Saab verzwijgt constructiefout

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Kling
Geregistreerd lid

Bericht door Kling » di 22 aug, 2006 1:05

OK Magnus,

Thanks for your recommendations, over here we advise the same.
I have read and applied the recommendations from http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
A pity that some dealers still stick to the 20.000 km oil change without checking if the car is used for city driving.

Would appreciate a translation to English on how to apply this new crank case vent kit.
I am a but puzzled about the arrows that are printed on some hoses. If this is the airflow direction, this would suggest that air is pushed into the filler neck instead of sucked out to the turbo inlet ?
Will buy a kit next time when I am at the dealer !

Greetings,
Troll fan
Aha, ok.
The arrows is just to get a image of how the hosing should be fitted. Has almost nothing to do with how the air cycles.. But when I look at it I see that the directions is almost correct.

S4 has an arrow the wrong way on the pictures http://nicce.se/~kling/saab/moddad1.jpg and http://nicce.se/~kling/saab/moddad2.jpg.
The correct way for S4 is from the oiltrap to the T-connector at S3. Because when the turbo charges it will create an underpressure on S3.. So gases is pulled from S1 to the oiltrap and then from the oiltrap to the turbo thru S4.

Right know I am in Trollhättan. The SAAB city. Doing some work. So I can´t get the correct pictures for editing. Will fix an english version this week.

Best regards,
Magnus

Kling
Geregistreerd lid

Bericht door Kling » do 31 aug, 2006 11:43

Ok, I fixed an english page. My english is poor.. but I hope you all will understand.

Modification version 6 for Saab crank case ventilation.
http://nicce.se/~kling/saab/index_eng.html

/kling

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » do 31 aug, 2006 22:02

Kling schreef:Ok, I fixed an english page. My english is poor.. but I hope you all will understand.

Modification version 6 for Saab crank case ventilation.
http://nicce.se/~kling/saab/index_eng.html

/kling
Excellent Magnus ! your english is easy to understand.
Sump is the correct word, "oil sump" says it all.
SAAB EPC lists the "oil filling part" as "oil-level tube" , others call it the "oil filler neck"

I hope to have my kit soon and describe the mounting for an 9-3 '01.

Greetings,
Troll fan

Kling
Geregistreerd lid

Bericht door Kling » vr 01 sep, 2006 8:42

Thank you for telling me that.

I fixed all the arrows on the pictures so now it is showing the correct flow pattern.

My friend have an 9-5 Aero 2000 and the description on the page worked ok for him. Good luck with your modification on the 9-3.

/kling

Dobben
Geregistreerd lid

Helaas..

Bericht door Dobben » zo 17 sep, 2006 22:58

En ook ik ben aan de beurt voor een nieuwe motor... Afgelopen week mijn 9-3 LPT cabrio uit 2001, 110.000 km naar de dealer gebracht. Toen ik 'm kwam ophalen vertelden ze me dat ze black sludge hadden gevonden, dat foto's waren gemaakt en dat ze me nog zouden bellen over eventuele verdere acties. Ik kende het probleem nog niet op dat moment. Een paar dagen later een telefoontje: ik had een nieuwe motor nodig.

Ik heb de auto een jaar geleden overgenomen van een leasematschappij, vooraf Dekra laten keuren en de wagen was altijd dealer onderhouden. Zelf heb ik er zo'n 10.000 mee gereden het afgelopen jaar, en ook weer bij de dealer in onderhoud gedaan. Zo mijn best gedaan om een goede auto te kopen, maar helaas toch niet helemaal goed gedaan - naar nu blijkt heeft ie z'n 30KKM beurt gemist bij de vorige eigenaar.

Daarmee kom ik niet meer in aanmerking voor de 100% coulance-regeling, Saab biedt aan om de helft van de kosten te vergoeden. Aan de ene kant een tegenvaller: ik had toch gehoopt probleemloos 250.000 km m'n Saab te kunnen rijden. Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat Saab verlangt dat de beurten tijdig worden gedaan: het is uiteraard niet hun probleem dat mijn "voorganger" zijn 30.000 beurt niet heeft gedaan.

Enige vraag die ik heb is of iemand nog een mening heeft over het percentage, ik zie ook mensen die niet voldoen aan de coulance-eisen die 75% van de kosten aangeboden krijgen. Wat is fair? Wordt de sludge 50% veroorzaakt door de constructiefout en 50% door geen tijdige beurt? Kan je dit uberhaupt beoordelen?

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » zo 17 sep, 2006 23:08

Het kan iniedergeval niet zo zijn dat die ene beurt over slaan de echte oorzaak is, lijkt me stug.Ben met mijn Saab een aantal jaren terug ook eens creatief omgegaan met de beurten, dus ook niet off. volgens de tijden/ km tabel maar dit heeft ook niet tot black-sludge geleid. Nu is bij mij de garantie al 10 jaar verstreken, maar toch.Zou toch blij zijn in dat geval met 50%-50% men kan ook zeggen, niet volgens de regels onderhouden, dan geen coulance, ook niet 50-50. :wink: . Maar het is en blijft lullig natuurlijk, denkje het goed te doen. :shock:

Troll fan
Geregistreerd lid

Re: Helaas..

Bericht door Troll fan » ma 18 sep, 2006 0:40

Dobben schreef:...
Enige vraag die ik heb is of iemand nog een mening heeft over het percentage, ik zie ook mensen die niet voldoen aan de coulance-eisen die 75% van de kosten aangeboden krijgen. Wat is fair? Wordt de sludge 50% veroorzaakt door de constructiefout en 50% door geen tijdige beurt? Kan je dit uberhaupt beoordelen?
Dat is heel moeilijk te zeggen. Indien de vorige eigenaar meer dan 20.000km stadsverkeer zonder oliewissel heeft gedaan dan is dit zeker een grote bijdrage aan de oorzaak. de KM stand is gewoon waardeloos hiervoor, je zou eigenlijk een urenteller moeten hebben !
Maar bij snelweggebruik zou je veel meer kunnen rijden zonder problemen als de juiste olie gebruikt is en de carterventilatie OK was.

Jammer dat dit alles niet ontdekt is bij de aankoop keuring, men zou moeten weten waar de zwakke punten zitten ?

Let er wel op dat de laatste carterventialie modificatie wordt uitgevoerd !

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 18 sep, 2006 17:52

Troll fan schreef: Dat is heel moeilijk te zeggen. Indien de vorige eigenaar meer dan 20.000km stadsverkeer zonder oliewissel heeft gedaan dan is dit zeker een grote bijdrage aan de oorzaak.

Juist de kleine stukjes waarbij de olie niet goed warm wordt zijn OOK niet best in dat geval. In nederland worden VEEL korte stukken gereden en komt het volgens mij vaker voor dan b.v. in zweden waar je die problemen niet of VEEL minder hoort waarschijnlijk ook a.g.v. de grotere afstanden die er afgelegd worden. In zweden is het NIET zo'n groot probleem als in Nederland. :wink:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 18 sep, 2006 22:18

edwardkommeren schreef:
Troll fan schreef: Dat is heel moeilijk te zeggen. Indien de vorige eigenaar meer dan 20.000km stadsverkeer zonder oliewissel heeft gedaan dan is dit zeker een grote bijdrage aan de oorzaak.

Juist de kleine stukjes waarbij de olie niet goed warm wordt zijn OOK niet best in dat geval. In nederland worden VEEL korte stukken gereden en komt het volgens mij vaker voor dan b.v. in zweden waar je die problemen niet of VEEL minder hoort waarschijnlijk ook a.g.v. de grotere afstanden die er afgelegd worden. In zweden is het NIET zo'n groot probleem als in Nederland. :wink:
Ja en Nee, wij rijden misschien kortere stukjes dan in Zweden maar zelden bij vriezend weer.
In Zweden zal een motor in de winter nog minder warm worden of geheel niet op temp komen, zelfs bij langere stukken.
Blijft zaak om bij zware omstandigheden (stadsverkeer, strenge winters) vaker olie te verversen dan 20.000 km. Dus ook nadat de juiste carterventilatie modificatie is uitgevoerd.

edwardk
Geregistreerd lid

Bericht door edwardk » ma 18 sep, 2006 22:28

lijkt mij ook niet te gebeuren bij oliewissel om de 10000 km, anders zou ik er met mijn 9000 (oliewissel nog om de 10000) ook last van gehad moeten hebben. :wink: , lijkt mij hoofdzakelijk het probleem in combi met ander factoren.

tuftuf
Geregistreerd lid

Bericht door tuftuf » ma 18 sep, 2006 23:17

edwardkommeren schreef:Juist de kleine stukjes waarbij de olie niet goed warm wordt zijn OOK niet best in dat geval. In nederland worden VEEL korte stukken gereden en komt het volgens mij vaker voor dan b.v. in zweden waar je die problemen niet of VEEL minder hoort waarschijnlijk ook a.g.v. de grotere afstanden die er afgelegd worden. In zweden is het NIET zo'n groot probleem als in Nederland. :wink:
Ook in Zweden rijden we VEEL korte stukken. In Zweden woont 80% van de bevolking in de drie grote steden (Malmö, Götenborg en Stockholm) Hier is het NIET nodig om lange afstanden te rijden.

In Zweden is black-sludge OOK een probleem.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » di 19 sep, 2006 0:05

edwardkommeren schreef:lijkt mij ook niet te gebeuren bij oliewissel om de 10000 km, anders zou ik er met mijn 9000 (oliewissel nog om de 10000) ook last van gehad moeten hebben. :wink: , lijkt mij hoofdzakelijk het probleem in combi met ander factoren.
Zoals tuftuf bevestigd, ook in Zweden (de grote steden) dus een probleem.

Er komt echter meer bij kijken dan alleen motor temp en olie wissel.
De 9000 heeft andere zuigerveren (niet van het type "Low friction") waardoor minder blowby gassen de olie kunnen vervuilen.
En "niet-turbo" motoren hebben een eenvoudiger carterafzuiging, zonder terugslagklep waardoor de kans op "dichtkolen" van slangetjes en terugslagklep veel lager ligt.

Het gaat dus zuiver om turbo motoren met "low friction" zuigerveren waarbij de carterventilatie (door onvoldoende controle) verstopt is geraakt.
Eenmaal verstopt zal zelfs vol synthetische olie binnen de 10.000km geheel verzadigd raken met roet/kool !
Je merkt er niets van totdat de oliepomp het niet meer trekt of als alle lagers uitgesleten zijn door voortdurend rijden met "vloeibaar schuurpapier" !

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 19 sep, 2006 1:14

Troll fan schreef:[Het gaat dus zuiver om turbo motoren met "low friction" zuigerveren waarbij de carterventilatie (door onvoldoende controle) verstopt is geraakt.
call me stupid... maar waarom stopt saab er nu dan geen high friction (of hoe het ook moge heten) zuigerveren in?

Dirkson
Geregistreerd lid

Bericht door Dirkson » di 19 sep, 2006 9:29

Goeie vraag van Style&Co.

En waarom is Saab nu aan de 6e modificatie van het carterventilatiesysteem bezig? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat eea zo moeilijk op te lossen is (of is dit nu typisch de mistaxatie van een leek, zoals ik)

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » zo 01 okt, 2006 21:10

T-Terminator schreef:Goeie vraag van Style&Co.

En waarom is Saab nu aan de 6e modificatie van het carterventilatiesysteem bezig? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat eea zo moeilijk op te lossen is (of is dit nu typisch de mistaxatie van een leek, zoals ik)
Ik vermoed dat de eerdere mods een beetje overhaast ingevoerd zijn waarbij niet langdurig in de praktijk getest kon worden.

Een oude mod was een remklauw ontluchtingsnippel in de vultrechter hals van plastic te schroeven. Creatief maar nu heeft men een nieuwe vultrechter met daarin opgenomen een extra slangaansluiting.

Die low-friction zuigerveren gebruiken alle fabrikanten nu, minder wrijving loopt zuiniger en ook minder slijtage in de veren/cylindervoering.
Men had alleen de carterventilatie hierop voldoende moeten aanpassen.

Intussen Mod 6 geinstalleerd op mijn 9-3. Ook zonder brug goed te doen ( alles van bovenaf gedaan). Maar de meeste tijd gaat zitten in het omwikkelen van de nieuwe slang en de rest met een rubber flap.
Hiervoor moet bij de 9-3 het een en ander los gemaakt worden, anders kun je er niet bij. Bij elkaar 1 uur werk. Bij de 9-5 hooguit 1/2 uur !

Resultaat: het maximaal afgezogen volume cartergassen is van 1 tot 2 liter per minuut nu naar 8 tot 10 liter per minuut !!!
Moet dit nog met warme motor meten maar dit is toch een enorme toename.

Het is een zeer doordacht systeem met twee extra terugslagkleppen waardoor bij afremmen op de motor nu "verse" lucht via de oliepeil buis ingelaten wordt.
Hierdoor wordt het carter "doorgespoeld" en wordt voorkomen dat de onderdruk in het carter te hoog oploopt.

Voor de 9-3:
http://www.genuinesaab.com/psi/files2/t ... 4%20en.pdf

Voor de 9-5:
http://www.genuinesaab.com/psi/files2/t ... 4%20en.pdf

Nu afwachten hoe dit in de toekomst blijft !

Plaats reactie