Het moet gek lopen wil dit niet mijn nieuwe auto worden, beter gezegd mijn eerste Saab!
Mijn budget laat het op dit moment niet toe om een Turbo variant te kopen, maar wat zijn de mogelijkheden om deze wat extra pit te geven?

De LPT heeft net dezelfde turbo als de FPT (Garrett T25 bij T5 blokken, GT17 bij T7) en exact hetzelfde motorblok, er is dus geen enkel verschil in het turbogat. De turbo wordt gewoon op een lagere druk afgesteld, en dat levert dus minder vermogen op. Hierdoor voelt het aanzwellen van het vermogen identiek tot op het punt waar de FPT zou blijven doorgaan en de LPT wordt afgeknepen - resultaat: een nogal "platte" vermogensbeleving.carlsson schreef:De meest interessante motor is idd de ca. 150 pk sterke LPT motor, die heeft een kleine alerte turbo die slechts een geringe turbodruk ontwikkeld. Met een stage 1 tuning kan die dan een hogere turbodruk gaan leveren, waardoor het vermogen/koppel met zo'n 30% toeneemt, als stage 2 is dat meestal 50%. Dit type motoren hebben veelal een kleiner turbogat, dwz de turbo gaat sneller aan het werk omdat hij al bij een lager toerental aan het werk gaat.
T25 en GT17 bedoel je. Er werden wel degelijk T25 LPT's gemaakt, vooral in de 9000 dan, en als ik me niet vergis ook de eerste (T5) 9-3s. Zelfde principe. Zo groot is het verschil in turbogat nou ook weer niet, de GT17 is gewoon een erg zwakke turbo met nul potentieel en het resultaat van GM's cost-cutting programma - niks meer, niks minder. Wat jij ervaart als minder turbogat is gewoon een gebrek aan vermogen. Op dat turbogat komen we straks terug. Plank het gas van een T25 geëquipeerde Saab bij 60 km/u in tweede versnelling en de reactie is instant, als je iets in een dashboardvakje had liggen kan je dat daarna ergens aan je voeten gaan zoeken.carlsson schreef:Een G25 turbo van de T5 is wat groter, maar heeft wel een turbogat vergeleken met de G17 turbo van de T7.
Valt toch wel mee, in eerste en tweede is de boost zelfs gereduceerd bij een NG FPT door het T5 management. Ik rijd met een NG FPT met manuele boostcontroller ertussen, waardoor het T5 geen controle meer heeft over de turbodruk en ik dus over de volle boost beschik in eerste en tweede... gaat prima zo. (Redelijk) Goede banden (Dunlop Sportmaxx) op 17'ers doet veel. Een Saab heeft sowieso toch al niet veel te zoeken in stoplichtsprints. Hernemingen op de snelweg is waar je pas echt slachtoffers kan maken.carlsson schreef:Ik heb zelf ooit een kakkelverse 900NG T5/FPT gereden, in de Carlsson uitvoering, een waar genoegen behalve wanneer het wegdek niet echt droog was. Deze auto had wel een turbogat, met beleid wegrijden was vrij moeilijk want zodra de 2500 t/m waren berijkt begon hij als een idioot te keer te gaan. Bij de later T7 modelen mis je die stormachtige dynamiek.
Top!APRIJK schreef:Hij zag er goed uit, ik heb de 9-3 2.0i toch gekocht.
Opvoeren zit er dus niet in, maar hij rijdt vlot genoeg. Het voelt vlotter aan dan ik in eerste instantie had verwacht.
De volgende wordt uiteraard wel een turbo, maar eerst maar eens gaan sparen en genieten van deze heerlijke wagen!