SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door op » wo 21 okt, 2015 13:52

Die accupack lease is echt een slimme oplossing zeg.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 21 okt, 2015 14:43

Ik zou me ook nog een tussenvorm kunnen voorstellen waarbij je een auto koopt met een accupack dat toereikend is voor het dagelijkse woon- werkverkeer en tripjes in eigen land en waar je bijvoorbeeld voor vakanties accu's bijhuurt voor een kortere periode waarin je niet om de haverklap aan het stopcontact wilt hangen.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 21 okt, 2015 16:21

Van de 8 miljoen autos in Nederland zijn er minder dan 10,000 hiervan FEV. In de 9 maanden van 2015 zijn er pakweg 3000 verkocht dus zeg maar 4000 per jaar. Ondanks alle subsidies is de FEV dus niet echt populair in Nederland. Volgens sommigen hier zijn FEVs geweldig maar de verkoopcijfers laten dat niet zien voor Nederland.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... en/cijfers" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een marktaandeel van Saab in Nederland dat onder de 1% was in het verleden kan NEVS dus rekenen op 40 auto's dus iets van 1 of 2 per dealer per jaar. En dat is een marktaandeel van Saab Automobile AB en niet een bedrijf zoals NEVS dat nog maar een paar jaar bestaat en net uit een faillisement komt.

Maar goed.. als de positievelingen nog steeds geloven dat ze binnenkort een Saab FEV kunnen kopen in Nederland.. I wens jullie veel success.

Wanneer wordt die NEVS/Saab FEV eigenlijk verwacht?

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 21 okt, 2015 16:27

Grappig Wulf, een soortgelijke reactie kwam vroeger van de mensen die voor paard en wagen waren t.o.v. de auto. Just kidding! :lol:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 21 okt, 2015 16:37

Iets met de wet van de remmende voorsprong Dirk :wink:

Hertog
Geregistreerd lid

Bericht door Hertog » wo 21 okt, 2015 17:05

wulf schreef:Van de 8 miljoen autos in Nederland zijn er minder dan 10,000 hiervan FEV. In de 9 maanden van 2015 zijn er pakweg 3000 verkocht dus zeg maar 4000 per jaar. Ondanks alle subsidies is de FEV dus niet echt populair in Nederland. Volgens sommigen hier zijn FEVs geweldig maar de verkoopcijfers laten dat niet zien voor Nederland.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam- ... en/cijfers" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een marktaandeel van Saab in Nederland dat onder de 1% was in het verleden kan NEVS dus rekenen op 40 auto's dus iets van 1 of 2 per dealer per jaar. En dat is een marktaandeel van Saab Automobile AB en niet een bedrijf zoals NEVS dat nog maar een paar jaar bestaat en net uit een faillisement komt.
Die 'dus' is helemaal niet zo logisch. Dat een fabrikant een marktaandeel van X had op de automarkt wil nog niet zeggen dat ze ook X van de FEV markt in handen gaan krijgen. Volgens die logica had Tesla nooit een auto kunnen verkopen tenslotte :P.

En de markt is zeker nog klein, maar waar ligt dat aan? Elektrische versies van bestaande auto's buiten beschouwing gelaten heb je nogal een gat tussen de Nissan Leaf-achtigen en de Tesla. En alléén de Tesla heeft een fatsoenlijk bereik. Ik denk dat er zeker ruimte is voor een goedkopere auto met een bereik van rond de 300 kilometer, bijvoorbeeld. Ik weet niet of NEVS dat kan bieden binnen een redelijke termijn. Maar ik zou de markt zeker niet zomaar afschrijven.

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 21 okt, 2015 17:08

gj900 schreef:Het is een illusie dat we met het elektrisch rijden de oplossing gevonden hebben voor een probleem waar geen oplossing voor is anders dan terugkeren naar de middeleeuwen en leven van wat de natuur ons biedt, zonder elektriciteit, zonder gemotoriseerd vervoer etc. etc. Wij maken het niet meer mee, maar met het opraken van de fossiele brandstoffen valt de complete samenleving in de "ontwikkelde" landen uiteen. Beetje zware kost in een leuk NEVS topic, maar ik wilde deze "nuance" toch graag in de discussie brengen.
Ik denk dat de wereld eerder ten onder gaat aan overbevolking, algemene vervuiling, massa migratie en cultuur/burger/religieuze oorlogen. Wat ik graag wil weten is hoeveel die miljoenen immigraten uit de warme landen van Noord Africa en het Midden Oosten gaan bijdragen aan de CO2 uitstoot in Europa? Die hebben ook allemaal vervoer en verwarming nodig en worden Westerse consumenten die bijdragen aan alle mileu problemen. Dus die FEVs zijn wel leuk (en gebruikers van stroom dat voornamelijk nog steeds door kern, gas en kolen centrales opgewekt worden) maar het blijft dweilen met de kraan open. De wereldbevolking met de helft verminderen zou een goede stap zijn. Maar daar is de mensheid niet slim genoeg voor om dat in te zien.

Dus als we de 17 miljoen mensen in Nederland naar 10 miljoen kunnen terugberengen over 50 jaar zal dat een goede stap in de richting zijn om de wereld te redden. En wat zal het lekker rustig op de weg zijn!

:O:

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 21 okt, 2015 18:20

Sorry Wulf, ik begrijp je punt maar vind dit een absoluut doemscenario! Juist die extra mensen zorgen voor meer uitstoot maar volgens de rechter moet de uitstoot in 2020 teruggebracht zijn met 20%. Even uit mijn hoofd dit getal want ik ben onderweg.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 21 okt, 2015 19:42

De model X is net van de band gerold, de volgende Tesla (model 3) is er over een paar jaar voor minder dan €30.000 excl. subsidies, vrijstellingen e.d.
En zo gaat het in behoorlijk rap tempo door. Ik herhaal maar weer dat Bosch werkt aan een accu van 50kWh, 190 kg.

De wetten van evolutie en het menselijk gedrag: gaat veel langzamer om daarin bij te sturen.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » wo 21 okt, 2015 20:15

Kijk maar edns hoe Bosch bij de E-bikes al zijn concurrenten op jaren achterstand zette! De Bosch middenmotor is al jaren de maatstaf bij de E-bikes.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 21 okt, 2015 20:25

wulf schreef:De wereldbevolking met de helft verminderen zou een goede stap zijn. Maar daar is de mensheid niet slim genoeg voor om dat in te zien.
De mensheid is niet slim genoeg om in te zien dat dat enkel uitstel van executie is... Ik weet het, het is niet "gesellschaftsfähig" om over dat thema te spreken, maar ik erger mij telkens weer aan het feit dat "de mensheid" denkt dat als we op windenergie, elektrisch rijden etc. omschakelen onafhankelijk worden van de fossiele brandstoffen. Niemand realiseert zich dat we die brandstoffen voor alles(!) nodig hebben dat we om ons heen hebben.
wulf schreef:Dus als we de 17 miljoen mensen in Nederland naar 10 miljoen kunnen terugberengen over 50 jaar zal dat een goede stap in de richting zijn om de wereld te redden. En wat zal het lekker rustig op de weg zijn!
Zal jij weinig van merken of ben je verhuisd vanuit de US?

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » wo 21 okt, 2015 20:27

We zullen zien. Mooi om te zien dat er mensen zijn met ambities en de wil de wereld te veranderen. Helaas is dit vaak een hele kleine groep en zal er voor echte verandering toch eerst een financiële prikkel moeten zijn en die zie ik voorlopig nog echt niet.

Verstuurd vanaf mijn Xperia T met Tapatalk

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » wo 21 okt, 2015 20:43

gj900 schreef:Zal jij weinig van merken of ben je verhuisd vanuit de US?
Nee, daar woon ik nog steeds. Maar als er binnenkort maar 10 miljoen inwoners zijn dan kom ik terug. :D Ik was er een maand geleden maar het wordt elk jaar gekker en drukker op de weg en je staat altijd wel ergens in de file en wordt altijd in de gaten gehouden door de overheid. In de komende 30 jaar komen er nog eens 2 miljoen bij volgens het CBS.
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/4B03A8B3 ... tieart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 21 okt, 2015 23:45

De wereldbevolking moet inderdaad afnemen om het tij te keren. De mensen lijken echter verslaafd aan groei.

In veel culturen wordt het hebben van veel kinderen als investering voor de toekomst gezien, terwijl het op lange termijn ons doodvonnis tekent.

De migrantenstroom naar het westen kan alleen een daling van gezinsuitbreiding tot gevolg hebben, als de betreffende gezinshoofden voldoende financiëele zekerheid voor de toekomst zien.

De ongebreidelde groei van uitzendbureaus in Nederland bijvoorbeeld, alsmede de versoepeling van het onslagrecht, ondermijnt (het gevoel van) zekerheid in zeer erstige mate. Op die manier blijft het gevoel van immigranten om te vertrouwen op een groot tot zeer groot gezin in stand. En dit versterkt wederom de ongezonde spanning op de arbeidsmarkt.

Bedrijven zien hier financieel voordeel in: Er worden massaal vacatures omgezet in stageplaatsen en traineeships, en werklozen worden tot "vrijwilligerswerk veroordeeld." Melkert is mede voor verantwoordelijk, maar hij heeft zijn schaapjes natuurlijk al lang op het droge. Ambtenaren en politici komen met schijnoplossingen, omdat ze niet in staat zijn het grote geheel en consequenties van beleid te overzien. Langzamerhand wordt op deze manier onze economie om zeep geholpen.

Alles aan de markt overlaten - hetgeen nog steeds de algemene trend lijkt - werkt niet. Overheden hebben de verantwoordelijkheid om ter bescherming van mens en economie, om in te grijpen. De gekunstelde en geforceerde beursgang van ABNAMRO is niet in het belang van de bevolking, maar dient ter verrijking van enkelen ten koste van velen. Het zet je aan het denken over de integriteit van (in dit geval) Dijsselbloem.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 21 okt, 2015 23:47

De naam Phoenix is niet verkeerd voor het nieuwe platform als ik de berichten zo eens lees.

SAAB en Scandinavie kennend, zal het wel een hybride worden, met een aggregaatje en dynamo om thuis te komen als de batterij leeg is.

Zelf heb ik al eens zitten rekenen aan een eUp van VW, dat is best mooie techniek en de meeste dagen rij ik alleen korte stadsritten in mijn eentje. Voor de familiebezoeken, het rijden met aan hangers (en het volledige gezin) kan je dan de 9-5 erbij houden.

Ik denk dat als SAAB/NEVS het lef heeft om een kleine Eco wagen uit te brengen, dat heel groot kan worden. Denk aan een retro 96/95, licht, sterk en niet sneller dan 140, praktisch, met een goede veiligheid en een accu electro aandrijving met een biopower/lpg aggregaat voor efficiente stroomopwekking en verwarming in de koudste winter, die zo goed gemaakt is dat je (klein)kinderen er ook nog mee kunnen rijden. Alles in een tijloos design natuurlijk en met goede stoelen :wink:
Eventueel ook met een benzine moter die minimaal 1: 27 in het echt rijdt met LPG of biogas ipv het accupakket.

Een auto die natuurlijk niet groots en meeslepend rijdt, maar gewoon fijn en vlot, en waarvoor je je niet hoeft te schamen. De maat van een 96/95 noem ik niet voor niets. Dat is een compacte auto die je overal kan parkeren (altijd een gaatje) en die toch best ruim is van binnen. Door het lichte gewicht kom je ook met een bescheiden motor prima mee in het verkeer. Een goede 96 met de stoelen uit de laatste bouwjaren is op lange ritten niet slechter dan een peugeot 205 of een citroen AX, en rijdt zeker fijner dan de VW Polo II.

Een auto dus voor een milieubewuste rijder die graag een goede auto heeft. Een mooie auto, maar niet snel, en in een lage gewichtsklasse, met een mooi interieur van duurzaam spul. Dat zou het tweede platform moeten worden.

Gesloten