Nieuwe 9-3 toch uit Rüsselheim
-
De Flok
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
beide waren ook als tijdelijk bedoeld om snel in te springen op bepaalde opkomende hypes, niches, en in de VS om het wegvallende productiegat van de Oldsmobile Bravada op te vullen.
Het was ook de bedoeling om gezamenlijk met Subaru op te trekken, en een gezamenlijke opvolger te ontwikkelen. Daar is het niet meer van gekomen doordat GM plots besloot het belang in Subaru te verkopen. Ik had liever een vergaande ontwikkelsamenwerking gezien met Subaru, dan met Opel (of Caddilac) als ik heel eerlijk ben.. maar ieder zijn ding.
Het was ook de bedoeling om gezamenlijk met Subaru op te trekken, en een gezamenlijke opvolger te ontwikkelen. Daar is het niet meer van gekomen doordat GM plots besloot het belang in Subaru te verkopen. Ik had liever een vergaande ontwikkelsamenwerking gezien met Subaru, dan met Opel (of Caddilac) als ik heel eerlijk ben.. maar ieder zijn ding.
-
De Flok
- Geregistreerd lid
-
panhead
- Geregistreerd lid
Volgens Aftonbladet:
Trollhättan vann kampen om Saab 9-3
Trollhättan vann dragkampen mot tyska Russelsheim. Saab 9-3 blir kvar i Sverige.
Beslutet från ägarna General Motors blev officiellt vid lunchtid på torsdagen.
De anställda på Saab fick i dag beskedet att de vunnit dragkampen om att få tillverka nästa Saab 9-3.
(dus toch uit Trollhättan)
Trollhättan vann kampen om Saab 9-3
Trollhättan vann dragkampen mot tyska Russelsheim. Saab 9-3 blir kvar i Sverige.
Beslutet från ägarna General Motors blev officiellt vid lunchtid på torsdagen.
De anställda på Saab fick i dag beskedet att de vunnit dragkampen om att få tillverka nästa Saab 9-3.
(dus toch uit Trollhättan)
-
jelger
- Geregistreerd lid
dat is ook de officiele lezing van GM/Saab.
vandaag dit persbericht vanuit de pers & communicatie afdeling van Saab
vandaag dit persbericht vanuit de pers & communicatie afdeling van Saab
Trollhattan plant to build next generation Saab 9-3
General Motors has allocated production of the next generation Saab 9-3 to the Trollhattan plant in Sweden. This morning the Saab staff was informed by GM Europe President and Chairman of the Saab Board Carl-Peter Forster.
“This is obviously extremely positive news for our organization and the region and a clear signal of the confidence in our ability to deliver world class production quality and efficiency”, says Saab Automobile Managing Director Jan Åke Jonsson.
“Since we had been allocated production of the next generation global Compact Vehicles in April of 2007 it’s really good to know we can start focusing on building a range of next generation Saab 9-3 vehicles”.
To achieve leading competitiveness the Trollhattan plant has introduced the GM Global Manufaturing System GM-GMS with strict standards related to quality, involvement of the employees, continuous improvement and short lead time in the production process.
The plant currently has roughly 1700 employees.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Maar ik lees net op Nu.nl:
Nieuwe Saab 9-3 tóch uit Zweden
Uitgegeven: 19 juni 2008 15:30
Er is al een tijdje getouwtrek over de productieplek van de nieuwe Saab 9-3 en over op welk platform die wordt gebouwd. Nu lijkt de kogel toch echt door de kerk.
Het lief en leed rond de nieuwe Saab 9-3 houden we nauwgezet bij. Eerder deze week vingen we het bericht op dat die auto op het platform van de Opel Astra wordt gebouwd en dat die in Rüsselsheim wordt gemaakt. Nu meldt Saab dat het tóch Trollhättan wordt. De investering voor het ombouwen van de productielijnen is zelfs al begonnen.
Carl-Peter Foster, algemeen directeur bij GM Europe, heeft via een officiële mededeling aan het Saab-personeel bevestigd dat de nieuwe 9-3 wordt gebouwd in de fabriek in Trollhättan. Saab-directeur Jan-Åke Jonsson is blij met de beslissing: “Het is bijzonder goed nieuws voor onze organisatie en de regio.”
Nieuwe Saab 9-3 tóch uit Zweden
Uitgegeven: 19 juni 2008 15:30
Er is al een tijdje getouwtrek over de productieplek van de nieuwe Saab 9-3 en over op welk platform die wordt gebouwd. Nu lijkt de kogel toch echt door de kerk.
Het lief en leed rond de nieuwe Saab 9-3 houden we nauwgezet bij. Eerder deze week vingen we het bericht op dat die auto op het platform van de Opel Astra wordt gebouwd en dat die in Rüsselsheim wordt gemaakt. Nu meldt Saab dat het tóch Trollhättan wordt. De investering voor het ombouwen van de productielijnen is zelfs al begonnen.
Carl-Peter Foster, algemeen directeur bij GM Europe, heeft via een officiële mededeling aan het Saab-personeel bevestigd dat de nieuwe 9-3 wordt gebouwd in de fabriek in Trollhättan. Saab-directeur Jan-Åke Jonsson is blij met de beslissing: “Het is bijzonder goed nieuws voor onze organisatie en de regio.”
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
-
jelger
- Geregistreerd lid
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Ja hoor, ik meende met respect voor de eigenaren van een 9-3 SS een stelling te verdedigen dat een 9-3 weliswaar een mooie auto is, maar geen authentieke Saab meer. Dat was me kennelijk niet gelukt, gezien jouw reactie en ik heb absoluut geen zin om mensen tegen me in het harnas te jagen, omdat ik een mening heb over de auto waarin ze rijden...... Dus dan moet je het weghalen.
-
jelger
- Geregistreerd lid
ok.. nou, ik wilde je niet de mond snoeren ofzo....
ik vond je eigen uitlating alleen nogal kort door de bocht, om iemands valide argumentatie te koppelen aan de auto waarin ie rijdt, en de relatie daartussen te gebruiken alsof iemand zijn/haar auto dan maar verdedigt op subjectieve gronden. dat vond ik nou juist wat "makkelijk" neergezet, om je eigen woorden te gebruiken...
meer niet, maar minder ook niet, heeft niks met tegen het harnas ofzo te maken..ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. mijn excuus.
Als je een mening hebt ga je gang...
ik vond je eigen uitlating alleen nogal kort door de bocht, om iemands valide argumentatie te koppelen aan de auto waarin ie rijdt, en de relatie daartussen te gebruiken alsof iemand zijn/haar auto dan maar verdedigt op subjectieve gronden. dat vond ik nou juist wat "makkelijk" neergezet, om je eigen woorden te gebruiken...
meer niet, maar minder ook niet, heeft niks met tegen het harnas ofzo te maken..ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. mijn excuus.
Als je een mening hebt ga je gang...
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Ik vind de discussie over de grote merken, die in het duurdere segment niet geslaagd zijn om daar modellen te vermarkten en daarom maar premium merken over hebben genomen, altijd erg boeiend, maar o zo gevoelig. Als ik zeg dat ik een 9-3 SS geen echte Saab vind, dan wordt dat vaak opgevat alsof ik de auto afkraak. Ik vond het argument over het beste onderstel onder een Saab ooit als teken van vooruitgang in dat opzicht dan ook meer iets zeggen over de kwaliteiten van GM dan dat het iets over Saab zou zeggen. Alsof dat de eigenheid van Saab zou doen blijven behouden. (Daar ging het topic toch eigenlijk over) Dat vond ik wat makkelijk. Maar niks ten nadele van de 9-3 SS, want ik zal er tzt waarschijnlijk zelf ook in rijden.
Dit soort discussies kun je over het algemeen ook beter aan de koffietafel voeren
Dit soort discussies kun je over het algemeen ook beter aan de koffietafel voeren
-
jelger
- Geregistreerd lid
got your point.. moet me ook niet met nieuwerwetse meuk bemoeien wanneer ik teksten over oude meuk redigeer...
Punt is dat een groot concern nu altijd meer financiele middelen ter beschikking heeft om een goede basis (platform) neer te zetten. Dat zie je overal. VW, Ford etc. Kei en kei goede onderstellen, die uniform ingezet kunnen worden.
Saab had nooit en te nimmer een goed onderstel van die kwaliteiten die de koper van mobielen in deze klasse verwacht, zich kunnen veroorloven om te ontwikkelen (om de auto een commercieel goede prijs te geven). Technisch hadden ze het vast wel aangekund, maar voor een kleine producent met een kleine gemene deler, is dat wel even andere financiele koek.
kortom, dat het wat zegt over de kwaliteiten van GM, ja, maar niet perse over die van Saab. Saab is blijkbaar nog steeds in staat om een en ander net even wat beter (voor saab klandizie dan) te doen met de onderstellen dan GM dat uit zichzelf kan.
Ook de 9-7X is van onderen door Saab onderhanden genomen, en daar zijn zelfs amerikanen lovend over wat dat met die verbouwde Buikc/Oldsmobile heeft gedaan.
Punt is dat een groot concern nu altijd meer financiele middelen ter beschikking heeft om een goede basis (platform) neer te zetten. Dat zie je overal. VW, Ford etc. Kei en kei goede onderstellen, die uniform ingezet kunnen worden.
Saab had nooit en te nimmer een goed onderstel van die kwaliteiten die de koper van mobielen in deze klasse verwacht, zich kunnen veroorloven om te ontwikkelen (om de auto een commercieel goede prijs te geven). Technisch hadden ze het vast wel aangekund, maar voor een kleine producent met een kleine gemene deler, is dat wel even andere financiele koek.
kortom, dat het wat zegt over de kwaliteiten van GM, ja, maar niet perse over die van Saab. Saab is blijkbaar nog steeds in staat om een en ander net even wat beter (voor saab klandizie dan) te doen met de onderstellen dan GM dat uit zichzelf kan.
Ook de 9-7X is van onderen door Saab onderhanden genomen, en daar zijn zelfs amerikanen lovend over wat dat met die verbouwde Buikc/Oldsmobile heeft gedaan.
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Prachtig. Dat hoorde ik ook over de aanpassingen aan de GM 2.2 TD die Saab op heel veel punten heeft aangepast en zodoende een veel betere motor in de 9-3 kon leggen indertijd. Maar goed, een echte Saab Die-Hard vindt dat zelfs vloeken in kerk denk ik. Ik heb toevallig in Californie in een Trailblazer gereden en vond hem comfortabel, maar wel vaag in de wegligging en besturing. Dat kon inderdaad beter. Ik was erg verrast toen ik hem bij de dealer in de showroom zag staan als 9-7.
Ik denk dat Saab het zonder GM inderdaad niet had kunnen reddden. Dus in dat opzicht mogen we niet ondankbaar zijn. En dat ben ik dan ook niet. Droom alleen nog van een echte 900 Turbo als ultiem Saab-icoon. Als jong gastje op de autorai van 1981 en dan de mystiek van zo'n grote snelle Zweed mogen ervaren, de geur van het interieur en dan die grote 'turbo-letters' op de flanken. Zo'n grote poster boven het bed, ach ik draaf door.....
Maar die magie van toen, die kan ik me nog steeds voorstellen!
Ik denk dat Saab het zonder GM inderdaad niet had kunnen reddden. Dus in dat opzicht mogen we niet ondankbaar zijn. En dat ben ik dan ook niet. Droom alleen nog van een echte 900 Turbo als ultiem Saab-icoon. Als jong gastje op de autorai van 1981 en dan de mystiek van zo'n grote snelle Zweed mogen ervaren, de geur van het interieur en dan die grote 'turbo-letters' op de flanken. Zo'n grote poster boven het bed, ach ik draaf door.....