Saab bouwt in-car-software op Android (IQon)

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Eddie
Geregistreerd lid

Saab bouwt in-car-software op Android (IQon)

Bericht door Eddie » wo 02 mar, 2011 19:14

http://tweakers.net/nieuws/72986/saab-b ... droid.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met reclame filmpje.

Tenfour
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Saab bouwt in-car-software op Android (IQon)

Bericht door Tenfour » wo 02 mar, 2011 21:49

LansenW
Geregistreerd lid

Bericht door LansenW » do 03 mar, 2011 1:38

Hier ben ik nu heel benieuwd naar. Ze gaan allerhande data vanuit verschillende sensoren in de wagen beschikbaar maken voor developers. Dat opent een pak perspectieven voor applicaties. Eindelijk een ingrijpende vernieuwing op dat vlak. BMW doet het hier erg goed, en saab liep hier echt wel hopeloos achter, dat maken ze mijn inziens nu meer dan goed.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 03 mar, 2011 16:44

Saab bouwt in-car-software op Android
ben ik net helemaal in de Mac... :oops:

bij de Bullie van VW kun je zo je Ipad inklikken.

Ik zie het al helemaal voor me in 2021.

Gespot Android
Gespot Blackberry
Gespot I-p..

groet
Marius

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 03 mar, 2011 18:35

Een ingebouwd systeem is natuurlijk iets anders dan een iPad inklikken. Dan dwingt VW mij om een iPad te kopen, terwijl een ingebouwd systeem gewoon meegeleverd wordt.

Ik snap het wel, Android is door fabrikanten aan te passen. Door het onderliggende gedeelde platform kunnen wel weer makkelijker externe applicaties toegevoegd worden. Lijkt mij een hele mooie stap voorwaarts!

Jack77
Geregistreerd lid

Bericht door Jack77 » do 03 mar, 2011 19:11

het klinkt allemaal mooi en aardig, maar het lijkt mij eigenlijk een grote afleiding van je primaire functie achter het stuur van zo'n mooie auto, namelijk rijden en bezig zijn met het verkeer.... maar ja misschien ben ik wel ouderwets :P

fravro
Geregistreerd lid

Bericht door fravro » do 03 mar, 2011 22:36

ik heb nog niet zoveel verstand van Saabs(sterker nog ik moet er nog 1 kopen), maar dit is volgens mij wel een goede zet van Saab. Door het systeem als open API aan te bieden zijn de mogelijkheden echt grenzeloos. Zeker voor de Saab liefhebbers hier op het forum. De gegevens die vrijkomen zullen bronnen van interessante discussie worden. Top dat ze hiermee voorop lopen..

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 04 mar, 2011 11:53

...Saab heeft daarnaast een api uitgebracht waarmee ontwikkelaars toegang krijgen tot sensorinformatie in de auto. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om gegevens over snelheid, temperaturen, locatie, rijrichting en andere eigenchappen uit te lezen. Die gegevens kunnen worden verwerkt in applicaties. Ontwikkelaars die software maken voor Saab-auto's, kunnen hun applicaties uitbrengen in de IQon-softwarewinkel. Daarnaast moet het mogelijk worden om op afstand gegevens van de auto uit te lezen, bijvoorbeeld om softwarematige problemen met de auto gemakkelijk te kunnen verhelpen...
Het vervolg op het open SID verhaal :wow:

TimH
Geregistreerd lid

Bericht door TimH » vr 04 mar, 2011 13:27

Jack77 schreef:het klinkt allemaal mooi en aardig, maar het lijkt mij eigenlijk een grote afleiding van je primaire functie achter het stuur van zo'n mooie auto, namelijk rijden en bezig zijn met het verkeer.... maar ja misschien ben ik wel ouderwets :P
Of misschien juist wel een aanzet tot sportiever rijgedrag. Denk aan een app waarbij de G-krachten worden geregistreerd en gedeeld met anderen. En iedereen zich maar afvragen waarom Saab-rijders de bochten zo sportief nemen :twisted:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 04 mar, 2011 20:02

Met online scoreboards om direct je concurent van de eerste plek te stoten! ;)

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » za 05 mar, 2011 12:53

Dit vind ik nou echt een hele mooie ontwikkeling. Geen een ander merk heeft nog zo'n open entertainment systeem, met daarin alle belangrijke voertuiggegevens. Ik zou dit echt in mijn auto willen, fantastisch.

Volgens mij is Saab ook druk bezig om meer naamsbekendheid te krijgen. Ze komen met nieuwe modellen nieuwe snufjes en leest het overal in de krant en op internet. Dat was vroeger niet zo volgens mij. Het gaat de goede kant op:)

900 SE C
Geregistreerd lid

IQon

Bericht door 900 SE C » vr 18 mar, 2011 1:01

With newly Dutched-up Saab’s PhoeniX concept hogging the attention on the company’s stand at the Geneva auto show—although we don’t entirely understand the hoopla for what strikes us as a Pontiac Trans Am–inspired vehicle—something else the company unveiled with little fanfare will likely prove much more significant. Trollhättan’s tech trolls have conjured up IQon, an Android-based infotainment system—and the company suggests it’s headed to production.

IQon, which used an eight-inch touch screen in the PhoeniX concept, offers the de rigueur suite of tricks like navigation, music, and so on. But the far more noteworthy bit is that Saab will actually make the system’s application programming interface available to developers. The API offers access to the car’s telematics: 500 signals from the car’s sensors, including vehicle speed, location and direction of travel, yaw, steering wheel angle, engine rpm and torque, and even inside and outside temps, barometric pressure (presumably outside only), and the sun’s position. Unlike the anarchic smörgåsbord of programs available for handheld Android devices, IQon applications will be vetted by Saab and offered exclusively via the Saab IQon store. Consider it closed-loop open-source.

On one hand, this is a prime example of what a smaller, leaner Saab can do unburdened by the crushing weight of GM’s homogenizing influence. On the other, what happens when newer versions of the Android OS outpace the abilities of the system’s processor to keep up? After all, nobody wants a three-year-old cell phone. No word yet on when the system will hit showrooms, but Saab claims a corporate fleet of IQon-equipped beta-test vehicles are already on the road.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » vr 18 mar, 2011 5:34

TimH schreef:Denk aan een app waarbij de G-krachten worden geregistreerd en gedeeld met anderen. En iedereen zich maar afvragen waarom Saab-rijders de bochten zo sportief nemen :twisted:
Weet je meteen welke banden het hardst de bocht door kunnen :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 18 mar, 2011 16:23

En met welke niet. :lol:

Plaats reactie