"Saab verdwijnt in prullenbak"

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 18 jan, 2006 18:54

By the way, veel reclamemensen rijden Saab :lol:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 18:55

swaab900 schreef:Oei, de reclamemensen moeten het wel ontgelden. Mag het een beetje minder generaliserend? Of moet ik ook mijn Saab inleveren. Reclame maken is ook maar een vak. Overal lopen bekwame en minder bekwame lieden rond. De een weet hoe je de turbodruk optimaliseert, de ander weet hoe je een auto met geoptimaliseerde turbodruk verkoopt.
Hoezo generaliserend? Ik heb kritiek op het feit dat het zo makkelijk is om iets af te branden ook al doe je dat met recht van verdienste.

Het is voor mij een beetje "walk the talk" als je er zo goed in bent. Het is wel heeeel makkelijk om een merk te promoten dat al goed verkoopt.

Voor de rest: als je zo van de toren blaast moet je ook verwachten dat daar tegengeluiden komen. Kortom, uit de keuken blijven als je niet tegen de hitte kan.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » wo 18 jan, 2006 18:59

Ik durf te wedden dat Saab over een aantal jaren van de markt is, het merkimago is nog net niet helemaal weg, maar als die eikels bij GM weer zo'n project bedenken als de 9-2X en de 9-7X (wat natuurlijk gaat gebeuren) is het erg snel gedaan met ons geliefde merk. :cry:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 18 jan, 2006 18:59

ralph12 schreef:By the way, veel reclamemensen rijden Saab :lol:
Veel designers en architecten ook....

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 19:01

verde900 schreef:
ralph12 schreef:By the way, veel reclamemensen rijden Saab :lol:
Veel designers en architecten ook....
En nog 70 andere beroepen heb ik hier ergens gelezen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 18 jan, 2006 20:04

Dat je een 9-5 nog moet refreshen ipv een nieuw model. Tragisch voor het merk.
je steekt de loftrompet over "het oude spul" niet onder stoelen of banken, maar wees nu eerlijk naar je zelf met alle respect... hoe vaak zijn de 96, de 99 en de 900 (en ook de minder "oude" 9000) "refreshed" voordat hun lot bezegeld was??

mmm?

swaab900
Geregistreerd lid

Bericht door swaab900 » wo 18 jan, 2006 20:12

marq101 schreef:
swaab900 schreef:Oei, de reclamemensen moeten het wel ontgelden. Mag het een beetje minder generaliserend? Of moet ik ook mijn Saab inleveren. Reclame maken is ook maar een vak. Overal lopen bekwame en minder bekwame lieden rond. De een weet hoe je de turbodruk optimaliseert, de ander weet hoe je een auto met geoptimaliseerde turbodruk verkoopt.
Hoezo generaliserend? Ik heb kritiek op het feit dat het zo makkelijk is om iets af te branden ook al doe je dat met recht van verdienste.

Het is voor mij een beetje "walk the talk" als je er zo goed in bent. Het is wel heeeel makkelijk om een merk te promoten dat al goed verkoopt.

Voor de rest: als je zo van de toren blaast moet je ook verwachten dat daar tegengeluiden komen. Kortom, uit de keuken blijven als je niet tegen de hitte kan.
Opmerking over generaliseren vooral @ josephine.

Als marketing en reclamemens krijg je meestal geen "vrije opdracht" maar mag je de "propositie" van de opdrachtgever naar de potentiële klanten communiceren. En daar gaat de kritiek van Benjamens juist over, over de strategie van Saab (of van GM dan). Ik denk dat Benjamens prima tegen de hitte kan en als hij op dit forum zou zitten ook precies kon uitleggen wat hij bedoelt. Want om journalisten te generaliseren: die gaan ook meer voor de pittige uitspraken dan voor het adequaat weergeven van iemands mening. Feit blijft dat Saab mooie auto's maakt, en toch in de problemen komt. Dan ligt het voor de hand dat er iets mis zit op de afdeling strategie.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 18 jan, 2006 20:22

swaab900 schreef:Dan ligt het voor de hand dat er iets mis zit op de afdeling strategie.
Kijk, dat is nog eens hoopgevend nieuws! er is (komt) een afdeling strategie bij SAAB...

swaab900
Geregistreerd lid

Bericht door swaab900 » wo 18 jan, 2006 21:00

Daarom houd ik van forums. Marq101 voelt zich aangesproken door een opmerking aan Josephine gericht. Josephine reageert op het antwoord aan Marq. En @verde: misschien is het geen afdeling, maar er zal toch iemand moeten zitten die op zijn vrije zondag tijdens het vissen nadenkt over producten en doelgroepen?

@Josephine: Ik geloof niet dat marketing niets voorstelt. Product, prijs en marketing zijn belangrijk voor de verkoop. Ik denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt. Misschien heb ik jouw persoonlijke aversie tegen mensen die in plaats van werken een beetje creatief lopen doen ook niet goed begrepen. Maar ja, als ik echt hard zou werken had ik vast geen tijd voor dit forum, dus misschien heb je wel gelijk.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » wo 18 jan, 2006 21:05

ralph12 schreef:Jammer voor Saab, maar er zit natuurlijk wel een grote kern van waarheid in dat Saab zijn eigen gezicht kwijt is. GM kijkt ook met jaloerse blikken (die vergelijking is vaak gemaakt) naar hoe Ford meer succes heeft met Volvo die ze ook meer de vrije teugels heeft gegeven en fondsen om de eigen filosofie en het gezicht te behouden.

GM is natuurlijk ook een verzameling van merken. Men dacht daar door wat dingen te delen en te combineren en soms een merk (als Oldsmobile) ter ziele te laten gaan, dat badges opplakken volstaat om een merk aan de man te brengen. Mis dus.

De op dit forum besproken merktrouwheid zal voor de Saab-eigenaren van weleer gelden en natuurlijk de bezitters van de classics nu. Maar niet voor het nieuwe spul.
Sorry, maar rijders in nieuwe Saab`s zijn soms net zo goed merkentrouw hoor. Ik heb de afgelopen 3 jaar 2 x een nieuwe Saab gekocht. Ik heb net een nieuwe en ik hoop dat ik straks nog steeds om een nieuwe Saab kan: als het merk dan nog bestaat tenminste.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 21:12

N2024 schreef:
ralph12 schreef:Jammer voor Saab, maar er zit natuurlijk wel een grote kern van waarheid in dat Saab zijn eigen gezicht kwijt is. GM kijkt ook met jaloerse blikken (die vergelijking is vaak gemaakt) naar hoe Ford meer succes heeft met Volvo die ze ook meer de vrije teugels heeft gegeven en fondsen om de eigen filosofie en het gezicht te behouden.

GM is natuurlijk ook een verzameling van merken. Men dacht daar door wat dingen te delen en te combineren en soms een merk (als Oldsmobile) ter ziele te laten gaan, dat badges opplakken volstaat om een merk aan de man te brengen. Mis dus.

De op dit forum besproken merktrouwheid zal voor de Saab-eigenaren van weleer gelden en natuurlijk de bezitters van de classics nu. Maar niet voor het nieuwe spul.
Sorry, maar rijders in nieuwe Saab`s zijn soms net zo goed merkentrouw hoor. Ik heb de afgelopen 3 jaar 2 x een nieuwe Saab gekocht. Ik heb net een nieuwe en ik hoop dat ik straks nog steeds om een nieuwe Saab kan: als het merk dan nog bestaat tenminste.
Bravo Hoera :applause: :green_gift:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » wo 18 jan, 2006 21:17

swaab900 schreef:Daarom houd ik van forums. Marq101 voelt zich aangesproken door een opmerking aan Josephine gericht. Josephine reageert op het antwoord aan Marq. En @verde: misschien is het geen afdeling, maar er zal toch iemand moeten zitten die op zijn vrije zondag tijdens het vissen nadenkt over producten en doelgroepen?

@Josephine: Ik geloof niet dat marketing niets voorstelt. Product, prijs en marketing zijn belangrijk voor de verkoop. Ik denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt. Misschien heb ik jouw persoonlijke aversie tegen mensen die in plaats van werken een beetje creatief lopen doen ook niet goed begrepen. Maar ja, als ik echt hard zou werken had ik vast geen tijd voor dit forum, dus misschien heb je wel gelijk.

Voel me niet aangesproken hoor, heb alleen de behoefte om te reageren :wink: Ik vind dit soort discussies nu eenmaal erg vermakelijk. Lekker een beetje verbaal sparren zeg maar. Voel me nooit zo snel persoonlijk aangesproken en anders blaf ik wel terug..hahaha

swaab900
Geregistreerd lid

Bericht door swaab900 » wo 18 jan, 2006 21:24

Gelukkig. Want wij moeten samen nog koffie gaan drinken de 29e. En dan natuurlijk met een hamer mijn 9-3 ombouwen tot een classic.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 18 jan, 2006 21:42

Hee Swaab! Jij mag natuurlijk altijd ff naar Zeeland komen om "oude" herinneringen IN je grijze op te halen hoor! :arrow: jaja, die gratis Saab rijdt dus weer... 8)
Kun je je mooie 9-3 lekker heel houden, Saab trouw blijven en toch lekker koffie drinken.... :twisted:

daan

swaab900
Geregistreerd lid

Bericht door swaab900 » wo 18 jan, 2006 21:54

Hee! Geweldig. Was het een karwei of zat er gewoon een schroefje los?

Plaats reactie