De Saab 9X Air, wéér een concept

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » wo 01 okt, 2008 10:40

Ok dan ben ik dan de enige die dit leest die er absoluut de charme niet van kan zien, heb de foto's meerdere malen uitvoerig bekeken en het kan mij geenszins bekoren dat Saab met dit op de markt komt, tuurlijk is er dringend behoefte naar een Saab op een kleiner platform maar het front na vind ik persoonlijk dit vehikel een verschrikkelijke doorn in mijn oog.
Het is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak en ik hoop van harte dat hij in "real life" een stuk beter overkomt op mij. Datzelfde had ik ook toendertijd met de Chrysler 300C vond hem verschrikkelijk en ben hem geweldig gaan vinden in een later stadium.

Ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke styling van dit ding.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 01 okt, 2008 13:32

Het is wel een klein beetje een badkuip. Maar dat valt niet te voorkomen bij dit soort auto's. Overigens vind ik de 9-x Air nog niet zo'n badkuip als de A3 Cabriolet, doordat de achtersteven zo hoog is.

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » wo 01 okt, 2008 18:04

Ja jongens, al die nieuwe auto's... helemaal niks... allemaal badkuipen en stijlloze gevallen van aluminium... vroeger was alles beter.

:roll:

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 01 okt, 2008 19:09

Ik vind het totaal geen stijlloze auto hoor. Ik vind het zelfs een erg knappe verschijning. En, wat misschien wel, qua design, het allerbelangrijkste is, heel erg herkenbaar als een SAAB! Maar ik kan het gevoel naar een auto te kijken die wel iets wegheeft van een badkuip, zij het slechts in een hééél kleine mate, niet onderdrukken.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » do 02 okt, 2008 6:27

@AcidStyle: Badkuip? Maar dat is net het DNA van Saab. Kijk naar de eerste 900 Cabrio: dat is gewoon een badkuip! En dat was nog sterker in de eerste 9-3 Cabrio.

(En laat dat net zijn wat ik niet mooi vind aan de oudere cabrio's, maar dit geheel terzijde)

Persoonlijk zie ik er geen badkuip in en vind ik dit concept bijzonder geslaagd. Maar als het je kan troosten: geschiedenis herhaalt zich. Als het dus goed is, komt de 9000 (jouw avatar) ook ooit nog eens terug. 't Zal dan mijn beurt zijn om het helemaal niet te zien zitten. :wink:

De Teng
Geregistreerd lid

Bericht door De Teng » do 02 okt, 2008 22:41

't Is zo makkelijk om af te geven op iets nieuws, omdat je weet dat het al die decennia daarvoor wel zo in het geheugen gegrift zit. Dus is het gewend, dus lijkt het geaccepteerd en dus mooi. Dit even kort door de bocht, maar ik gooi graag een knuppel in een kippenhok.

Een nieuwe lijn goed beoordelen en weten wat eigenzinnig is en met de meute mee lopen, dat vraagt om aardig wat kennis van het mode-verloop van de modellen van andere fabrikanten. Want mode is het... VW.. Opel... Audi.. BMW... zij willen 'on top' zijn van hun verkopen, ook in het duurdere lease-segment is er een gros aanwezig. Makkelijk scoren, zoals je wilt.

Ik ben er van overtuigd dat er gigantisch veel model- en techniek kennis hier aanwezig is, maar laten we niet teveel blijven hangen in een oud stramien... tijden veranderen, Saab ook. Net zoals alle automerken... maar Saab gelukkig net wat leuker. En ook net op tijd, want om nog een paar jaar te wachten, dan hadden we misschien een echte klassieker op de oprit staan.

Ik zie (ben er niet lid van) die negatieve zeikneiging heel vaak op het forum van Autovisie. Er hoeft maar een nieuw model te komen of de veel posters boren het de grond in, want ze herkennen een vleugje weet-ik-wat en dus is het waardeloos.

Wie de schoen past, trekke hem aan.. dus vat dit niet op als persoonlijke aanval op wie dan ook in de vorige pagina's.

Ciao! :)

AcidStyle
Geregistreerd lid

Bericht door AcidStyle » za 04 okt, 2008 23:56

allereerst was ik niet degene die de term badkuip gebruikt had, ik vind hem een veel te hoog volkswagen/seat uitstraling hebben en dat kan mij niet bekoren, verder heb ik ook aangegeven dat ik mijn mening in een later stadium aan kan passen indien ik dat nodig acht. Zo ook de 300c die ik noemde ik vond het enorme pauperbak toen hij geïntroduceerd werd en nu vind ik hem machtig mooi. Een van de weinige autos trouwens waarvan de station uitvoering zelfs een mooiere lijn heeft dan de sedan.
Ben ook niet geheel negatief over de concept maar ik vind hem nu nog noet mooi.

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » di 07 okt, 2008 8:06

AcidStyle schreef:allereerst was ik niet degene die de term badkuip gebruikt had.
Inderdaad, ik heb de bal misgeslagen op dat vlak. Mijn opmerking over die badkuip had niet aan jou moeten gericht zijn. Mijn excuses!

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 07 okt, 2008 17:14

De Teng schreef:Ik zie (ben er niet lid van) die negatieve zeikneiging heel vaak op het forum van Autovisie. Er hoeft maar een nieuw model te komen of de veel posters boren het de grond in, want ze herkennen een vleugje weet-ik-wat en dus is het waardeloos.
Dat is ook goed te zien op het Autoweek-forum. Evenals het gelul (excuses voor de woordkeuze) over SAAB en Opel...

The Adder
Geregistreerd lid

Bestuur je Saab met de Sony Ericsson Xperia X1

Bericht door The Adder » do 09 okt, 2008 10:02

Leuke gadget of niet ...

Welnee, een Saab is helemaal niet meer suf. Met name de nieuwe Saab 9-X Air doet futuristisch aan. Helemaal als je hem met de Sony Ericsson Xperia X1 bestuurt, natuurlijk.

Lees verder:

http://www.pocketinfo.nl/nieuws/softwar ... ia-x1.html

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 22 okt, 2008 20:30

Leuk!

Saab 9-X Air Concept Car Weekend

Saab Car Museum, Trollhättan Sweden, October 25-26.

Take the opportunity to see the concept car Saab 9-X Air when it lands in Trollhättan after
the premiere at the Paris motor show!

Open Saturday-Sunday 10.00-17.00. Free Entrance!

Plaats reactie