dutchcowboys.nl

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
carlsson
Geregistreerd lid

Re: dutchcowboys.nl

Bericht door carlsson » zo 24 feb, 2013 11:29

Geld toeleggen op elke geproduceerde auto waren ze bij Saab ook altijd heel goed in, dat zegt niets over de kwaliteit.

Eigenlijk is dat aantrekkelijk voor de klant, heb je niet het gevoel dat de autofabrikant je het vel over de oren trekt :wink:

Nadeel is dat berijders van Franse auto's zelf ook wat nochalant zijn, dus die houden van kaas, stokbrood en wijn, onderhoud dat gebeurt pas als het te laat is. Tenslotte zijn er ook andere dingen in het leven dat de auto verafgoden en vertroetelen.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 24 feb, 2013 13:52

Grappig genoeg kennen ook duitse merken veel technische problemen. Ik heb veel verhalen gehoord van extreem vervuilde VAG-TDI's, electrische problemen bij BMW en roestproblemen bij jonge Mercedessen. Feiten en perceptie/imago zijn twee heel verschillende dingen.

In tijden van crisis zal iedereen toch gaan voor het merk met het veiligste imago. Saab heette een degelijk merk te zijn, maar de overname en de het gestuntel daarna hebben het bedrijf imago-technisch helemaal de afgrond in geduwd.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 24 feb, 2013 14:58

Ze werken ook allemaal met veel te veel onderdelen die ze gewoon elders inkopen. Deze externe leveranciers zetten ze het mes op de keel, niet gek dat er dan af en toe wat misging.

Bij de VAG Group met hun slechte (TSI) stuurketting bleek dat de stansmachines van de toeleverancier niet goed werden onderhouden, dus die gaten werden steeds slordiger gestanst. Dan wordt zo'n ketting een risico.

Waar zijn de tijden van de echte Bugatti, waar motoren en de rest nog met de hand werden gebouwd van A-Z. Niet gek dat je die nu nog wel eens op de racebaan of in een rallye ziet :O:

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » ma 25 feb, 2013 16:42

Het omgekeerde gebeurde bij Porsche. Tot de 911 -996 werden die met de hand gebouwd (voor zover je daar van kan spreken natuurlijk) De met jappen technologie verbeterde productielijn en techniek zorgde er eindelijk voor dat er een eind kwam aan het feit dat zo ongeveer elke 911 zijn eigen probleem, mankement en kinderziekte had. Met hand bouwen is ook niet alles :idea: (Al is de tijd van Bugatti nog wel even iets langer geleden dus niet vergelijkbaar.)

ernstig01
Geregistreerd lid

Bericht door ernstig01 » di 26 feb, 2013 22:35

Ik heb 22 jaar Opel gereden. Waarvan de laatste 2 Vectra's waren. Met die laatste heb ik zoveel narigheid gehad, dat ik voorgoed gelijk genezen was.
Ik heb uiteindelijk een 9-3 Estate gekocht. Weet niet wat het is, maar ik rij tegenwoordig weer met een glimlach rond. Dat heb ik de afgelopen tien jaar niet meer ervaren. Autorijden is gewoon weer leuk!
Herken ik iets van de Opel in de 9-3? Alleen de deurgrepen ja! Verder niets dan lof voor dit model. Zelfs geen roest rondom de slotvangers van de achterportieren. Een typisch Vectra Station euvel (na 2 jaar al!). Saab heeft zich van Opel goed weten te onderscheiden. Helaas ook met het navigatiesysteem. :cry:

Saab heeft helaas ingezet in een niche markt die achteraf te klein bleek. Erg jammer.

Elektrische auto's geloof ik niet in. Je verplaatst de vervuiling naar de centrales. Als iedereen elektrisch gaat rijden, mogen we er wel een paar kerncentrales bij gaan bouwen. Ik werk in de energiesector en zie de ontwikkeling van elektrische auto's met lede ogen aan.

Waarom hoor ik niemand over de ontwikkeling van de brandstofcel? Ik ben van mening dat we meer die richting in moeten. De technologie is misschien meer complex, maar lost wel grotendeels al onze problemen op.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 27 feb, 2013 11:14

ernstig01 schreef: Je verplaatst de vervuiling naar de centrales.
Dat klopt, maar electrische motoren zijn bijna 100% rendabel itt. klassieke verbrandingsmotoren, die maar 20-30% rendabel zijn.
Daarnaast heb ik liever alle vervuiling op één (minder dichtbevolkte) plek, dan in de binnenstad.

Los daarvan, zolang je afhankelijk bent van (geïmporteerde) fossiele brandstoffen, zit je met een eindig traject. Het raakt op, de prijzen blijven stijgen. Misschien niet in onze tijd, maar wel die van onze kinderen (zeker met de toenemende vraag in de oost) Kerncentrales? Misschien moet het maar. Ik denk alleen dat energie wat dat betreft nog teveel gemonopoliseerd is. Op lange termijn geloof ik wel in decentrale energieopwekking.

Probleem is momenteel vooral de laadtijd en capaciteit. Al geloof ik dat er goede vorderingen gemaakt worden met koolstof-batterijen.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 27 feb, 2013 12:45

JanWessel schreef:... electrische motoren zijn bijna 100% rendabel itt. klassieke verbrandingsmotoren, die maar 20-30% rendabel zijn.
...
Probleem is momenteel vooral de laadtijd en capaciteit.
Ja, het is veel efficienter om grootschalig elektricitieit op te wekken dan om in een automotor fossiele brandstoffen te verbranden.
Accu's met grote capaciteit gaan we niet eens meer nodig hebben, er zou ook een inductiesysteem aangelegd kunnen worden in alle hoofdwegen, waar voertuigen de energie uit halen. Alleen voor stadsverkeer heb je dan nog (kleine) accu's nodig, die worden weer opgeladen als je op een hoofdweg komt. Je zou ook nog iets met stroomafnemers kunnen bedenken, een soort trolleyauto...

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » wo 27 feb, 2013 12:58

Leuke inhoudelijke discussie over elektieken auto's
http://www.gummen.org/forum/showthread. ... exit/page3" onclick="window.open(this.href);return false;

jor
Geregistreerd lid

Bericht door jor » wo 27 feb, 2013 17:07

72sonett3 schreef:
JanWessel schreef:... electrische motoren zijn bijna 100% rendabel itt. klassieke verbrandingsmotoren, die maar 20-30% rendabel zijn.
...
. Je zou ook nog iets met stroomafnemers kunnen bedenken, een soort trolleyauto...
Ja,dat is leuk met passeren :mrgreen: :O:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 feb, 2013 18:04

Een electrische auto is wel efficient, maar dan is het weer de vraag hoe efficient de eletriciteit productie en het "transport" weer is.
Wel eens nagedracht hoeveel energie verloren gaat door de weerstand in de vrij ouderwetse electriciteitskabels.
Bij hogere spanningen worden die ook warm, dus dat betekend spanningsverlies door weerstand.
Hetzelfde geldt voor de eventuele milieuvervulling, enig voordeel is dat stroomopwekking op een locatie plaatsvindt waar centraal kan worden gewerkt aan milieumaatregelen en de controle wat gemakkelijker is. Aandeel groene stroom in Nederland ligt onder de 10%, dus zo groen is stroom helemaal nog niet.
Daarnaast is de drang om te moderniseren op milieugebied bij de stroomproductie niet meer erg groot nu CO2 certificaten bijna voor nop door vervuilende bedrijven worden bij gekocht op een handelsbeurs.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 27 feb, 2013 20:07

carlsson schreef:Wel eens nagedracht hoeveel energie verloren gaat door de weerstand in de vrij ouderwetse electriciteitskabels.
Jazeker. Verlies in hele net < 2%. dat is dus nog niet zo slecht :wink: zie bv http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... transport/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rendement conventionele elektriciteitscentrale is grofweg tussen 45 en 55%. Een warmtekrachtcentrale haalt een veel hoger rendement, maar om de reden die je net noemt (lage CO2-prijs) worden die helaas veelvuldig gesloten.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 27 feb, 2013 20:24

Tja, en zolang Nederland zich fijn in laat met de kolenlobby zal het voorlopig wel blijven bij een substantieel deel grijze energie. Neemt overigens niet weg dat een elektrische auto een verbetering is voor het binnenstedelijk klimaat. Immers: de lokale uitstoot van fijnstof en koolwaterstoffen wordt verminderd. - van het vervoer althans -

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 27 feb, 2013 20:37

jor schreef:Ja,dat is leuk met passeren
Waarom zou je willen passeren? Je stapt in je auto, geeft de bestemming op en de computer brengt je er heen. Ondertussen kun jij de krant lezen of iets nuttigs gaan doen... je hoofd uit de doos steken en creatieve oplossingen bedenken hoe iets wel kan ipv waarom iets niet zou kunnen.

Overigens dacht ik aan zo een soort bovenleiding;
Afbeelding
carlsson schreef:...Wel eens nagedacht hoeveel energie verloren gaat door de weerstand in de vrij ouderwetse electriciteitskabels.
"ouderwetse elektriciteitskabels"??? Heb jij wel eens nagedacht over hoeveel energie verloren gaat in een verbrandingsmotor?
Bij hogere spanningen worden die ook warm, dus dat betekent spanningsverlies door weerstand.
Kul.
Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom en hoe lager het verlies. (P= e.i = i.i.r)
Verliezen zijn er altijd, het is de kunst die te minimaliseren.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » wo 27 feb, 2013 21:02

carlsson schreef:Bij hogere spanningen worden die ook warm, dus dat betekend spanningsverlies door weerstand.
Niet alleen taalkundig een gruwel, maar ook nog eens feitelijk onjuist.
De reden voor het omhoog brengen van de spanning (het voltage) in het hoogspanningsnet is dat bij een hoge spanning er maar een kleine stroom hoeft te lopen om de gewenste hoeveelheid energie te transporteren.
Juist die stroomsterkte is verantwoordelijk voor de warmte-ontwikkeling, niet de spanning.

Dat terzijde :)

Keep calm and SAAB on...

Jan

Blindstra
Geregistreerd lid

Bericht door Blindstra » wo 27 feb, 2013 23:56

Sow, weer wat geleerdt. :wink:

Plaats reactie