Bij saab verkoopt men veel auto's per werknemer

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
edwardk
Geregistreerd lid

Bij saab verkoopt men veel auto's per werknemer

Bericht door edwardk » do 26 jun, 2008 17:54

Saab sold around 130,000 vehicles last year, which were made using the services of around 4,700 employees. That equates to around 28 vehicles sold per employee.

Dus men werkt er hard.

Volvo, on the other hand, sold around 450,000 vehicles using the services of 25,000 employees in production. That’s closer to 18 vehicles per employee. Audi come in at a similar ratio.

http://www.trollhattansaab.net/

Reub
Geregistreerd lid

Re: Bij saab verkoopt men veel auto's per werknemer

Bericht door Reub » do 26 jun, 2008 18:03

edwardkommeren schreef:
Volvo, on the other hand, sold around 450,000 vehicles using the services of 25,000 employees in production. That’s closer to 18 vehicles per employee
Die ratio wordt binnenkort anders, zie: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9175

Maar SAAB doet het wat betreft de verkopen p.p. erg goed.!

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » do 26 jun, 2008 20:06

Toch een lekkere opsteker t.o.v. Volvo & Audi.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 27 jun, 2008 15:34

Dit is een 'KPI' waar je niets mee kunt.....je moet het in relatie tot de uitbestedingen zien. Volvo en Audi zouden weleens minder kunnen uitbesteden, danwel binnen de Ford resp VW-groep betrekken en dat soort getallen zit hier vaak niet in

Willy en Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Willy en Peter » vr 27 jun, 2008 16:31

Ja hoor, Saab is een zelfstandig merk en geen onderdeel van GM...... :?

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » vr 27 jun, 2008 21:50

John schreef:Dit is een 'KPI' waar je niets mee kunt.....je moet het in relatie tot de uitbestedingen zien.
In de openingspost schrijft edwardkommeren over de output bij Volvo:

450,000 vehicles using the services of 25,000 employees in production.

Dit wil volgens mij zeggen dat 25k man productiepersoneel (en binnenkort een paar k minder) 450k wagens in elkaar gesleuteld hebben. Staat er letterlijk en lijkt me wel bruikbaar.
De tekst over de SAAB output is wat vager, maar het stuk heeft het over comparison, wat vergelijking/vergelijkbaar betekent. En dat is in dit geval aantal auto's/p jaar/ p directe FTE (aan de band).

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 27 jun, 2008 21:56

Reub schreef:Dit wil volgens mij zeggen dat 25k man productiepersoneel (en binnenkort een paar k minder) 450k wagens in elkaar gesleuteld hebben. Staat er letterlijk en lijkt me wel bruikbaar.

dat is maar de vraag welke activiteiten er allemaal in meegenomen worden (welke productie hebben we het over). Ik heb benchmarks in de automotive sector gezien (ik heb zelf meer dan 100 bedrijven gebenchmarkt) en die KPI's waren niet altijd goed vergelijkbaar (bv bij 1 bedrijf zat montage van motoren er wel in en bij andere niet want compleet uitbesteed en dan vind je het alleen aan de inkoopkostenkant terug)

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » vr 27 jun, 2008 22:13

Outsourced subassemblies horen er m.i. ook niet in, daar heb je gelijk in en daarover geeft het stuk geen duidelijkheid.
Point taken :bow:

Het zou i.d.d. wel handig zijn om appels met appels en peren met peren te (kunnen) vergelijken.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » vr 27 jun, 2008 22:18

Ja zo is er altijd wel een puntje van discussie te vinden he :roll:

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » vr 27 jun, 2008 22:45

edwardkommeren schreef:Ja zo is er altijd wel een puntje van discussie te vinden he :roll:
Ik bestrijd niet dat er bij SAAB heel hard gewerkt is, absoluut!
En als je 30% maakt van wat je directe concurrent maakt, maar dan met minder dan 25% van de mensen, is dat een zeer goede uitslag.
Punt is alleen: wat neem je mee in de cijfers? Zit bijv. de assemblage van motoren daar in, of komt dit uit een ander tabje?

Plaats reactie