SAAB/NEVS part II

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gesloten
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: SAAB/NEVS part II

Bericht door ZSR » di 27 okt, 2015 14:56

Net als aan Starbucks :mrgreen: die andere energie gever..

ssuunneemm
Geregistreerd lid

Bericht door ssuunneemm » di 27 okt, 2015 15:10

More about the interim report http://saabblog.net/2015/10/27/nevs-int ... gust-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 27 okt, 2015 15:34

Als je zo de feiten bekijkt hebben de mannen in Trollhättan toch een huzarenstukje verricht! Tsjonge geen half werk.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » di 27 okt, 2015 15:44

Conventionele auto's rijden op LPG of ander gas, diesel of benzine. Elektrische auto's rijden via de stekker op (aard)gas of LNG, kernenergie en op heel veel kolen en marginaal zonne- , getijde- en windenergie. Wat is er nu zo prettig aan auto's die door verbranden kolen of kernenergie rijden?

wulf
Geregistreerd lid

Bericht door wulf » di 27 okt, 2015 15:45

edit - never mind..

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 27 okt, 2015 16:09

@ Wulf : het is niet zo gek dat SAAB niet genoemd word in de half-jaar cijfers.
@ vander zanden: Wanneer je in de winter wegrijdt met een koude start heb je de eerset kilometers een extreem verbruik per liter en erg veel uitstoot. Als het zaakje op temperatuur is worden verbruik en uitstoot normaal.Geld natuurlijk in de overige jaargetijden ook, maar in de winter heb je er het meeste last van.
Dat is ook de reden dat ze in het hoge noorden allemaal elektrische standverwarming hebben.

dergelijke verbruiks- en uitstootpieken bij veel kort ritjes in de stad vervallen, omdat de centrale waar de stroom wordt opgewekt niet hoeft op te starten. Dat is een groot voordeel. Ik rij veel korte ritjes in de stad en je schrikt iedere keer weer van het verbruik :roll:

Met een kolencentrale is de verbranding constant en kan er zelfs rookgasreiniging plaatsvinden. Dat is duur maar het kan.

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » di 27 okt, 2015 16:29

Ik ben blij dat je het min of meer opneemt voor de moderne kolencentrale; oudere kolencentrale's of bruinkoolcentrale's waar ook wij lekker van meelurken is een andere discussie.
Niettemin, elektrische auto's worden m.i. wat al te gemakkelijk geassocieerd met schone leefomgeving. Via een omweg - hoeveel energie gaat er verloren in de transitie van kolen of gas naar elektriciteit - rijden op dit moment elektrische auto's in hoofdzaak op fossiele brandstoffen waarvan de uitstoot bij de buren of nog verder gelegd wordt. Hierom en tot zover wilde ik enige nuance aanbrengen in het juichverhaal over NEVS stroommobiel.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » di 27 okt, 2015 21:47

Los van waar de stroom vandaan komt, op electra rijden is wel lekker als je van power houdt. Al het vermogen meteen beschikbaar.. Kom daar maar eens om bij een normale benzine motor. Ben gek op inch2 en zou liever niet op 100% electra willen rijden, maar als er aftermarket electra op de achterwielen ingebouwd zou kunnen worden voor stoplicht en korte ritjes (voor een lpg installatie prijs) dan wist ik het wel.

Electrisch rijden is nog lang niet schoon, maar wel goed voor "in de mix"

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » wo 28 okt, 2015 11:14

Het gedrag van de gebruiker bepaalt of er schoon wordt gereden in een EV. In een ICE age pruttelaar is schoon rijden onmogelijk.
Elektrisch rijden is in beginsel 100% schoon, maar de gebruiker is in zijn of haar gedrag mogelijk nog niet schoon als hij of zij nog grijze energie inkoopt.

http://cleantechnica.com/2015/09/23/thi ... est-of-us/

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » wo 28 okt, 2015 21:22

ZSR schreef::oBest rendabel als je nu op electra gaat rijden, tot ze in den haag het welletjes vinden en de hele btw santakraam incl het kwartje van kok ook op electrischw auto's willen innen?
Lastig om electrische auto's voor benzineaccijns te belasten lijkt me.

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » za 31 okt, 2015 0:34

Op de vooravond van de grote dag hopen wij hier allemaal stiekum dat NEVS NL kiest om iets vergelijkbaars als dit bekend te maken:
http://insideevs.com/nissan-ids-concept ... ag-report/
Volgens velen de opvolger van de Leaf met een 60kWh accu.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 31 okt, 2015 18:11

Bij Nissan zitten ze in ieder geval niet stil.
Maar toch gaat mijn hartje stiekem sneller kloppen bij http://www.carros.nl/nieuws/eerste-detr ... an-de-band" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Theun49
Geregistreerd lid

Bericht door Theun49 » za 31 okt, 2015 21:53

Deze had ik niet verwacht. Niet echt des Saabs van de afgelopen decennia, maar heel erg goed als voorbeeld voor de EV haters!
Er zitten er meer aan te komen. Ze gaan de vloer aanvegen met de ICE "super turbo" sportwagens.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 01 nov, 2015 14:49

en toch ziet het er op de een of andere manier niet uit..

(okee,wel beter dan een 9000 of Xantia :wink: )

levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door levensnevel » ma 02 nov, 2015 4:50

Martin

Bij het zien van die foto moet ik gelijk hier
Afbeelding
http://www.autowereld.com/nieuws/autoni ... ische-auto" onclick="window.open(this.href);return false;
aan denken.
Ruim 7 jaar geleden
Wellicht was de tijd er toen nog niet rijp voor en is de timing van Nissan nu beter, maar toch ...

Gesloten