Geen Turbo wel tuning?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
APRIJK
Geregistreerd lid

Geen Turbo wel tuning?

Bericht door APRIJK » wo 04 aug, 2010 9:58

Vanmiddag ga ik kijken bij een 9-3 uit '98. Het is een 2.0i op LPG. Volgens mij is dat dan een B204 blok.
Het moet gek lopen wil dit niet mijn nieuwe auto worden, beter gezegd mijn eerste Saab! :O:

Mijn budget laat het op dit moment niet toe om een Turbo variant te kopen, maar wat zijn de mogelijkheden om deze wat extra pit te geven?

Garrett
Lid van verdienste

Re: Geen Turbo wel tuning?

Bericht door Garrett » wo 04 aug, 2010 10:01

eh, niet..... ;)

Ohja, toch wel. Een turbo-blok monteren :-P+

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 04 aug, 2010 10:05

Monteer dan een L.P.T.-blok, dan kun je tenminste na verloop van tijd van L.P.T. naar F.P.T. upgraden, dan stage1, verder met stage2, dan voor de verandering naar stag....... . :wink:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 04 aug, 2010 10:09

ik heb heb turbo versnelling bak achter mijn 2.0i 900ng dat is een lange bak en daardoor trekt je 2,0i best snel op (je gaat in de 2 naar de 110)

als je meer wil zal je echt aan de turbo moeten ik ben nu niet voor niks met een 2.3 turbo bezig om die te gaan inbouwen in een 900ng :mrgreen:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 04 aug, 2010 10:15

Een langere bak zal juist zorgen voor een minder pittige auto. Vergelijk het met je 3-versnellingen-fiets. In de 3 kun je veel minder snel optrekken dan in de 1.

Het voordeel van de langere bak kan een gunstiger verbruik zijn op de snelweg.

Met de 9-3 2.0i kun je maar een bescheiden vermogenswinst behalen. Vaak vindt men de arbeid niet opwegen tegen de kleine vermogenswinst en als je toch groots bezig wilt gaan is een turbo blok een makkelijkere route.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 04 aug, 2010 11:43

Die mogelijkheden zijn vrij beperkt, het sneller maken van een non-turbo kost meer geld dan de extra aankoopkosten van een turbo t.o.v. een non-turbo.
Met versnellingbak verhoudingen gaan goochelen heeft ook niet veel zin, wil je een snellere accelleratie dan moet je een kortere bak hebben, een jouw auto heeft al een relatief korte bak. Je moet dan kijken hoeveel kilometer je per uur rijdt in de 5de versnelling bij 1000 t/m per minuut, bij een Saab ligt dat meestal tusssen de 40 en 45 km/u.
Een lange bak, die dus 45 km/u rijdt komt voor bij sterkere turbo-modelen, deze leveren hun topvermogen meestal ook bij een lager toerental.
De meest interessante motor is idd de ca. 150 pk sterke LPT motor, die heeft een kleine alerte turbo die slechts een geringe turbodruk ontwikkeld. Met een stage 1 tuning kan die dan een hogere turbodruk gaan leveren, waardoor het vermogen/koppel met zo'n 30% toeneemt, als stage 2 is dat meestal 50%. Dit type motoren hebben veelal een kleiner turbogat, dwz de turbo gaat sneller aan het werk omdat hij al bij een lager toerental aan het werk gaat. Het effect is wel iets minder spectaculair, dus je krijg geen enorme trap in je rug. Daardoor wordt de mechaniek ook wat minder zwaar belast, heb je minder last van doorslaande wielen en getrek aan de stuurinrichting.
De gemiddelde 2.0 liter non-turbo heeft rond de 130 pk, een top van 200 en 0-100 km/u zal rond de 10 seconden duren met een handbak.

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » wo 04 aug, 2010 12:56

een lpt is toch niet duurder dan een i'tje 2dehands (althans in België) !?

Het ligt gewoon wat je wil , keuze zat toch ... 8)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 04 aug, 2010 13:07

Mogelijk speelt een België de gunstige CV van een non-turbo een rol, in Nederland maakt het niet uit hoeveel PK's je hebt en de CV dat fiscale systeem kennen wij niet :wink:
Wel speelt het milieulabel een rol bij b.v. de wegenbelasting en de fiscale bijtelling, maar dat is bij alle oudere Saab's relatief ongunstig, dus een F of een G :cry:

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » wo 04 aug, 2010 17:18

carlsson schreef:De meest interessante motor is idd de ca. 150 pk sterke LPT motor, die heeft een kleine alerte turbo die slechts een geringe turbodruk ontwikkeld. Met een stage 1 tuning kan die dan een hogere turbodruk gaan leveren, waardoor het vermogen/koppel met zo'n 30% toeneemt, als stage 2 is dat meestal 50%. Dit type motoren hebben veelal een kleiner turbogat, dwz de turbo gaat sneller aan het werk omdat hij al bij een lager toerental aan het werk gaat.
De LPT heeft net dezelfde turbo als de FPT (Garrett T25 bij T5 blokken, GT17 bij T7) en exact hetzelfde motorblok, er is dus geen enkel verschil in het turbogat. De turbo wordt gewoon op een lagere druk afgesteld, en dat levert dus minder vermogen op. Hierdoor voelt het aanzwellen van het vermogen identiek tot op het punt waar de FPT zou blijven doorgaan en de LPT wordt afgeknepen - resultaat: een nogal "platte" vermogensbeleving.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 04 aug, 2010 20:05

Van de 900NG zijn er geen LPT uitvoeringen, dat was 2.0i 130 pk, 2.3i 150 pk , 2.0T 185 pk of de V6. Er was wel een LPT maar die zat in de 9.5.
Pas met de 9-3 kwam de 2.0i LPT met rond de 154 pk eerst als T5 en later als T7. Die moest feitelijk de 2.3i vervangen.
Wat dat betreft heeft Aprijk gelijk dat in een 900NG het turbo verhaal gelijk een duurder kosten plaatje heeft, want deze variant is veruit het meest interessant.
Een G25 turbo van de T5 is wat groter, maar heeft wel een turbogat vergeleken met de G17 turbo van de T7. Daarom zit in de latere 205 pk T7 ook de MHI turbo die weer wat betere prestaties had.
Wie van tunen houdt zit met een G25 op een T5 eigenlijk vrij goed, want dat blok is beter en de turbo kan meer presteren.
Je kunt gelijk hebben dat er ook een G25/T5 als LPT was in de 9-3 dan geldt hiervoor dan hetzelfde als de FPT.
Met de T7 begint feitelijk ook de ontluchtingsellende van het carter en de BS, omdat deze motor tot grotere milieu technische prestatie moest worden gedwongen.
Ik heb zelf ooit een kakkelverse 900NG T5/FPT gereden, in de Carlsson uitvoering, een waar genoegen behalve wanneer het wegdek niet echt droog was. Deze auto had wel een turbogat, met beleid wegrijden was vrij moeilijk want zodra de 2500 t/m waren berijkt begon hij als een idioot te keer te gaan. Bij de later T7 modelen mis je die stormachtige dynamiek.

APRIJK
Geregistreerd lid

Bericht door APRIJK » wo 04 aug, 2010 22:20

Hij zag er goed uit, ik heb de 9-3 2.0i toch gekocht.
Opvoeren zit er dus niet in, maar hij rijdt vlot genoeg. Het voelt vlotter aan dan ik in eerste instantie had verwacht.
De volgende wordt uiteraard wel een turbo, maar eerst maar eens gaan sparen en genieten van deze heerlijke wagen! :D

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » do 05 aug, 2010 13:49

carlsson schreef:Een G25 turbo van de T5 is wat groter, maar heeft wel een turbogat vergeleken met de G17 turbo van de T7.
T25 en GT17 bedoel je. Er werden wel degelijk T25 LPT's gemaakt, vooral in de 9000 dan, en als ik me niet vergis ook de eerste (T5) 9-3s. Zelfde principe. Zo groot is het verschil in turbogat nou ook weer niet, de GT17 is gewoon een erg zwakke turbo met nul potentieel en het resultaat van GM's cost-cutting programma - niks meer, niks minder. Wat jij ervaart als minder turbogat is gewoon een gebrek aan vermogen. Op dat turbogat komen we straks terug. Plank het gas van een T25 geëquipeerde Saab bij 60 km/u in tweede versnelling en de reactie is instant, als je iets in een dashboardvakje had liggen kan je dat daarna ergens aan je voeten gaan zoeken. :) De Mitsubishi (MHI) TD04-15t is de beste standaard turbo die je op een Saab zal vinden, die is het meest betrouwbaar en kan meer leveren want het is... een grotere turbo dan de T25. Wat volgens jouw theorie dus meer turbogat zou moeten opleveren. ;)

Er is trouwens een verschil tussen turbogat en het minimale toerental waarop hij op stoom komt. Als een turbo bij lagere toerentallen weinig doet dan heeft hij gewoon een powerband die laat begint, als je na even van het gas af gegaan te zijn terug op het gas trapt midden in de powerband en er gebeurt zelfs dan een seconde niets voor hij zich herpakt heet dat turbogat. Geen enkele standaard Saab turbo uit de NG/9-3 generatie heeft een noemenswaardig turbogat.
carlsson schreef:Ik heb zelf ooit een kakkelverse 900NG T5/FPT gereden, in de Carlsson uitvoering, een waar genoegen behalve wanneer het wegdek niet echt droog was. Deze auto had wel een turbogat, met beleid wegrijden was vrij moeilijk want zodra de 2500 t/m waren berijkt begon hij als een idioot te keer te gaan. Bij de later T7 modelen mis je die stormachtige dynamiek.
Valt toch wel mee, in eerste en tweede is de boost zelfs gereduceerd bij een NG FPT door het T5 management. Ik rijd met een NG FPT met manuele boostcontroller ertussen, waardoor het T5 geen controle meer heeft over de turbodruk en ik dus over de volle boost beschik in eerste en tweede... gaat prima zo. (Redelijk) Goede banden (Dunlop Sportmaxx) op 17'ers doet veel. Een Saab heeft sowieso toch al niet veel te zoeken in stoplichtsprints. Hernemingen op de snelweg is waar je pas echt slachtoffers kan maken. :O:
APRIJK schreef:Hij zag er goed uit, ik heb de 9-3 2.0i toch gekocht.
Opvoeren zit er dus niet in, maar hij rijdt vlot genoeg. Het voelt vlotter aan dan ik in eerste instantie had verwacht.
De volgende wordt uiteraard wel een turbo, maar eerst maar eens gaan sparen en genieten van deze heerlijke wagen! :D
Top! 8) Geniet ervan, het zijn superwagens!

Plaats reactie