In de autopers werd altijd hoog opgegeven van de ergonomie in de saab 9-3 SS/Conv/SE, ook toen we het nog met 36 knopjes moesten doen. De inzichten zullen toch in drie jaar niet zó veranderd zijn dat het oude dashboard ineens ergonomisch niet meer verantwoord zou zijn en draaipkoppen, met kleine knopjes erin geprutst wel? Ik kon na een paar dagen alle knopjes vinden en ze zitten allemaal goed tot redelijk binnen hand- en oogbereik, je kan duidelijk zien waar ze voor dienen en (en dat heeft niks met ergonomie te maken) het staat hartstikke feestelijk in het donker. De SID geeft nuttige informatie zonder dat je de ogen echt van het verkeer af hoef te halen, wat wel moet om tussen de klokken informatie op te halen.GRIFFIN schreef:Wat die SID betreft is het misschien een beetje jammer; maar het dashboard is nu wel degelijk overzichtelijker geworden. Bij SAAB is ergonomie altijd al een belangrijp punt geweest, en dan passen die VW knoppen beter dan een dashboard met 36 kleine knopjes.
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met kwaliteitsproblemen (afbladderende coating, matige kwaliteit en ingewikkelde opbouw audioinstallatie e.d.), eenduidigheid in styling en rationalisatie van de productie door overeenkomstige onderdelen (en bijbehorende onderhuidse techniek) voor verschillende modellen binnen het GM concern te gebruiken. Zo kun je de standaardradio ook in diverse andere GM modellen vinden, met minimale verschillen. De zogenoemde inspiratie door het vroegere dashboard van de 900 is volgens mij meer een verkooppraatje, net als de overeenkomst met een hockeystick van de estate en de associatie met straaljagers. Als dat laatste Saab Automobile echt na aan het hart zou liggen hadden we nu een fraaie SID geprojecteerd op de voorruit bijvoorbeeld.
Maarruuh: Keep on Saabing!