Ook zónder specifieke ervaring op dit vlak kan elk vijfjarig jongetje je vertellen dat de Ferrari van Schumi en Barrichello 'hot' is, en een Minardi 'not'. Zo is het ook met 'gewone' auto's - tuurlijk hebben de meeste BMW-rijders (net als het gros van de automobilisten) geen flauw benul van de technische aspecten van auto's, en gaan ze af op het imago. Maar dat imago komt wél ergens vandaan. Als autobladen nooit laaiend enthousiast hadden geschreven over BMW's, als BMW zich nooit met autosport onledig had gehouden, als ze nooit een E30 M3 of een 3.0 CSL of een M5 hadden gebouwd, dan had BMW dat imago nooit gehad en hadden ze nu dezelfde rationele prijskopers als klant als Opel.
Zo'n imago moet trouwens wel onderhouden worden, want de eerste generatie 'mindere' auto's wordt door de imagokopers misschien nog wel geslikt, maar als de bladen jarenlang zouden melden dat de nieuwe BMW's ook niet om over naar huis te schrijven zijn en de relatief kleine groep 'opinieleiders' zich met andere merken gaat vertonen, dan is het imago toch langzaam maar zeker aan erosie onderhevig. Zonder imago geen imagokopers...
Saab zit wat dat betreft behoorlijk in de gevarenzone - het algemene beeld dat mensen hebben van een 'bijzonder'en 'chique' merk leunt volgens mij zwaar op de vroege/midden jaren tachtig toen elke Amsterdamse yup in de media of advocatuur een zwarte Saab Turbo had. Het wordt langzaam tijd dat het merk weer met iets komt dat de tongen op dezelfde manier losmaakt als de Turbo's en de eerste Saab cabrio's dat indertijd deden. Met de 9-3 Sport Sedan en zijn voortreffelijke onderstel had Trolhättan voor het eerst in jaren weer iets in huis dat potentie op dit vlak had - als ze de kritiek (sommige interieurdetails die goedkoop aandoen, uitrusting, zwakke dieselmotor) direct hadden beantwoord en met wat minder saai/zakelijk aandoende varianten (zoals de Sport Hatch - maar die komt op zijn vroegst DRIE jaar later dan de sedan

en een echte topsporter à la S4/S60R/M3) op de proppen waren gekomen. Nu verdwijnt de auto bij gebrek aan spraakmakende ontwikkelingen langzaam uit het blikveld van de bovenmodale leaserijder ten gunste van meer tot de verbeelding sprekende apparaten (zelfs als hij/zij zich slechts de uitgeklede basisversie ervan kan veroorloven). In mijn optiek had GM zich beter kunnen concentreren op het snel uitbrengen van deze varianten, inplaats van zich met nu al verouderde en niet bij het kwaliteitsimago (voorzover dat er nog is) van het merk passende geleende modellen snel nieuwe marktsegmenten te willen betreden.
Wouter schreef:900T-R schreef:Ha ha ha ha ha ha ha ha ha!
Heb je ooit wel eens in een X5 en in een Trailblazer gereden?
Sorry Erik, ik had nog niets eens over dit aspect nagedacht. Ik zat nog puur te denken in termen van imagematigheid, vandaar ook dat grapje over Armani.
(No offence, Armani liefhebbers onder ons

)