Saab stopt 'groene' reclame na klacht Bart Staes

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 14 nov, 2007 12:26

Het is dan ook hoe je er tegenaan kijkt / wenst te kijken:

Een normale benzine/diesel/lpg-auto is minder groen dan een biopower-SAAB (zelfs ongeacht de verbruikcijfers). Vanuit die redenering kan je ook stellen dat de laatste groener is.

Als je groen uitsluitend wilt zien als "100% milieuvriendelijk" is er ook geen gradatie-indeling mogelijk. Volgens die redening is een auto dus of groen, of bruin. Het is dan alles of niets. Maar is er geen enkele mogelijkheid om aan te geven dat de ene auto milieuvriendelijker is dan de andere middels gebruik van de term "groen"; terwijl dit met bruin (bruin, bruiner, bruinst) wel mogelijk is.

Ik vind dat om aan te geven dat er verschil is in de mate van milieubelasting t.o.v. een ander vervoermiddel er wel in termen van groen, groener en groenst in reclame uitingen mogen worden gedaan, mits deze te onderbouwen zijn. Als SAAB (of welke fabrikant dan ook) een auto bouwt die op E85 loopt en bij gebruik daarvan het milieu minder belast, kan SAAB dit net zo ver naar voren brengen als zij zelf goed acht.

De redactie van een auto tijdschrift mag zulke uitingen ook op de cover zetten; over elke auto. De consument moet dan ook het blad lezen om het verhaal erachter te vernemen.

Als Staes in termen van zwart en wit denkt, mag hij van mij zo wit worden dat hij geheel verbleekt.

Ik ben overigens nieuwsgierig wat de man zelf rijdt. Een "witte fiets" of een groene misschien? Of toch een bruine?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 14 nov, 2007 13:39

consumptie is vrijwel altijd milieu "onvriendelijk".
een staaltje symbool-actie van deze groene parlementarier.

om nou op elke taalkundigheid zout te leggen....

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » wo 14 nov, 2007 14:28

Juice schreef:Je haalt twee zaken door elkaar
- het technologisch initiatief
- de 'misleidende' mediacampagne

Ik denk dat iedereen, inclusief Staes het eerste toejuichen. Over te tweede heeft Staes een punt. Het wordt nooit groener, het kan alleen alleen minder bruin worden.
Precies, en wat mij betreft kunnen ze daar niet hard genoeg aan werken. Stimuleren die handel!

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » wo 14 nov, 2007 14:42

'k Stem zelf op Groen, dus kom me niet aan m'n kop zagen dat ik iets tegen die jongens heb. Maar Bart Staes zou zich beter om de essentie bekommeren, en dat is mee helpen aan het beschikbaar maken van alternatieve brandstoffen. België hinkt op dat vlak behoorlijk achterop. Dus Bart, niet zeuren. Zolang je geen degelijke stedenbouwkundige traditie hebt in België (en je quasi gelijk waar mag bouwen), is het openbaar vervoer geen oplossing en blijft de auto een belangrijk vervoermiddel. En zolang dat het geval is, kan je er maar beter voor zorgen dat auto's minder vervuilen. Biobrandstof ondersteunen is een van de stappen in de goede richting. Doe daar wat mee in plaats van SAAB op z'n dak te zitten.

gustav
Geregistreerd lid

Bericht door gustav » wo 14 nov, 2007 17:46

Hoi,

Al met al denk ik dat er met dat hele gezeur over biodiesel en ethanol er maar een lachende derde is(zijn) shell en de grote oliejongens.
Laatst ook weer die discussie dat de produktie van biobrandstoffen zou leiden tot honger in de derde wereld.

Jarenlang zijn er in Nederland en de rest van de wereld hectares landbouwgrond brak gelegd omdat er overproduktie was.
Toen was er net zo goed honger in de wereld want die overproduktie werd vernietigt of opgeslagen om de prijs hoog te houden,denk aan de boterberg'.

En er ging niks naar de derde wereld.
Je zou haast denken dat de mensen van shell en de rest van het kartel die praatjes in de wereld helpen .
Want zolang er over gepraat en gezevert word gebeurt er niks en zij verhogen gewoon weer de prijs.

Groetjes

loen
Geregistreerd lid

Bericht door loen » vr 16 nov, 2007 9:42

Ik heb die bewuste folder waar het over gaat hier naast me liggen. Volgens mij zal niemand ontkennen dat de netto-milieuvriendelijkheid van een biopower beter is dan van een benzine of diesel. Daar gaat Staes zijn standpunt ook niet over. Dit staat ook los van het feit dat er vragen gesteld kunnen worden over zin en onzin van biobrandstoffen en of ze ooit ook maar een fractie van onze energiebehoefte zullen kunnen dekken.

Wat misleidend is, is dat de folder eerst in grote letters zegt dat saabs milieuvriendelijk zijn, en dat daarna vooral reclame gemaakt wordt voor de mainstream producten zoals de (wellicht erg milieuvriendelijke) TTid :lol: en 2.3 aero's etc.

Men gebruikt die biopower vooral als schaamlapje om z'n imago te verbeteren bij het grote publiek, om ons daarna de klassieke motorisaties aan te smeren. Dat is inderdaad erg misleidend. In de hele folder trouwens geen woord over LPG-mogelijkheden, kennelijk valt daar te weinig geld mee te verdienen. Nochthans had saab daar een mooie traditie mee opgebouwd, en het zou in praktijk meer voor het milieu doen.

Er staat ook niet in de folder waar ik zou moeten tanken met m'n biopower als ik er een aanschaf. Bij de dealer kan ik 'm ook niet testen. Van een lege doos gesproken. Zij er trouwens al forumleden die er eentje op de oprit staan hebben? Kweken wellicht hun eigen ethanol?

Plaats reactie