nu ook nog een SAABARU 9-6X

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Erik
Lid van verdienste

Re: nu ook nog een SAABARU 9-6X

Bericht door Erik » di 21 sep, 2004 10:30

apart :shock:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 21 sep, 2004 13:56

Copyright by Brenda P. vermeldt 't plaatje van de subaru.
In navolging van Volvo's auto voor en door vrouwen? ?Rond, pastelkleuren....?? ;)

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » di 21 sep, 2004 15:24

Hanm schreef:

Onderwerp alle Saabs van voor de NG900 maar eens aan een EuroNCAP test, misschien dat ze allen bij elkaar net aan de 5 sterren komen die inmiddels door de hele europese Saab line-up wordt gehaald.
Het is een publiek geheim dat de NG900 slechter uit de Zweedse botsproeven t.b.v. typegoedkeuring kwam dan zijn voorganger. Is al eens door een vooraanstaand journalist in het Britse Car gemeld.

Overigens sluit ik mij geheel aan bij de opmerking van Mezzahiri - kijk je naar het alom gerespecteerde Folksam-onderzoek, dan blijken er nogal wat discrepanties te bestaan tussen laboratoriumonderzoeken en de werkelijkheid op straat. Het is toch raar te moeten constateren dat een auto die door EuroNCAP met 1 1/2 (geen drie) sterren wordt afgeserveerd, in werkelijkheid één van de veiligste auto's op de weg blijkt te zijn. Andersom kan ook: kijk eens naar het resultaat van de Golf IV/Bora?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 21 sep, 2004 17:09

900T-R schreef:Het is een publiek geheim dat de NG900 slechter uit de Zweedse botsproeven t.b.v. typegoedkeuring kwam dan zijn voorganger............................ blijken er nogal wat discrepanties te bestaan tussen laboratoriumonderzoeken en de werkelijkheid op straat.
Uit de praktijkcijfers van Folksam blijkt dat de NG900 in de werkelijkheid op straat veiliger is dan zijn voorganger.
Elke manier van testen zal zijn sterke en zwakke punten hebben, of het nu de "Zweedse botsproeven" of de EuroNCAP test is. Het belangrijkste is dat veiligheid nu voor veel merken een verkoopargument is geworden. Daar profiteren we allemaal van.

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » za 06 nov, 2004 21:06

FuTuReMaN
Geregistreerd lid

Bericht door FuTuReMaN » ma 08 nov, 2004 19:56

Afbeelding

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 09 nov, 2004 9:43

Ik zie meer in voorkomen is beter dan genezen. Daarom vind ik het belachelijk dat er in NCAP testen geen actieve veiligheid wordt meegenomen. Nu wordt de passive veiligheid aan de hand van een checklistje gewaardeerd. Dat spul heb je pas nodig als het fout gaat! Je moet dat voorkomen. Een amerikaanse slee zal best goed uit de test komen door de lange neus en overal airbags, maar als ze er nou voor zorgen dat de wegligging prima is dan kan je misschien een ongeluk voorkomen. Ik heb ook het idee dat fabrikanten nu liever een airbag extra monteren, dan dat bv de stuurbekrachtiging tot in perfectie wordt afgesteld. Ze moeten kiezen vanwege het ontwikkelingsbudget, dus dan maar een item waarmee ze een wassen-neus-ster mee kunnen verdienen. Dat doet het wel goed in de publieke opinie.

mopperpaul :wink:

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » di 09 nov, 2004 12:45

paul99gl83 schreef:Een amerikaanse slee zal best goed uit de test komen door de lange neus en overal airbags, maar als ze er nou voor zorgen dat de wegligging prima is dan kan je misschien een ongeluk voorkomen...
Ik neem aan dat je met deze fabrikante ook saab (GM) bedoelt? Die doen er immers net zo hard aan mee kijk b.v. naar de 9-5 die een extra NCAP ster kreeg voor zijn veiligheidsriemherinnering. De ontwikkeling van een alcoholmeter in de sleutel, infraroodcamera die kijkt of je wel wakker bent...

Terwijl er niet wordt gekeken naar een slimmere manier om het almaar groter wordende vermogen veilig weg te zetten....

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 09 nov, 2004 14:15

Jelmer schreef:
Terwijl er niet wordt gekeken naar een slimmere manier om het almaar groter wordende vermogen veilig weg te zetten....

Heb je liggen slapen? Voor de SS zijn er 4x4 plannen, voor de 9-5 een sperdifferentieel...

Dat komt naast het standaard tractiecontrolesysteem.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 09 nov, 2004 14:47

Jelmer schreef:De ontwikkeling van een alcoholmeter in de sleutel, infraroodcamera die kijkt of je wel wakker bent...

Die ontwikkeling zijn juist wel goed want die kunnen helpen voorkomen dat er uberhaupt een ongeluk gebeurt.

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » wo 10 nov, 2004 12:22

marky schreef:
Jelmer schreef: Heb je liggen slapen?..
Ja en nee.
Natuurlijk zijn er plannen. Maar van dit soort dingen worden al zo lang geroepen.
Saab heeft een enorm probleem met het vermogen weg te zetten. Waarom heeft de 9-3 ss aero 'slechts' 210 pk? Saab moet premium zijn (zich meten met audi/bmw/vw/volvo etc.) Als je dan een nieuwe auto ontwikkeld moet het toch niet zo zijn dat deze bijvoorbaad al achter loopt?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 nov, 2004 13:44

Jelmer schreef: Natuurlijk zijn er plannen. Maar van dit soort dingen worden al zo lang geroepen.
Saab heeft een enorm probleem met het vermogen weg te zetten. Waarom heeft de 9-3 ss aero 'slechts' 210 pk? Saab moet premium zijn (zich meten met audi/bmw/vw/V*lv* etc.) Als je dan een nieuwe auto ontwikkeld moet het toch niet zo zijn dat deze bijvoorbaad al achter loopt?

Euh, bij de ontwikkeling van het epsilon chassis waar de SS opstaat, is er de mogelijkheid voor 4x4 voorzien. De kans is groot dat vanaf MY06 die versie er dan ook komt. Hetzelfde geldt voor het sperdifferentieel in de nieuwe 9-5 aero (2.8 V6 met 260pk) Trouwens achterlopen..., de M versie van BMW en de R versie van Volvo werden ook pas enkele jaren na de introductie van het nieuwe model leverbaar, dus ik zie het probleem niet echt. Voor de S-versies van audi net hetzelfde. De 9-3 SS aero heeft trouwens ook niet echt een probleem om het vermogen op de weg te zetten.

Dit is bij mijn weten ook de eerste maal dat Saab met zulk nieuws komt. Er is een verschil tussen wat de 'vakpers' zou willen, en de effectieve plannen...

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » wo 10 nov, 2004 17:05

Dat is allemaal zeker waar, maar komt het er ook allemaal van? Ik moet het nog maar zien, het is pompen of verzuipen voor saab & opel en of er dan geld voor is om dit soort R&D uiteindelijk ook echt door te zetten...
Ik betwijfel het.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 nov, 2004 17:47

Jelmer schreef:Dat is allemaal zeker waar, maar komt het er ook allemaal van? Ik moet het nog maar zien, het is pompen of verzuipen voor saab & opel en of er dan geld voor is om dit soort R&D uiteindelijk ook echt door te zetten...
Ik betwijfel het.

Dit lijkt me toch meer te zijn dan een concept:
Saab plans to muscle into the high-performance saloon market with an all-wheel-drive 300bhp version of the 9-3 that will gun for the Audi S4. The company has been testing its own four-wheel-drive system for the past two years, and insiders say the car should be ready by 2007.

Power is likely to come from a version of next year’s new V6 engine, tuned from the standard 250bhp to 300bhp. Saab is likely to share technology from partners within the GM empire, and the forthcoming Vectra VXR is the most obvious candidate.

Torquesteer has plagued high-power Saabs in recent years, as power levels stretched the limits of front-wheel-drive chassis. The worst moment came with the 9-3 Viggen (right) in 1999, which comprehensively failed to put down its 225bhp with any degree of composure. Saab has throttled back on high-power front-drivers in recent years; the most powerful 9-3 now on sale is the 210bhp 2.0 turbo Aero.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 10 nov, 2004 22:48

ik heb genoeg van "plannen"

het moet allemaal eens concreet worden - komt die 9-3 wagon nog?

Plaats reactie