ik mag niet meer sprinten...

1984-1997
AlexJ
Donateur
Donateur

Re: ik mag niet meer sprinten...

Bericht door AlexJ » vr 03 sep, 2010 13:15

Ook tijdens inleren?
Als dat zo is...dan zou het zomaar kunnen dat er toch bij mij ook nog ergens een probleempje zit... :wow:

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » vr 03 sep, 2010 13:21

denk eerder dat dat komt omdat je qua PK al buiten de parameters zit ;) :O:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 03 sep, 2010 13:27

dat inleren wat Alex bedoelt (adaptation run, waar je eigenlijk een berg voor nodig hebt) heeft als doel het bepalen van de maximale boost bij bepaalde motorbelasting. Hiermee leer je dus de maximaal haalbare boost in.

Waar ik op doelde is het inleren van de PID regeling, dus het systeem waarmee de ecu zich aanpast om zo snel mogelijk naar de gewenste einddruk te regelen bij verandering van de motorbelasting.

Je ziet vaak na een ECU reset dat de boost in het begin wat 'zoekt' en soms op en neer golft tijdens het accelereren, na een paar honderd km verdwijnt dat omdat de PID regeling zich goed heeft ingeleerd.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » vr 03 sep, 2010 13:41

klopt, ik ben naar 185pk gegaan met mijn lpt en nu na een paar honderd kilometer heb ik pas het gevoel dat ie echt structureel beter rijdt.....

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » vr 03 sep, 2010 13:43

Oke, interessant! Hoe merk je die schommelingen? Echt aan het vermogen, of aan je turbodruk meter (en zoja, die op je dash of een externe?) ?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 03 sep, 2010 14:10

zie je op je meter, als het erg is kan je het ook voelen (acceleratie niet constant).

9kaero95
Donateur
Donateur

Bericht door 9kaero95 » vr 03 sep, 2010 21:53

Ha, dat deed/doet die van mij ook, dat schommelen. Zichtbaar op de meter en ook voelbaar. Net of een auto-piloot gas geeft en weer terug neemt.
Mijn ECU moet waarschijnlijk permanent inleren met een kapot APC-ventiel...

Die conclusie kan ik wel trekken nadat ik vandaag dat ventiel eens nader aan de tand voelde. In de ene stand zit aansluiting C potdicht (da's mooi) in de andere is er een open verbinding met W. Helaas is die verbinding er dan ook (een beetje) met R (da's niet zo mooi).

Nu wil ik het probleem definitief oplossen en ga de mogelijkheden van een T7-klep eens onderzoeken. Ik ga dus eens " in de leer" op het ECU-forum.
Voor soldeerwerk in de ECU ben ik niet bang. Het her-programmeren zal een grotere uitdaging worden maar ook daar verwacht ik wel uit te komen (met wat hulp...).

Het oude ventiel laat ik dus nog maar even zitten. Sprint ik maar wat langzamer. En eh, eerlijk gezegd ben ik er niet de chauffeur naar om steeds maar sprintjes te trekken. Dan had ik wel een Golf en een petje... (excuus als ik nu iemand beledig :oops: ) Ik wil gewoon dat alles werkt zoals het hoort (of beter :) )

Voordat ik aan de T7-klep toekom zal ik me echter niet vervelen. Rij nu pas een maand in deze Saab en had me voorgenomen alle vloeistoffen te verversen. Er was geen onderhoudshistorie dus heb ik me voorgenomen die historie zelf te starten met verse spullen. Genoeg te doen dus!

groeten
Peter.

GUUSarrow
Geregistreerd lid

Bericht door GUUSarrow » vr 03 sep, 2010 22:09

hier staat hoe je die t7 klep moet maken.....! Maar volgens mij moet je wel zo'n hele canbus setup hebben om de waardes van de bin aan te kunnen passen..... anders zou ik ook wel ombouw, al was het maar voor de zekerheid van de t7 valve!

http://forum.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=3213" onclick="window.open(this.href);return false;

9kaero95
Donateur
Donateur

Bericht door 9kaero95 » vr 03 sep, 2010 22:47

Bedankt voor de link! Scheelt weer het nodige zoekwerk.
canbus? Is dat de stekker waar de garage de Tech II op aansluit?
Heb altijd al iets Tech II - achtigs willen hebben. De echte Tech II is voor gewone stervelingen onbetaalbaar.
Oei, voel ik nou een nieuw project aankomen...?

Jammer dat mijn Saab nog geen OBD2 heeft. Daar is genoeg voor te koop...

groeten,
Peter.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 04 sep, 2010 10:06

Canbus adapter is niet per se nodig, flashen van je ecu kan zowel via canbus als via de BDM interface. De BDM interface is goedkoper en zekerder, via can schijnt het weleens mis te gaan. De enige manier om een mislukte flash via can te herstellen is met BDM. Staat tegenover dat de canbus adapter veel meer leuke mogelijkheden biedt, oa live data uitlezen en kenvelden aanpassen.

Als je toch gaat flashen, neem dan gelijk een bin waar OBD2 support inzit (dacht vanaf MY96), heb je dat voortaan ook :wink:

9kaero95
Donateur
Donateur

Bericht door 9kaero95 » ma 06 sep, 2010 22:26

Als je toch gaat flashen, neem dan gelijk een bin waar OBD2 support inzit
Bedoel je met bin de firmware? Dus de binary file die je in het geheugen van de ECU stopt?
En hoef je voor ODB2 support geen hardware aan te passen?

Hmm, ik moet oppassen dat ik in m'n enthousiasme niet een uitgebreid project start... Eerst maar eens onderhoud plegen.
Nu ik het daar toch over heb: is er een manier om te zien welke olie er in de versnellingsbak zit?

Ach nee, laat ik eerst maar eens zoeken hier in het forum ; als ik er niet uit kom start ik daarover wel een nieuw draadje...

Peter.

Plaats reactie