Oh nee, alweer bad news. Dit gaat niet goed...

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
Moppersmurf
Geregistreerd lid

Oh nee, alweer bad news. Dit gaat niet goed...

Bericht door Moppersmurf » wo 23 jun, 2004 9:45

Wie herinnert zich niet onze levendige en gezellige discussies over de toekomst van Saab? Aan de ene kant de pessimisten en de puristen. Zij vrezen dat we in de toekomst worden afgescheept met opgeleukte Opultjes, voorzien van een Saab grille en dito badge. De teloorgang van de klassieke Saab waarden doet hen wakker liggen... Aan de andere kant de optimisten, de goed-gelovigen en de liefhebbers van veel blits en veel chroom. Als het maar snel is en als er maar Saab op staat. En wie weet, zo dromen zij, komt er ooit nog eens een originele Sonett IV, als GM weer winst maakt met het label van Saab.

Ene Paul plaatste een interessant bericht uit het Fin. Dagblad op het prikbord. Dank Paul! Ik kopieer het maar, omdat ik het FD niet lees. Ik vrees met grote vreze dat de puristen en pessimisten (weer) gelijk krijgen. Ik herinner jullie ook nog even aan het vertrek van design-goeroe M. Mauer. Wat zou dat betekenen? Nou, dat wordt dus wel duidelijk...:

'In Het Financieele Dagblad van vandaag staat een minder leuk artikeltje.
"GM voegt delen van Opel Vauxhall en Saab samen.
Oa. komt er een nieuwe ontwerpafdeling om bovengenoemde modellen op een lijn te gaan brengen.'

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Ruud
Geregistreerd lid

Re: Oh nee, alweer bad news. Dit gaat niet goed...

Bericht door Ruud » wo 23 jun, 2004 9:52

Dat is inderdaad slecht nieuws, ik ben totaal geen purist of pessimist, maar als de echte identiteit van Saab eraan gaat ben ik toch bang dat mijn ''liefde'' voor het merk ook afbrokkelt. :cry:
Ik hoop dat we bij de uiteindelijke modellen niet te veel merken van de samenwerking, maar anders...... :x

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » wo 23 jun, 2004 10:45

Ik heb echt maar dan ook echt helemaal niets met slopel. Ik heb 1 jaar geleden vanwege gebrek aan beter een 2 maanden in een Opel Omega Station 2.0i gereden, maar man wat was ik ongelukkig in die bak en was dan ook blij dat ik eindelijk weer een fantastische 9000 Turbo vond bij Tholen in Bergen op ZZZoom, alwaar ik de Omega heb achtergelaten. Nee, voor mij word het nog eenmaal een 9-5, en daarna?. Ik weet het niet maar in iedergeval hoef ik die nieuwe hermafroditische dingen niet :roll:

Gr,
Easy :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 23 jun, 2004 11:43

Zonder nu (Dick) Advocaat van de duivel te zijn...

je houdt ervan of niet maar de nieuwe Opels gaan de goede kant op. De nieuwe Astra en ook Signum zijn apartere auto's dan wat bv Ford en VW aan nieuws neerzetten. Daarbij: Las laatst een rij impressie van de Vectra met Turbodieselmortor (1.9 4 cilinder) uitgerust met 2 turbo's die weet ik niet hoeveel pk's.nm's aan boord had. Ook technisch innovatief dus (obv fiat jtd motor).
Saab heeft meer volume nodig (financieel/afezet etc)... Opel heeft meer class nodig. Vanuit GM corporate oogpunt bezien kan ik me de bundeling van (financiele- en ontwikkelings-)krachten én vooral merkwaarden dus wel indenken.

Een inninge samenwerking met Subaru zie ik nog meer zitten overigens.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 23 jun, 2004 11:58

Je zegt dus dat ze gaan doen wat ze bij de VW ook al jaren doen.
Audi , volkswagen , seat en dan Skoda

Zijn toch auto's met een redelijk eigen gezicht zeker Seat terwijl ze wel allemaal gebruik maken van dezelfde motoren en bodemgroepen!!

Ik zie dat eigenlijk wel Saab in de Top klasse Opel eronder want dat is toch een auto voor de massa!!

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 23 jun, 2004 12:36

Red Arrow schreef: Audi , volkswagen , seat en dan Skoda

Zijn toch auto's met een redelijk eigen gezicht
De Passat al eens vergeleken met de skoda Superb? :wink:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 23 jun, 2004 22:01

marky schreef:
Red Arrow schreef: Audi , volkswagen , seat en dan Skoda

Zijn toch auto's met een redelijk eigen gezicht
De Passat al eens vergeleken met de skoda Superb? :wink:
Good call. Volkswagen heeft zelf al openlijk toegegeven dat men te ver is gegaan met de gedeelde-platformstrategie. Het kannibalisme van Skoda en Seat ten opzichte van Volkswagen is het afgelopen decennium dan ook groot geweest. Of zoals een modern gezegde gaat: Een Volkswagenrijder is iemand die te arm is om een Audi te kopen, en te dom om een Skoda te kopen.... :wink:

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » wo 23 jun, 2004 23:58

volgens mij moeten ze bij gm eens kijken of saab niet iets moois met saturn kan doen. Geheel nieuw label/merk met dito fabriek en modellen neergezet, vooral om de jongere generatie te teasen en te pleasen. ~Lijkt redelijk gelukt, en stelt me qua behoud eigen identiteit meer gerust dan al die vauxhall/opel plannen.
Maar goed, t aantal zelfstandige automerken is op de vingers van 1 zwaar verminkte hand te tellen: ze moeten allemaal eraan geloven, en wij moeten onder ogen zien dat t lekker is dat de ontwikkelkosten van nieuwe auto's over veel modellen verspreid worden. (behalve bij bmw, daarom zijn die krengen ook zo bezopen duur).

Plaats reactie