt het. En ja, in de loop der jaren zijn diesels alleen nog maar sneller geworden, dus het predikaat 'snelste diesel' houdt daarom ook nooit lang stand. Zal best dat de Thema even de snelste was, maar daarna volgde alweer de Alfa en daarna etc etc.

Robert Jansen
Geregistreerd lid

Bericht door Robert Jansen » wo 13 jan, 2010 1:25

Probeer je me nou te vertellen dat auto's in de loop der jaren sneller zijn geworden?
Goed punt man, had ik zelf nog niet bedacht.

Haakt ook zo lekker in op mijn punt dat de Thema de snelste diesel OOIT is.
Ow nee, shit, dat zei ik niet. :oops:

TH
Geregistreerd lid

Bericht door TH » di 02 mar, 2010 18:11

He, ga eens kijken naar de overeenkomsten tussen de SAAB 9000, lancia thema, Alfa 164 en Fiat Croma.
In de jaren tachtig zijn deze vier wagens in een samenwerking met elkaar ontwikkeld (Type 4 project). Een SAAB met drie italianen.
Dus logisch dat er een temparamentvol resultaat uit is gekomen.

De SAAB 600 was een Lancia Delta en later heeft SAAB voor de amerikaanse markt nog eens de Impreza ge-rebadged.
Stuk voor stuk snelle wagens om een gat in de begroting van SAAB mee te vullen. Dus zou er binnenkort een ge-rebadgedte spyker komen?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 02 mar, 2010 20:19

Vroeger nog fijn een tijd rond gereden met zo'n 2.5T Lancia Thema DS. Uitstekende wagen, had in die tijd idd best veel koppel bij een laag toerental en er waren ook testen dat die DS betere tussenaccelleraties had dan een BMW M535i logisch, die had wel 310 Nm maar bij 4000 t/m dus dat duurt even voor dat zo'n BMW goed op draf komt, als je niet terugschakelt. Maar je moet die DS eigenlijk vergelijken met een BMW524TD en niet met een atmosferische M535i.
Voordeel van de Lancia DS, de CW waarde 0.32 en van de BMW 524 TD 0,38 daarnaast had de DS II 118 pk bij 3900 t/m en die 524TD 115 pk bij 4800 t/m. Daarom was die Lancia de diesel BMW te snel af, ondanks dat hij twee cylinders minder had :lol:
De BMW opvolger de 525TDS loste dat achterstandsprobleempje weer op :wink:

hannes85
Geregistreerd lid

Bericht door hannes85 » di 02 mar, 2010 20:38

Kan hier misschien een slotje op? Het gaat volgens mij al een pagina of 4 niet meer over het originele onderwerp.

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » wo 03 mar, 2010 13:55

krikkie schreef:Is het geen bordeaurode civic die je hebt??
Ik denk dat jij het op Jelle hebt, en dat is "maar" een 1.5 D-serie blokje met ESi cilinderkop op nagebouwd. Lichter, meer koppel voor bijna hetzelfde piekvermogen, betere versnellingsbakverhoudingen,... Sneller dan een VTi, dat verzeker ik je! Een hele bekende in het sprintcircuit, zeker over een jaar of 2 à 3 terug, maar nu even uit roulatie.

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » wo 03 mar, 2010 14:55

gezellig hier :(

ViggenNL
Geregistreerd lid

Bericht door ViggenNL » wo 03 mar, 2010 19:23

Wat vinden jullie trouwens van de wielen onder deze auto?

BBS CH 19 inch.

Afbeelding

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » wo 03 mar, 2010 20:06

HEEEL DIK 8)

Plaats reactie