voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » za 04 sep, 2010 23:47
Heb een volledige alu FMIC gemonteerd.
Nu blijkt ten opzichte van de stock intercooler de max druk 0.1 lager te liggen
Intercooler werkt verder prima: houdt druk over langere periode mooi vast: nu 0.9 bar
Heb ik nu ergens een lekje of is het logisch dat door de grotere inhoud van de intercooler en meer pijpewerk de maxdruk nu ietsje lager ligt?
-
AcidStyle
- Geregistreerd lid
Bericht
door AcidStyle » zo 05 sep, 2010 16:54
is logisch, je zegt het zelf al meer inhoud vandaar ietsje lager.
Basisdruk moet je ook nog bijstellen na het monteren
Enne piccies?
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » ma 06 sep, 2010 14:21
Zal vanavond basisdruk op 0,5 zetten en tevens APC wat finetunen. Ben benieuwd!
Intercooler hangt nu nog aan ijzerdraadjes ivm passen (hangt nu beetje scheef).
Sleepogen, airco en koplampwissers hebben het veld moeten ruimen, hoewel ik denk dat ik de wissertjes er op een creatieve manier nog wel weer op krijg.
Wat rest is een geschikte locatie voor een (afneembaar)sleepoog te bedenken; suggesties?

-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » ma 06 sep, 2010 14:36
Appart. Je bent de eerste waarbij ik cabrio versterkings hoekjes zie zitten op een coupe. Zelf gedaan?

-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » ma 06 sep, 2010 14:39
En doet het veel qua rijgedrag?
Mooie set-up wel... ik vind het mooier als de intercooler achter de zwarte hokjes in het onderste deel van de bumper blijft. Qua looks zie je de intercooler wel zitten, maar niet zo schreeuwerig zoals bij de naar voren geplaatste grotere ic's.
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » ma 06 sep, 2010 14:44
die versteviginshoekjes?
niet aan beginnen: extra gewicht op een plek waar je dat niet wilt hebben, creeert wel meer downforce natuurlijk. netto-effect moet ik nog uitzoeken..
ach kwam ze tegen bij Elfie;)
misschien spuit ik de intercooler nog wel zwart, is het nog iets subtieler qua looks
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Bericht
door Krizzie » ma 06 sep, 2010 14:47
Loopt de IC helemaal tot bovenaan?
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » ma 06 sep, 2010 14:51
intercooler loopt door tot bovenkant bumper.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » ma 06 sep, 2010 15:37
Heeft de IC nog een naam en type? Handig voor toekomstige klussers...
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » ma 06 sep, 2010 16:50
Toyosports Type B
Bar and Plate Intercooler Corn size: 600mm x 300mm x 76mm
* Overall Length 710mm
* 3"(76mm) Inlet and Outlet
* Maximum Pressure: 45psi
* Max Horsepower Capacity : 650hp
Had ook de helft kleiner gemogen

-
Krizzie
- Donateur (3x)

Bericht
door Krizzie » ma 06 sep, 2010 16:53
Is er zonder slijpwerk ook wat tussen te proppen aan IC's aan de voorkant?
-
bennie
- Geregistreerd lid
Bericht
door bennie » ma 06 sep, 2010 17:46
Vyv schreef:Heeft de IC nog een naam en type? Handig voor toekomstige klussers...
Kijk eens op
http://www.multistrobe.nl" onclick="window.open(this.href);return false; daar staan leuke intercooler! Deze heb ik ervoor hangen:
http://www.multistrobe.nl/?menu=article ... ID=6193060" onclick="window.open(this.href);return false; hij had 7 centimeter hoger mogen zijn maar de inlaat temperatuur in T5suite blijft gewoon tussen de 28 en 32 graden bij vol doortrekken in de 4de versnelling en een buiten temp van rond de 23 graden!
Zonder slijpen kan maar dan moet je er een andere radiator voor hangen zodat de buizen er tussendoor passen. Ook een aangepaste intercooler heb je dan nodig! 9000 IC kan ook maar vind het er niet uitzien dan.
Chargercooler is ook een optie en als ik het weer zou moeten doen zou ik hiervoor gaan! Stond er eentje op marktplaats een tijdje terug maar nu niet meer.
Zijn die plaatjes zo zwaar dan!? Dacht dat deze alleen voor de stijfheid van de carrosserie was!!? En bij een cabrio zitten er bij de deur ook nog extra verstevigings beugeltjes!
-
orville
- Geregistreerd lid
Bericht
door orville » ma 06 sep, 2010 17:49
nee joh die plaatjes wegen niks, enigszins ironisch bedoeld
vind een chargecooler in zichzelf ook een mooier concept inderdaad: water koelt effectiever dan lucht.
maar het grote voordeel van een fmic is dat je geen electra hebt en het geheel dus minder storinggevoelig is; last but not least ook stukken goedkoper!
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Bericht
door Krizzie » ma 06 sep, 2010 18:11
Heb je van de montage toevallig pics gemaakt Bennie?
En wat heb je allemaal nodig aan buizen/moffen etc.
Vind het altijd jammer dat mensen die het hebben er nooit foto's van hebben gemaakt tijdens het monteren.

Verhalen hoe te monteren kom je wel tegen op Internet, maar plaatjes eigenlijk nooit.

-
bennie
- Geregistreerd lid
Bericht
door bennie » ma 06 sep, 2010 18:24
Montage moet je op eigen inzicht doen en zorgen dat je genoeg buis, bochtje en 2 verlopen die op de IC komen. Heb buizen van een volvo 740 turbo gebruikt en deze aangepast en vervolgens aan elkaar gelast.
Heb het compressorhuis ook naar beneden gedraaid zodat er minder bocht en lengte nodig is van turbo tot IC zodat het turbogat verminderd wordt! Minder bochten betekend meer flow, minder druk verval en de turbo wordt minder heet wat de inlaat lucht weer ten goede komt!
De Mitsubihi kun je ook klokken maar dan moet je het pas pinnetje eruit halen

.