Saab blijft in trollhattan bouwen
-
Whodan
- Geregistreerd lid
-
shearwater
- In memoriam †
En wordt dat dan niet een versaabte Chevy Captiva / Opel Antara? Ik zie ze ervoor aan daar bij GM.gj9000 schreef:Ik las net in het Zweedse gezaghebbende 'Dagens Industri' dat er een nieuwe 'crossover' (wat een walgelijk woord) zal worden ontwikkeld in de USA en vervolgens gebouwd zal worden in Mexico... De naam van dit baksel zou dan 9-4X moeten worden...
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Maar die worden toch in Korea gebouwd?shearwater schreef:En wordt dat dan niet een versaabte Chevy Captiva / Opel Antara? Ik zie ze ervoor aan daar bij GM.
De Opel en Cevrolet in Korea en dan een andere auto, SAAB 9-4
Lijkt mij heel erg onlogisch, omdat je dan twee maal een assemblagelijn moet gaan bouwen, voor auto's met dezelfde basis, terwijl het mij goedkper lijkt om dan ook de SAAB in Korea te gaan bouwen.
Want vanwege de lage arbeidskosten wordt de Opel Antara daar toch ook gebouwd?
Het lijkt mij eerder logisch dat er eventueel een andere kleinere Caddilac SUV ook op de markt zal gaan komen en dat er dan een afwijkende basis hiervoor beschikbaar komt.
In de wereld van de automobiel industrie is het ontwerp van de Chevrolet Captiva/Opel Antara al weer een ouder model geworden, omdat de 'levens-cyclus' van een auto-ontwerp die in Azië gebouwd wordt meestal relatief kort is, in vergelijking met de in Europa en Amerika gebouwde exemplaren.
-
Paul Viking
- Donateur (2x)

-
marq101
- Geregistreerd lid
Het delen van een bodemplaat is zo gemeengoed dat je daar niet omheen kunt. Ieder merk deelt tegenwoordig bodemplaten met andere merken.Paul Viking schreef:Tja ik heb er ook moeite mee maar het is niet anders .......![]()
De 9-3 staat op een vectra bodem, de 9000 croma en lancia.
Dus de laatste was de 900 classic.
Ik moet eerlijk zeggen mijn 9-3 is al geen echte meer .....
Om te zeggen dat een 9-3 een Vectra bodem heeft gaat te ver. Ze delen een bodem. Op zich zegt dat helemaal niets. Het is de bodemplaat maar. Wat je er verder mee doet is iets anders. Die bodemplaten zijn zo flexibel (figuurlijk gelukkig) dat je de keus hebt om hele andere componenten eraan te hangen. Op dat moment wordt het delen van een plaat nietszeggend.
En de vraag is: wat is nou een echte Saab? Moet ie ontworpen zijn door Zweden, moet ie gebouwd worden in Zweden, moeten er alleen 'Zweedse' materialen gebruikt zijn et cetera et cetera. En, waar staat Saab voor? Innovatie, heftige motoren, ruimte, rust, ingetogenheid?????
Kijk naar andere merken. Volvo's uit belgie met componenten van Ford en vice versa, ontworpen door een Nederlander en ga zo maar door.
Niks mis mee.
-
Dirkson
- Geregistreerd lid
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
Marq begrijpt het tenminste. Een bodemplaat is maar een bodemplaat. En een 9-3 dus geen verzweedste Vectra.
Evenals dat de 9000 niet meer deelt met z'n italiaanse broeders dan de deuren en spiegels van de Thema.
Alleen Saabisten zeiken oeverloos over het delen van onderdelen. Een Saab wordt nog steeds gebouwd in Zweden in het kenmerkende Saab design door Zweden. Is dus een zweedse auto of mis ik hier iets. Dat geldt dus niet voor de 9-7. Voor de 9-4 is het afwachten of dat niet net zoiets wordt als een 9-2 waar trouwens, behalve dat ie teveel op de Subaru lijkt, niks mis mee is met een lekkere 2.5 liter boxer met turbo.
In een Volvo zitten meer herkenbare Ford onderdelen dan GM onderdelen in een Saab. Kijk eens sec naar de dashboards van de VAG groep. Afgezien van de kleurtjes die de tellers hebben zijn ze allemaal precies hetzelfde opgebouwd. Ik krijg dan echt wel een Skoda gevoel als ik achter het stuur van een Audi zit die 2x zoveel kost.
Volvo wordt trouwens voor een groot deel niet eens meer gebouwd in Zweden. De kleintjes komen uit België en delen de bodemplaat met de Focus en de Mazda 3. De grotere komen nog wel uit Zweden maar delen de bodemplaat met de Mondeo (zal dan ook de Mazda 6 bijhoren) en de mislukte Jaguar X. De PC Hooft tractor is wel een Volvo ontwerp.
Als dit allemaal niet gebeurd was (overnames door Ford en GM) dan had de hele zweedse autoindustrie al op z'n gat gelegen en was het nu alleen nog maar nostalgie geweest. Ik vind de 900 en 99 ook prachtige auto's maar de 9-3 en 9-5 beter rijden.
Ik ben aan de ene kant wel blij met de overname want het onderhoud is een stuk goedkoper geworden. Ik heb ook een '88 900i en een '92 9000cse gehad dus vergelijken is niet moeilijk.
Waar dacht je trouwens dat de meeste onderdelen zoals remmen, versnellingsbak, koppeling, schokbrekers etc. vandaan kwamen voordat Saab van GM was? Hint: niet bij Saab zelf.
Evenals dat de 9000 niet meer deelt met z'n italiaanse broeders dan de deuren en spiegels van de Thema.
Alleen Saabisten zeiken oeverloos over het delen van onderdelen. Een Saab wordt nog steeds gebouwd in Zweden in het kenmerkende Saab design door Zweden. Is dus een zweedse auto of mis ik hier iets. Dat geldt dus niet voor de 9-7. Voor de 9-4 is het afwachten of dat niet net zoiets wordt als een 9-2 waar trouwens, behalve dat ie teveel op de Subaru lijkt, niks mis mee is met een lekkere 2.5 liter boxer met turbo.
In een Volvo zitten meer herkenbare Ford onderdelen dan GM onderdelen in een Saab. Kijk eens sec naar de dashboards van de VAG groep. Afgezien van de kleurtjes die de tellers hebben zijn ze allemaal precies hetzelfde opgebouwd. Ik krijg dan echt wel een Skoda gevoel als ik achter het stuur van een Audi zit die 2x zoveel kost.
Volvo wordt trouwens voor een groot deel niet eens meer gebouwd in Zweden. De kleintjes komen uit België en delen de bodemplaat met de Focus en de Mazda 3. De grotere komen nog wel uit Zweden maar delen de bodemplaat met de Mondeo (zal dan ook de Mazda 6 bijhoren) en de mislukte Jaguar X. De PC Hooft tractor is wel een Volvo ontwerp.
Als dit allemaal niet gebeurd was (overnames door Ford en GM) dan had de hele zweedse autoindustrie al op z'n gat gelegen en was het nu alleen nog maar nostalgie geweest. Ik vind de 900 en 99 ook prachtige auto's maar de 9-3 en 9-5 beter rijden.
Ik ben aan de ene kant wel blij met de overname want het onderhoud is een stuk goedkoper geworden. Ik heb ook een '88 900i en een '92 9000cse gehad dus vergelijken is niet moeilijk.
Waar dacht je trouwens dat de meeste onderdelen zoals remmen, versnellingsbak, koppeling, schokbrekers etc. vandaan kwamen voordat Saab van GM was? Hint: niet bij Saab zelf.
-
N207
- Donateur