4 gasklephuizen...berekenen
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
4 gasklephuizen...berekenen
ik heb hier een BMW gasklephuissetje liggen die ik graag op een 2.0 16v wil prutsen...gewoon omdat het kan.
maar nu zit ik al een avondje of wat te rekenen met diverse rekenvoorbeelden van internet.
gegevens:
saab originele gasklep is 65 mm doorsnede. is 3058 mm2 oppervalkte doorlaat.
de BMW 4 gasklepjes zijn 35 mm doorsnede. dat maakt 3288 mm2 oppervlakte doorlaat, ietsje meer dus. wel wordt dit weer teniet gedaan door de oppervlakte van de vlinderkleppen in de vol open positie.
lengte inlaat is ook nog van belang, dat even daargelaten.
ik vind die 35 nogal aan de kleine kant zo op het oog.
is er al eens iemand mee aan het stoeien geweest?
iemand al eens een inlaatspruitstuk in tweeen gezaagd om te kijken wat nu de doorlaat is?
B
maar nu zit ik al een avondje of wat te rekenen met diverse rekenvoorbeelden van internet.
gegevens:
saab originele gasklep is 65 mm doorsnede. is 3058 mm2 oppervalkte doorlaat.
de BMW 4 gasklepjes zijn 35 mm doorsnede. dat maakt 3288 mm2 oppervlakte doorlaat, ietsje meer dus. wel wordt dit weer teniet gedaan door de oppervlakte van de vlinderkleppen in de vol open positie.
lengte inlaat is ook nog van belang, dat even daargelaten.
ik vind die 35 nogal aan de kleine kant zo op het oog.
is er al eens iemand mee aan het stoeien geweest?
iemand al eens een inlaatspruitstuk in tweeen gezaagd om te kijken wat nu de doorlaat is?
B
-
windekind
- Donateur

Re: 4 gasklephuizen...berekenen
Ik heb wel eens aan een groter gasklephuis gedacht.
Nu heeft mijn 16V huis een doorlaat van 55mm. Een 65mm huis voor Saab ben ik nog niet tegengekomen. Weet je wel zeker dat je goed gemeten hebt? Je meet nl de doorlaat in de keel, t.p.v. de klep. Want in dat geval kom je met de BMW kleppen beter uit.
In een Saab klephuis zitten ook nog een paar gemene randen die de doorstroom behoorlijk belemmeren. Ik ga die in ieder geval weghalen.
Nu heeft mijn 16V huis een doorlaat van 55mm. Een 65mm huis voor Saab ben ik nog niet tegengekomen. Weet je wel zeker dat je goed gemeten hebt? Je meet nl de doorlaat in de keel, t.p.v. de klep. Want in dat geval kom je met de BMW kleppen beter uit.
In een Saab klephuis zitten ook nog een paar gemene randen die de doorstroom behoorlijk belemmeren. Ik ga die in ieder geval weghalen.
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
55? dat is gunstig voor mijn berekening. misschien dan een dubbel saab gkh. kan ook
-
windekind
- Donateur

De diameters aan de flens is 65mm (binnen en buiten), echter de diameter in de keel, waar de smoorklep zit, is maar 55mm. Dus de werkelijke doorlaat is 55mm. In open toestand is de doorlaat dus netto 2377 mm2. Dan geeft het BMW setje dus 900 mm2 meer. Toch wel heel wat meer asem.
Maar voor het mooie zou je ook eens kunnen kijken op de site van Jenvey: http://www.jenvey.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Kan je ook ideëen op doen.
Maar voor het mooie zou je ook eens kunnen kijken op de site van Jenvey: http://www.jenvey.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;. Kan je ook ideëen op doen.
-
werli
- Donateur (2x)

heey
mijn idèè
zaag zo een inlaat af paralel met de motor en probeer er kelken op te monteren
op de sloop een vw k70 vinden die hebben grote gaskleppen en 4 naast mekaar makkelijk om mee verder te werken
ik vind die link met voorbeelden best goed ;als je daar naar het sprutstuk kijkt van opel 2.0 denk ik dat dat een goede basis is
maar ik stel me de vraag wat je hiermee in + pk's mee behaald voor het werk dat je eraan spendeert
ik veronderstel dat je meer winst doet met ht uitlaat systeem aan te pakken
spagetti
mvg werner
mijn idèè
zaag zo een inlaat af paralel met de motor en probeer er kelken op te monteren
op de sloop een vw k70 vinden die hebben grote gaskleppen en 4 naast mekaar makkelijk om mee verder te werken
ik vind die link met voorbeelden best goed ;als je daar naar het sprutstuk kijkt van opel 2.0 denk ik dat dat een goede basis is
maar ik stel me de vraag wat je hiermee in + pk's mee behaald voor het werk dat je eraan spendeert
ik veronderstel dat je meer winst doet met ht uitlaat systeem aan te pakken
spagetti
mvg werner
-
AcidStyle
- Geregistreerd lid
helpt wel degelijk om meer vermogen te krijgen, meer dan de uitlaat maar eigenlij is het ook maar een onderdeel vh geheel, Lengte vd inlaat kelken bepaalt of je meer vermogen of meer koppel krijgt. Dit alles is op zich leuk maar gaat meer opleveren als je ook de nokkenassen/kleppen aanpakt.
Succes in ieder geval
Succes in ieder geval
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
dank voor de reacties.
er is een hele wetenschap voor betreffende de lengtes, diameter, positie injectoren etc...ben 's avonds wat aan het lezen.
ik denk dat ik een 2.3 inlaat verzaag en misschien dan 2 saab skh-en erop, vind die 35mm redelijk smal en de sites waar je ze kant en klaar kunt kopen beginnen bij 40 mm.
er is een hele wetenschap voor betreffende de lengtes, diameter, positie injectoren etc...ben 's avonds wat aan het lezen.
ik denk dat ik een 2.3 inlaat verzaag en misschien dan 2 saab skh-en erop, vind die 35mm redelijk smal en de sites waar je ze kant en klaar kunt kopen beginnen bij 40 mm.
-
Orion
- Geregistreerd lid
Waarom geen motorfietsgaskleppen? Wordt wel vaker met succes gedaan en het kost maar een fractie van een Jenvey of Alpha-Weber setup. Staar je niet blind op grote diameters, overkill doet ook niet veel goed op een anders standaard motor.
Tenzij je een stel nokkenassen met vuistgrote lobben wil gebruiken...
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
deze BMW dingen zijn van een motorfiets.
-
Orion
- Geregistreerd lid
Van een iets oudere K 1200 dan? Die zetten vermogens tussen een goede 115 en 130 pk neer naargelang het model... dat is misschien toch wat nipt op een 2.0 16v. Die van een K 1300 meten 46 mm, maar dat ding zet dan ook 173 pk neer in standaardvorm. De S 1000 RR, die meer dan 200 pk laat optekenen op de bank (opgave 193 pk) en zonder fysieke aanpassingen aan het injectiesysteem richting 220-230 gaat, heeft er van maatje 48 mm.
Ik denk dat je met 40 mm (en lange inlaatkanalen) goed zou zitten voor een koppelrijke setup tot 150 pk. Op hoeveel mik je?
Ik denk dat je met 40 mm (en lange inlaatkanalen) goed zou zitten voor een koppelrijke setup tot 150 pk. Op hoeveel mik je?
-
Aerosmit
- Geregistreerd lid
deze zijn van een BMW K1100lt of zoiets.
35 is wat smalletjes denk ik hoor, inderdaad.
150 pk was wel de norm, yep
35 is wat smalletjes denk ik hoor, inderdaad.
150 pk was wel de norm, yep
-
Orion
- Geregistreerd lid
De LT is het toermodel, die had wat kleinere gasklephuisjes om het koppel onderin te bevorderen ten koste van topvermogen. De K 1100 LT had "maar" 100 pk (wat op een motor nog steeds voldoende is om je in 4,5 tellen naar honderd te katapulteren, maar toch...).