SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door levensnevel » di 20 okt, 2015 9:43

met dank aan Michèl Annink :bluethumb:
het is ff lezen, maar dan ben je weer helemaal op de hoogte
http://saabblog.net/2015/10/20/the-nevs ... more-46921" onclick="window.open(this.href);return false;

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 20 okt, 2015 9:48

De actieradius is steeds minder een punt. De meeste afstanden zullen worden afgelegd binnen die afstand, met de toename van de oplaadpunten en sneloplaadpunten kost een stop de tijd van een kop koffie, krassantje en een sanitaire ontlading om weer 80% opgeladen te zijn. Ik sprak onlangs iemand die met zijn Tesla het halve continent bereist en daar in het geheel geen probleem meer in zag. De batterijtechniek boekt inmiddels interessante vorderingen waarbij met goedkopere en goed beschikbare grondstoffen uitstekende batterijen te maken zijn.
Als SAAB kans ziet - om maar even in de voetsporen van Style te treden - een fraaie auto te maken met veel Saabstijlkenmerken die ook nog eens een behoorlijk actieradius heeft dan heb ik er wel weer vertrouwen in. Het wachten is op een paar lekjes uit de designafdeling of een leuke concept die ergens op een show verschijnt.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 20 okt, 2015 10:21

wulf schreef:
Sapphire schreef:zo'n elektrische Saab

Een merk als Saab redt het alleen

dat deed Saab eind jaren zeventig al

SAAB/NEVS is dus zeker niet te laat als ze nu met een elektrische auto komen

Maar dat is Saab op het lijf geschreven, dus daar zal het niet aan liggen.

NEVS moet het niet hebben van dat handjevol Saab liefhebbers

Natuurlijk moet Saab/NEVS het niet hebben van een handjevol liefhebbers.

dat in Saabs enkel en alleen elitaire figuren mogen rijden die het merk waard zijn.
En wederom geen onderscheid tussen het bedrijf, het merk en de auto's. SAAB bestaat niet meer. Het merk Saab nog wel.

Met niet geschikt bedoel ik de beperkte actieradius en de lange tijd van het opladen van 100% elektrische autos. Goed voor woon-werk verkeer en boodschappen te doen maar niet voor langere afstanden. Ik heb meer vertrouwen in de toekomst van hydrogen voor autos. Of in ieder geval hybrids.
Sapphire schreef:Echter die elite houdt momenteel het merk wel levend, zodat straks als er auto's beschikbaar komen deze ook door een grotere massa gekocht kunnen en zullen gaan worden. Als er helemaal geen fanbase rond Saab was van figuren die jij misschien als handjevol dromers/liefhebbers/onrealistische mensen betitelt, dan kan NEVS beter gisteren dan vandaag stoppen met Saab.
Ik ben nog steeds van mening dat het merk Saab niet veel voor NEVS betekent. Het was leuk om het er bij te krijgen in het faillisement maar het ging uiteindelijk om de techniek, kennis en de fabriek. Hoeveel Chinezen kennen nou Saab?

En of de massa die autos gaat kopen als ze er ooit komen voor Europa? We zien het wel. Laat me even weten als jullie een nieuwe elektrische "Saab" hebben gekocht.
Ik ben vorige week bij NEVS geweest en heb daar uitgebreid met drie directieleden gesproken. Laat mij je verzekeren dat het merk Saab heel veel voor NEVS betekent en dat het niet bij een kwestie van erbij krijgen na aankoop van techniek, kennis en fabriek was na het faillissement was. Dat is een aanname die ik graag namens NEVS zou willen ontkrachten!

Verbrandingsmotor t.o.v. elektro of waterstofmotor? Laten we de geschiedenis erbij nemen. Toen 10-15 jaar geleden de markt van mobiele telefoons gedomineerd werd door Eriksson, Sony en Nokia durfde niemand te voorspellen dat de markt 10 jaar later volkomen gedomineerd werden door twee nieuwe spelers: Apple en Samsung. Wie heeft er nog een Nokia, Sony of Ericsson?

Wel eens in een Tesla gereden? Ik ben er recentelijk mee naar Zweden gereden en weer terug en ik kan je verzekeren dat het elektrische rijden mij geweldig bevallen is. De power en het sublieme navigatie systeem die mij precies vertelde tot waar ik kon komen tot de volgende laadpaal en mij na 25 minuten een appje stuurde dat mij accu weer vol was. Ander voorbeeld : mijn hotelletje dat geprogrammeerd was in de route en toen ik 150 km daarvoor weer moest laden ik een appje kreeg na 15 minuten dat er genoeg lading inzat voor de volgende bestemming en mij door het systeem geadviseerd werd om daar de auto weer vol te laden voor de volgende dag was in 1 woord subliem. Ik ben om! Ik reed eindelijk in een product van de 21ste eeuw! Ik kan een ieder aanraden om eens een proefrit te gaan maken. Wat een verschil!
Heb ik er langer over gedaan dan anders om mijn bestemming te bereiken? Eigenlijk niet, hooguit een anderhalf uur op een totale reis van 1.200 km. Waar hebben we het dan over. Kosten van de brandstof: €0,00! :lol:

Iemand recentelijk de uitspraken van het gerechtshof gehoord aangaande het terugdringen van CO2 in 2020? Hoe denken wij dat te gaan bereiken? ....................................... Juist door alternatieve brandstoffen!

Magistraal te horen van Saab wat ze van plan zijn in Trollhättan, China en Turkije. Knap zich zo terug te vechten nadat hun grootste financier besloot niet met Saab maar met de fabrikant van sjoemelsoftware in zee te gaan. Ik bespaar de verdere details wat er uiteindelijk met die financier gebeurd is of althans haar bestuurders.

Ik sprak in Zweden mensen die weten waar ze mee bezig zijn, die vuur in hun ogen hadden die gedreven waren en die bereid zijn naar Nederland te komen omdat wij hun vertelden dat de Saab gemeenschap in Nederland veel vragen heeft en die graag beantwoord wil hebben. Ben je echt geïnteresseerd kom da naar de uitleg van Frank Smit en Hans Martin Duringhof die welwillend uitleg komen geven over de toekomst van Saab. Daarna kunnen we dan een op feiten gestoelde discussie hier met elkaar gaan voeren. Aannamen vertroebelen en brengen ruis.

Michel Annink heeft al een voorschot gegeven en is een van de weinigen die weet wat er speelt. Ik heb een hoop gehoord maar gun NEVS de eer te vertellen wat ze gaan doen. Dat misschien niet iedere Saabrijder daarmee content zal zijn is een understatement maar Tesla verkocht hier 5 jaar geleden ook 0 auto's en ik geef je op een briefje dat de grote jongen uit de auto industrie het lachen vergaan is. Er zullen Saab rijders afvallen maar er komen ook weer nieuwe rijders bij al of niet met de badge Saab op de neus en achterkant. Persoonlijk zou het me worst zijn. Ik wil een auto van nu en geen opgewarmde gehaktbal uit de twintigste eeuw. Ik leef verdraaid nog aan toe al bijna in 2016!

Ik zal dan nu ook uit de school klappen welk cadeau wij bedacht hebben als cadeau aan NEVS voor de opening van onze nieuwe showroom: wij bieden NEVS de oudste ooit geproduceerde Saab (1974) automobiel aan. Wij vinden waar hij terug moet waar hij gemaakt is: de fabriek in Trollhättan! Overlevering uit de tijd van de eerste oliecrisis. Een project auto die toenmalig al 15 miljoen Zweedse kronen heeft gekost en dat in 1974/1975! Het is toch fantastisch dat deze opa daar zijn kleinkinderen kan bewonderen die daar nu verwekt worden en geboren gaan worden. Gatver vertel ik toch weer te veel. :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 20 okt, 2015 10:26

@Steve-O... dat laatste. En als je een alu-hoedje opzet dan zou daar nog wel eens een andere reden achter kunnen zitten dan bescherming van de accu's. Het is best gek dat FEV's nog steeds niet verder komen dan 350 km en Hybrides slechts een fractie daarvan (op accu)

De auto industrie met verbrandingsmotoren is sterk verweven met de olie industrie (met als Top predators Shell, BP, Exxon etc). En alle overheden zitten er ook vuistdiep in: die verdienen aan werkelijk elk onderdeel of levensfase: liters benzine, registratie, houderschap, onderdelen etc etc. Miljarden (Triljarden?) business worldwide. Die vinden het prima dat benzine- en dieselmotoren een beetje zuiniger en schoner worden gemaakt maar daar moet het dan ook mee ophouden.Dat gezegd hebbende... VAG is een boefje die nét iets te ver doorslaat... tssss... vermanende vinger voor de camera maar achter de schermen een warme helpende hand... de belangen zijn te groot immers.... VAG is net als een topbank too big to fail. Als VAG omvalt dan valt de hele EU om en kun je je opmaken voor een derde wereldoorlog (met het glas halfleeg)

en dan komt er opeens een alternatief... volledig elektrisch & hybride met waterstofcel (zet met name Toyota op in, heel interessant).... grootste gemene deler van deze nieuwe technieken.... er gaat geen drup olie meer in! (behalve wat vet op de lagers). AAaagh.... Red Alert! Afgezien van de airco installatie, onderstel en remmerij is de hele markt van vervangingsdelen ten dode opgeschreven... geen nieuwe distributie, geen kapotte turbo, geen nieuwe versnellingsbakken, geen cilinderkop en vooral geen verplicht beurtje om de 20k km's. Autofabrikanten, dealernetwerken, oliemaatschappijen en overheden in diepe crisis want de autowereld komt er heel anders uit te zien (en daarmee ook hun verdienmodel)

De nieuwe rising stars in de automotive industry voor de komende 10 jaar zijn de mondiale accufabrikanten en zijn slechts op 1 hand te tellen: AESC, het Koraanse LG, het Japanse Panasonic/Sanyo, het Amerikaanse A123 en het Koraans-Duitse SB LiMotive. En aangevuld met een van de investeerders achter Nevs... Beijing National Battery Technology (dochter van het Chinese State Power Group). Het gaat alleen aan hun eigen maximale capaciteit liggen in hoeverre alle auto's massaal van accu's worden voorzien tbv elektrische auto's... niet aan de vraag.

Om een beetje tijd te kopen om dit naderende onheil in goede banen te kunnen leiden is er waarschijnlijk een convenant achter de schermen afgesproken: laat de EV's en Hybride nog even met 1-0 achterstaan qua actieradius. Dan hebben de verbrandingsmotoren nog even een tijdje lucht (ergo: automerken & overheden). En zo'n convenant is prima af te spreken met de grote merken die al actief zijn met e-cars: Volvo, Nissan, Toyota en in mindere mate General Motors, VAG & Bmw (vul aan naar hartelust) want 99% van hun productie is nog steeds voorzien van fossiel gestookte verbrandingsmotoren. Illustratief hierbij is de elektrische auto van General Motors in de jaren 1996-2002... de EV1... die kwam veel te vroeg en was veel te beangstigend. General Motors heeft na een paar jaar alle EV1's weer teruggehaald en de productie gestaakt om hun moverende redenen (you do the math!)... linkje:https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_EV1

Maar de geest is uit de fles... met Tesla als grootste Angstgegner... Tesla lijkt zich te onttrekken aan alle natuurkundige wetten in de wereld die automotive heet... Tesla gooit het heel slim op USP's zoals hip, lifestyle, snel, mooi en niet zozeer op de beste, betrouwbaarste en zorgeloosheid (over range bijvoorbeeld). In het kielzog komen wat kleinere spelers zoals Fisker (met de nodige problemen) en NEVS/Saab (met een lange aanloop). Deze merken gooien alle conventionele aspecten overboord (met name de verbrandingsmotoren) en hebben zodoende geen strings attached met de industrie en haar convenanten en andere mos & mores. Dit zijn de merken die straks een sprong durven te maken qua accucapaciteit (actieradius) en laadcapaciteit (hoe korter hoe beter, omgekeerd evenredig aan wat de meeste vrouwen willen :-) ) en dan echt een serieus alternatief worden voor wat er nu te koop is.

Ik denk dat electrische auto's allang verder kunnen rijden en korter kunnen opladen dan nu het geval is maar dat wetgeving, concurrentie, convenanten/dreiging en distributie (van krachtige opladers) het nog tegenhouden

Tot zover mijn alu-hoedje theorie

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » di 20 okt, 2015 10:51

dirk7942 schreef:Ben je echt geïnteresseerd kom da naar de uitleg van Frank Smit en Hans Martin Duringhof die welwillend uitleg komen geven over de toekomst van Saab.
Ik ben hier wel in geïnteresseerd maar kan er nergens iets over vinden. Waar en wanneer gaat dit plaatsvinden?

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » di 20 okt, 2015 10:54

voorafgaand aan de start van Viking 2015
viewtopic.php?f=96&t=147532" onclick="window.open(this.href);return false;

voor de details
http://www.saabhistoricrallyteam.nl/doc ... rlease.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 20 okt, 2015 11:31

Voor degenen die graag aanwezig zijn bij de NEVS presentatie:

Afbeelding
Afbeelding

Geweldig als jullie komen maar wel graag even een aanmelding naar het e-mailadres info@saabyoungtimerlease.nl want dan zorgen we dat ook de inwendige mens aan zijn trekken komt. De cateraar is daar ook weer blij mee!

Leuk ook te vermelden dat de inschrijving voor de Vikingrally tot komende woensdag 21-10 geopend is en dat een ieder als hij toch naar Meppel wil komen zich dus nog in kan schrijven. Laten we er een mooie Saab/NEVS dag van maken met recente en oude Saabs!

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 20 okt, 2015 11:52

:mrgreen: TAFKAS

Mooie Style.

Als fan hoop ik iedere dag op een nieuwe Saab. Dat is dan een Saab DNA waardig model (dus beetje voor uitstrevend, beetje scandi en een beetje vreemd), MET daarop duidelijk leesbaar "SAAB".

Alles wat dat mogelijk maakt volg ik met grote interesse.

--> Maar mogen de niet ADHD-ers soms even moedeloos worden? Niet meteen wegzetten als zeikers of zeurkousen of "geen fan van saab". Die zijn namelijk al jaren geleden van dit forum vertrokken. Klagers zijn betrokken klanten hoor ik vaak op de customer service afdelingen :mrgreen:

Het maakt ook wel verschil of ik hier als particulier mijn zegje doe en dat sommigen die er zakelijk in zitten daar dan tegen ageren. Geeft me een beetje een hmmm gevoel. Don't kill the messenger.

Durft iemand trouwens al een periode te noemen, dat er een nieuwe "SAAB"met serieus Saab DNA in Europese showrooms staat? Polletje? (ps. Turkije is geen eu :wink: )

ssuunneemm
Geregistreerd lid

Bericht door ssuunneemm » di 20 okt, 2015 12:05

Nevs masterplan:
http://saabblog.net/2015/10/20/the-nevs ... -for-saab/" onclick="window.open(this.href);return false;

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 20 okt, 2015 12:12

@ZSR
Het feit dat sommige zakelijke banden hebben maakt het vaak alleen maar moeilijker. Soms weet je het of wel iets maar mag je niets zeggen omdat het in vertrouwen verteld is. We kunnen ook zwijgen maar dan weet je helemaal niets moet je maar denken. Alleen tegen aannamen en theorieën vechten die nergens op gestoeld zijn is ook niet leuk. Wat dat betreft blij dat ze wat opener worden.

Sorry voor je hmmm gevoel. Mocht ik dat veroorzaakt hebben dan mijn welgemeende excuses!

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 20 okt, 2015 12:23

Ach, zou anders ook maar saai worden hier toch?

We zijn immers allen Saab fans!

mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door mennoherstel » di 20 okt, 2015 14:18

@Style&Co, @Sapphire, @Dirk45978345987, Michel: +10!

Dank voor deze positieve berichten. Zoals Dirk ook al aangaf: er gaat weer iets moois gebeuren.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 20 okt, 2015 14:26

:D

Ik wist/vermoedde het al. Afkomstig van het Saabmuseum in Overschild. Mooi dat hij weer terug naar Zweden gaat.
Voor de rest:+1 voor de mensen die optimistisch blijven.

:O:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 20 okt, 2015 15:06

levensnevel schreef:Om ons nou als een 'elite' neer te zetten gaat me aardig wat stappen te ver Sapphire.
Zo bedoel ik het ook niet maar "wij positieve liefhebbers" worden door een groepje negatievelingen gezien als een van de werkelijkheid afgezonderd clubje gestoorde gekken (een elite, minderheid) die tegen beter weten in blijven geloven ineen toekomst voor Saab. Zo moet je het meer lezen.
wulf schreef:En wederom geen onderscheid tussen het bedrijf, het merk en de auto's. SAAB bestaat niet meer. Het merk Saab nog wel.
Er is ook geen hard onderscheid. De community maakt Saab wat het is. Of je het nou een merk, bedrijf, auto of levensstijl wilt noemen doet er voor mij persoonlijk zeer weinig toe. Ieder heeft z'n eigen beleving daarbij denk ik.
wulf schreef:Met niet geschikt bedoel ik de beperkte actieradius en de lange tijd van het opladen van 100% elektrische autos. Goed voor woon-werk verkeer en boodschappen te doen maar niet voor langere afstanden.
Dus? Het heeft ook circa 80 jaar geduurd voor de verbrandingsmotor 'echt goed' ontwikkeld was naar de huidige maatstaven. Bij de elektrische auto's zal dat naar mijn idee veel sneller gaan door onder meer computertechnologie, internet (wereldwijde kennisoverdracht), etc. als ook uit noodzaak (er komen steeds meer auto's bij in markten als China e.d. en men ziet in dat fossiele brandstoffen eindig zijn, wat 80 jaar geleden niet zo speelde). Je kunt niet verwachten dat in 3 maanden een perfecte elektrische auto daar is, maar zo ver komt het heus wel. Daarbij worden dit soort ontwikkelingen al jaren tegengewerkt door oliemaatschappijen en dergelijke, dus het had nog veel sneller kunnen gaan.
wulf schreef:Ik ben nog steeds van mening dat het merk Saab niet veel voor NEVS betekent. Het was leuk om het er bij te krijgen in het faillisement maar het ging uiteindelijk om de techniek, kennis en de fabriek.
Dat mag je vinden. Ik vind het nogal negatief gedacht richting NEVS, ook gezien de ontwikkelingen die ze daar doen, maar we zullen zien.
wulf schreef:En of de massa die autos gaat kopen als ze er ooit komen voor Europa? We zien het wel. Laat me even weten als jullie een nieuwe elektrische "Saab" hebben gekocht.
Ik zal je zeker op de hoogte houden! Ik weet wel dat zodra NEVS elektrische Saabs aanbiedt ik er zo snel mogelijk een ga kopen danwel leasen! Zoals Dirk al uiteen heeft gezet is bijv. een Tesla een geweldige, moderne ontwikkeling. Een vriend van mij heeft al enkele jaren een Nissan Leaf, ook volledig elektrisch. Nou heeft die inderdaad een beperkte actieradius (90-120 km afhankelijk van de temperatuur begreep ik) maar hij plant zijn route via snellaadstation en rijdt er probleemloos zo'n 1000 km per week mee en is er heel tevreden over! Hiervoor had hij een Toyota Prius van de eerste serie met LPG er in (als een van de eersten in Nederland destijds), ook redelijk revolutionair toen en hij is helemaal om naar elektrisch rijden! En er zullen nog velen volgen!
Alleen je moet eerst het vacuüm verlaten dat auto's op benzine horen te rijden. Ik ben ook een liefhebber van het T16s uitlaatgeluid enz., maar zo'n Tesla of Panamera hybrid etc. is ook echt een verademing. Ik ben benieuwd of je wel eens in zo'n auto gereden hebt? Het zou een eye-opener kunnen zijn denk ik zo!

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » di 20 okt, 2015 16:42

dirk7942 schreef:Wel eens in een Tesla gereden? Ik ben er recentelijk mee naar Zweden gereden en weer terug en ik kan je verzekeren dat het elektrische rijden mij geweldig bevallen is. De power en het sublieme navigatie systeem die mij precies vertelde tot waar ik kon komen tot de volgende laadpaal en mij na 25 minuten een appje stuurde dat mij accu weer vol was.
De Tesla begint bij meer dan 80,000 euro. Daar koop je ook een middenklasser voor met heel veel liters brandstof. De gemiddelde EV heeft een bereik van 200km bij goed weer. Ik ben benieuwd of je met een gewone EV in de winter naar Zweden gaat rijden en na elk 1 1/2 uur rijden een half uur moet opladen.

Elektrishe autos zijn geweldig en zeker de toekomst. Alleen de energie voorziening in de vorm van alleen een batterij is een probleem. Misschien is er in de toekomst een mogelijk voor opladen via inductie in het wegdek, via sateliet of een nucleaire oplader in de kofferbak En NEVS als een heel klein bedrijf zonder een dealer netwerk zie ik het nog niet zo snel gebeuren met de NEVS EV. Maar jullie blijkbaar wel en daar gaat het om. En als daar het merk Saab op komt te staat en de klant vind het ook een Saab? Dat zou alleen maar geweldig zijn. En ik ben geen negatieveling maar een realist.
Er is ook geen hard onderscheid. De community maakt Saab wat het is. Of je het nou een merk, bedrijf, auto of levensstijl wilt noemen doet er voor mij persoonlijk zeer weinig toe. Ieder heeft z'n eigen beleving daarbij denk ik.
Ja, het zal verschillend zijn voor iedere Saab enthousiast. Saabsunited is ook een heel andere kant opgegaan nadat het van eigenaar is verandered een aantal jaren geleden. De naam/het bedrijf is nog hetzelfde maar ik heb er totaal geen interesse meer in. UB40 is ook niet hetzelfde meer zonder Ali en Astro. Voor mij maakt dat uit maar andere fans kan het niks schelen. En dat is hetzelfde met het bedrijf en merk Saab voor mij en misschien ook anderen.

Gesloten