Saab in handen van Renault?

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Hanm
Lid van verdienste

Re: Saab in handen van Renault?

Bericht door Hanm » vr 25 feb, 2005 0:34

Als ik eerlijk mag zijn, lijkt het me geweldig, onder de vlag van Renault :lol:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 25 feb, 2005 4:51

Hanm schreef:Als ik eerlijk mag zijn, lijkt het me geweldig, onder de vlag van Renault :lol:
Toch liever Gm, dan die waardeloze Franse techniek. Zelfs de merkdealers van de PSA groep klagen over de aanhouden storm van elektronicaproblemen...

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » vr 25 feb, 2005 8:24

Het verbaasd mij een beetje dat Renault hier nogal in verband wordt gebracht met PSA... Voor alle duidelijkheid: die hebben niets met elkander te maken :?
marky schreef:Toch liever Gm, dan die waardeloze Franse techniek
Maar om op deze stelling mbt franse techniek versus GM techniek in te haken: ik ben het volstrekt met je eens, ik ben ook van mening dat we erg gelukkig mogen zijn met GM vanuit een technisch oogpunt. Hoewel hier op het forum nogal al wat lieden het tegendeel willen geloven, is de kwaliteit sinds de komst van GM flink opgekrikt, hetgeen blijkt uit studies zoals die van JD Power, hetgeen blijkt uit de garantiestatistieken die de fabrikant zelf bijhoud, en hetgeen ook blijkt uit eigen ervaring vanuit de dealerorganisatie in NL. MAARRR..... waarom zou ik dan toch gelukkig zijn met een overname door Renault (een scenario waarvan ik ernstig betwijfel of het plaats gaat vinden en of het überhaupt in de pijplijn zit): dat is louter emotie, naar mijn overtuiging is de visie van GM teveel op de rationele koper ingesteld. Dit terwijl volgens mij de gemiddelde autokoper, hoewel hij vaak anders beweert, zijn auto primair op emotionele gronden aankoopt. Ik denk dat de link met Renault een vele malen minder emotionele hindernis is dan die met Opel, dat zit de meerderheid gewoon ontzettend dwars, ook al is dat uit rationele overwegingen onterecht.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » vr 25 feb, 2005 8:37

Hanm schreef:een scenario waarvan ik ernstig betwijfel of het plaats gaat vinden en of het überhaupt in de pijplijn zit
Associated Press
Saab, GM Angrily Deny Reports of Sale
02.24.2005, 07:14 AM

Saab Automobile AB, which is owned by General Motors Corp., angrily denied a newspaper report Thursday that said the carmaker was looking to sell the Saab brand, calling it one "of the coarsest speculations" it had heard.

Swedish financial newspaper Dagens Industri reported, citing unidentified sources only, that Saab was being shopped around by its parent GM to possible buyers in China and France's Renault SA.

Saab's chief executive, Peter Augustsson, and a board member of GM Europe, denied the report.

"These are unreliable speculations. GM stands behind Saab all the way," he told Swedish public radio. "Saab is here today and manufactures good products. We will be here in the future and make even better products."

Saab spokesman Christer Nilsson called the report "one of the coarsest speculations we've heard and it goes in a completely wrong direction."

"The fact is that GM's management has expressed strong support for Saab as a brand and also attaches great importance to having Saab as part of its production portfolio," he said. "Saab is an important player in the premium segment and Saab is one of the few brands that GM is selling globally."

Saab's automobile division was sold to GM in 2000.

Late last year GM said it would cut as many as 12,000 jobs in Europe, where the world's largest automaker is struggling to end years of losses amid fierce competition and weak demand.

GM has said that only one of its European plants should be used to produce midsize cars, a task currently divided between the Saab plant in Trollhaettan and an Opel plant in Ruesselsheim, Germany. A decision is expected by the end of March.

The Swedish government has agreed to make nearly euro227.2 million (US$300 million) in improvements to road and rail access to the Saab plant in Trollhaettan as part of an effort to persuade GM to keep the plant in its carmaking plans.

GM said 15 percent of management jobs in Europe would be eliminated as part of the program, which aims to produce cost savings of euro500 million (US$665 million) a year.

Shares of GM closed Wednesday at US$36.76 (euro27.84) on the New York Stock Exchange.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 25 feb, 2005 10:41

Het verbaasd mij een beetje dat Renault hier nogal in verband wordt gebracht met PSA... Voor alle duidelijkheid: die hebben niets met elkander te maken
ik geloof dat ik (als aanstichter) niet bedoelde te zeggen dat Renault en PSA meer met elkaar te maken hebben dan dat ze beide Frans zijn.

:roll:

ik wilde alleen suggereren dat PSA wat mij betreft geen gekke optie is (naast het gesuggereerde Renault).

8)

wat anderen door elkaar halen is mijn toko niet ;-)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 25 feb, 2005 15:24

Een overname door Renault vind ik ook lang niet slecht klinken. Nissan hebben zij er ook weer bovenop geholpen en daar waren de problemen wel even wat groter dan bij Saab. Vooral het werk van ene Carlos Ghosn (oid) doet wonderen. Een kleine fabrikant als Saab moet voor hem een peulenschil zijn. In ieder geval lijkt hij over een beter gevoel voor modellenpolitiek te beschikken dan de gemiddelde GM manager.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » vr 25 feb, 2005 18:32

Als ik puur naar emotie kijk, dan heb ik meer met de huidige Renault modellen dan met het huidige aanbod van Saab. Een overname kan ik in dat opzicht dus slechts bejubelen.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » vr 25 feb, 2005 18:51

Tja, dat Saab zelf zo reageert verbaasd mij niets, redden wat er te redden valt na zo'n artikel, desnoods tegen beter weten in. Maar ik ga ervan uit dat waar rook is, ook vuur te vinden moet zijn. Hoe groot het vuur is en hoe makkelijk het te blussen is, is echter de vraag.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 25 feb, 2005 18:57

Hier ontbreekt iemand in deze discussie,
er zal toch niets ernstigs gebeurd zijn?
;-(+

baastiaan
Geregistreerd lid

Bericht door baastiaan » vr 25 feb, 2005 19:02

Ben hier dan wel niet erg vaak
Maar je bedoelt vast Moppersmurf ?8)

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 26 feb, 2005 0:08

erwin mertens schreef:Hier ontbreekt iemand in deze discussie,
er zal toch niets ernstigs gebeurd zijn?
;-(+
Hij heeft zich laten ombouwen.....
En heeft nu als bambam een chatbox hier...... :roll:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 26 feb, 2005 0:22

Hanm schreef:....ik ben ook van mening dat we erg gelukkig mogen zijn met GM vanuit een technisch oogpunt. Hoewel hier op het forum nogal al wat lieden het tegendeel willen geloven, is de kwaliteit sinds de komst van GM flink opgekrikt, hetgeen blijkt uit studies zoals die van JD Power, hetgeen blijkt uit de garantiestatistieken die de fabrikant zelf bijhoud, en hetgeen ook blijkt uit eigen ervaring vanuit de dealerorganisatie in NL.
Hanm heeft hem kunnen overtuigen van de voordelen die GM biedt. :lol:

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » zo 27 feb, 2005 22:33

'....ik ben ook van mening dat we erg gelukkig mogen zijn met GM vanuit een technisch oogpunt. Hoewel hier op het forum nogal al wat lieden het tegendeel willen geloven, is de kwaliteit sinds de komst van GM flink opgekrikt, hetgeen blijkt uit studies zoals die van JD Power, hetgeen blijkt uit de garantiestatistieken die de fabrikant zelf bijhoud, en hetgeen ook blijkt uit eigen ervaring vanuit de dealerorganisatie in NL.'

Het lijkt me, beste Han, dat je hier grote stappen neemt om snel thuis te zijn. Dat de betrouwbaarheid van Saab in de afgelopen jaren toegenomen is neem ik graag aan. Maar je hebt nog niet aangetoond dat dat te danken is aan de invloed van GM. Zou deze kwaliteitsverbetering ook zonder de invloed van GM gerealiseerd zijn? Best mogelijk, of bewijs je het tegendeel? De producten van GM worden zelden in vergelijkende tests aangemerkt als de meest betrouwbare in hun klasse...In ieder geval waren er onlangs verontrustende berichten inzake het black-sludge verhaal die de reputatie van Saab beschadigen. Het betreft bouwjaren die gerealiseerd werden onder de leiding van GM.
Het betrouwbaarheidsverhaal is ook maar 1 aspect. GM is er niet in geslaagd om Saab op de kaart te zetten. Het blijft een merk met 2 modellen, en dat is te weinig. Saab voerde al eens 3 modellen..., eind jaren '70, en halverwege de jaren '80. Pas als de 9.3 hatch er (eindelijk) is, kun je weer spreken van een groei in het aanbod.
De 9.2 en de 9.7 worden alom gezien als halfslachtige pogingen om met het label Saab nog wat auto's af te zetten. De verkoop van de 9.2 valt tegen. Logisch, de Subaru is immers zeldzaam, en de Saab is nog veel duurder.
De 9.5 wordt oud. Strakt komt er opnieuw iets halfslachtigs, geen nieuwe 9.5, maar ook geen oude. We wachten al jaaaaren met smart op goede dieselmotoren en op vierwielaandrijving.
GM miste de boot op diesel-gebied. Met hulp van Fiat wordt dat eindelijk ingelopen.
GM heeft een enorme schuld uitstaan en heeft zich ook met Fiat in de nesten gewerkt. Het concern zit in zwaar weer. Geen pecunia om te investeren in Saab.
De aanpak van GM is door de jaren heen steeds deze geweest: saneren om kosten te besparen, gegoochel met merken en labels, standaardproducten voor de massa tegen redelijke prijzen, zelden innovatief of origineel. M.i. niet de goede benadering voor Saab.

Neem nou zo'n Opel Speedster. Dan koop je toch liever de Lotus? Natuurlijk is de Opel ook goed, omdat het een Lotus is. Maar idd., auto=emotie, en dus wil ik de Lotus. En dat begrijpen de Amerikanen van GM niet, want die benaderen dat anders.

Ik blijf erbij: de strategie die GM met Saab voert is mislukt. En dat geeft GM schoorvoetend toe. Saab is een bodemloze put, en GM zit in de put. Waarom geven jullie dat niet toe?

Het is te hopen dat er investeerders komen die er brood in zien om Saab op de kaart te zetten. Dat gaat nog niet meevallen...

Ik dacht dat Renault een staatsbedrijf was? Lijkt me niet dat die miljarden in het Zweedse Saab zullen investeren...

Moppersmurf

V6Ragtop
Geregistreerd lid

Bericht door V6Ragtop » zo 27 feb, 2005 22:54

Ik ben het gedeeltelijk eens met de Moppersmurf. GM producten blinken niet uit over het algemeen, maar toch ......

De Corvette is ook van GM en dat is voor mij toch wel een auto met een eigen (Amerikaans) karakter. Dus ze kunnen het wel. Ook het Australische Holden (ook van GM) doet het goed en heeft een aantal origele producten.

Ik denk dat zou GM SAAB in de etalage zetten er niet zoveel kopers voor zijn. Daarnaast zijn reorganisatie kosten (=ontslagen) in Zweden heel erg hoog. Ik denk daarom dat dit alles wel eens een taktiek zou kunnen zijn om Russelsheim tegen Trollhattan uit te spelen en zo de meeste kostenbesparingen voor het middenklasse platform te krijgen.

Groeten
Paul

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » ma 28 feb, 2005 9:47

Daar zit iets in Paul, het is idd. ook politiek. Maar ik maak wel een verschil tussen het overleven van a.de fabriek in Zweden, b. Saab als producent van auto's met een eigen karakter.
De politiek zal de werkgelegenheid willen behouden, maar dat kan ook als in Zweden de Opel Vectra, de nieuwe kleine Caddy en de Saab gebouwd worden op 1 productielijn, met 90% carry over parts.
Dan wordt mijn angst bewaarheid: als ik een Saab koop, koop ik voor 90% een Vectra.
Nee, dank u, laat maar.
Bovendien vallen de verkopen van de Vectra ook tegen.
En dat vind ik niet raar.

Moppersmurf

Plaats reactie