Leuke Saab column in Provinciale Zeeuwse Courant

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Leuke Saab column in Provinciale Zeeuwse Courant

Bericht door Sonab » do 22 dec, 2011 10:32

Mijn Saabje
Auteur: Willem van Dam | donderdag 22 december 2011 | 07:10

Dag Saab. Deze week stond het overlijdensbericht in vrijwel alle kranten.
De fabriek van die eigenzinnige Zweedse auto's is niet meer; ondanks vele reddingspogingen uiteindelijk toch failliet verklaard.

Bij het lezen daarvan heb ik een traan weggepinkt, want Saab was mij lief. Ik heb er drie gehad, van die Saabs.

De eerste was een witte Saab 9000, een degelijke, robuuste en comfortabele automobiel, die ik op een kruispunt ergens in Haarlem tegen een boom compleet in de vernieling reed. De tweede, eveneens een 9000, zou ik later inruilen tegen een eleganter model: de Saab 900.

We ontmoetten elkaar in een showroom te Goes. Wat stond dat rode Saabje 900 daar verleidelijk te glimmen, temidden van een aantal andere occassions. Het was liefde op het eerste gezicht. Het Saabje 900 was weliswaar van gevorderde leeftijd (bouwjaar begin '90), maar o zo prachtig gelijnd.

,,Proefrit maken, mevrouw, meneer?'', bood de toegesnelde verkoper gedienstig aan.

Zalig zoefden we over de A58. Hoor dat geluid (plok, plok, plok) van de motor, kijk eens naar dat schitterend vormgegeven dashboard - alsof we in de cockpit van een vliegtuig zaten. Met dat prachtige, vuurrode Saabje 900 draaiden we ergens ter hoogte van Lewedorp een parkeerplaats op, namen plaats op een bankje en overlegden.

We doen het, beslisten we.

Jarenlang hebben we trots in onze rode Saab 900 Classic rondgereden. Tot we besloten hem van de hand te doen; de kilometerteller stond op bijna 300.000 en de onderhoudskosten liepen tot dramatische hoogten op.

Alsof we onze ouwe trouwe hond naar de dierenarts brachten voor het bevrijdende spuitje, zo voelde het toen ik ons Saabje 900 inruilde voor een dertien-in-een-dozijn-automobiel. Nog steeds heb ik daar pijn van.

Als u ergens in Zeeland een belegen rood Saabje 900 met het kenteken FB-VT-40 tegenkomt, zwaai of toeter dan even.

Want dat was míjn Saabje.

gunar
Geregistreerd lid

Re: Leuke Saab column in Provinciale Zeeuwse Courant

Bericht door gunar » do 22 dec, 2011 11:17

"Op zolder heb ik nog een foto waarop die oude Saab (schuit ?) staat" ... de Zuiderzee, nee, de Saabballade :singer:

Sonab,

Wat een ontroerend verhaal.

Stil ben ik er van geworden. Aangrijpend. Mooi was het, in het mooie Zeeland (zelf ook gewoond), op dat bankje waar besloten werd... we doet het... weinig beslissingen in het leven zijn zonder enige spijt omgeven, enkele uitgezonderd, deze.

Herinneringen, emotie, Saab.

Met man en muis. Turen wij over het water, onderweg, dat rode stipje in de verte, is dat die vliegende (Hollander :-S+ ) Saab ? :P

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 22 dec, 2011 12:03

Tranen in mijn ogen, Gunar ;-(+ :-P+

Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » do 22 dec, 2011 12:24

Rood? Zeg maar roze :lol:
Iedere Donderdag met de nieuwe eigenaresse te spotten aan "onze" kant. Leuk stukje, Willem was idd een liefhebber!

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 22 dec, 2011 13:19

Grappig en ook typerend hoe zoveel mensen -ik ook- het altijd over hun Saabje hebben. Ooit iemand horen praten over hun Veeweetje of Auditje? Of Mitsietje? Renootje? Benzje? Iedere keer dat ik naar buiten ga en de 9000 zie staan, denk ik iets van '...aaah, Saabje :) '. Dat glimlachje moet het gevoel verbeelden dat ik daarbij krijg.

Ivo

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 22 dec, 2011 13:36

Scheelt natuurlijk ook dat het een korte merknaam is :wink:
Maar het ligt natuurlijk vooral aan haar oogstrelende schoonheid, haar hartveroverende inborst en haar uitnodigend lachende front.:wow:
Ik noem haar altijd Saabina :oops:

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » do 22 dec, 2011 13:56

Sonab schreef:Tranen in mijn ogen, Gunar ;-(+ :-P+
Als het al aangrijpend is voor mij.

Wat een tragedie het voor jou is, betekent en zal blijven, elke dag die nog zal volgen.. dat afscheid, invoelen, ik probeer het (wat aangrijpend, ze is weggegaan, bij Sonab, hoort en ziet haar niet meer ;-(+ ). Woorden vinden voor zijn droefenis ? Onmogelijk. Gunar krijgt wel associatities daarbij: Vergaan, in die storm vergaan (Schokland, Urk, bij vrouwte van Stavoren, zij alweer ? ), op de rede voor Vlissingen, Wilde Mossels, Zeeuws Meisje (bah, margarine :twisted: ), Disco Love in Klooster (aan de andere - goeie - kant van Retro :wink: ), scheuren op de Traktaatweg (ook daar !), A58, Biezelinge...., Nazomeren in Zeeland :wow: .

Roze, oud rood, gepatineerd. De jaren gaan tellen, wat weegt dat, emotie ;-(+ ;-(+ ;-(+

ivo 71
In memoriam †

Bericht door ivo 71 » do 22 dec, 2011 18:38

Nou, ik moet zeggen Gunar... bij dat Zeeuwse meisje van je krijg ik ook wel een paar andere associaties dan goedkope margarine hoor. Gewoon ff je hondje uitlaten in Zierikzee en je snapt waarom. Die margarine komt trouwens uit Rotterdam.

Ivo

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » do 22 dec, 2011 20:03

Die rode kom ik volgens mij op weg naar Hulst ook nog wel eens tegen, stond deze vroeger toevallig op Walcheren Sint Laurens?
Vandaag overigens geen rode maar een groene (ex stijlneus?) classic gespot op weg naar Hulst maar ik was dan ook erg laat.. :)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 22 dec, 2011 20:56

gunar schreef: Wat een tragedie het voor jou is, betekent en zal blijven, elke dag die nog zal volgen.. dat afscheid, invoelen, ik probeer het (wat aangrijpend, ze is weggegaan, bij Sonab, hoort en ziet haar niet meer
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet de schrijver van deze column hoor! Mijn Saabje staat nog gewoon bij de deur :wink:

JaapVanDerWeele
Geregistreerd lid

Bericht door JaapVanDerWeele » do 22 dec, 2011 21:10

SAABjes op z'n Zeeuws, niet rood ......... daarvoor moet je naar de overkant.
Afbeelding

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » do 22 dec, 2011 21:58

Mooi artikel, dank Sonab voor het delen.
Fijne emoties (ook in de reacties), herkenbaar. Het besluit van de aanschaf, trots, trouwe hond (a man's best friend), die glimlach, oogstrelende schoonheid, hartveroverende inborst, aah Saabje :)
Prachtig!! :D

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 23 dec, 2011 18:31

Ja, is inderdaad emotie, maar heeft ook mee te maken volgens mij dat Saab,s echte automobielen zijn en de rest zijn vervoermiddellen om van a naar b te komen.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » vr 24 aug, 2012 0:26

JaapVanDerWeele schreef:SAABjes op z'n Zeeuws, niet rood ......... daarvoor moet je naar de overkant.
Afbeelding
Welke overkant?
En mijn Saabje heeft nog in Vlissingen bij de jachthaven gestaan op 1 juli jl. Maar dat hebben die overkanters :P natuurlijk weer niet opgemerkt....getuige ikzelf niet in de spotrubriek sta vermeld :(

Gunar? Scheuren op de Tractaatweg (met een c :-P+ )? Dubbele doorgetrokken streep, vrachtwagen voor je neus á 75/80 km/u, waar je tot IN België achter mag blijven hangen :roll:

Plaats reactie