SAAB gedurfder

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Berrtus
Geregistreerd lid

SAAB gedurfder

Bericht door Berrtus » do 11 mei, 2006 19:21

General Motors heeft in het Duitse Rüsselsheim een nieuw Europees designcentrum geopend.

www.autovisie.nl

In Rüsselsheim huizen de designteams van Opel, Vauxhall, Saab en Saturn onder één dak. De ontwerpers komen uit alle windstreken en zo ziet GM het ook graag, aldus GM Europa voorzitter Carl-Peter Forster. “Al die verschillende mensen inspireren elkaar en uit die inspiratie komen de beste ontwerpen voort”, aldus de topman, die mag naar eigen zeggen graag een ommetje mag maken over de diverse ontwerpafdelingen. CEO Bob Lutz greep de opening van het designcentrum aan om aan te kondigen dat GM over vijf jaar ‘sterker zal zijn dan ooit’. Een belangrijke rol is daarbij volgens hem weggelegd voor Saab, dat ‘in de toekomst veel gedurfdere auto’s op de markt zal gaan brengen dan de modellen die nu bij het merk in de showroom staan’. Ed Welburn, hoofd design van GM, was eveneens aanwezig en lichtte de investering in interieurdesign als volgt toe. “Auto-interieurs zullen in de toekomst meer gaan veranderen dan het exterieur. De technologische ontwikkelingen die om ons heen plaatsvinden, zullen hun weerslag hebben op onze auto-interieurs. Op het gebied van communicatie en entertainment gaat er het nodige veranderen. Bovendien willen we onze interieurs meer en meer afstemmen op de persoonlijke wensen van onze klanten. Het gaat niet alleen om hoe een interieur er uit ziet, maar ook hoe het voelt en ruikt.” ’s Avonds veranderde de gloednieuwe GM designtempel in een feestzaal vol (Duitse) sterren. Voor hen en voor de aanwezige pers werd de nieuwe Opel Antara onthuld.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 12 mei, 2006 10:21

Positief dat GM trots is op Saab als Premium brand en dat verder wilt uitbouwen. Vraag me alleen af of de huidige Saab rijder nog wel in het profiel past wat ze zoeken. Is het gros niet toch een beetje conservatief? Beetje gedurfd ok natuurlijk, maar als het te extreem wordt denk ik dat de Saab klant meer voelt voor een V*lv*.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 12 mei, 2006 10:27

Als Volvo klanten kan trekken met een gedurfde Zweedse auto kan SAAB het toch ook?
De Volvoklant van vroeger was toch echt stukken conservatiever als de SAABklant van toen, Volvo heeft alleen de bakens
(op tijd) verzet en toen opeens heel veel nieuwe klanten getrokken, nu SAAB nog.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 12 mei, 2006 10:33

verde900 schreef:als Volvo klanten kan trekken met een gedurfde Zweedse auto kan SAAB het toch ook?
Nogmaals, wat noem je gedurfd. Beetje ok, maar als het extreem wordt is het andere Zweedse merk een alternatief (vind ik niet zo gedurfd hoor). Mij gaat het over de volgende opmerking:

Een belangrijke rol is daarbij volgens hem weggelegd voor Saab, dat ‘in de toekomst veel gedurfdere auto’s op de markt zal gaan brengen dan de modellen die nu bij het merk in de showroom staan’.

Ik vind de LED verlichting op mijn achterlichten al behoorlijk gedurfd. De chromen omlijsting bij de lampen van de 9-5 vind ik nog steeds niet zo cosmetisch verantwoord, maar wel trendy. Als Lutz straks "véél gedurfder" wilt gaan heb ik daar mijn bedenkingen bij. Mag toch?

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 12 mei, 2006 10:42

N2024 schreef:
verde900 schreef:als Volvo klanten kan trekken met een gedurfde Zweedse auto kan SAAB het toch ook?
Nogmaals, wat noem je gedurfd. Beetje ok, maar als het extreem wordt is het andere Zweedse merk een alternatief (vind ik niet zo gedurfd hoor). Mij gaat het over de volgende opmerking:

Een belangrijke rol is daarbij volgens hem weggelegd voor Saab, dat ‘in de toekomst veel gedurfdere auto’s op de markt zal gaan brengen dan de modellen die nu bij het merk in de showroom staan’.

Ik vind de LED verlichting op mijn achterlichten al behoorlijk gedurfd. De chromen omlijsting bij de lampen van de 9-5 vind ik nog steeds niet zo cosmetisch verantwoord, maar wel trendy. Als Lutz straks "véél gedurfder" wilt gaan heb ik daar mijn bedenkingen bij. Mag toch?
Tuurlijk! deel je mening over dat chroom rond die koplampen en als een Lutz iets gedurft vind hou ik ook mn hart vast
(wat weet hij er als yank tenslotte van?)
Toch zijn het dingen als simpelweg luisteren naar de markt (en dan is de US substantieel anders als de EU) en daarop
anticiperen iets dat yanks maar zeer beperkt gegeven is, helaas.
Een 96 was gedurft en een C900 ook, dat waren auto's met flair, uitstraling en ballen, zoiets moet weer terugkomen.....
(en dan wel bedacht in Zweden en voorzien van die "Scandinavian touch")

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 12 mei, 2006 10:45

gedurfd ontwerpen leidt al snel tot aggressieve designs (die we al gezien hebben in de eerdere 9X - niet te verwarren met de laatste).

Ik voel eerder voor een Pontiac achtige lijn. sportieve nette auto's, die duidelijk naast de andere GM produkten staan (en niet ertussen, zoals de 9-7 nu te veel kloon is).

Maar dan wel met de kwaliteit van Saab van weleer. (want oh oh oh, die Pontiacs zijn weliswaar best mooi, maar wat zijn ze slecht)

ik ben vooralsnog een beetje conservatief met wat dat "gedurfd" nu betekent. smoel is goed. apart is goed. individueel ook. maar extreem?

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 12 mei, 2006 10:56

verde900 schreef:
N2024 schreef:

Tuurlijk! deel je mening over dat chroom rond die koplampen en als een Lutz iets gedurft vind hou ik ook mn hart vast
(wat weet hij er als yank tenslotte van?)
Toch zijn het dingen als simpelweg luisteren naar de markt (en dan is de US substantieel anders als de EU) en daarop
anticiperen iets dat yanks maar zeer beperkt gegeven is, helaas.
Een 96 was gedurft en een C900 ook, dat waren auto's met flair, uitstraling en ballen, zoiets moet weer terugkomen.....
(en dan wel bedacht in Zweden en voorzien van die "Scandinavian touch")
Kijk "Scandinavian touch" klinkt me als muziek in de oren. Maar bij de 9-7 mis ik toch wel die "touch of the master". Een auto als de 96 e.d. prachtig, maar ik ben bang dat Lutz met gedurfd een heel ander beeld voor ogen heeft. Eerder extreem in onze beleving dan.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » vr 12 mei, 2006 12:38

Met uitzondering van de achterlichten van 9-3 Sport Hatch vind ik de nieuwste 'gedurfde' accentueringen zoals de achterlichten van de cabrio, en de voorlichten van de 9-5 nu al iets te ver gaan. Dan hoop ik toch echt dat we komende jaren geen Megane of Multipla toestanden gaan meemaken. Of ben ik nu ook te conservatief? :roll:
Dat ze heel wat Aero X stijlelementen gaan overnemen heb ik echter niets op tegen, en kan het best een gedurfde en aantrekkelijke styling worden.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » vr 12 mei, 2006 12:39

GRIFFIN schreef:Met uitzondering van de achterlichten van 9-3 Sport Hatch vind ik de nieuwste 'gedurfde' accentueringen zoals de achterlichten van de cabrio, en de voorlichten van de 9-5 nu al iets te ver gaan. Dan hoop ik toch echt dat we komende jaren geen Megane of Multipla toestanden gaan meemaken. Of ben ik nu ook te conservatief? :roll:
Dat ze heel wat Aero X stijlelementen gaan overnemen heb ik echter niets op tegen, en kan het best een gedurfde en aantrekkelijke styling worden.
Taal naar mijn hart.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 12 mei, 2006 13:12

Het mag bij SAAB allemaal best iets compromislozer, dat compromisloze bepaalde ooit de eigenzinngheid van SAAB en daardoor de aantrekkingskracht voor o.a. de vrije beroepen, het is nu soms net de Nederlandse politiek, geen vlees en geen vis

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » vr 12 mei, 2006 18:15

Opel, Vauxhall, Saab en Saturn onder één dak
Als je de laatste 40 jaar design bekijkt zal de Saab afdeling niet bepaald positief beinvloed worden van die eenheidsworsten. Jammer

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 12 mei, 2006 18:28

Saturn had in de beginjaren best aparte designs, waaronder een coupe met aan 1 kant een extra "suicide"-deur, die later door de RX-8 is "overgenomen" (en nog een paar anderen daar na)

net als Pontiac niet de beste bouwkwaliteit, en ook een design dat niet iedereen kon bekoren, (typisch voor niet-eenheidsworst)

Plaats reactie