Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Bericht
door De900C-GAS » wo 07 mar, 2007 23:54
marq101 schreef:Sterker nog, er zijn er zelfs een aantal in Rotterdam gebouwd!!! Dat verhaal moet ik nog even uitdiepen. Kom er later op terug.
Dus er zijn Rottjeknordse SAAB's (geweest)?
Dat heb ik nooit geweten, maar waarom niet.
In Rotterdam zijn ook wel (franse) Ford's volgens mij geassembleerd, net als die van de Willy's Jeep afgeleide Jeep's, zo in en vlak na de tweede wereld oorlog.
En hoe heten die geassembleerde op lisentie=basis gebouwde dingen ook al weer.
Echt een Oh Jah.

-
Illu
- Geregistreerd lid
Bericht
door Illu » wo 07 mar, 2007 23:57
De900C-GAS schreef:Illu schreef:De900C-GAS schreef:
In België zijn ze inderdaad ook gebouwd, zo van begin jaren zeventig tot eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, als ik het goed heb.
De fabriek stond in of in de directe omgeving van Antwerpen.

welke saab's waren dat dan?
Ik weet het van de SAAB 99 zeer zeker.
Mijn ouders hebben er eentje gehad,een vierdeurs Sedan, Sinabar-rood?, model 1977 die ze in de zomer van dat jaar aangeschaft hadden.
Wat een gigantische verbetering ten op zichte van die beige VW 1302, inderdaad, zo'n wereld beroemde/beruchte kever.

omgeving antwerpen?
toch nie bij Beherman?
-
Illu
- Geregistreerd lid
Bericht
door Illu » wo 07 mar, 2007 23:58
De900C-GAS schreef:marq101 schreef:Thom schreef:tja ik ben geneigd om ook te vinden dat Saabs in Zweden gebouwd moeten worden. Maar er zijn er ook genoeg in bijv. Finland gebouwd, en die exemplaren staan ook nog eens bekend om de betere carrosseriebescherming. Ik dacht dat er ook Belgische exemplaren waren. Gek genoeg hoor je er nooit iemand over dat die Saabs niet echt Zweeds waren, vind je ook niet?
Sterker nog, er zijn er zelfs een aantal in Rotterdam gebouwd!!! Dat verhaal moet ik nog even uitdiepen. Kom er later op terug.
Overigens bouwt Volvo al jaren auto's in België en daar hoor je ook nooit iemand over.
Inderdaad, in Gent.

idd, met Ford onderdelen, en de assemblagelijn komt van bij Renault
-
sonett
- Geregistreerd lid
Bericht
door sonett » do 08 mar, 2007 0:34
De assamblage fabriek in Mechelen van Mercedes-Benz (IMA)
heeft destijds (in de jaren 70) zo wel de 96 (kleine aantallen)
als de 99 geproduceerd, veel van de 99 EMS modellen werden zelf
geexporteerd naar de USA
In zeer kleine aantallen zijn ook 96 modellen
in Nederland gebouwd geweest
ik weet wel niet juist waar
Ik heb als kind de fabriek in Mechelen mogen bezoeken
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Bericht
door De900C-GAS » do 08 mar, 2007 0:45
Oh jah, die in licentie gebouwde Jeep was/is misschien wel de Necaf, als de bij mij net te binnen geschtoten naam juist is?

-
shearwater
- In memoriam †
Bericht
door shearwater » do 08 mar, 2007 8:45
De900C-GAS schreef:In België zijn ze inderdaad ook gebouwd, zo van begin jaren zeventig tot eind jaren zeventig, begin jaren tachtig, als ik het goed heb.
De fabriek stond in of in de directe omgeving van Antwerpen.
Klopt. Ik kan mij herinneren dat een oom van me een Saab 99 had die in Belgie gebouwd was. Ik weet niet meer welk bouwjaar, maar het was in de jaren '70.
-
shearwater
- In memoriam †
Bericht
door shearwater » do 08 mar, 2007 8:54
nelfrikandel schreef:shearwater schreef:...en nu zitten ze met een enorme bak deurkrukken die ze maar aan de gerestylde 9-3 schroeven.
Echt waar?
Je maakt een grapje toch?
In zoverre: Ik heb gehoord (of ergens gelezen) van het terugschroeven van de Cadillacproductie omdat dat ding zo slecht verkocht wordt. Dat van die deurkrukken weet ik niet. Gewoon een licht kwaadaardige gedachte. 't Kan natuurlijk ook te maken hebben met de rationalisatie van productieprocessen waar het eigen karakter aan opgeofferd wordt.
Andere merken doen dat ook, zoals bij de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 en zo zijn er meer.
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Bericht
door jwaterink » do 08 mar, 2007 10:06
sonett schreef:De assamblage fabriek in Mechelen van Mercedes-Benz (IMA)
heeft destijds (in de jaren 70) zo wel de 96 (kleine aantallen)
als de 99 geproduceerd, veel van de 99 EMS modellen werden zelf
geexporteerd naar de USA
In zeer kleine aantallen zijn ook 96 modellen
in Nederland gebouwd geweest
ik weet wel niet juist waar
Ik heb als kind de fabriek in Mechelen mogen bezoeken
Yep en van die 96 modellen zijn er bijna 0 over. Die belgen hebben schijnbaar frans pisblikkenijzer gebruikt. Die waren heel snel verrot. Destijds waren er mensen die in het koopcontract lieten vermelden dat het absoluut GEEN belgisch exemplaar mag worden, anders zagen ze van de koop af.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Bericht
door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 10:18
Tja, die wet over de ezel en die steen lijkt niet op te gaan voor GM
Ik kan me best voorstellen dat die auto's hier niet verkopen. Ze zijn spuug- maar dan ook werkelijk spuug lelijk... Welke gek denkt er serieus dat zulke lelijke auto's verkopen...
Over de CTS
Autoweek schreef:Het huidige model is nou niet bepaald een verkoopknaller te noemen, met 27 verkochte exemplaren in 2006. Met het nieuwe, krachtiger ogende model hoopt Cadillac het tij te keren.
Over de CTS én BLS
Autoweek schreef:Ook komen er stationwagonvarianten van de BLS en CTS. De BLS Wagon zal onthuld worden op de IAA in Frankfurt, die op 11 september zijn poorten opent. Cadillac brengt de CTS Wagon zal in de loop van 2008 naar Europa.
Cadillac hoopt met deze nieuwe varianten de Europese verkopen een impuls te geven.
-
N207
- Donateur

Bericht
door N207 » do 08 mar, 2007 11:40
Ik ben geen marketing-expert, maar ik snap werkelijk niet wat de reden voor GM is om twee premium merken (SAAB en Cadillac) naast elkaar in Europa te zetten. Je bent op deze manier jezelf aan het beconcurreren.
Waarom kiest GM er niet gewoon voor om in Europa SAAB als premium merk naast Opel te zetten (wat wél goed gaat) en de Cadillacs lekker naast SAAB in de USA te houden.
In een ouder topic
viewtopic.php?t=15814&highlight= werd overigens gemeld dat de BLS beter werd gewaardeerd als de 9-3.
Gelukkig is de koper veeeeeeeeeeeeeel wijzer

-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Bericht
door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 13:08
Het is volgens mij vooral een verkoopargument op de home markt (Noord Amerika) dat de auto in Europa ook " scoort" en kan concurreren met de ook daar als superieur geziene Europese premium merken... Ik neem aan dat er veel BLS'jes in de US gesleten worden met dat argument, en de boodschap dat het ding in Zweden wordt gebouwd... Aanslaan hier zal het ding never nooit, het ontwerp is gewoon niet te pruimen voor de Europese smaak...
Edit: Nee zeg, ik check net de US cadillac site en zie dat het ding niet eens als model gevoerd word in de US
-
shearwater
- In memoriam †
Bericht
door shearwater » do 08 mar, 2007 13:13
nelfrikandel schreef:Het is volgens mij vooral een verkoopargument op de home markt (Noord Amerika) dat de auto in Europa ook " scoort" en kan concurreren met de ook daar als superieur geziene Europese premium merken... Ik neem aan dat er veel BLS'jes in de US gesleten worden met dat argument, en de boodschap dat het ding in Zweden wordt gebouwd... Aanslaan hier zal het ding never nooit, het ontwerp is gewoon niet te pruimen voor de Europese smaak...
Edit: Nee zeg, ik check net de US cadillac site en zie dat het ding niet eens als model gevoerd word in de US
Ik meende ook dat dit model bedoeld was om de Europese markt te veroveren. Om je te bescheuren

-
Willy en Peter
- Geregistreerd lid
Bericht
door Willy en Peter » do 08 mar, 2007 17:07
De900C-GAS schreef:Oh jah, die in licentie gebouwde Jeep was/is misschien wel de Necaf, als de bij mij net te binnen geschtoten naam juist is?

Bijna goed, het was de Nekaf. Ik (Peter) heb er tijdens mijn diensttijd nog wel mee gereden.
-
gj900
- Donateur (9x)

Bericht
door gj900 » do 08 mar, 2007 17:35
Ik las net in het Zweedse gezaghebbende 'Dagens Industri' dat er een nieuwe 'crossover' (wat een walgelijk woord) zal worden ontwikkeld in de USA en vervolgens gebouwd zal worden in Mexico... De naam van dit baksel zou dan 9-4X moeten worden...
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Bericht
door nelfrikandel » do 08 mar, 2007 17:41
De volgende aanslag op Saab... Damn those yank's
Zullen die ooit inzien dat je brand value afbreekt door eenheidsworsten op wielen te fabrieken...