Goed voornemen dit jaar; een Cabrio Classic

1978-1993
Plaats reactie
deleeuwislos
Geregistreerd lid

Goed voornemen dit jaar; een Cabrio Classic

Bericht door deleeuwislos » di 02 jan, 2007 0:16

:D Allemaal een goed nieuw jaar met heel veel open dak dagen toegewenst. Mijn goede voornemen: naast mijn motor een Saab Cabrio Classic aanschaffen voor a.s. voorjaar. Had een 99 en heb nooit met zoveel plezier meer gereden als daarin.
Ik wil heel graag een turbo voor een beetje pit, en ga hem alleen in mijn vrije tijd en voor vakantie gebruiken. Doel, voor het plezier rijden en goed onderhouden zodat die over 10 jaar ook nog mooi is. Nu staat er op dit forum heel veel info over classics & Cabrio's. Koop hem in
Italie (er staat er een op de Saab club voor 7500 Euri 182000 km) Duitsland, USA. Mijn vraag : Als je genoeg geld wilt uitgeven om een goede te kopen, wat is dan een verstandige keus. Let ik op km's (mijn 99 had pas na 350000 km revisie versnellingbak nodig) Klein onderhoud doe ik zelf, groot niet meer, de tijd die het kost.zeil ik nu liever. Is er ergens een lijstje met " zwakke punten waar je op let bij aankoop" (b.v. snel zien of de turbo niet versleten is, roestplekken bij matig afsluitend dak waar zitten die, van die dingen die jullie weten en ik nog niet)
Dank alvast voor 't advies.

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » di 02 jan, 2007 20:47

Bekijk een cabrio ook onder de matten naar de bodem of er roest/rotterij zit. Roest/rotterij krijg je als deze van een grapjas is geweest die in de regen met open kap heeft gereden.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 02 jan, 2007 22:43

daar weet ik alles van :lol: :x

Marius cabrio '86

robert wiering
Geregistreerd lid

aandachtspunten bij aanschaf classic 900 cabrio

Bericht door robert wiering » di 02 jan, 2007 23:59

iedereen een betrouwbaar en veilig 2007 gewenst!!!
mijn lijstje
cabrio classic T16S aero( vanaf 1990 op de markt) is de meest waardevaste en biedt in bj '90 en 91 de betrouwbaarste bak in de SE(southern europe) uitvoering. geen katalysator, de beste deal!
klein nadeel: de 55804 schakelt iets minder soepel dan bijv een 55706 die in de T16 FPT's vanaf 1992 zitten, maar die bak is weer korter, dus meer lawaai en zuiperiger, kat erop, dus duurder in onderhoud
uit hoofde van mijn ervaring met en onze statistieken van de reparatiwes aan de lpt's ben ik daar minder enthousiast over de LPT of EP(italie):
uit onze reparatiestatistieken blijkt dat de lpt's in standaarduitvoering (ook aero) over het algemeen meer onderhoud nodig hebben( korte bak, kat en lucas), lawaaiiger zijn en meer verbruiken dan de fpt's, die dus zoals gezegd, waardevaster zijn.
als de cabrio uit italie geimporteerd is, is er weinig kans op roest als deze jonger is dan 1988.
de fpt 's uit italie van m'89 no kat hebben weleens injectiesysteem problemen, de computer (bosch 569) geeft dan narigheid
alle cabrio's met lucas injectie( FPT vanaf 90 en lpt vanaf 91) kunnen last krijgen van afslaan bij uitrijden en stationairlopen, kan verschillende oorzaken hebben en oplossing is vaak complex, grote ergernis
koplampreflectoren van de zalmneus zijn vaak slecht en duur om te vervangen
NL- cabrio 's hebben vaak last van massaproblemen in de achterlichten, de achterzijde lijkt dan wel een kerstboom! ook weer duur om op te lossen!
NL, B en D cabrio's(ook de jongere) hebben vaak last van roest door pekel op de wegen; dat hakt er echt in, pakt de carrosserie ' s winters de pekel en zomers gaat de vochtige warme lucht in nederland er lekker mee aan de slag, vooral bij de onderste draagarmen aan de voorzijde r/l
let echt goed op deze laatste , kan een killer zijn!
de kap moet netjes gemonteerd en dicht zijn, alleen een nieuwe bovenkap en geen nieuwe achterruit op de auto duidt vaak op een onprofessionele vervanging en het lekken gaat gewoon door! als je daarin rijdt bij regen lijkt het wel een golfslagbad als je een bocht neemt!
daqn moet er zeker worden onderhandeld!
kapmechaniek moet goed open en dicht gaan , zonder hakbewegingen
een lichte rauwe-oliestank in de auto kan duiden op kapcylinder-en/of kapmotor lekkage, duurduurduur!
suizende geluiden bij raamafdichtingen zijn irritant maar door de vele stelmogelijkheden goed te verhelpen, gaat wel tijd in zitten!
raammechanieken: als de ramen niet helemaal dicht willen, moet het mechaniek worden gereviseerd, 250 euro per kant ex BTW
voorruit moet geen scheur(en) hebben, dat wordt dan vervangen! geen dyi klus,, want gelijmd in de sponning, die vaak rot!!!
het leer interieur: let op slecht zittende bestuurdersstoel waarvan de zitvlakbekleding scheef naar rechtsvoren hangt en de rugbekleding aan de instapzijde versleten is. moet gerepareerd worden: duur, maar aan een pijnlijke rug heb je ook niks!
staat van onderhoud : let op groene sporen op radiator, vriesplaten onderin motor ,olielekkages aan motor en bak(vooral die laatste heeft vaak door olielekkage al lagerschade die niet is te zien, maar het janken in 4 en 5 verraadt al een kostenpost van dit boven de 1000 euri's
koppeling moet glad en soepel dor de schaal heentrappen, als hij tegen de schaal aanhangt en zwaar trapt, moet deze worden vervangen.
knarp in achteruitschakelen : rot toplager in vliegwiel, bij uit achteruit schieten is meestal dan ook de achteruitversnelling binnenkort aan de beurt: heel duur!
motor is heel betrouwbaar, maar let op plotseling klimmende tempwijzer en hoge druk op de koelslangen: koppakking doorgeslagen of scheurtje in kop , fijne maar dure reparatie
kloinkkloinkloing van voren als je op oneffen wegdek rijdt : fuseekogel(s) en meestal ook onderste schokdemperrubbers rot.
let op aandrijfashoezen en stuurashoezen, stuurkogelhoezen, moeten dicht zijn. taktaktrak bij bocht:buitenste kineet rot, vervelende klus en duur
roeroeoroe bij rijden en iets harder roeoroeroe bij bocht: wiellager(s) voor
en of achter versleten, ook geen leuke
sturen met zwaar punt telkens elke slag op hetzelfde punt : rotte stuurkoppeling, niet duur, wel vervelend klusje
deur links opendoen en even naar boven trekken; speling? dan is bovenste scharnier rot, probeer maar een goeie te vinden!
alle rubberafdichtingen van ramen en portieren moeten heel zijn
turbo versleten? dan heb je stationair na een tien minuten blauwe rook!
huilend geluid uit turbo bij gasgeven, duidt op naderend einde van dit onderdeel, kost ook niet niks om te vervangen

al met al een hele lange lijst, maar toch, als er niet teveel items van deze lijst aangevinkt kunnen worden als je naar een auto gaat kijken, is een goede deal voor een goede auto niet ver weg.

als verkoper heb je meldingsplicht, als koper controleplicht, maak er gebruik van!!

veel succes 8)

rob wiering
saabconsult.nl haarlem

robert wiering
Geregistreerd lid

nog een paar.......

Bericht door robert wiering » wo 03 jan, 2007 0:10

ik vergat nog:
dynamo moet mooi recht staan, vsnaarset moet geen jankgeluiden maken
kletterend geluid uit distirbutiezijde van motor als koud: distriketting en/of geleiders zijn aan vervanging toe, duur!
najanken van startmotor als motor net loopt: vervangen, rotklus!
piepend geluid achtrer onder uit motor bij kousdstart kan krukaspoelie zijn, duur en lastig!
miauwend geluid als je stuur draait: stuurolie te weinig, dus lekkage, kan duur worden!

nou , als je geen enkel punt van deze twee lijstjes hebt kunnen aanvinken, komt de auto in kwestie net uit de fabriek, zou je denken!
totaalrevisie is vaak dan net uitgevoerd en eigenaar heeft eer geen zin meer in, dat zijn de auto's waar je voor moet gaan, maar die zijn dan ook over het algemeen stevig aan de prijs!

wederom succes

groeten
robert wiering 8)

boghy
Geregistreerd lid

Bericht door boghy » wo 03 jan, 2007 0:40

goejedag!!! robert, dat is even een lijst.

ik weet helaas wel een aantal punten te bevestigen. met name de "rot"plekken ben ik nu een aantal keren tegengekomen, ook van italianen.

zoekt en gij zult vinden, hoop ik ook.................

groeten, en voor een ieder een gezond en gezellig 2007!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 03 jan, 2007 10:25

Super info!

Vooral de uitleg met geluiden is leuk :
knarp
kloinkkloinkloing
roeroeoroe
huilend
miauwend
Nu nog met echte geluidsfragmenten :D

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 03 jan, 2007 11:14

ja, erg mooie deze info.

Ik denk overigens dat je een groot deel van de aanwijzingen ook gewoon voor een 900 classic met vast dak kan gebruiken, supernuttig dus.

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: aandachtspunten bij aanschaf classic 900 cabrio

Bericht door jeroen701125 » wo 03 jan, 2007 12:11

robert wiering schreef: NL- cabrio 's hebben vaak last van massaproblemen in de achterlichten, de achterzijde lijkt dan wel een kerstboom! ook weer duur om op te lossen!
Deze oplossing werkt prima weet ik uit ervaring, zie link:

http://www.andrewsofprinceton.com/servi ... r_lamp.cfm

deleeuwislos
Geregistreerd lid

Bericht door deleeuwislos » wo 03 jan, 2007 21:40

:shock Beste Rob, dank voor je superinfo waar ik heel goed mee uit de voeten kan.
Ik weet niet of het je bedoeling was, maar als ik twijfel kom ik graag even langs bij Saab Consult Haarlem om een advies. Doen jullie dat, ik neem aan tegen betaling en hoeveel is dat dan?
Groet Hessel deleeuwislos :D

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » wo 03 jan, 2007 23:16

advies kost niets, kom maar langs , ook de koffie is gratis.
dit geldt voor iedereen die advies wenst, anders is een pb ook okee

groeten

rob

Gert-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan » za 13 jan, 2007 14:38

robert wiering schreef:advies kost niets, kom maar langs , ook de koffie is gratis.
dit geldt voor iedereen die advies wenst, anders is een pb ook okee

groeten

rob
Robert na al die uitleg heb ik nog een vraag oer een automaat. Weet er een te staan uit 1988 voor 4000 euro. Maar waar moet je op letten ik heb nu een Sje met lange bak is door jullie gedaan rijdt perfect maar is zo'n automaat uit 1988 een auto die veel toerenmaakt als je 120 rijdt. het is trouwens een turbo uitvoering.

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » za 13 jan, 2007 21:21

hm, automaat in een 900 T16 is geheel tegen onze policy van economisch classic saab kunnen rijden, dit is een borg warner bak die ook al in de eerst 99 zat, eind jaren 60 dus, redelijk archaisch....3 bak, 100 km/h bij 3250 tpm is nou niet echt lekker voor je motor, brandstofverbruik en onderhoudsintervallen. nee , wij odnersteunen deze configuratie dan ook niet. reviseren van deze bak is een echte hel en er is bijna niets meer vor te koop aan onderdelen, nee hoor, geef mij maar de manual bakken, zelfs de 45614 is dan beter in mijn optiek.
ik loop naturlijk het risico met deze posting het hele CLASSIC 900 automaatgilde dat dolgelukkig rondrijdt tegen me in het harnas te jagen, maar ja, hoge bomen vangen natuurlijk veel wind........

groeten

robert saabconsult.nl haarlem

Gert-Jan
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan » zo 14 jan, 2007 10:27

robert wiering schreef:hm, automaat in een 900 T16 is geheel tegen onze policy van economisch classic saab kunnen rijden, dit is een borg warner bak die ook al in de eerst 99 zat, eind jaren 60 dus, redelijk archaisch....3 bak, 100 km/h bij 3250 tpm is nou niet echt lekker voor je motor, brandstofverbruik en onderhoudsintervallen. nee , wij odnersteunen deze configuratie dan ook niet. reviseren van deze bak is een echte hel en er is bijna niets meer vor te koop aan onderdelen, nee hoor, geef mij maar de manual bakken, zelfs de 45614 is dan beter in mijn optiek.
ik loop naturlijk het risico met deze posting het hele CLASSIC 900 automaatgilde dat dolgelukkig rondrijdt tegen me in het harnas te jagen, maar ja, hoge bomen vangen natuurlijk veel wind........

groeten

robert saabconsult.nl haarlem
Bedankt voor je uitleg zie er maar van af.

Plaats reactie