Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 21 jan, 2007 11:45

De direct ingespoten benzinemotor even buiten beschouwing latende, kun je zeggen dat een diesel fors meer fijn stof uitstoot dan een benzineauto. Zeven keer zoveel volgens onderzoek van VROM.
De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine).
Groeten,

davidjoost

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » zo 21 jan, 2007 11:48

Maar daar stond ook nog iets onder DJ, niet geheel onbelangrijk in deze.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 21 jan, 2007 11:52

davidjoost schreef:De direct ingespoten benzinemotor even buiten beschouwing latende, kun je zeggen dat een diesel fors meer fijn stof uitstoot dan een benzineauto. Zeven keer zoveel volgens onderzoek van VROM.
De betere score van diesel op CO2 (circa 15 procent lagere uitstoot per kilometer dan benzine) wordt overschaduwd door de hogere uitstoot van NOx en fijn stof (tien respectievelijk zeven keer hogere uitstoot per kilometer dan benzine).
Andere onderzoeken wijze weer wat anders uit, maar wat produceerd een benzine nu gemiddeld aan fijnstof (in b.v. kg's per jaar) naar jouw idee?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 21 jan, 2007 12:41

geen idee, ik heb nog geen cijfer of onderzoek van jou gezien verde...

davidjoost

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 21 jan, 2007 13:54

davidjoost schreef:geen idee, ik heb nog geen cijfer of onderzoek van jou gezien verde...
Ik roep dan toch niet constant dat gas zo ontzettend schoon is? daarvan hoef ik dan ook niets te gaan bewijzen, de vraag of jij weet wat de fijnstofbijdrage van een benzine/gas auto komt voort uit jouw stelling dat een diesel 7-10x vuiler is dan een benzine/gasauto, 7-10x meer dan wat? dat is toch een vrij simpele vraag?
Met al jouw feitenkennis moet dat een eitje voor je zijn, het was me overigens al langer duidelijk dat je volstrekt geen idee hebt.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 21 jan, 2007 14:31

hoi

het ligt zowat gelijk de emissie eisen gelden tenslotte voor benzine en diesel

Sinds de invoering van de Euro 4 emissie-eisen voor personen- en lichte bedrijfsauto's op 1 januari 2005, is de uitstoot van schadelijke stoffen ten opzichte van de Euro 4 norm gehalveerd. Dit betekent dat sinds 1990 de emissie van koolmonoxide (CO) met 98 procent is afgenomen en 91 procent minder fijnstofdeeltjes worden geëmitteerd. De uitworp van Nox en koolwaterstof daalde in die periode met 95 procent. Het eind is nog niet in zicht want met de introductie van de Euro 5 norm rond 2010 zullen personen- en bestelauto's die nieuw op de markt komen 80 procent minder fijnstof en 20 procent minder stikstofoxiden mogen uitstoten vergeleken met de Euro 4 eisen. Door de geleidelijke vervanging van het wagenpark door nieuwe auto's zal Euro 5 naar verwachting rond 2020 zijn maximale effect bereiken. Het resultaat in Nederland is een halvering van de fijnstof uitstoot door het wegverkeer en een afname van 40 procent in Europa. De uitstoot van stikstofoxiden door het wegverkeer zal in Nederland in 2020 met zo'n 7 procent afnemen en in Europa met circa 16 procent, zo voorspelt het Milieu en Natuur Planbureau (MNP).

aldus een gekopieerd stukje van internet

mvg bert

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 21 jan, 2007 14:42

Met al jouw feitenkennis moet dat een eitje voor je zijn, het was me overigens al langer duidelijk dat je volstrekt geen idee hebt.
Het wordt wel lastig als jij steeds de bron als onbetrouwbaar of onpartijdig kwalificeert of je gewoon simpelweg de feiten ontkend. Je beweert wel dat jouw dieselauto niet milieubelastender is dan een lpg-auto maar je hebt nog niks aangevoerd om die stelling te kunnen aantonen. Kom jij maar eens met feiten en cijfers.... (CO2 en verbruik waren al besproken :wink: )

davidjoost

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 21 jan, 2007 15:00

davidjoost schreef:
Het wordt wel lastig als jij steeds de bron als onbetrouwbaar of onpartijdig kwalificeert of je gewoon simpelweg de feiten ontkend. Je beweert wel dat jouw dieselauto niet milieubelastender is dan een lpg-auto maar je hebt nog niks aangevoerd om die stelling te kunnen aantonen. Kom jij maar eens met feiten en cijfers.... (CO2 en verbruik waren al besproken :wink: )
Je blijft grappig, wie maakt een dieselaar hier nu uit voor een "gevaarlijke milieucrimineel"? wie zegt nu dat gas veel schoner is? en nu moet ik met bewijzen komen dat ik gelijk heb? je hebt nog steeds geen enkele onderbouwing gegeven van wat het b.v. qua fijnstofuitsoot per gemiddelde gas/benzine of dieselauto nu echt betekend, je schermt met algemene aannames en semi wetenschappelijke verhandelingen.
Je bent niet eens bekend met het gegeven dat een benzine/gasauto ook een substantiele bijdrage aan de fijnstof vervuiling heeft...

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » zo 21 jan, 2007 15:32

Je zou voor minder 60,00€ vragen aan onze noorderburen met al hun passerende gevaarlijke gastanks op onze wegen:wink:

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » zo 21 jan, 2007 15:39

:bluesleep:

het wordt een beetje saai dat heen en weer gekeuvel...

:? Volgens mij ging dit topic ergens in het begin over "Saab BioPower over een half jaar ook i.c.m. LPG!!"

Wellicht een onmogelijk verzoek, maar kan een topic nu eens ON-topic blijven? Heb je iets anders dat je belangrijk lijkt :confused: , start dan een nieuw topic.

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » zo 21 jan, 2007 15:40

wie maakt een dieselaar hier nu uit voor een "gevaarlijke milieucrimineel"?
Ik niet hoor!
wie zegt nu dat gas veel schoner is? en nu moet ik met bewijzen komen dat ik gelijk heb?
Ja, jij beweert het tegendeel. Of dacht je dat zo hard mogelijk "Nee!" roepen zonder onderbouwing volstaat?
je hebt nog steeds geen enkele onderbouwing gegeven van wat het b.v. qua fijnstofuitsoot per gemiddelde gas/benzine of dieselauto nu echt betekend, je schermt met algemene aannames en semi wetenschappelijke verhandelingen.
Je bent niet eens bekend met het gegeven dat een benzine/gasauto ook een substantiele bijdrage aan de fijnstof vervuiling heeft...
Kijk daar ga je weer, je leest zeer selectief en de bronnen die jou niet zo goed uitkomen negeer of diskwalificeer je gewoon. Je maakt een inhoudelijke discussie over dit onderwerp gewoon onmogelijk, jammer!

Maar ik denk dat de gemiddelde lezer van dit topic wel tot zijn of haar eigen juiste oordeel komt. :wink: Dat diesel milieubelastender is dan het rijden op lpg! :o Maar denk er gerust over hoe je zelf wilt, we hoeven het niet altijd eens te zijn. :lol:

davidjoost

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » zo 21 jan, 2007 15:41

:bluesleep: :bluesleep: :bluesleep:

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » zo 21 jan, 2007 17:16

Sander schreef::bluesleep: :bluesleep: :bluesleep:
Volgens mij betekent dit: "On topic gaan of het topic wordt gesloten!"
Ik geloof dat alles ook wel gezegd is over dieselpg.

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » zo 21 jan, 2007 17:19

plafundum schreef:
Sander schreef::bluesleep: :bluesleep: :bluesleep:
Volgens mij betekent dit: "On topic gaan of het topic wordt gesloten!"
Ik geloof dat alles ook wel gezegd is over dieselpg.
Allerminst, er is een nieuw topic voor de liefhebbers. :wink:

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » zo 21 jan, 2007 19:09

8. Door de sterke daling van de uitlaatemissies wordt het aandeel van de emissies die bij de brandstofproductie vrijkomen, steeds belangrijker. Binnenkort zullen zij de voertuigemissies zelfs overstijgen. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, mag de wetgever zich dan ook niet blindstaren op het voertuig, maar moet hij alle bronnen van vervuiling integraal benaderen. FEBIAC pleit voor maatregelen die gebaseerd zijn op een grondige kosten-baten analyse.

het wordt nog lastiger

mvg bert

Plaats reactie