Jan Ake Jonsson spreekt e.e.a. tegen

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
edwardk
Geregistreerd lid

Jan Ake Jonsson spreekt e.e.a. tegen

Bericht door edwardk » do 20 jul, 2006 13:00

autonieuws
wo 19 jul 2006

Exclusief interview

Saab-president en CEO Jan Ake Jonsson over een sportwagen, 9-1 en Cross-over
door onze autoredactie
LONDEN - Saab-president en CEO Jan Ake Jonsson spreekt berichten in de media tegen waarin wordt gemeld dat de Zweedse autofabrikant binnen afzienbare tijd met een sportwagen komt. Jonsson verklaart tegenover AutoTelegraaf.nl dat het een verzonnen verhaal is en benadrukt dat de prioriteiten binnen productontwikkeling op een totaal ander vlak liggen. Saab heeft dit decennium nog zijn handen vol aan een kleiner model, de fonkelnieuwe 9-3, de tweede generatie 9-5 en een cross-over.

De nieuwsgolf start volgend jaar, wanneer de 9-3 een ingrijpende facelift ondergaat. Daarbij wordt alleen naar de buitenzijde gekeken, aangezien het interieur nu is opgewaardeerd. Het studiemodel Aero X geeft een goede indicatie welke richting het model uitgaat. Een totaal nieuwe 9-3 volgt aan het eind van dit decennium. De geheel nieuwe 9-5, die kort daarvoor op stapel staat, zal eveneens elementen van de showcar overnemen. Buiten de 9-3 en 9-5, die door Jonsson steevast als ruggengraat van het Saab-programma worden aangeduid, verschijnt er een cross-over. Het model is vergelijkbaar met de BMW X3. In de Zweedse kraamkamers wordt al geruime tijd aan de auto gewerkt. De techniek komt niet overeen met één specifiek model. De heren technici gebruiken componenten van verschillende GM-producten toe. Volgens Jan Ake Jonsson wordt het model, waarvan de komst door AutoTelegraaf.nl wereldkundig is gemaakt, zeer belangrijk voor Saab. “Het segment van de Cross-overs is sterk groeiende,” legt Jonsson uit. “Het aanbod is relatief beperkt, maar de concurrentie zit niet stil.” Eerder dit jaar hebben ook Volvo en Audi aangegeven met een soortgelijk model te komen. Vandaar dat aan de ontwikkeling van de semi-terreinwagen (zo goed als zeker 9-4X gedoopt) prioriteit is gegeven. Jan Ake Jonsson verwacht de meeste exemplaren in de Verenigde Staten te verkopen. Saab zal de 9-4X ook daar bouwen. “Dicht bij de grootste kopersgroep,” al wordt de cross-over een wereldspeler. Saab gaat de auto op al zijn afzetmarkten leveren. Met de komst van de vierwielaangedreven 9-4X valt het doek voor de Amerikaanse 9-7X, bevestigt Jan Ake Jonsson, die benadrukt dat beide modellen niet met elkaar vergeleken kunnen worden. De auto’s verschillen onder andere door hun afmetingen, de gebruikte motoren en het aantal zitplaatsen.

Wanneer de 9-4X het programma heeft verrijkt, volgt een kleiner model, vergelijkbaar met de BMW 1 Serie en Audi A3. Over onder andere de uitvoering van het model en de productielocatie moeten door de top nog enkele beslissingen worden genomen. Saab is er nog niet over uit hoe het model wordt gepositioneerd. “Kiezen we voor een sportief type of een functionele auto? Dat is iets waar we ons mee bezighouden,” aldus Jonnsson. “Momenteel worden diverse clinics gehouden, waar met potentiële kopers van gedachte wordt gewisseld. Vergeet niet dat Saab auto’s in zestig landen verkoopt. Met al die uiteenlopende koperssmaken dient rekening te worden gehouden.”

Jan Ake Jonsson zegt niet in een vierwielaangedreven versie van de 9-1 te voorzien, maar van alle andere Saab-types verschijnt een integraal aangedreven uitvoering. De Saab-topman legt uit dat all wheel drive in de Verenigde Staten voor meer prestige zorgt. “AWD staat niet alleen voor meer tractie tijdens slechte weersomstandigheden, de techniek zorgt ook voor een beter rijgedrag op droog wegdek,” geeft Jonsson aan. “Tegelijkertijd worden motoren steeds sterker, waardoor we de limiet naderen van wat tweewielaandrijving aan kan.”

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » do 20 jul, 2006 13:52

Ik kijk al uit naar de nieuwe 9-5 :D

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 20 jul, 2006 14:00

t464120 schreef:Ik kijk al uit naar de nieuwe 9-5 :D
hoop dan wel dat ie er beter uitziet dan de laatste facelift met die chroomachtige accenten (misstap geweest), dat is niet meer van deze tijd, waarbij de kans op lelijk worden door de tijd ook groter is. :wink: Daarin tegen vindt ik de 9-3 SC wel super.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 20 jul, 2006 14:25

ik zag laatst een zilveren 9-5 met nieuwe neus en dat zag er erg goed uit 8)
ik denk zelf niet dat dat een misstap is geweest wat design betreft... of het een commerciele misstap is?? who knows... ;-)

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 20 jul, 2006 14:32

jelger schreef:ik zag laatst een zilveren 9-5 met nieuwe neus en dat zag er erg goed uit 8)
ik denk zelf niet dat dat een misstap is geweest wat design betreft... of het een commerciele misstap is?? who knows... ;-)
smaken verschillen, ik vind ook de nw achterlichten zo'n aanfluiting die gefacelifte 9-5 lijkt veel op de kont van een taxi , een MB :wink:

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » do 20 jul, 2006 17:03

Ik heb mijn mening moeten herzien, want toen ik die (vernieuwde) 9-5 in de showroom zag staan :shock: was het toch een prachtbak hoor :roll:

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 20 jul, 2006 20:06

t464120 schreef:Ik kijk al uit naar de nieuwe 9-5 :D
Naar de nieuwe 9-5 (en vernieuwde 9-3) kijk ik ook wel uit; de cross-over niet echt...

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » do 20 jul, 2006 20:47

Inderdaad de ontwerpers gaan serieus wa moeite moete doen om de 9-4X overtuigend saab te doen uiten :?

Plaats reactie