Nieuwe "foto's"van de SAAB 9-5
-
paulzee
- Geregistreerd lid
-
Henk-Jan
- Donateur

-
jelger
- Geregistreerd lid
voor model 2010. dat klopt ja.
ik lees eigenlijk niet zo heel dramatische zaken wat de 9-4x en 9-5 betreft. Een kleine vertraging (in de orde van een paar maanden).
Zorgelijker zijn de geruchten over het voor Saab zo belangrijke segment van de 9-3, en een kleine hippe 9-1 (of hoe dat dan gaat heten).
Als de vraag gesteld wordt of er voor de 9-3 wel een opvolger komt - wat blijft er dan van Saab over? wat is de visie erachter? Gewoon een paar (onsamenhangende) niche modellen ofzo? We zullen het volgende week wel horen als er meer bekend wordt gemaakt in Trollhattan.
ik lees eigenlijk niet zo heel dramatische zaken wat de 9-4x en 9-5 betreft. Een kleine vertraging (in de orde van een paar maanden).
Zorgelijker zijn de geruchten over het voor Saab zo belangrijke segment van de 9-3, en een kleine hippe 9-1 (of hoe dat dan gaat heten).
Als de vraag gesteld wordt of er voor de 9-3 wel een opvolger komt - wat blijft er dan van Saab over? wat is de visie erachter? Gewoon een paar (onsamenhangende) niche modellen ofzo? We zullen het volgende week wel horen als er meer bekend wordt gemaakt in Trollhattan.
-
N2024
- Geregistreerd lid
Hoop dat het niet waar is. Ik heb mijn dealer gebeld hoe het zit. Hij denkt dat de nieuwe 9-3 er wel komt, maar dan compacter/zuiniger etc.Henk-Jan schreef:Geen 9-3 hebben lijkt mij de doodsteek voor SAAB.
Waarschijnlijk wordt het dus wat langer doorrijden met mijn huidige 9-3 (kost Saab ook omzet) voordat ik hem inruil voor een nieuwe 9-5 of een ander merk
-
edwardk
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
grappig dat mensen op basis van geruchten de dealer al gaan bellen.N2024 schreef:Hoop dat het niet waar is. Ik heb mijn dealer gebeld hoe het zit. Hij denkt dat de nieuwe 9-3 er wel komt, maar dan compacter/zuiniger etc.Henk-Jan schreef:Geen 9-3 hebben lijkt mij de doodsteek voor SAAB.
Wat een nervositeit allemaal. Dat nerveuze speculatieve gedoe is dus vooral slecht voor de mensen die al op de wip zitten of ze wel of geen nieuwe Saab kopen.
marq101 schreef:"Saab werkt volgens plan"
redactie
Als we berichten uit de Zweedse media mogen geloven, dan heeft de lokale autobouwer Saab de nodige modellen geschrapt. "Pertinente onzin," zo laat de woordvoerder van de fabrikant weten. "We werken op dit moment geheel volgens plan. Daarover zijn geen andere beslissingen door de top genomen. Geen opvolger voor de 9-3? Die gaat er wél komen. De 9-3X geschrapt? U belt mij tijdens de fotoshoot."
De woordvoerder doet de geruchten af als onzin. "Natuurlijk moeten we vanwege de huidige marktsitutatie kijken wanneer we welk model lanceren," stelt de zegsman. "Maar wij zijn daar vrij in. We hebben nooit gezegd waar en wanneer een nieuw model wordt geintroduceerd. Komend jaar komen onveranderd de 9-3X, 9-4X en 9-5 op de markt."
Het bericht dat er geen opvolger komt voor de 9-3 verwijst de woordvoerder eveneens naar het rijk daar fabelen. "Dat model komt er en zal in Zweden worden gebouwd." Eerder liet de topman aan AutoTelegraaf weten dat de nieuwe generatie de technische basis deelt met de Opel Astra en Chevrolet Volt.
-
geert1
- Geregistreerd lid
laat ik er wel op wijzen dat de geschiedenis heeft uitgewezen dat kleine karakteristieke merken vaak ter ziele gingen nadat ze door een groot automerk waren overgekocht bv..
NSU, panhard, DKW (auto union) austin, woseley en er zijn er wel meer.
GM is een stuurloos flutbedrijf en het lijkt erop dat Saab kind van de rekening wordt, mijn hoop is en blijft dat GM Saab zal verkopen aan Zweedse regering.
Subaru heeft dat op tijd in de gaten gehad....
Als Saab wil overleveren moet men auto's met eigen karakter bouwen (waar is de Combi Coupe?!) en GM rommel eruit gooien, ik wil geen opel schakelaars in mijn Saab en al helemaal geen Mc Pherson veerpoten (is troep)
Blokken die nu gemonteerd worden zijn kwalitatief niet zo goed als de blokken die in de 99/900/9000 gemonteerd werden.
ik wil geen Saabs uit Mexico en al helemaal niet uit Russelheim.
diverse mensen die ik ken verlangen met weemoed terug naar de kwaliteit van de 99/900 rijden nu in 9-3 en 9-5 en geven zelf aan dat deze auto's meer mankementen vertonen.
Indien Saab wil overleven zal men uit een ander vaatje moeten tappen tuurlijk zijn de 9-3 en 9-5 mooie auto's maar hebben het karakter en de kwaliteit niet van zijn voorgangers...
NSU, panhard, DKW (auto union) austin, woseley en er zijn er wel meer.
GM is een stuurloos flutbedrijf en het lijkt erop dat Saab kind van de rekening wordt, mijn hoop is en blijft dat GM Saab zal verkopen aan Zweedse regering.
Subaru heeft dat op tijd in de gaten gehad....
Als Saab wil overleveren moet men auto's met eigen karakter bouwen (waar is de Combi Coupe?!) en GM rommel eruit gooien, ik wil geen opel schakelaars in mijn Saab en al helemaal geen Mc Pherson veerpoten (is troep)
Blokken die nu gemonteerd worden zijn kwalitatief niet zo goed als de blokken die in de 99/900/9000 gemonteerd werden.
ik wil geen Saabs uit Mexico en al helemaal niet uit Russelheim.
diverse mensen die ik ken verlangen met weemoed terug naar de kwaliteit van de 99/900 rijden nu in 9-3 en 9-5 en geven zelf aan dat deze auto's meer mankementen vertonen.
Indien Saab wil overleven zal men uit een ander vaatje moeten tappen tuurlijk zijn de 9-3 en 9-5 mooie auto's maar hebben het karakter en de kwaliteit niet van zijn voorgangers...
-
Reub
- Geregistreerd lid
Tsja, vroeger, toen de lucht nog schoon was, was alles beter.Geert1 schreef:
Ik vind het niet zo schadelijk als er onderdelen uitgewisseld worden die in de eerste plaats nogal generiek zijn en die in de 2e plaats daardoor een synergie voordeel opleveren voor de betrokken partijen.
Wat mankeert er aan het hebben van bijv. een alarmlichtknop in een SAAB, terwijl diezelfde knop ook in een Opel wordt toegepast? Oh ja, Opel is geen premiummerk. Heerlijk, dat gesnoef over premium.
Ik ben het eens met iedereen die vindt dat GM SAAB te lang zonder richting/visie heeft laten bungelen. Dat kun je afmeten aan het aantal concepts dat werkelijk de productielijn haalt.
Misschien wil de Gasman wel aangeven wat er kan gebeuren als de Zweedse autoindustrie genationaliseerd wordt?
-
jelger
- Geregistreerd lid
tja, men heeft er ook niet het geld voor over als et allemaal lekker apart blijft. Dan wordt een Saab zo duur - kan het dan wel verkopen?geert1 schreef: ik wil geen Saabs uit Mexico en al helemaal niet uit Russelheim.
Dan krijg je zoiets als een Bristol, maar ja, OOK die heeft geen eigen motoren.
Een moderne auto komt sowieso niet meer uit 1 land. Dat je assemblage lokatie zo belangrijk vindt, is niets meer dan een facade.
DAT soort redenaties (en daar niet kopen aa koppelen) zijn de doodsteek van een merk. Niet het alles bij het oude laten is de redding.
Dat waren voor een heel groot deel met de hand in elkaar gezette auto's. Prima. Dat leverde wel 1 kwaliteitsprobleem op waar veel mensen tegenwoordig moeite mee zouden hebben: het scheef afhangen van delen. Elke Saab had wel her en der allerlei panelen die niet ideaal aansloten. Zelfs persfoto's met scheef lopende bumpers, strips...diverse mensen die ik ken verlangen met weemoed terug naar de kwaliteit van de 99/900 rijden nu in 9-3 en 9-5 en geven zelf aan dat deze auto's meer mankementen vertonen
Doe nu niet alsof daar niet naar gekeken wordt. Ik kan me herineren dat een 9-3 op afwerkingsnivo werd afgebrand.
Als je een auto wil die zoveel met de hand in elkaar gezet wordt, krijg je auto's die onbetaalbaar worden/zijn voor de oude Saab klant, ZEKER als je de assemblage lekker in Zweden wil houden. Dan voorspel ik de obscuriteit van merken als TVR, en Bristol. Zonder dat er nou zoiets speciaals tegenover zal staan.
Je kan niet meer en/en hebben.
besef wel dat de eerste blokken in de 99 ook geen kwaliteitswonders waren - voor de beleving naar de klant toe dan. (koppakking, ketting, kopbouten). Ah.. maar dan kunnen we ons verschuilen achter achter dat het 'maar' Britse blokken waren, een bevestiging dat buitenlandse rommel buitengehouden dient te worden. Echter Saab was zelf innig betrokken bij de ontwikkeling. Pas na jarenlange evolutie werd het een keer wat met dat blok.Blokken die nu gemonteerd worden zijn kwalitatief niet zo goed als de blokken die in de 99/900/9000 gemonteerd werden
Ik wil maar zeggen: nostalgie is heel mooi, maar tegelijkertijd o zo misleidend.
-
Henk-Jan
- Donateur

-
JanWessel
- Geregistreerd lid
-
B235R
- Lid van verdienste
hoe kom je in vredesnaam op deze onzin, alles wat je stelt in bovenstaande zinnen rijmen geenzins met de praktijk van de saab producten zoals ze er nu zijn. kwalitatief heeft saab de laatste jaren juist sprongen vooruit gemaakt, garantiewerk loopt wereldwijd aanzienlijk terug in tegenstelling tot vroeger 99/900/9000....geert1 schreef:Blokken die nu gemonteerd worden zijn kwalitatief niet zo goed als de blokken die in de 99/900/9000 gemonteerd werden.
-
edwardk
- Geregistreerd lid