Saab verzwijgt constructiefout
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
BaasM
- Geregistreerd lid
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
Amazon
- Geregistreerd lid
-
Troll fan
- Geregistreerd lid
Carterafzuiging is nu een factor 8 (bij stationair) tot 5x (bij 3000 rpm) verbeterd.Amazon schreef:€ 30 excl. montage bij Speedparts![]()
Ik heb geen probleem met olieverbruik. Wel een beetje zweten op de achterkant.
Bij eerdere modificaties werd het probleem alleen maar erger.
Is dit nu de oplossing??
Heb er nu 250 km mee gereden en geen olieverbruik kunnen waarnemen.
Absoluut een aanrader voor alle B2X5 motoren, zeker bij veel stadsverkeer.
-
Bubba
- Geregistreerd lid
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
En dan moet je het nog inbouwen. Zo te zien
ben je daar wel even mee bezig als leek.Voor de 9-3:
http://www.genuinesaab.com/psi/files2/t ... 4%20en.pdf
Voor de 9-5:
http://www.genuinesaab.com/psi/files2/t ... 4%20en.pdf
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
Ik kan helaas uit eigen ervaring melden dat ook bij de 9000 turbo black-sludge kan ontstaan.cavok schreef:Van http://www.saab.nl/main/NL/nl/index.html ,klik op nieuws/productnieuws/consumentengoodwill
Weet niet hoe lang het er al staat......
Saab introduceert uitgebreide consumenten goodwill
Saab Automobile AB introduceert een retroactief acht jaar goodwill programma voor bepaalde Saab 9-3 en 9-5 modellen van de modeljaren 1998 t/m 2003 met een 4 cilinder turbo benzinemotor. Deze goodwill zal een kosten tegemoetkoming inhouden voor eventuele reparatiekosten aan het smeersysteem van de motor.
De acht jaar goodwill is van toepassing op een beperkt aantal motoren binnen de genoemde modeljaren. Onder ongunstige bedrijfsomstandigheden kan zich in een enkel geval snelle olie veroudering voordoen waardoor de smeer eigenschappen verslechteren.
Eigenaren van auto's die in het recente verleden geconfronteerd werden met reparatiekosten aan de motor t.g.v het genoemde verschijnsel zullen eveneens worden tegemoetgekomen. Zie hiervoor ook de genoemde voorwaarden.
Indien u vragen heeft over uw auto kan uw officiële Saab dealer of Saab erkend reparateur u informeren. Verder verzoeken wij in het algemeen om de onderhoudsadviezen uit het instructieboekje aan te houden en uitsluitend de juiste specificatie synthetische motorolie te gebruiken. Dit zijn twee eenvoudige maatregelen om eventuele problemen met het smeersysteem te voorkomen.
Om voor een goodwill beoordeling voor reparaties uit het verleden aan betreffende auto's in aanmerking te komen dient minimaal aan de volgende voorwaarden te worden voldaan.
• U dient nog in het bezit te zijn van betreffende auto.
• De volledige onderhoudshistorie moet beschikbaar zijn
• Onderhoudsbeurten hebben bij de juiste kilometerstanden plaatsgevonden
• Eventuele originele facturen uit het verleden zijn ter inzage aanwezig
• Er is een synthetische motorolie met de juiste specificatie gebruikt
Saab Automobile bepaalt de eventuele tegemoetkoming geval per geval. Uw Saab dealer of Saab erkend reparateur is aanspreekpartner voor eventuele vragen of het starten van een goodwill aanvraag.
Genoemde goodwill is uitdrukkelijk niet van toepassing op auto's met dieselmotoren en andere autotypen zoals de Saab 900, 9000 en de 9-3 Sport Sedan en Cabriolet vanaf modeljaar 2004. Deze auto's hebben een andere motorconstructie.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
mijn 9000 CD turbo van 1990 heeft 'maar' 156.000km op de teller, loop ik nu ook een verhoogd risico op back sludge?Ik kan helaas uit eigen ervaring melden dat ook bij de 9000 turbo black-sludge kan ontstaan.
Het is een B202 blok, dus de oude 2.0 Turbo 16v
het best is toch om langere afstanden te rijden met de auto en als hij warm is af en toe flink het gaspedaal indrukken...?
davidjoost
-
bobkoppert
- Geregistreerd lid
-
Dirkson
- Geregistreerd lid
Bobkoppert (en anderen die dezelfde mening zijn toegedaan): ik help het je hopen!
Bij mij sneuvelden tussen 47 dkm en 112 dkm drie turbo's (plus nog een waslijst aan andere smeringsgevoelige onderdelen: koppakking, krukaskeerring, balansassen, etc.), ondanks het feit dat ik altijd volsynthetisch olie door de Saabdealer liet gebruiken en dat gemiddeld elke 8 maanden om de 8.000 km.
Bij 115 dkm sneuvelde de motor in zijn geheel: zoveel lagergruis in de olieaanzuigzeef onderin het blok dat het blonk als de schatkist van kapitein Roodbaard, de zeef zelf zat halfdicht met zwarte 'pasta'.
Ondanks dit alles bleef Saab Nederland volhouden dat mijn auto niet leed aan black sludge (of andere aan de gebrekkige carterventilatie gerelateerde problemen).
Recentelijk haalde ik uit een technisch geörienteerde bijdrage van Troll fan dat er naar zijn meing wel degelijk sprake was van black sludge, c.q. gebrekkige carterventilatie in mijn auto.
Wie er gelijk heeft, kan ik als technische leek niet zeggen. Maar vrij naar Hamlet: 'There is something rotten in Sweden'. Temeer omdat er alleen al uit het forum blijkt dat er tientallen vergelijkbare gevallen te betreuren zijn.
Bij mij sneuvelden tussen 47 dkm en 112 dkm drie turbo's (plus nog een waslijst aan andere smeringsgevoelige onderdelen: koppakking, krukaskeerring, balansassen, etc.), ondanks het feit dat ik altijd volsynthetisch olie door de Saabdealer liet gebruiken en dat gemiddeld elke 8 maanden om de 8.000 km.
Bij 115 dkm sneuvelde de motor in zijn geheel: zoveel lagergruis in de olieaanzuigzeef onderin het blok dat het blonk als de schatkist van kapitein Roodbaard, de zeef zelf zat halfdicht met zwarte 'pasta'.
Ondanks dit alles bleef Saab Nederland volhouden dat mijn auto niet leed aan black sludge (of andere aan de gebrekkige carterventilatie gerelateerde problemen).
Recentelijk haalde ik uit een technisch geörienteerde bijdrage van Troll fan dat er naar zijn meing wel degelijk sprake was van black sludge, c.q. gebrekkige carterventilatie in mijn auto.
Wie er gelijk heeft, kan ik als technische leek niet zeggen. Maar vrij naar Hamlet: 'There is something rotten in Sweden'. Temeer omdat er alleen al uit het forum blijkt dat er tientallen vergelijkbare gevallen te betreuren zijn.
-
incursore
- Geregistreerd lid
modificatie
Ik hoor hier nu verder weinig over.
Weet iemand de stand van zaken op dit moment?
Een aankomende Saab rijder.
groeten Ed.
Weet iemand de stand van zaken op dit moment?
Een aankomende Saab rijder.
groeten Ed.
-
gripen 9-3
- Geregistreerd lid
De ene auto lijkt er gevoeliger voor dan de ander als ik het zo lees. M.a.w. het is geen standaard voorkomend probleem.
Bij de DI cassette omruilactie heb ik gevraagd naar modificatie nummer 6 maar deze werd me afgeraden door de officieel reparateur Joel. Wel bleek dat er een andere modificatie was uitgevoerd.
Ook werd er aangeraden om om de 10.000 km de olie te verversen.
Bij de DI cassette omruilactie heb ik gevraagd naar modificatie nummer 6 maar deze werd me afgeraden door de officieel reparateur Joel. Wel bleek dat er een andere modificatie was uitgevoerd.
Ook werd er aangeraden om om de 10.000 km de olie te verversen.
-
incursore
- Geregistreerd lid
De Saab die ik wil kopen heeft in 2004 een modificatie ondegaan.
Is altijd door een saabdealer onderhouden.
Het is een leaseauto geweest die nu bij een onafhankelijk garagebedrijf te koop staat. (http://www.auto-deal.nl/web/detail.php?code=893)(kopieeren en plakken.)
Ik laat hem deze week door dekra keuren(aankoopkeuring), misschien dat iemand mij kan vertellen waar aan je kan zien of er sprake is van black sludge.
Misschien is het door dekra te constateren.
Hoop een goeie betrouwbare saab te kopen.
Is altijd door een saabdealer onderhouden.
Het is een leaseauto geweest die nu bij een onafhankelijk garagebedrijf te koop staat. (http://www.auto-deal.nl/web/detail.php?code=893)(kopieeren en plakken.)
Ik laat hem deze week door dekra keuren(aankoopkeuring), misschien dat iemand mij kan vertellen waar aan je kan zien of er sprake is van black sludge.
Misschien is het door dekra te constateren.
Hoop een goeie betrouwbare saab te kopen.