APC valve stuk? 9000 2.0 LPT 150 ->185pk MET FILMPJES

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
GUUSarrow
Geregistreerd lid

APC valve stuk? 9000 2.0 LPT 150 ->185pk MET FILMPJES

Bericht door GUUSarrow » di 07 sep, 2010 0:24

Ik heb laatst van forummer roelleor zijn Speektuning 150->185PK tuning upgrade overgenomen incl. APC-klep en toebehoren voor mijn Saab 9000CSE 2.0LPT

Nu dacht ik wel verschil te voelen na de installatie maar niet super veel. Ik dacht eigenlijk dat dat misschien voornamelijk kwam door het "extra planken" tov normaal omdat je toch wil testen of je meer pk's hebt. Na een paar honderd km dacht ik toch wat meer te hebben, maar wist het niet zeker. Dacht dat misschien de ECU moest inleren, na reset.

Eerst wat overige checkpoints:
-Alle vacuumslangen zijn vernieuwd voor sillicoon.
-De wastegate actuator leek wat stroef te gaan maar na smering doet die het prima. (met fietspomp druk erop werkt goed)
-De APC-valve zoemt bij contact aan, stekker met WD-40 behandeld.
-Zekering 5 van de APC is goed

Dus er moest druk gemeten worden. Nu hebben we een paar drukmeters maar die liggen ergens in de opslag en mijn broer weet waar alles ligt, maar met zijn aanwijzing kon ik ze niet vinden. Dus even wachten tot hij er weer eens is ondertussen een turbometer voor in het instrumentenpaneel gekocht (zie handleidingen voor in en ombouw)

Dus nu rijden met de turbodrukmeter om toch te kunnen vergelijken tussen met en zonder APC aangesloten.

Excuus alvast voor de matige filmpjes, maar er moest soms ook geschakeld / gestuurd worden ;)
Het ging voornamelijk om de turbo uitslag. Let maar niet op de temperatuurmeter, ik moet het wijzertje nog goed zetten want die had ik na de (de-)montage een slag "te hoog" gezet.

Eerste twee filmpjes is met APC stekker aangesloten.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vFSMW911IFc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7bDq6jgJM7A[/youtube]

Daarna de stekker uit de APC-valve gehaald en weer gaan rijden:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J4HWAJ06wLw[/youtube]

Daarna de slang van de wastegate los gemaakt en weer gaan rijden:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3hQh8q1S_48[/youtube]

Met de apc-valve aangesloten komt de turbometer ruim niet in het rood.
Met de APC-valve afgekoppeld is de turbo uitslag eigenlijk precies hetzelfde als wanneer hij wel is aangesloten
Met de APC-valve aangesloten en de wastegate slang los blaast hij ruim in het rode (zelfs even fuelcut :oops: te enthousiast)

Het lijkt erop dat de ECU gewoon heeft ingeleerd aan mijn nieuwe "plank" gedrag maar niet echt meer pk's heeft!

Is dan de enige conclusie dat er een defect in de APC-valve zit?? Volgens mij werkt Speektuning ook met imitatie en die zijn ook nogal gevoelig toch?
Of zou afstellen van de wastegate actuator stang nog kunnen helpen?

Bedankt voor de input!

p.s. tip van flip: neem je rijbewijs mee tijdens testrijden, anders kost het je 60euro ;-|+ ;-|+ wordt nog duur grapje zo ;) ;-(+

inactief
Geregistreerd lid

Re: APC valve stuk? 9000 2.0 LPT 150 ->185pk MET FILMPJES

Bericht door inactief » di 07 sep, 2010 0:42

Misschien een forummer in de buurt die je ff klepjes wil laten wisselen?
Dit is uit de richting, maar je bent wel welkom!

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » di 07 sep, 2010 1:11

bedankt voor het aanbod, inderdaad wel een goed idee om er misschien eentje te lenen om te kijken of het daar aan ligt. Iemand enigszins in de buurt van Amsterdam / Amstelveen misschien?

Mocht het hier in de buurt niet lukken maak ik graag gebruik van je aanbod en wellicht dat ik dan meteen beter over kan stappen naar T7klep....

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 07 sep, 2010 9:51

Ik plaats nagenoeg altijd 2e hands originele Saab T5 kleppen, nog geen enkele terug gekomen / defect...
Beetje 'n ouwe wijven verhaaltje denk ik dat die originele Saab dingen bij een Stage 1 snel slijten.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » di 07 sep, 2010 10:12

en die imitatie kleppen? Heb je daar ervaring mee? Want die verkopen ze wel overal....

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 07 sep, 2010 10:33

Nope, nog nooit in een auto gestopt.
Ik hoorde nl dat die (vaak) niet goed waren dus heb ff met T7 modificatie geklooid maar T5 origineel Saab was makkelijker 8)

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » di 07 sep, 2010 11:22

Ik heb wel een procedure gevonden om de klep te repareren: klik maar voor dat ik de zaag erin zet, wil ik toch liever testen of het daar echt aan ligt :wink:

Iemand enigzins in de buurt van Amsterdam / Amstelveen van wie ik de APC klep even zou mogen gebruiken om te testen?? flesje wijn? sixpack speciaal bier?

Driver 79
Geregistreerd lid

Bericht door Driver 79 » di 07 sep, 2010 17:04

Duidelijk een defecte klep.
Ik heb inmiddels mijn 3e imitatieklep in 1 jaar tijd, en nog steeds problemen met de controle van de laaddruk.
Toch maar eens een gebruikte originele Saab-T5-klep scoren...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 07 sep, 2010 20:23

Verschil tussen lpt en fpt is iets wat je na 30 meter al doorhebt... Ik zie geen druk verschil met/zonder APC, dus of klep dood of iets ander mis waardoor de ecu op basisdruk blijft. Je temperatuurmeter staat rijkelijk hoog, is dat wel normaal? Zou een reden kunnen zijn, sensor niet helemaal lekker ofzo.

Wat betreft de klep: meet de weerstand eens? Er zitten 2 spoelen in, middenpen is gemeenschappelijk dus steeds meten tussen middelste en één vd buitenste, beide moeten identiek zijn en ergens rond de 3 ohm liggen.

Daarbij lijkt het dat je basisdruk vrij hoog staat, dacht dat de grens geel/rood rond de 0,9 (toch?) zat dus dan zit je al gauw richting 0,6-0,7 bar nu. Vooropgesteld dat de meter niet afwijkt... Zou het kunnen dat de auto in het verleden al eens getuned is? Had ik ook op mijn 9000, basisdruk stond op 0.7 en fuelcut in de ECU was op 1 bar gezet (daarvoor hadden ze de flashchips eruit gesoldeerd en weer teruggezet, het pre-dillemaiaanse tijdperk...). Schijnt een vroege abbott tuning te zijn geweest.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 07 sep, 2010 20:44

trouwens, of reparatie van de apc klep zin heeft hangt af van wat er kaduuk aan is. Ze gaan op allerlei manier stuk, zowel mechanisch als electrisch. Spoeltjes onderbreken of sluiten kort omdat ze stukgehamerd zijn, draadjes trillen kapot, ferrietringetjes breken, plaatjes scheuren of vervormen....

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » di 07 sep, 2010 23:06

Klep is stuk lijkt mij. :(

Net met batterij getest. In de ene stand zit eer 1 pot dicht en twee laten lucht door. In de andere stand komt er overal lucht door en uit.....

Tevens met WD40 vol gespoten en daarna 2 tuitjes dicht gehouden en door 1 geblazen kwamen er gewoon bubbels uit de zijkant op de "lasnaad" :shock:

Als dat ding zelf al niet luchtdicht is lijkt het met niet dat ie werkt?

Lekker, tuning met kapotte klep overgenomen :evil:

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » wo 08 sep, 2010 0:19

Nope, dan doet-ie het niet. Drukverlies door lekkage.

Ivo

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 08 sep, 2010 8:38

als je klep lekt op de naad, probeer dan eens:
openbikken (dikke schroevedraaier met een hamer rondom in de naad tikken), naad schoonmaken, o-ringetjes checken, dan weer dichtkitten met lijm of siliconenkit oid, goed inklemmen in een bankschroef en zo laten drogen.

ArjanBlok
Geregistreerd lid

Bericht door ArjanBlok » wo 08 sep, 2010 12:02

BSR in Vinkenveen heeft gemodificeerde kleppen; die schijnen niet snel stuk te gaan. Euro of 55 het stuk, iemand er ervaring mee?

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » do 09 sep, 2010 22:59

metertje ziet er goed uit hoor ;)

Heb volgens mij nog wel een origineel T5 klepje liggen mocht je intresse hebben.

Gr
William

Plaats reactie