GM maakt haast met verkoop Saab
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
en meer nieuws
nog meer support voor Saab: detroit free press today
Saab Automobile, the 61-year-old Swedish carmaker owned by General Motors Corp., will survive an industry slump if it sells attractive models, Sweden’s government said, defying GM’s view that Saab is artificially kept alive.
Saab, based in Trollhattan, Sweden, needs “good model programs,” Joeran Haegglund, state secretary in the Swedish industry ministry, told journalists from Detroit, where he spent the last days in talks with auto executives. Saab also needs to gain more independence from GM to be granted Swedish government guarantees for loans, Haegglund said.
“At the moment I don’t have any other belief” other than that Saab will still exist in Sweden in a few years, Haegglund said. “Compared to the situation last year, the vehicle industry will be smaller, but more economic and more successful.”
Saab Automobile, the 61-year-old Swedish carmaker owned by General Motors Corp., will survive an industry slump if it sells attractive models, Sweden’s government said, defying GM’s view that Saab is artificially kept alive.
Saab, based in Trollhattan, Sweden, needs “good model programs,” Joeran Haegglund, state secretary in the Swedish industry ministry, told journalists from Detroit, where he spent the last days in talks with auto executives. Saab also needs to gain more independence from GM to be granted Swedish government guarantees for loans, Haegglund said.
“At the moment I don’t have any other belief” other than that Saab will still exist in Sweden in a few years, Haegglund said. “Compared to the situation last year, the vehicle industry will be smaller, but more economic and more successful.”
-
Nightpanel
- Geregistreerd lid
Beste mensen,
Ik weet niet of dit stukje, gebasseerd is op een artikel uit Autovisie, al op het forum is geplaatst? Ik vond het - voor wat het in deze tijden waard is... - toch nog wel een hoopgevend stukje...
Zie hier: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2 ... html?p=5,1
Groeten,
Np
Ik weet niet of dit stukje, gebasseerd is op een artikel uit Autovisie, al op het forum is geplaatst? Ik vond het - voor wat het in deze tijden waard is... - toch nog wel een hoopgevend stukje...
Zie hier: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2 ... html?p=5,1
Groeten,
Np
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
-
edwardk
- Geregistreerd lid
ivanzon schreef: Hatchback terug, op stationcar chassis
Het al een enige tijd niet meer hebben van een hatchback heeft mjnsinziens saab in de verkoopaantallen getroffen want de kombi is niet voor iedereen een alternatief , terwijl een hatchback wel de zelfde binnen(berg/laadruimte) kan bieden als een kombi.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Een hatchback is vandaag de dag niet meer aantrekkelijk, van de Mondeo bestaat ook een hatchback maar de Sedan en de Wagon nemen (bijna) alle verkopen op zich.edwardkommeren schreef:ivanzon schreef: Hatchback terug, op stationcar chassis
Het al een enige tijd niet meer hebben van een hatchback heeft mjnsinziens saab in de verkoopaantallen getroffen want de kombi is niet voor iedereen een alternatief , terwijl een hatchback wel de zelfde binnen(berg/laadruimte) kan bieden als een kombi.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
-
ivo 71
- In memoriam †
Ik denk dat een grote hatchback a la de 9000, maar dan op basis van de nieuwe 9-5, wel degelijk bestaansrecht heeft. Of desnoods een hatch-sedan zoals de Skoda Superb (briljant gevonden trouwens) maar dan iets minder lomp en een snufje exclusiever vormgegeven. Het was imho juist de keuze om in eerste instantie alleen 9-5 sedans te leveren die maakte dat de 9-5 niet direct een succes is geworden en zo Saab in de ellende heeft gedrukt.
Als de 9-5 er als hatchback was geweest dan had ik daar waarschijnlijk voor gekozen inplaats van de 9000 die ik nu rij, met overigens alle plezier van de wereld. Wat mij betreft het beste Saabje ooit. Over geld besparen gesproken: van mij mogen ze de 9000 morgen revampen, technisch wat moderniseren, van wat electronische snufjes voorzien en weer in de verkoop brengen. Ik weet zeker dat de productielijn nog ergens in een hoekje in Trollhattan ligt. Wishful thinking, ik weet het...
Ivo
Als de 9-5 er als hatchback was geweest dan had ik daar waarschijnlijk voor gekozen inplaats van de 9000 die ik nu rij, met overigens alle plezier van de wereld. Wat mij betreft het beste Saabje ooit. Over geld besparen gesproken: van mij mogen ze de 9000 morgen revampen, technisch wat moderniseren, van wat electronische snufjes voorzien en weer in de verkoop brengen. Ik weet zeker dat de productielijn nog ergens in een hoekje in Trollhattan ligt. Wishful thinking, ik weet het...
Ivo
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
ivo 71
- In memoriam †
-
jelger
- Geregistreerd lid
nog beter? Dat zou heel fijn zijn geweest. 2005-2007 waren de beste jaren voor Saab. ergo: men was erg op de goede weg, alleen heeft GM/Saab te laat een opvolger voor de 9-5 opgestart, want die verkopen zakten met name in de VS toen in. De 9-5 zakte jaarlijks met ca 30%. Ik denk dat een premium hatch 9-5 niet zo veel beters had gedaan als de sedan vanaf 1997. De CS verbouwing van de 9000 sloeg in veel markten namelijk ook niet aan. De premium hatch was afgeserveerd. In latere jaren is dat ook gebleken met de Renault Safrane en ook Velsatis.

-
Ruud
- Geregistreerd lid
-
Den Silver Kulen
- Geregistreerd lid
gm
Voor de liefhebbers met centjes:
http://nl-nl.facebook.com/group.php?gid ... 216&ref=ts
een initiatief (nu ruim 600 deelnemers) om geld in te zamelen om Saab te kopen
http://nl-nl.facebook.com/group.php?gid ... 216&ref=ts
een initiatief (nu ruim 600 deelnemers) om geld in te zamelen om Saab te kopen