BS check 9-5 estate 2000

1997-2010
Plaats reactie
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

BS check 9-5 estate 2000

Bericht door René Stoop » zo 05 sep, 2010 23:42

Zoals al aangekondigd stond de BS check van onze nieuwe 9-5 estate op het programma.

Gelukkig was het loshalen van alle onderdelen geen probleem. echter de carterpan onder de auto verwiderd te krijgen heeft me enige tijd gekost.
Ten einde raad maar even op het internet gekeken en daar bleek dus dat je onder de versnelling eeven een garage krik moest plaatsen en dann had je net genoeg ruimte om hem teh kunnen verwijderen.
Hierbij de foto's van wat ik aan trof:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er zat dus genoeg troep in het carter maar gelukkig was de oliezeef op maar een klein plekje dicht gekoekt en dit na zowat .

De hele boel goed schoongemaakt en er weer onder geplaatst en de mod6 er ook gelijk op gezet.
Ik weet nu dat alles in orde is :P . , ik hoef nu niet met gekneppen billen te rijden bij elk verdacht geluid en denken:"het zal toch niet de motor zijn?"

AHAM
Geregistreerd lid

Re: BS check 9-5 estate 2000

Bericht door AHAM » ma 06 sep, 2010 8:28

Dag Rene,

Dat ziet er nog helemaal niet verkeerd uit, als ik de andere fotoos van het forum in mijn gedachten heb.
Ik heb de cartercheck voor over twee weken op het programma staat. De krik onder de bak hou ik in gedachten.

Ik heb nog een paar vragen hoe je e.e.a. aangepakt hebt.
- Heb je een nieuwe pakking gebruikt of gewoon met vloeibare pakking gewerkt?
- Met welk koppel heb je de carter bouten aangedraaid?

Groet

Andre

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » ma 06 sep, 2010 23:57

AHAM schreef:- Heb je een nieuwe pakking gebruikt of gewoon met vloeibare pakking gewerkt?
Deze vloeibare pakking heb ik bij SAAb gekocht, rode doorschijnende pakking.
AHAM schreef: - Met welk koppel heb je de carter bouten aangedraaid?
22nm

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 07 sep, 2010 8:13

heey
dit ziet er nog mooi uit
andere hebben hier gepasseerd met een zeef die voor 90 % dicht zat
die goud kleur van de olie vind ik ook niet mis
dit is een werkje dat op tijd is gebeurd en zal je gemoed rust zeker ten goede komen
wel donn
mvg werner

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » di 07 sep, 2010 20:54

Ik heb de onderhoud historie interval eens geinventariseerd:
40dkm
18dkm
22dkm
18dkm
13dkm
20dkm
20dkm
16dkm
12dkm
10dkm
20dkm
21dkm
18dkm
Waarvan de eerste 3 jaar eens per half jaar en daarna eens per jaar.

Dit alles heeft dus geleid tot de lichte vervuiling zoals op de foto's

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 08 sep, 2010 9:47

Er is geen motor die na 250.000 km er nog van binnen fabrieksnieuw uitziet. Ik moet zeggen dat ik dit zelfs keurig vind. Juist dankzij het keurige onderhoud gemiddeld elke 20k km. Je sedan was nog iets netter kan ik me herinneren, maar die had toch ook nog minder gelopen toen je die open haalde?
Zo'n oliezeef zit er speciaal voor dit soort vuiltjes in. Daar wordt dus rekening mee gehouden en is dus volkomen normaal.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 08 sep, 2010 9:52

Wat dan ook wel interessant is... kun je nog achterhalen welke olie er in de loop der jaren is gebruikt bij de beurten van je 9-5?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 08 sep, 2010 22:50

[]Nee ik heb de rekeningen niet en zelfs dan wordt er niet vermeld welke olie er is gebruikt, maar de auto is grotendeels bij een SAAB garage onderhouden en ik neem aan dat er bij de SAAB garages overal dezelfde olie wordt gebruikt.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 09 sep, 2010 7:10

en ik neem aan dat er bij de SAAB garages overal dezelfde olie wordt gebruikt.
Nou dat kun je wel vergeten, elke Saab dealer cq garage is vrij om zelf te bepalen waar de olie het economisch ingekocht wordt.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » do 09 sep, 2010 9:53

ziet er inderdaad netjes uit.

Ik zou de mijne ook willen controleren en reinigen, maar zie er een beetje tegenop om er aan te beginnen.
Is het goed te doen zonder subframe los te halen? Ik heb ergens gelezen dat je dan idd de motor zat omhoog moet brengen en beetje kantelen.
Bij mij (2,3l) zit er een een prins gasinstallatie in, wat maakt dat ik een beetje huiverig ben om procedure met krik onder versnellingsbak toe te passen.

Iemand tips? of eventueel zin om een dagje samen te sleutelen?

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » do 09 sep, 2010 22:44

Brassaï schreef:ziet er inderdaad netjes uit.

Ik zou de mijne ook willen controleren en reinigen, ..... zit er een een prins gasinstallatie in.....
Volgens mij heb je deze problemen van BS niet als de auto een gasinstallatie heeft. Kan iemand dat bevestigen?
Brassaï schreef:ziet er inderdaad netjes uit.
Is het goed te doen zonder subframe los te halen? Ik heb ergens gelezen dat je dan idd de motor zat omhoog moet brengen en beetje kantelen.
Er hoeft geen subframe te worden los gehaald.

Hierbij en beschrijving hoe het e.e.a. moet, even een kuze maken welk bj het betreft: http://wulfers.net/auto/repairs/index.html

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 09 sep, 2010 22:56

Als LPG er vanaf het begin in heeft gezeten, is de kans een heel stuk kleiner. Als de tank later is ingebouwd, zegt het bar weinig.

Brassaï
Geregistreerd lid

Bericht door Brassaï » vr 10 sep, 2010 0:22

Toen ik hem kocht heb ik lpg laten inbouwen.
Mod 6 heb ik er ook zelf laten inbouwen.
Heeft wel altijd op tijd zijn oliewissels gehad.
Maar ik zal toch een stuk geruster zijn als ik zelf heb gezien hoe schoon hij is vanbinnen.

Met de gasinstallatie erbij is er niet meer zo heel veel plaats over rond de motor.
Daarom dat ik de methode van wulfers (motor opkrikken en met stevige balk opzij duwen) niet helemaal zie zitten.

Misschien ongegrond, ik ben dan ook mr een amateur sleutelaar. 8)

Plaats reactie