Google is ook jouw vriend.
Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema en de Saab 9000.
Saab heeft nog steeds plannen
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Natuurlijk was de 9000 geen echte Saab toen ie uitgebracht werd: dwarsgeplaatste motor, motorkap die aan de achterkant scharnierde, contactslot op de verkeerde plaats en geen versnellingsbakslot, om maar eens wat dingen te noemen waar de echte Saabfanaten over vielen. Bovendien de handrem op de achterwielen en ook nog eens een voorruit die niet meer zo apart was. Een heleboel veranderingen t.o.v. huisjes die sinds de invoering van de 99 heilig waren geweest. Voeg daar ook nog eens een styling aan toe die naar mijn bescheiden mening in het begin niet al te aantrekkelijk was en hoge prijzen voor onderdelen en het antiplaatje was compleet. Zelf had ik ook nooit een 9000 als vervanging voor m'n 99 willen kopen, maar de prijzen van 9000's ten opzichte van C900's dreven mij vijf jaar geleden naar de 9000's toe en na de eerste proefrit was het voor mij een uitgemaakte zaak
.
En wat het contactslot betreft, ik heb meer Saabs (gehad) met het slot bij het stuur dan bij de versnellingspook...
Alex
En wat het contactslot betreft, ik heb meer Saabs (gehad) met het slot bij het stuur dan bij de versnellingspook...
Alex
-
jelger
- Geregistreerd lid
wat een gepiemel ook.Doc schreef:Waarbij de plaatsing van de sleutel in een 9000 toch écht Saab-onwaardig is, imho.
In 1984 zat het contactslot nog maar 15 jaar en in 1 model familie (namelijk 99, 900 + 90, allemaal (bouw)technisch familie van elkaar) tussen de voorstoelen.
Van 1949 tot 1968 (bijna 20 jaar dus) zat dat contact slot NIET tussen de voorstoelen, en in de jaren dat de 96/95 geleverd werd NAAST de 99 / 900 had die het contactslot nog steeds gewoon in het dashboard. (wat is dan saab-waardig/onwaardig)
Daarnaast, als er in deze tijd, anno 2009, blijkt dat de plek van contactslot om voor Saab filosofische redenen in het dashboard kastje zou moeten zijn, dan moeten Saab-klanten niet zeuren over 'traditie' breuk. De Saab filosofie zegt namelijk dat functie boven vorm gaat in dit soort zaken. De reden om dat slot destijds tussen de voorstoelen te zetten had puur met veiligheid (en bak-slot) te maken. Starten kan electronisch, en een bakslot kan daarmee ook electronisch geregeld.
Kortom: de destijds gekozen plek is inmiddels technologisch compleet ingehaald, en saab-fans houden als een nostalgiemonster vast aan bepaalde zaken op een wijze die niks meer met de argumenten van destijds te maken hebben. Saab-onwaardig.
Volgens mij behaalde Saab de beste door Saab-liefhebbers geloofde rally-overwinningen in een Saab met handrem op de achterwielen. (en de 96 was in 1984 pas 4 jaar uit zicht)Bovendien de handrem op de achterwielen
Nostalgisch, traditioneel en historisch compleet verantwoord dus.
Stelling: saab fanaten pinnen zich alleen op de 99/900 vast.
-
Bas P
- Geregistreerd lid
OK, je werkt in de reclame of niet: hier heb ik wel een mening over.
De positionering die ze kiezen - de Apple van de automobielindustrie - is een ambitieuze, maar ook een veel moeilijkere dan toen Apple zich ging onderscheiden van de andere computerfabrikanten. Apple onderscheidde zich met innovatie, stijlvol design en hoge kwaliteit van de lompe beige bakken die de concurrentie maakte. Daarmee plaatsten ze zichzelf op een unieke plek, en de mensen die Apple kozen hadden geld en smaak. Althans, dat gevoel kochten ze. Met de iPhone flikten ze dat kunstje gewoon nóg een keer.
Als Saab zich op precies dezelfde manier wil onderscheiden wens ik ze veel succes, maar dan moeten ze het opnemen tegen alle A-merken in de automobielindustrie (en dat gaan ze niet redden vrees ik).
Ik hoop dat het metaforisch is bedoeld, en dat ze bijvoorbeeld veiligheid, snelheid en alternatieve brandstoffen als unieke verkoopargumenten gaan gebruiken. Zoals Apple het alternatief is op design en kwaliteit. Dan zou het kunnen werken. Met een uitgekiende langetermijn campagne.
De positionering die ze kiezen - de Apple van de automobielindustrie - is een ambitieuze, maar ook een veel moeilijkere dan toen Apple zich ging onderscheiden van de andere computerfabrikanten. Apple onderscheidde zich met innovatie, stijlvol design en hoge kwaliteit van de lompe beige bakken die de concurrentie maakte. Daarmee plaatsten ze zichzelf op een unieke plek, en de mensen die Apple kozen hadden geld en smaak. Althans, dat gevoel kochten ze. Met de iPhone flikten ze dat kunstje gewoon nóg een keer.
Als Saab zich op precies dezelfde manier wil onderscheiden wens ik ze veel succes, maar dan moeten ze het opnemen tegen alle A-merken in de automobielindustrie (en dat gaan ze niet redden vrees ik).
Ik hoop dat het metaforisch is bedoeld, en dat ze bijvoorbeeld veiligheid, snelheid en alternatieve brandstoffen als unieke verkoopargumenten gaan gebruiken. Zoals Apple het alternatief is op design en kwaliteit. Dan zou het kunnen werken. Met een uitgekiende langetermijn campagne.