Minder nieuwe SAAB's in productie 1-2011
-
JaapVanDerWeele
- Geregistreerd lid
Minder nieuwe SAAB's in productie 1-2011
Saab reduceert productie met kwart
woensdag 12 januari 2011, ANP
TROLLHÄTTAN (ANP) - Het Zweedse Saab Automobiles, dochteronderneming van het Nederlandse Spyker Cars, verlaagt de productie in Zweden met bijna een kwart. Dat bevestigde het bedrijf woensdag tegen de Zweedse nationale radio-omroep SR.
In de fabriek in Trollhättan, bij Göteborg, rollen vanaf medio januari 28 in plaats van 38 voertuigen per uur van de band. Reden zijn al eerder gemelde tegenvallende verkoopresultaten. Saab hoopt dit jaar 80.000 auto's te verkopen, circa 40.000 minder dan wat bij de overname door het Nederlandse Spyker in februari 2010 werd gemeld.
Bij Saab werken ongeveer 3.200 mensen, nadat in december 200 metaalarbeiders moesten vertrekken.
woensdag 12 januari 2011, ANP
TROLLHÄTTAN (ANP) - Het Zweedse Saab Automobiles, dochteronderneming van het Nederlandse Spyker Cars, verlaagt de productie in Zweden met bijna een kwart. Dat bevestigde het bedrijf woensdag tegen de Zweedse nationale radio-omroep SR.
In de fabriek in Trollhättan, bij Göteborg, rollen vanaf medio januari 28 in plaats van 38 voertuigen per uur van de band. Reden zijn al eerder gemelde tegenvallende verkoopresultaten. Saab hoopt dit jaar 80.000 auto's te verkopen, circa 40.000 minder dan wat bij de overname door het Nederlandse Spyker in februari 2010 werd gemeld.
Bij Saab werken ongeveer 3.200 mensen, nadat in december 200 metaalarbeiders moesten vertrekken.
-
brammelo
- Geregistreerd lid
Re: Minder nieuwe SAAB's in productie 1-2011
¿Que? Dat is nu niet meteen goed nieuws te noemen 
-
baas99.9000
- Oudlid
Ga maar vast een nieuw convooi organiseren 
-
jelger
- Geregistreerd lid
>> Saab hoopt dit jaar 80.000 auto's te verkopen, circa 40.000 minder dan wat bij de overname door het Nederlandse Spyker in februari 2010 <<
oh? Volgens mij is 80.000 het aantal wat in het businessplan van feb 2010 staat.
120.000 voor 2012.
Een hickup in de redactie daar?
oh? Volgens mij is 80.000 het aantal wat in het businessplan van feb 2010 staat.
120.000 voor 2012.
Een hickup in de redactie daar?
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en 80.000 is het dubbele als wat er afgelopen jaar geproduceerd is als ik het me goed herinner
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Hoeveel uren draaien ze daar per jaar, 1920 uur (48*5*8), dat zijn dan 28 auto's per uur en 224 per dag en 53.760 per jaar.
Daar moet er zwaar geld bij denk ik, dus dat ziet er helaas slecht uit.
Overigens zit daar wel niet de 9.4X bij want die komt helemaal niet uit Zweden maar de VS.
Daar moet er zwaar geld bij denk ik, dus dat ziet er helaas slecht uit.
Overigens zit daar wel niet de 9.4X bij want die komt helemaal niet uit Zweden maar de VS.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Waar moet geld bij? Bij die 9-4X? Waar blijkt dat uit, of is dat een soort van gevoel gebasseerd op de wind?
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Op de Zweedse productie, of meen jij soms dat op een auto die vol met patenten van GM en FIAT zit wat te verdienen valt
Tevens is de koers van de Zweedse kroon mogelijk een extra handicap.
De marges op een 9.4X zullen wel wat beter zijn, in Amerika kost een auto maken nu eenmaal minder dan in Zweden en het is een dubbel van een Cadillac, dus feitelijk een re-badge, die gewoon op de Cadillac band mee loopt.
Tevens is de koers van de Zweedse kroon mogelijk een extra handicap.
De marges op een 9.4X zullen wel wat beter zijn, in Amerika kost een auto maken nu eenmaal minder dan in Zweden en het is een dubbel van een Cadillac, dus feitelijk een re-badge, die gewoon op de Cadillac band mee loopt.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

53.000 stuks per jaar... stel nou dat ze 1000 euro operationele winst (ebitda) draaien per auto... is 53 miljoen... is toch niet slecht?
-
John
- Geregistreerd lid
als ze 500 halen is het al veel denk ik, ik denk eerder dat met dit soort aantallen je blij mag zijn als je quitte speelt. Ik las onlangs in de krant dat Renault 300 Euro per auto haalt, Dacia 600 (ja ja...), VW (uit mijn hoofd) 800, Audi 1800 en Porsche 15000. Wel allemaal met (veel) grotere volumes dan dat Saab haalt.Style&Co schreef:stel nou dat ze 1000 euro operationele winst (ebitda) draaien per auto... is 53 miljoen... is toch niet slecht?
-
millerman
- Donateur (3x)

Het break-even punt lag toch rond de 120.000 op dit moment? Ze proberen het te verlagen naar 90.000 als ik me goed herinner. En inderdaad, het business plan heeft altijd al 80.000 voor 2010 voorzien en 120.000 voor 2012.
Zie bijvoorbeeld ook dit bericht uit oktober vorig jaar. Geen nieuwswaarde dus.
Zie bijvoorbeeld ook dit bericht uit oktober vorig jaar. Geen nieuwswaarde dus.
-
Reub
- Geregistreerd lid
JaapVanDerWeele schreef:.... nadat in december 200 metaalarbeiders moesten vertrekken.
Aflopende tijdelijke contracten zijn (voorlopig) niet verlengd. Zuur voor de betrokkenen, absoluut.
Maar waar het ook om gaat is dat Saab fabriek zo gebruikt, als waar deze door GM uiteindelijk voor is ingericht.
Onderdeel van LEAN-production is ook dat je je mensen efficiënt inzet, niet alleen je voorraden en machines.
Die 200 man komen heus wel terug in dienst, als de boel weer wat vaart krijgt. De wintertijd is een slappe tijd voor de productie; afleveringen pieken in het voorjaar (voor de zomervakantie een nieuwe bolide voor de caravan) en in het najaar (primeur van de "nieuwe" uitvoering).
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Met 0% MRB/BPM zou zo'n 93 retro wel aanslaan. Misschien met zo'n 1.248 cc FIAT ECO dieseltje in het vooronder, als het bij de AR MiTo kan moet dat ook met een Saab lukken.
Tevens zo'n handige 93 retro estate, voor wie wat meer wil vervoeren.
Tevens zo'n handige 93 retro estate, voor wie wat meer wil vervoeren.