> 200pk?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
9-3 1.9TiD
Geregistreerd lid

> 200pk?

Bericht door 9-3 1.9TiD » ma 26 jul, 2010 23:29

Mijn TiD Is momenteel van 150 naar 183pk gebracht. Dit vond ik in het begin erg tof, ma zoals iedereen wel weet geraak je dit snel gewoon. Heeft er soms iemand ideetjes om boven de 200pk te geraken. Wat is het maximum trouwens zonder dat ik andere onderdelen zal moeten vervangen wegens onveilig?
ik ben benieuwd :green_many:
alvast bedankt

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: > 200pk?

Bericht door postma » ma 26 jul, 2010 23:45

Vind je dit dan nog niet genoeg, ik rij met dezelfde specs en het gaat mij hard zat zo mn het koppel is grandioos :D

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » di 27 jul, 2010 0:11

Genoeg? Bij Veyron specs is het genoeg :twisted:

Tuning is toch een soort verslaving waar altijd een stapje bij kan. Zo ervaar ik het wel in ieder geval.

Vergeet niet de remmen te voorzien van goede blokken en goodridge remslangen. En vergeet de bestuurder niet. Een rijvaardigeheidstraining is erg leuk en leerzaam. Beheersing scheelt veel diepe krassen in je koplampen :D

Verder heb ik inhoudelijk geen adviezen/kennis van Diesel motoren. Op gas moet je koken, op olie moet je stoken :D
Misschien kan de site van Maptun je verder helpen?

Have fun,

Martin

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 27 jul, 2010 1:17

En als je straks >200 pk hebt (en de onderdelen onder je handen vandaan slijten) ben je dat zo weer gewend en wil je nog meer... zo blijft het.

Ronin9-3
Geregistreerd lid

Bericht door Ronin9-3 » di 27 jul, 2010 9:23

+- 200 pk is mogelijk, bij dezelfde motor in een Vectra. Dus waarschijnlijk lukt het ze ook wel bij de 9-3:

http://eds-motorsport.de/shop/de/Opel/V ... steigerung" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan moet je wel:
- De EGR uitschakelen (zit bij de tuning in)
- Roetfilter verwijderen (kan met verhoogde interval regeneratie, maar je komt dan max tot 190 pk)
- Waarschijnlijk een nieuwe, verzwaarde koppeling installeren.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 27 jul, 2010 9:40

Waarom kan niet hetzelfde als bij de benzine motoren, dus....

evt andere turbo?
alu IC
dikkere downpipe/uitlaat

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 27 jul, 2010 10:29

Op de bank zetten bij shifttech.

Iedere tuner die eigen programma's schrijft kan dit blok op 195 tot 205 pk krijgen zonder verdere aanpassingen. Pas daarboven wordt het lastig. Ik kwam een tijd terug een bedrijf tegen die deze diesels op een ziekelijk hoog vermogen krijgt (om te racen).

Wat je ook kan proberen is je uitlaat en inlaat systeem te vervangen voordat je een persoonlijk tuningprogramma erin laat programmeren. (bv. een volledig Milltek-systeem van voor tot achter).

Zoek maar eens op youtube. Er zijn genoeg video's te vinden over Milltek, banktests van 200pk 1.9cdti's en dergelijke.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 27 jul, 2010 12:42

Komt dan mogelijk niet door de APK-keuring qua samenstelling van de uitlaatgassen.
Feitelijk heeft hij dan een ander milieulabel, maar daar wordt nog niet op gelet, maar diegene die achter je rijden zullen die rookgordijnen niet leuk vinden en het stink vreselijk naar verbrand kaarsenvet.

Je kunt ook overwegen om een bi-turbo te kopen, die kan al rond de 225 pk produceren met een tuning :wink:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 27 jul, 2010 12:57

de zwarte pluimen die uit de uitlaat komen bij een getunede diesel is geen teken van hoge roetwaardes....

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » di 27 jul, 2010 13:32

Alles kan. :wink: Een intercooler en grotere turbo kan net zo goed op een diesel als op een benzine. Bij Kempsprint zat een aantal jaren geleden een Ford Mondeo TDCi met meer dan 220 pk en 550 Nm... VAG TDi's met grote turbo's en 250-300 pk zijn ook geen uitzondering meer.

Vergeet niet dat zowel water/methanol inspuiting als lachgasinjectie ook perfect werken op een diesel. Een sterkere koppeling van Sachs o.i.d. is wel een must, en als je op gigantische koppelwaarden laat tunen - lees: 500 Nm en meer - moet je bereid zijn af en toe wat aandrijflijnonderdelen zoals de cardans te vervangen. Bij Powerplus Engineering in Anderlecht kunnen ze wel helpen, als je serieus bent. Kijk ook eens rond in Engeland.

Plaats reactie