het is ff lezen, maar dan ben je weer helemaal op de hoogte
http://saabblog.net/2015/10/20/the-nevs ... more-46921" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ben vorige week bij NEVS geweest en heb daar uitgebreid met drie directieleden gesproken. Laat mij je verzekeren dat het merk Saab heel veel voor NEVS betekent en dat het niet bij een kwestie van erbij krijgen na aankoop van techniek, kennis en fabriek was na het faillissement was. Dat is een aanname die ik graag namens NEVS zou willen ontkrachten!wulf schreef:En wederom geen onderscheid tussen het bedrijf, het merk en de auto's. SAAB bestaat niet meer. Het merk Saab nog wel.Sapphire schreef:zo'n elektrische Saab
Een merk als Saab redt het alleen
dat deed Saab eind jaren zeventig al
SAAB/NEVS is dus zeker niet te laat als ze nu met een elektrische auto komen
Maar dat is Saab op het lijf geschreven, dus daar zal het niet aan liggen.
NEVS moet het niet hebben van dat handjevol Saab liefhebbers
Natuurlijk moet Saab/NEVS het niet hebben van een handjevol liefhebbers.
dat in Saabs enkel en alleen elitaire figuren mogen rijden die het merk waard zijn.
Met niet geschikt bedoel ik de beperkte actieradius en de lange tijd van het opladen van 100% elektrische autos. Goed voor woon-werk verkeer en boodschappen te doen maar niet voor langere afstanden. Ik heb meer vertrouwen in de toekomst van hydrogen voor autos. Of in ieder geval hybrids.
Ik ben nog steeds van mening dat het merk Saab niet veel voor NEVS betekent. Het was leuk om het er bij te krijgen in het faillisement maar het ging uiteindelijk om de techniek, kennis en de fabriek. Hoeveel Chinezen kennen nou Saab?Sapphire schreef:Echter die elite houdt momenteel het merk wel levend, zodat straks als er auto's beschikbaar komen deze ook door een grotere massa gekocht kunnen en zullen gaan worden. Als er helemaal geen fanbase rond Saab was van figuren die jij misschien als handjevol dromers/liefhebbers/onrealistische mensen betitelt, dan kan NEVS beter gisteren dan vandaag stoppen met Saab.
En of de massa die autos gaat kopen als ze er ooit komen voor Europa? We zien het wel. Laat me even weten als jullie een nieuwe elektrische "Saab" hebben gekocht.

Ik ben hier wel in geïnteresseerd maar kan er nergens iets over vinden. Waar en wanneer gaat dit plaatsvinden?dirk7942 schreef:Ben je echt geïnteresseerd kom da naar de uitleg van Frank Smit en Hans Martin Duringhof die welwillend uitleg komen geven over de toekomst van Saab.

Zo bedoel ik het ook niet maar "wij positieve liefhebbers" worden door een groepje negatievelingen gezien als een van de werkelijkheid afgezonderd clubje gestoorde gekken (een elite, minderheid) die tegen beter weten in blijven geloven ineen toekomst voor Saab. Zo moet je het meer lezen.levensnevel schreef:Om ons nou als een 'elite' neer te zetten gaat me aardig wat stappen te ver Sapphire.
Er is ook geen hard onderscheid. De community maakt Saab wat het is. Of je het nou een merk, bedrijf, auto of levensstijl wilt noemen doet er voor mij persoonlijk zeer weinig toe. Ieder heeft z'n eigen beleving daarbij denk ik.wulf schreef:En wederom geen onderscheid tussen het bedrijf, het merk en de auto's. SAAB bestaat niet meer. Het merk Saab nog wel.
Dus? Het heeft ook circa 80 jaar geduurd voor de verbrandingsmotor 'echt goed' ontwikkeld was naar de huidige maatstaven. Bij de elektrische auto's zal dat naar mijn idee veel sneller gaan door onder meer computertechnologie, internet (wereldwijde kennisoverdracht), etc. als ook uit noodzaak (er komen steeds meer auto's bij in markten als China e.d. en men ziet in dat fossiele brandstoffen eindig zijn, wat 80 jaar geleden niet zo speelde). Je kunt niet verwachten dat in 3 maanden een perfecte elektrische auto daar is, maar zo ver komt het heus wel. Daarbij worden dit soort ontwikkelingen al jaren tegengewerkt door oliemaatschappijen en dergelijke, dus het had nog veel sneller kunnen gaan.wulf schreef:Met niet geschikt bedoel ik de beperkte actieradius en de lange tijd van het opladen van 100% elektrische autos. Goed voor woon-werk verkeer en boodschappen te doen maar niet voor langere afstanden.
Dat mag je vinden. Ik vind het nogal negatief gedacht richting NEVS, ook gezien de ontwikkelingen die ze daar doen, maar we zullen zien.wulf schreef:Ik ben nog steeds van mening dat het merk Saab niet veel voor NEVS betekent. Het was leuk om het er bij te krijgen in het faillisement maar het ging uiteindelijk om de techniek, kennis en de fabriek.
Ik zal je zeker op de hoogte houden! Ik weet wel dat zodra NEVS elektrische Saabs aanbiedt ik er zo snel mogelijk een ga kopen danwel leasen! Zoals Dirk al uiteen heeft gezet is bijv. een Tesla een geweldige, moderne ontwikkeling. Een vriend van mij heeft al enkele jaren een Nissan Leaf, ook volledig elektrisch. Nou heeft die inderdaad een beperkte actieradius (90-120 km afhankelijk van de temperatuur begreep ik) maar hij plant zijn route via snellaadstation en rijdt er probleemloos zo'n 1000 km per week mee en is er heel tevreden over! Hiervoor had hij een Toyota Prius van de eerste serie met LPG er in (als een van de eersten in Nederland destijds), ook redelijk revolutionair toen en hij is helemaal om naar elektrisch rijden! En er zullen nog velen volgen!wulf schreef:En of de massa die autos gaat kopen als ze er ooit komen voor Europa? We zien het wel. Laat me even weten als jullie een nieuwe elektrische "Saab" hebben gekocht.
De Tesla begint bij meer dan 80,000 euro. Daar koop je ook een middenklasser voor met heel veel liters brandstof. De gemiddelde EV heeft een bereik van 200km bij goed weer. Ik ben benieuwd of je met een gewone EV in de winter naar Zweden gaat rijden en na elk 1 1/2 uur rijden een half uur moet opladen.dirk7942 schreef:Wel eens in een Tesla gereden? Ik ben er recentelijk mee naar Zweden gereden en weer terug en ik kan je verzekeren dat het elektrische rijden mij geweldig bevallen is. De power en het sublieme navigatie systeem die mij precies vertelde tot waar ik kon komen tot de volgende laadpaal en mij na 25 minuten een appje stuurde dat mij accu weer vol was.
Ja, het zal verschillend zijn voor iedere Saab enthousiast. Saabsunited is ook een heel andere kant opgegaan nadat het van eigenaar is verandered een aantal jaren geleden. De naam/het bedrijf is nog hetzelfde maar ik heb er totaal geen interesse meer in. UB40 is ook niet hetzelfde meer zonder Ali en Astro. Voor mij maakt dat uit maar andere fans kan het niks schelen. En dat is hetzelfde met het bedrijf en merk Saab voor mij en misschien ook anderen.Er is ook geen hard onderscheid. De community maakt Saab wat het is. Of je het nou een merk, bedrijf, auto of levensstijl wilt noemen doet er voor mij persoonlijk zeer weinig toe. Ieder heeft z'n eigen beleving daarbij denk ik.