Saab schreef:
Saab Automobile and BMW enter agreement for supply of gasoline engines
* Engines with latest fuel savings innovations to be used in future generation Saabs
* Major step towards successful future as independent company
Trollhättan, Sweden: Today, Saab Automobile and BMW announced an agreement for the supply of engines to be used in next-generation Saab vehicles. Under the purchase, supply and development agreement, BMW will supply Saab with 4-cylinder 1.6 liter turbocharged gasoline engines from 2012. The engines will be adapted to meet Saab’s specific requirements.
The contract was signed on Wednesday in Trollhättan, Sweden. Participating in the signing were Saab Automobile CEO Jan Åke Jonsson, Saab Automobile Chairman Victor Muller and Ian Robertson, Member of the Board of Management of BMW AG, responsible for Sales and Marketing.
Announcing the deal, Saab Automobile CEO Jan Åke Jonsson said: “It gives me great pleasure to confirm this exciting new relationship. BMW’s engines and their fuel savings innovations are widely regarded as a benchmark in the premium segment. We look forward to integrating this technology into our next-generation vehicles in a true Saab way.”
Victor Muller, Chairman of Saab Automobile, said: “This is a major step for Saab on our road to becoming a profitable independent premium car maker. In line with our strategy, we will continue to capitalize on our own engineering expertise while also working with the very best partners. Both parties are open to explore further opportunities as part of this relationship in the future.”
Ian Robertson, Executive Sales and Marketing Director of BMW, added: “We are continuing to expand our powertrain system sales business worldwide as planned as part of our Strategy Number ONE. Today’s agreement marks another important milestone along this route. We are delighted to support Saab with our engine expertise. Our engines have a clear lead over the competition when it comes to fuel consumption, emissions and performance.”
Note to Editors:
Saab, or Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Swedish Aircraft Company), was founded in 1937 as an aircraft manufacturer and revealed its first prototype passenger car 10 years later after the formation of the Saab Car Division. In 1990, Saab Automobile AB was created as a separate company, jointly owned by the Saab Scania Group and General Motors, and became a wholly-owned GM subsidiary in 2000. In February 2010, Spyker Cars N.V. of the Netherlands, acquired the company from GM as an independently-run business.
Saab cars reflect the brand’s unique Scandinavian design ethic, which is fused with its aircraft engineering heritage. The company is a global premium car maker with a distinguished history of innovation. It is recognized for its pioneering role in turbocharging, as well as occupant safety and the introduction of flex-fuel technology through Saab BioPower. Saab Automobile AB currently employs approximately 3,800 staff in Sweden, where it operates world-class production and technical development facilities at its headquarters in Trollhättan, 70 km north of Gothenburg.
Tel: +46 (0)520 279797
Het wordt dus BMW...
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Re: Het wordt dus BMW...
Persbericht Saab: http://www.gmeurope.info/press/intl/saa ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Beleggen in Spyker heeft niets met Saab te maken. Zie het als een sinaasappel, Spyker is de schil en Saab het vruchtvlees. Wil je van de vrucht genieten, dan gooi je de schil juist weg. Zou, zou, zou dus, Saab bij BMW komen, dan wordt Saab uit de Spyker holding geplukt waarna deze zal ophouden te bestaan.
-
Henk-Jan
- Donateur

Je belegt in SAAB-Spyker anders...vanderzanden schreef:Beleggen in Spyker heeft niets met Saab te maken.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
De link naar het artikel http://www.nu.nl/economie/2344111/saab- ... n-bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false;: .wat een journalist voor NU.nl en het A.N.P. ove de leveranties van motoren voor [b]SAAB[/b], vanaf 2012 schreef: SAAB vanaf 2012 aangedreven
door BMW
Uitgegeven: 29 september 2010 08:52
Laatst gewijzigd: 29 september 2010 09:14
ZEEWOLDE - De volgende generatie auto's van het Zweedse
merk SAAB wordt vanaf 2012 aangedreven door
benzinemotoren van de Duitse fabrikant BMW.
Dat heeft het Nederlandse Spyker Cars, sinds begin van dit jaar
eigenaar van SAAB, woensdag bekendgemaakt. Financiële details
werden niet vermeld.
De overeenkomst voor de levering van de krachtbronnen werd
woensdag getekend in Trollhättan, de thuisbasis van SAAB.
Volgens Spyker-topman Victor Muller is de samenwerking met
BMW een ''belangrijke stap voor SAAB om een winstgevende,
onafhankelijke autoproducent te worden''.
Beide partijen staan volgens Muller open om andere
samenwerkingsvormen te onderzoeken.
© ANP
-
AlexJ
- Donateur

Oke, benzine-motoren...
De huidige zijn inderdaad niet zuinig, maar om nou te zeggen dat ik graag een BMW benzine motor zou willen hebben...
De huidige zijn inderdaad niet zuinig, maar om nou te zeggen dat ik graag een BMW benzine motor zou willen hebben...
-
Henk-Jan
- Donateur

Stap 2 is misschien de levering van diesels. Rustig maar. 
-
divemonkey76
- Geregistreerd lid
Bmw heeft zich bewezen in de wereld op motorisch gebied. Het nadeel is toch het imago van BMW.
Saab aan de andere kant heeft een uitstraling en een klasse die vrij uniek is. Voeg het beste van deze twee samen en je hebt een win-win situatie.
Auto's met een bmw motor maar een geheel eigen stijl en imago kunnen succes nummers teweegbrengen. Kijk maar naar de Mini. Kan je zien als een kleine Bmw maar heeft toch een heel ander imago.
Dan natuurlijk de Rolls Royce Phantom of de Mclaren F-1. Dat zijn geen stakkers gebleken en hebben de verkopen van die merken een enorme boost gegeven.
Keuzes kan je maken met je hart of je verstand. Met je verstand zijn niet altijd de meest geliefde keuzes....maar wel die je levend houden en waar je op verder kan bouwen.
Dat Saab vrijwel op sterven lag, gered werd en nu weer toekomst perspectief heeft doet mij in ieder geval erg goed. Dan maar even verstandig zijn....
Saab aan de andere kant heeft een uitstraling en een klasse die vrij uniek is. Voeg het beste van deze twee samen en je hebt een win-win situatie.
Auto's met een bmw motor maar een geheel eigen stijl en imago kunnen succes nummers teweegbrengen. Kijk maar naar de Mini. Kan je zien als een kleine Bmw maar heeft toch een heel ander imago.
Dan natuurlijk de Rolls Royce Phantom of de Mclaren F-1. Dat zijn geen stakkers gebleken en hebben de verkopen van die merken een enorme boost gegeven.
Keuzes kan je maken met je hart of je verstand. Met je verstand zijn niet altijd de meest geliefde keuzes....maar wel die je levend houden en waar je op verder kan bouwen.
Dat Saab vrijwel op sterven lag, gered werd en nu weer toekomst perspectief heeft doet mij in ieder geval erg goed. Dan maar even verstandig zijn....
-
Reub
- Geregistreerd lid
Vraagje van praktische aard: omdat BMW achterwiel aangedreven auto's bouwt, kan ik me voorstellen dat de constructie van de motor anders is, dan van een voorwielaangedreven auto. In hoeverre levert dit een "uitdaging" op voor de assemblage van Saabs?
Of gaat BMW de motoren die van PSA betrokken worden, anders opbouwen?
Of gaat BMW de motoren die van PSA betrokken worden, anders opbouwen?
-
millerman
- Donateur (3x)

Wanneer is een Saab een Saab? Als deze er uit ziet als een Saab en als deze rijdt als een Saab (dat is naast het rijgedrag ook het eigenaarschap, dus de kwaliteit). Het zal mij echt compleet aan mijn reet roesten welke onderdelen er in zitten, als het maar aan die verwachtingen voldoet. BMW-motoren omvatten niet de auto er omheen. Het is juist het imago van die carroserie die me niet zo aanspreekt, daar hebben die motoren bijzonder weinig mee te maken. Helemaal als Saab zelf de motoren aanpast naar eigen wens.
Daarnaast lijkt me dit ook een eerste onderdeeltje dat afgesproken is. Er waren zoveel geruchten, dat je die mooi bevestigt met een persbericht als dit. Kun je daarna lekker verder onderhandelen zonder al te veel druk van buitenaf. Anderzijds is het ook een mooi proefballonnetje om te zien hoe de markt er op reageert.
Daarnaast lijkt me dit ook een eerste onderdeeltje dat afgesproken is. Er waren zoveel geruchten, dat je die mooi bevestigt met een persbericht als dit. Kun je daarna lekker verder onderhandelen zonder al te veel druk van buitenaf. Anderzijds is het ook een mooi proefballonnetje om te zien hoe de markt er op reageert.
-
Cornelius
- Donateur (10x)

misschien wil bmw wel graag aan de voorwielaandrijver voor de kleinere modellen (mini is al voorwielaangedreven)
-
Tuur
- Geregistreerd lid
@Millerman:
Een dergelijk geluid heb ik op dit topic ook al afgegeven. Bij mij telt het uiterlijk meer. Als dat er niet uit ziet dan geen Saab, ongeacht de motor. Als het uiterlijk mij aanspreekt, zak ik door naar andere zaken die mogelijk alsdan gaan meewegen om al dan niet voor Saab te kiezen. De motor is dan (pas) een heel belangrijke.
Een dergelijk geluid heb ik op dit topic ook al afgegeven. Bij mij telt het uiterlijk meer. Als dat er niet uit ziet dan geen Saab, ongeacht de motor. Als het uiterlijk mij aanspreekt, zak ik door naar andere zaken die mogelijk alsdan gaan meewegen om al dan niet voor Saab te kiezen. De motor is dan (pas) een heel belangrijke.
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Beetje teleurstellend. Het gaat volgens de persconferentie niet om een BMW dieselmotor voor de 9-4X, of een Saab/BMW motor voor de Saab 92 / 9-1, of een Mini Countryman platform voor de toekomstige Saab 92. Het gaat vandaag over de BMW-PSA joint “Prince” engine voor de nieuwe SaabSaab 9-3, een "concurrent" van de huidige GM 1.6T motor in de 9-5NG.
Maar goed, wie weet in de toekomst...
Maar goed, wie weet in de toekomst...
-
ivanzon
- Geregistreerd lid
Tussen de regeltjes door is wel wat interresants te vinden.... BMW wil groen imago, Saab heeft E85 ervaring. Start stop spul op Saab geeft B label
-
MvR
- Geregistreerd lid
Hoewel ik mijn best doe om het van verschillende kanten te bekijken, snap ik sommige reacties van teleurgestelden niet. Nog geen jaar geleden reden we en masse door Midden-Nederland om Saab een hart onder de riem te steken; Saab was toen al zo goed als failliet en ontmanteld. VM sprong in het gat en wij sprongen een gat in de lucht. Nu heeft ziet hij kans om een hele grote speler aan boord te halen. BMW is een goed merk met goede spullen. Dat het je emotioneel niet aanspreekt is wat anders. Het gaat VM om geld verdienen. En dat doet hij knap.
Trouwens, zouden Spykers nu ook met BMW-motoren geleverd gaan worden?
Menno
Trouwens, zouden Spykers nu ook met BMW-motoren geleverd gaan worden?
Menno