vliegwiel afdraaien en balanceren

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

vliegwiel afdraaien en balanceren

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 23 aug, 2010 17:56

Is er iemand hier op het forum dat een goed adres heeft waar ik mijn vliegwiel kan laten afdraaien en balanceren?

Liefst in België of net over de grens. Ikzelf woon in Antwerpen.

Alvast bedankt,
Gert-Jan

bennie
Geregistreerd lid

Re: vliegwiel afdraaien en balanceren

Bericht door bennie » ma 23 aug, 2010 23:16

http://www.vankronenburg.nl/hoofd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sweedspeed.com/nl/home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Of anders naar een goede machinefabriek gaan en daar vragen of ze het willen doen. Normaal als je niet in de geboorde balance gaten gaat afdraaien hoeft hij niet perse gebalanceerd te worden maar het kan nooit kwaad om het ook even te laten doen :wink: .

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 24 aug, 2010 8:48

heey
ja ik weet een adres in heist op den berg
als die nog aan tuning doet is dat de perfecte man
mvg werner

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » di 24 aug, 2010 12:36

Vandaag telefonisch contact gehad met een persoon die vliegwielen kan afdraaien en balanceren. Hij vertelde mij dat hij het nog wel kon, maar niemand aanrade om dit te doen!

Ik geloof de man (hij beschikt toch wel over verschillende jaaaaren ervaring in autocross). Hij was er 100% zeker van dat het vliegwiel afdraaien resulteerde in zwaar verlies van koppel, wat absoluut niet mijn bedoeling is :)

Alvast bedankt voor het geven van adressen, maar ik denk dat ik wat vermogenswinst ga zoeken in andere zaken.

Gert-Jan

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 24 aug, 2010 23:05

Ieder voordeel heb z'n nadeel. ;)

Een dikke turbo maakt je auto ook niet sneller onderin.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 24 aug, 2010 23:07

Een afgedraaid vliegwiel verandert niet wat aan je koppel. 't Enige is dat je motor sneller toeren maakt, doordat er minder gewicht in beweging hoeft te worden gebracht.

Het nadeel is dat de motor ook sneller weer in toeren daalt. Bijvoorbeeld als je een heuveltje op rijdt...
Ander nadeel kan stationaire loop zijn... maar dan moet je al wel vrij veel gaan afdraaien. De Saab vliegwielen zijn van zichzelf vrij zwaar.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 24 aug, 2010 23:38

5 kg schijnt nog genoeg te zijn om geen problemen te krijgen met stationare lopen, moet de motor wel in goede conditie zijn want als je bvb compressie verlies heb op 1 cilinder zal je dit veel sneller merken met een afgedraaid vliegwiel!

Heb zelf 2 kg er vanaf laten draaien (nieuwe type vliegwiel, 9 kg) en dit merk je erg goed onderin de toeren. Het gaat allemaal net wat soepeler tot de turbo erin begint te komen dan maakt het niet meer uit :twisted: . Het nadeel is wel dat je niet alleen meer op de koppeling kan weg rijden, je ook iets meer gas moet geven om van de plek te komen en om de motor niet af te laten slaan.

Minder koppel!?, zou niet weten waarom je minder koppel gaat produceren als je de draaiende delen van de motor lichter maakt! Hoe lichter alles is, zuigers, drijfstangen, krukas, ect hoe beter!!

Orion
Geregistreerd lid

Bericht door Orion » wo 25 aug, 2010 1:30

Klopt, op een licht atmosferisch koppelloos motortje kan je misschien nadelen ondervinden bij het wegrijden uit stilstand of bergop, of, uit het slijk trekkende - toevallig wat veel autocrossers meemaken: goedkoop wagentje en dan in modder of zand gaan crossen. Een turbomotor heeft sowieso al voldoende koppel om op dreef te blijven zolang je maar gas geeft en daarenboven is het vliegwiel van onze Saabs ontieglijk zwaar, ik zou er dus niet mee inzitten.

Aan je motorkoppel verander je niets met een lichter vliegwiel, dat wordt ervoor opgewekt. Integendeel zelfs, minder parasitair verlies ter hoogte van het vliegwiel = meer vermogen aan de wielen...

Let wel, afdraaien is riskant als de balans niet 100% perfect uitdraait. Typ maar eens in op YouTube: "flywheel failure" o.i.d.

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 25 aug, 2010 8:03

ik heb 3 saabs met afgedraaid vliegwiel waarvan 1 nog maar iets van 6 kg woog. Zelfs met deze heb ik geen enkel probleem met stationair lopen of koppelen. Moet er wel bij zeggen dat deze laatste ook een behoorlijk zwaardere koppeling heeft, wat e.e.a. weer compenseert. Alle vliegwielen wel nagebalanceerd.

Plaats reactie