SAAB Dieselhybride.

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
De900C-GAS
Geregistreerd lid

SAAB Dieselhybride.

Bericht door De900C-GAS » wo 28 nov, 2007 20:54

Er staat nu een stukje in Autoweek, de andere uitgevers zullen wel snel volgen.

Afbeelding

De link naar het stukje in Autoweek: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7734 8)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 28 nov, 2007 20:58

Goed nieuws voor de continuïteit van het merk. Als je dat soort dingen voor de groep mag ontwikkelen zit het wel snor.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 28 nov, 2007 21:00

taaffert schreef:Goed nieuws voor de continuïteit van het merk. Als je dat soort dingen voor de groep mag ontwikkelen zit het wel snor.
Zo dacht ik er ook over toen ik het daar straks las. :wink:

Ivo 9-3SS
Geregistreerd lid

Bericht door Ivo 9-3SS » do 29 nov, 2007 12:39

Saab gaat zo nog het paradepaardje van GM worden :D

RG-64
Geregistreerd lid

Bericht door RG-64 » vr 30 nov, 2007 14:39

Wat houdt die hybride-diesel dan in??

WMB
Geregistreerd lid

Bericht door WMB » vr 30 nov, 2007 17:18

RG-64 schreef:Wat houdt die hybride-diesel dan in??
Zoiets (van autoblog.nl):

Hybride auto’s hebben naast een elektro-motor doorgaans een benzine-motor die inspringt op het moment dat er behoefte is aan extra vermogen. Ondanks dat de diesel motoren het imago hebben behoorlijk vervuilend te zijn (dit is wat mij betreft ietwat achterhaald), zijn Peugeot en Citroën aan het experimenteren met diesel-hybrides…

Het resultaat moet een auto zijn met een extreem laag verbruik en een minimale uitstoot van CO2. Aangezien diesels in Europa al lang vaste voet aan de grond hebben, denken de Franse fabrikanten dat de markt in Europa rijper is voor diesels gekoppeld aan een elektromotor dan benzineauto’s met deze techniek. Bovendien is de verbranding een stuk efficiënter.

zie ook:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/ ... el-hybride
en
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/ ... ybride-9-1

gripen 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door gripen 9-3 » zo 02 dec, 2007 18:20

diesel motoren het imago hebben behoorlijk vervuilend te zijn (dit is wat mij betreft ietwat achterhaald)
Wel eens achter een nieuwe duitse of franse diesel gereden als deze flink gas geeft? Zolang daar een zonsverduisterende wolk rotzooi uitkomt zal de diesel nooit een milieuvriendelijk image krijgen (en terecht!).

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 05 dec, 2007 0:21

gripen 9-3 schreef:
diesel motoren het imago hebben behoorlijk vervuilend te zijn (dit is wat mij betreft ietwat achterhaald)
Wel eens achter een nieuwe duitse of franse diesel gereden als deze flink gas geeft? Zolang daar een zonsverduisterende wolk rotzooi uitkomt zal de diesel nooit een milieuvriendelijk image krijgen (en terecht!).
Kunnen toch worden afgevangen met een roetfilter?

WMB
Geregistreerd lid

Bericht door WMB » wo 05 dec, 2007 20:29

Juist. Diesels hebben ook nog een veel beter rendement dan benzine motoren. Bovendien stoten benzine auto's flink meer CO2 uit dan diesels. CO2 is een gas wat weer een leuke bijdage levert aan het broeikaseffect, waardoor het warmer wordt en de poolkappen smelten enzovoort enzovoort... maar autorijden met een verbrandingsmotor (diesel benzine én lpg) is nooit milieuvriendelijk.

Wat zei Clarkson afgelopen TopGear hier ook al weer over: het beste kunnen we hier in het westen maar zo snel mogelijk alle aardolie oprijden in onze auto's, anders doen de aziaten dat in hun minder milieuvriendelijke auto's...

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » wo 05 dec, 2007 22:34

WMB schreef:...CO2 is een gas wat weer een leuke bijdage levert aan het broeikaseffect, waardoor het warmer wordt en de poolkappen smelten enzovoort enzovoort...
Deze redenatie is mag toch wel uitgeroepen worden tot DE ONZIN VAN HET JAAR!!!! ( En dit is niet persoonlijk bedoeld hoor :oops: )

WMB
Geregistreerd lid

Bericht door WMB » wo 05 dec, 2007 22:42

Als je het letterlijk neemt wel. Ergens, met de nodige tussenstapjes, klopt ie wel in de verte. Punt wat ik wou maken is dat autorijden altijd milieuonvriendelijk is...ongeacht de brandstof.

marcelgerry
Geregistreerd lid

Bericht door marcelgerry » wo 05 dec, 2007 22:47

De Zweedse krant Svenksa Dagbladet heeft ontdekt dat er in de omgeving van Trollhättan een 9-3 rondrijdt met diesel hybridetechniek. En dat klopt volgens een woordvoerder van Saab. Saab is voor General Motors bezig met de ontwikkeling van hybride techniek. Het nieuwste wapenfeit daarvan rijdt rond in de buurt van Trollhättan en is een witte 9-3 SportEstate met dieselhybride techniek aan boord.

Volgende week maar eens extra opletten in de omgeving van Trollhättan. Digitale fototoestel maar even meenemen dacht ik zo :!:

Hälsning,

Marcel

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » wo 05 dec, 2007 22:53

WMB schreef:Als je het letterlijk neemt wel. Ergens, met de nodige tussenstapjes, klopt ie wel in de verte. Punt wat ik wou maken is dat autorijden altijd milieuonvriendelijk is...ongeacht de brandstof.
Daar heb je een punt, pff maar ik krijg et van al dat gezeik ivm de opwarming van de aarde die meer dan normaal is, ooit zal er weer een afkoeling plaatsvinden... maar ze steken de schuld veel te veel op de CO2.

WMB
Geregistreerd lid

Bericht door WMB » wo 05 dec, 2007 23:06

t464120 schreef:ooit zal er weer een afkoeling plaatsvinden...
Precies!
t464120 schreef:...maar ze steken de schuld veel te veel op de CO2.
Is schuld steken net zo iets als ring steken? :wink:

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » wo 05 dec, 2007 23:34

Dieselhybride: fijn om te horen. 40% lager verbruik zonder veel te moeten inboeten aan prestaties, ik denk niet dat iemand daar tegen kan zijn.

Diesels en stof? Yup, de twee hangen samen. Maar bij een SAAB met diesel kan je af fabriek een partikelfilter laten monteren. En dat lijkt toch wel iets tegen te houden. Ik heb nog niemand horen klagen over een rookwolk die ik zou produceren bij het intrappen van m'n gaspedaal. Het houdt natuurlijk niet alles tegen.

Of opwarming van de aarde onzin is? Ik vrees van niet. De "eeuwige" poolkappen smelten iets te snel om te kunnen negeren. En waarom smelt ijs? Meestal niet omdat het kouder wordt. Een vriend van me is piloot voor het Brits-Antarctisch onderzoeksteam, en hij zit er 6 maand per jaar met z'n neus op. There's no denying there. Alleen merk je dat hier niet echt, want veel permanent ijs hebben we hier niet. Maar dat betekent helaas niet dat het hier ook niet warmer wordt.

Of de opwarming met CO2-uitstoot te maken heeft? 't Is een goede kanshebber. CO2 is een broeikasgas, je kan het in elke fysicales uitproberen. Er zijn ook andere broeikasgassen, waarvan sommige rechtstreeks en onrechtstreeks door de mens geproduceerd worden. Of het reduceren van onze CO-2 uitstoot de opwarming van de aarde kan tegengaan? Er zijn argumenten pro en contra. Maar om serieus genomen te worden, moeten de argumenten die je aanhaalt wel wetenschappelijk onderbouwd zijn. En, beste WMB en t464120, dat is iets dat ik in jullie redenering toch lijk te missen.

Oh ja, zeggen dat je het in "an inconvenient truth" hebt gezien, of dat "the great global warming swindle" precies het tegenovergestelde beweert, geldt niet als bewijs. Je zal toch beter moeten doen dan die kretologie.

Plaats reactie