Ex-Bertone en Pininfarina designer naar SAAB

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
taaffert
Geregistreerd lid

Ex-Bertone en Pininfarina designer naar SAAB

Bericht door taaffert » vr 18 jun, 2010 19:43

Here we go! Saab/Victor neemt geen genoegen met een gemiddelde designer, het Zweedse merk heeft zojuist laten weten dat ze Jason Castriota hebben aangenomen als nieuwe Design Director. Je vraagt je af wie dat ook alweer is? Castriota werkte oa aan de Maserati Birdcage concept, de Maserati GranTurismo, de Ferrari 599 GTB Fiorano, de coachbuild Ferrari P4/5 en de Rolls-Royce Hyperion! Vervolgens ging hij weg bij Pininfarina en stapte over naar Bertone. Daar ontwierp hij de fantastische Bertone Mantide, maar nu is het blijkbaar tijd voor een volgende stap…

Castriota is 36 jaar en zal een leidende rol gaan spelen bij Saab design, hij rapporteert direct aan CEO Jan Åke Jonsson. Hij neemt zijn eigen design-team mee en zal verantwoordelijk worden voor zowel exterieur als interieur design. Jan Åke Jonsson liet weten erg blij te zijn: “We’re delighted to welcome Jason to our leadership team. He has an outstanding track record in automotive design and will help us take the brand forward. He will play a key role in expressing all that’s best in the innovative tradition of Saab design as we carry our brand’s roots into the future.”

Uiteraard is Jason ook erg enthousiast: “I’m greatly looking forward to joining such an iconic brand… Saab has a very strong and distinctive heritage which gives it great potential to develop. This is an exciting opportunity for me to help shape its future products.”

Victor Muller voegde daar nog aan toe dat hij onderscheidende auto’s wil bouwen: “Bringing a young, highly-talented designer to Saab underlines the company’s determination to produce cars which stand out because of their unique aircraft inspired, Swedish identity. With Jason heading up Saab design, we will be making landmark cars for the foreseeable future.”
Afbeelding

Bron

Garrett
Lid van verdienste

Re: Ex-Bertone en Pininfarina designer naar SAAB

Bericht door Garrett » vr 18 jun, 2010 20:48

Zolang hij niet achter de Hyundai Matrix zit vind ik 't best ;)

Onno!
Geregistreerd lid

Bericht door Onno! » vr 18 jun, 2010 23:21

Zie ook: http://www.topgear.com/UK/car-news/cast ... 2010-06-18. Kennelijk gaat hij de nieuwe 9-3 ontwerpen.

benny1
Geregistreerd lid

Bericht door benny1 » za 19 jun, 2010 1:09

Dat belooft.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » za 19 jun, 2010 12:22

Flèche Rouge schreef:Zolang hij niet achter de Hyundai Matrix zit vind ik 't best ;)
Dito, kom dagelijks langs twee Matrici en man.... dat iemand daar zijn naam aan wil verbinden verbaast me. :-S+

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 19 jun, 2010 12:36

In zijn soort is die Matrix nog best te pruimen hoor, het is gewoon een functioneel design. Maar de naam Pininfarina zie je natuurlijk bij voorkeur op een Ferrari, of een Peugeot Coupe. Niet op een gebruiksvoorwerp.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 19 jun, 2010 12:40

@Barboer: dat ben ik absoluut niet met je eens. Het ontwerp klopt van geen kanten. Er zijn concurrenten die een mooiere mini-volume hebben gemaakt en dat is niet iets wat je vaak ziet bij Pininfarina ontwerpen.
Ik verdenk ze er nog steeds van dat ze zonder enige controle een niet zo begaafde stagiaire z'n gang hebben laten gaan met de Matrix :lol:

Maarre...... Voor Saab is dit erg goed nieuws.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » za 19 jun, 2010 19:02

@Rooieschicht: Wat klopt er niet aan dan?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 19 jun, 2010 22:08

Het is behoorlijk off-topic (we kapen het goede nieuws over Saab een beetje weg zo), maar ik beantwoord graag je vraag.

Afbeelding

grille, te laag
koplampen, vreemde vorm
motorkap, rare knik bovenaan
voorscherm voor, vreemde scherpe hoek/vouw

de gekke knik in de motorkap moet een illusie wekken dat de portierruiten lager liggen, als je het ding echter ziet staan valt alleen de ontzettend onhandig getekende 3e zijruitje op

Het ding klopt mijns inziens van geen kanten.

Nee, nee... Dan vind ik dit een stuk geiniger:

Afbeelding

Oma
Geregistreerd lid

Bericht door Oma » ma 21 jun, 2010 16:33

Mooi nieuws :D

Plaats reactie