stage 1: hirsch, maptun, speek,... pro's en cons

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
koning020
Geregistreerd lid

stage 1: hirsch, maptun, speek,... pro's en cons

Bericht door koning020 » ma 31 mei, 2010 0:00

goedenavond - aangezien ik mijn saab zeer spoedig naar de eerste stage wil brengen, ben ik mij aan het orienteren op de mogelijkheden, de pro's en cons van de diverse leveranciers. uiteraard heb ik gezocht binnen het T&T-forum, vooralsnog met wisselend succes.

op dit moment zijn mijn voorlopige conclusies dat:
- hirsch zeer veilig, conservatief en premium priced is;
- maptun veilig, richting de max. tolleranties gaat en interessant geprijst is (vanwege aankomende tuningsdagen @ tholen);
- speektuning max. prestaties geeft en zeer scherp geprijst is.

wie corrigeert mij e/o vult mij aan?

carlsson
Geregistreerd lid

Re: stage 1: hirsch, maptun, speek,... pro's en cons

Bericht door carlsson » ma 31 mei, 2010 1:13

Je vergeet Nordicuhr nog, voor de B207R motor van de Aero, 250 pk en 370 Nm! prijs in Zweden 5.360 kronen ex VAT.
http://www.nordicuhr.se" onclick="window.open(this.href);return false; hebben tegenwoordig ook een soort Maptuner/PPC apparaat, vroeger was dat nog op basis van wissel ecu.
Niet al te duur en een hoop power! Met een handbak, zou ik daar nog eens navragen, hebben ook een Nederlandse dealer, maar die is meer bekend als klassieker tuner, dus op de professionele ouderwetse manier.
Met automaat is Hirsch opvallend met speciale programma's waarbij met die automaat met eigen hulpcomputer rekening wordt gehouden.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » ma 31 mei, 2010 15:47

nog een leverancier tegen gekomen: abbott...

boukens
Geregistreerd lid

Bericht door boukens » ma 31 mei, 2010 16:01

BSR? Speedparts?
Zoveel mogelijkheden om je Saab te tunen!:)

Veel succes met je keuze.

Mvg,

Alex

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 mei, 2010 16:16

Ga niet af op pk/nm die door tuners opgegeven worden. Soms zijn dit gemeten maximumwaarden, soms gemiddelden. Je kunt er vanuit gaan dat ze bij verschillende tuners gelijk zijn voor stages die gelijk zijn aan elkaar.

koning020
Geregistreerd lid

Bericht door koning020 » ma 31 mei, 2010 16:27

okay... ik ga deze week eens aan mijn huiswerk en zal tzt een swotje met jullie delen van het saab-tunings landschap...

ArjanBlok
Geregistreerd lid

Bericht door ArjanBlok » ma 31 mei, 2010 18:36

Ben benieuwd naar je ervaringen!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 31 mei, 2010 18:46

Misschien dat google je kan helpen om ook anderstalige positieve en minder positieve ervaringen te vinden?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 31 mei, 2010 19:05

@Millerman,
Er zijn zoveel parameters waar je mee kunt spelen als ECU-programmeur dat je wel degelijk merkbare verschillen kunt krijgen, het optimale resultaat kun je alleen vinden door tevens uitvoerige praktijk testen op de weg te houden onder diverse atmosferische en verkeerstechnische omstandigheden. Dan maar een paar pk of Nm minder, zoals bij Hirsch. Die hebben met jarenlang vallen en opstaan wel geleerd wat de in het algemeen de beste programma variabele zijn en onderhouden nauwe contacten met de fabrikant. Een Saab met Hirsch wijzigingen, dat is hetzelfde als een Mercedes van AMG of een BMW van Alpina, daar gaat niemand over twijfelen en het voegt wat toe. Het nadeel is dan wel dat die firma's zich royaal laten belonen voor hun diensten en zich vooral op de meest recente modellen concentreren.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 31 mei, 2010 21:01

Vertel mij wat, veel tuners gebruiken een verschillende tactiek om een en ander te bereiken. Mijn boodschap is, dat je je niet blind moet staren op de genoemde waardes.

Lorenzo71
Geregistreerd lid

Bericht door Lorenzo71 » za 12 jun, 2010 22:36

Hi Koning020,

ik ben heel benieuwd naar je ervaringen m.b.t. het tuningpakket wat je gekozen hebt.

Omdat ik zelf binnenkort mijn eigen SAAB ook wil laten tunen zal ik deze thread goed in de gaten houden! :wink:

Mvg,

Rainer

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » vr 18 jun, 2010 22:43

Beetje ver voor de Nederlanders : http://www.shiftech.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Morgen moet mijn 9-3 daar binnen, ik ga een verslag met grafieken hier op de site posten.
Blijkbaar een kerel met heeel veel ervaring in het tuningwezen en weet heel goed waar hij over praat. Is automobielingenieur en heeft altijd voor Heinz tuning gewerkt.
Auto wordt perfect afgesteld met een vermogen testbank.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » za 19 jun, 2010 0:41

Saab: aucun element trouvé :lol:

Viggen/900CabrioAero
Geregistreerd lid

Bericht door Viggen/900CabrioAero » vr 25 jun, 2010 16:29

Ik ga morgen mijn 9-3 Viggen afleveren bij Speek-Tuning voor een Stage 1 tuning naar 274PK. Hij heeft nu een erg scherp geprijsde upgrade voor alle modellen. Als ik het resultaat van alle verschillende tuningmogelijkheden bekijk lijkt mij Speek-Tuning de meest logische keuze, omdat de prijs nu erg interessant is, geld de hele zomer nog, daarna is het weer 2x zo duur(!)
Ik laat mijn bevindingen weten...

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » vr 25 jun, 2010 17:16

Hoe weet je dat de wagen Hirsch getuned is bij de Saab dealer ?
De tuner waar ik ben geweest werkte ook voor een Saab dealer en voor andere garage's.
Info : http://www.facebook.com/shiftech" onclick="window.open(this.href);return false; (hier staat mijn 9-3 ook nog tussen)
http://www.shiftech.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie