Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Clubaangelegenheden van de Saabclub Nederland.
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door MvR » za 06 nov, 2021 14:34

Even over nagedacht of ik dit zou schrijven. Toch gekozen voor 'ja'.

Terwijl ik dit schrijf, rijden er Saabjes met 'Vikingrit'-schild langs mijn huis. Ik woon landelijk en mooi en blijkbaar trekt de omgeving dit soort evenementen in het weekend. Waar ik dus een t*ring-hekel aan heb! Ik sta er dit keer wat ambivalent tegenover; het gaat om Saabs. Maar dat geeft wel mooi de gelegenheid om op dit forum iets te schrijven 'vanaf de andere kant'.

Ook nu zijn er weer chauffeurs die denken dat de Erik Carlson moeten verbeteren of imiteren. Op de een-of-andere manier lukt het sommige teams niet om de snelheid die op de weg gereden mag worden, toe te passen op het regelmatigheidsvereiste(?) van de tocht. De toegestane snelheid op de weg is afhankelijk van het verkeer: ruiters, fietsers en/of een combinatie van beiden. Daar passen geen 50 jachtige equipes met een toerboek bij die een eigen tempo aan (moeten) houden.

Daarnaast: een deel van de Vikingrit gaat over onverharde wegen. Ik weet (voorgaande ritten in deze omgeving) zeker dat de gemeente waar ik woon, geen toestemming geeft voor het gebruik van deze onverharde wegen tijdens ritten! Gelukkig zijn deze zandpaden nu droog. Maar als het geregend heeft, worden deze paden onnodig kapot gereden tijdens ritten. Normaal komen er 5 auto's per week langs over zo'n pad, nu 50 op een ochtend. Ik heb meerdere uitritten vanaf mijn land, dus ik kan kiezen: verharde of onverharde weg vanaf mijn grond. Maar mensen hier in de omgeving hebben niet allemaal die keuze en zitten met de gevolgen van een kapot pad.

Volgend jaar graag ergens anders!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 583
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door MVE » za 06 nov, 2021 14:57

En wat wil je dat wij hier nu aan doen?
@Saab Surplus
9-3OG Coupé Turbo LPG
9-3SC Aero TTID
9-3SC Aero V6 LPG (EX)
900i Coupé 8v (EX)

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door silvandam » za 06 nov, 2021 14:59

Neem een lekkere bak koffie en ga Saabjes kijken. Dit soort klachten kun je toch het beste melden bij de organisatie van de rit? Dit forum vol liefhebbers lijkt mij niet de uitgelezen plaats.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 2687
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door MvR » za 06 nov, 2021 15:54

Update:

Geweldig. Haalde net iets op bij iemand in de buurt, nam even de 95 mee. Blijkbaar kwam de rit eerder vandaag ook bij mensen langs, waar ik naar zijn moest. Ze zagen mijn auto en ik werd meteen aangesproken over het 'debiele scheuren' van sommige Vikingritters. Lekker dan.

@MVE: Je hoeft er nu niet iets mee te doen. Zoals met 99% van wat er op fora wordt geschreven - en waar je deze reactie ook niet onder zet als je je niet aangesproken voelt / hoeft te voelen. Het zijn observaties - en mijn mening over wild rijden. Sterker, niet alleen mijn mening. Ook die van anderen, kwam ik een half uur geleden achter.

@silvandam: Het is een ambivalent verhaal: ik vind die getunede 96s ook leuk, evenals knetterende 2-takten. Maar ik ervaar nu ook de andere kant! En dit is de plek om dat te delen, lijkt me: de grootste verzameling Saab-eigenaren bij elkaar. Hopelijk leest iemand van de organisatie dit en stuurt hij/zij me een PB.

Het gaat me om bewustwording. Ik heb in het verleden ook de SCN-ritten gereden; de schildjes hangen in mijn werkplaats. Als ik ergens anders had gewoond, had ik misschien dit keer wel mee willen rijden. Maar juist omdat ik (wonende waar ik nu woon) weet wat een hinder dit soort ritten ieder weekend met zich meebrengt, zou ik het nooit meer doen.

Als iemand zegt: "Ja maar, zo'n Vikingrit is toch 1x p/jr! Da's toch niet zo erg!" Dan is mijn antwoord dat iedere auto- en motorclub dat zegt, dat iedere organisatie niet ter plekke is om te zien hoe hard er wordt gereden en -als dan zo'n rit gereden moet worden- doe dat dan in vredesnaam niet over onverharde wegen!
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door gewoonikke » za 06 nov, 2021 15:55

:wow: :wow:

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door silvandam » za 06 nov, 2021 16:38

Voor wat betreft het 'debiele scheuren' ben ik het met je eens dat dit de juiste plek is. Het is zelfs een zeer geschikte plek om deelnemers attent te maken op hun gedrag, dus wat dat betreft was ik te kort door de bocht. :lol:

Het stuk dat je schrijft over vernieling van paden en eventuele gemeentelijke toestemming zal mijns inziens minder doel treffen op het forum. Dit is een typische organisatorische kwestie. De beste manier om deze boodschap over te brengen lijkt mij een berichtje naar de organisatie. Volgens mij treffen de deelnemers geen blaam voor wat betreft de irritatie die is ontstaan ten gevolge van organisatorische keuzes.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door Jungleman » za 06 nov, 2021 17:25

dat is een van de consequenties van 'buiten' of 'aan de dijk' wonen.

je had van tevoren kunnen weten dat het op mooie dagen druk is in buitengebieden of op de dijk. ik woon in Soest op een 200 meter van de doorgaande weg naar Amersfoort, en met enige regelmaat komen daar hulpdiensten langs. 80 meter de andere kant op ligt buslijn 70 naar Amersfoort, en een winkelcentrum, waar nog wel eens een viskraam staat. moet ik dan gaan lopen klagen dat ik de bus hoor en de viskraam ruik, in de hoop dat zowel buslijn als viskraam opkrassen? kan ik wel doen, maar ik weet nu al dat ik geen poot heb om op te staan.

eigenlijk is dit hetzelfde als wanneer 'stadse luyden' op het platteland naast of tegenover een boerderij gaan wonen, en dan gaan lopen klagen dat de boerderij stinkt. (en vaak is het dan ook nog eens zo dat de stadse lui gelijk krijgen en de boerderij moet opkrassen). ik denk dan: je had het van tevoren kunnen weten dat je landelijke luchten in huis krijgt als je naast een boerderij gaat wonen. iets met 'due diligence'/onderzoeksplicht.

en zeg nou zelf: ouwe meuk is leuk! vooral als er een 2taktertje tussen zit.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2064
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door Turbobakk » za 06 nov, 2021 17:38

Eens Junglman, het heeft wel wat weg van het NIMBY-syndroom. Ben het wel met ts eens dat je bij dit soort evenementen ten alle tijden je fatsoen moet houden er normaal moet rijden.
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door Sapphire » za 06 nov, 2021 17:39

MvR schreef:
za 06 nov, 2021 14:34
Volgend jaar graag ergens anders!
Ik vind 't een beetje een "not in my backyard"-verhaal.

edit: Turbobakk bedoelde hetzelfde zonder dat ik het doorhad.

Verder... Het is één keer per jaar. Er zijn ook diverse mensen in het land die het hinderlijk vinden dat jij "met zo'n oude k*t-V4" (N.B. vind het zelf alleen maar mooi) bij hun in de buurt komt. Geef elkaar een beetje de ruimte zou ik denken. Tientallen mensen hebben nu een leuke dag met hun Saabje en kunnen daar weer een (half) jaar op teren.
Laatst gewijzigd door Sapphire op za 06 nov, 2021 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door jelger » za 06 nov, 2021 17:44

En dan vinden we het gek dat (volgens sommigen) de overheid dit een land maakt "waar niks meer mag of kan". :roll:

Uiteindelijk komt het gewoon bij burgers vandaan hè. :idea:

Afgelopen zomer zat ik dus twee maanden in Drenthe aan de akkers ivm verbouwing. Wat denk je? De lokale gepensioneerde
trekker hengsten kwamen in optocht over het zandpad naast het huis.

Gun een ieder z'n plezier.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door redmervand » za 06 nov, 2021 17:58

Dit soort ritten hebben tegenwoordig overal een vergunning nodig (bij mijn weten). Waarop dus volgens mij ook bezwaar te maken is door aanwonenden.

En er zijn inmiddels genoeg gemeenten die eisen dat er door de organisatie gecontroleerd wordt op snelheid. Wat ook gebeurd middels laserguns.

Maar de equipes zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag en hun snelheid en ja dan gaat het er niet altijd volgens de regels aan toe…
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door Gårdarket » za 06 nov, 2021 18:27

Voor mij had de Vikingrit vandaag ook niet gereden hoeven worden.
Liever een maand eerder want toen stond de Saab nog niet in de stalling :roll:
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door tanisha » za 06 nov, 2021 19:09

Ik woon in een dorp in een één richting verkeer staat waar met het grootste gemak omheen te rijden is.
Toch gaan er hele volksstammen per dag tegen het één richting verkeer in.

Wat ik hiermee wil zeggen is: je houdt altijd wat wil je geen verkeer moet je aan het einde van een doodlopende straat gaan wonen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door martinphili » za 06 nov, 2021 19:21

Ik snap je wel, de Viking is lang niet de enige waarbij dit plaats vindt. Ook de Tulp en de SLS bijvoorbeeld ondervinden steeds meer moeilijkheden omdat sommige deelnemers het nodig vinden om knetterhard door dorpjes te racen. Bij de technische keuring wordt best gelet op het geluidsniveau maar dat is onderweg lastig te handhaven. Daarbij dat deelnemers op lastige punten de weg kwijt raken en twee of drie keer luid ronkend en haastig (want tijd verloren) door dezelfde straat of over hetzelfde boerenlandweggetje rijden.
Dat worden de mensen zat. Begrijpelijk.
En dat ligt vooral aan de deelnemers die zich, zoals in de opening al gesteld, zich rallyrijder in de oude Monte Carlo Rally wanen.

Ik denk dus dat er vanuit de organisaties van dergelijke rally's meer opvoedend en handhavend opgetreden zal moeten worden. Zonde, maar zo ligt het.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
OuweNiek
Donateur
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: di 24 okt, 2017 23:13
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Vikingrit rijdt langs mijn huis. Niet blij mee!

Bericht door OuweNiek » za 06 nov, 2021 19:37

Ik begrijp het ook. De weg langs mijn huis is ook een route voor veel gezelligheidsritten, demonstraties en sportevenementen. Elk op zich bijzonder leuk, maar allemaal bij elkaar om dol van te worden. Als er dan ook nog wat uitslovers tussen zitten en groepen die denken van “dat moet kunnen” dan is de maat helemaal vol.
9-3 Viggen Coupe (1999)
Voorheen:
900 Turbo Coupe (1986)
9-3 S 2.0t (2000)
9-5 Aero Estate (2003)

Plaats reactie