Faillissement Janse Premium Cars

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » do 20 nov, 2008 20:57

gj9000 schreef:
verde900 schreef:met een nettoresultaat van 0-0,5% heb je niet echt de middelen omdat te kunnen doen, importeurs/fabrikanten verplichten je dure panden op dure locaties neer te zetten anders raak je je dealerschap simpelweg kwijt, die moeten ergens uit betaald worden, ik ken een aantal grote holdings die het serieus slecht hebben momenteel
Sorry, maar als je zulke nettoresultaten genereert moet je je als ondernemer ernstig afvragen of je in de juiste business bezig bent. Je brengt daarmee niet alleen jezelf maar ook je medewerkers in gevaar....
deze nettogetallen gelden al wat langer voor de gehele dealerbranche, alleen een topper haalt > 2% nettoresultaat, neem van mij aan dat er een hoop om gaan vallen, alleen de standaards die de importeurs voorschrijven maken het dealers al jaren moeilijk.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » do 20 nov, 2008 22:17

Dat is niet zo mooi voor de medewerkers

...... (en omdat mijn lichtmetalen velgen met zomerbanden er ook nog liggen....dat wordt gezellig met de curator)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 20 nov, 2008 23:37

John schreef:en omdat mijn lichtmetalen velgen met zomerbanden er ook nog liggen....dat wordt gezellig met de curator
Hmm.. ja, nu je het zegt. Hoe zit dat? Dat is toch gewoon jouw eigendom? Net zoals een auto van een klant die in de werkplaats staat?

gudmundje
Donateur
Donateur

Bericht door gudmundje » vr 21 nov, 2008 0:17

Verde900 heeft gelijk. Zelf ben ik niet actief in de auto sector, wel in vastgoed. Ik ben meermaals verbaasd geweest over de gang van zaken bij dealers. 7 jaar geleden een garage verkocht...de dealer was het kotsbeu dat een dame uit duitsland hem kwam vertellen dat de showroom 3m² te klein was en de tegels niet de goede kleur waren voor de standing van het merk....
Geen saab in dit geval, maar ik hoor hetzelfde bij de dealers van ons merk....

Auto's verkoop je niet met slogans als "born from jets" (bought by idiots...) saabliefhebbers kennen de afkomst van hun merk echt wel...

Bedroevend is dat elke lease rijder vindt dat de saab 9-3 beter is dan de audi A4, merc 220, bmtje 3 etc... Alleen zijn de invoerders van Saab effe vergeten om te zorgen dat ze op de lijst van bedrijfswagens komen...en dat is doodjammer,...want Saab heeft mits de juiste strategie een zeer sterk imago, en dus een grote kans om deze barre tijden door te komen.

plafundum
Geregistreerd lid

Bericht door plafundum » vr 21 nov, 2008 0:39

verde900 schreef: 2% nettoresultaat, neem van mij aan dat er een hoop om gaan vallen, alleen de standaards die de importeurs voorschrijven maken het dealers al jaren moeilijk.
OK, ik ben afgestudeerd econoom, dus ik ken de rekenaars onder de ondernemers: "iedere cent die ik mijn partner uitknijp verdien ik zelf".

Maar van een wijs man leerde ik: leven en laten leven. Niet alleen omdat lange termijn relaties heel veel waard zijn, ook als levenhouding. En een importeur die zijn eigen dealers nekt... waar blijft die dan?

Damn, soms zijn er nog van die kleine familie-dealer-bedrijven die al decennia bestaan, was dit er ook zo één? Eeuwig zonde.

wouterve
Geregistreerd lid

Bericht door wouterve » vr 21 nov, 2008 3:39

plafundum schreef:Damn, soms zijn er nog van die kleine familie-dealer-bedrijven die al decennia bestaan, was dit er ook zo één? Eeuwig zonde.
Klein was het niet meer, volgens mij, maar het bedrijf was nog wel in dezelfde familie. Inderdaad erg zonde en jammer dat het zo loopt.

De dealer in Tilburg is overigens nog wel echt zo'n klein familiebedrijf, met maar één vestiging -- ik hoop dat zij het hoofd nog even boven water kunnen houden.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 21 nov, 2008 6:48

Janse is geen familiebedrijf hoor. A. janse heeft het dealerschap in 86 overgenomen van de failliette Joland dealer in Zwolle toen der tijd.

Wel van de grond af opgebouwd, Hij was autoverkoper bij een Honda-dealer halverwege 80er jaren en met lef en minimale eigen middelen toch Saab weer op de kaart gezet in onze regio.

Ik ben er in 87 begonnen als autowasser op de zaterdagen, mooie tijd en het zien groeien tot ergens in de 90er jaren als hoogtgepunt dealer van het jaar.

Meneer Saab (erik carlsson) heeft het 5 jarig bestaan onvergetelijk gemaakt door op de testbaan van Scania in Zwolle te crashen met een 9000 2.3 Turbo vol klanten die een lesje stuurmanskunst te zien kregen van de oude man, tot er een band klapte bij 160 en het saabje deed koprollen..au..
(was trouwens de auto die de test deed samen met de alfa 164 in de autovisie toen der tijd)

goed, tis jammer, doet me zeer.

B

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 21 nov, 2008 9:53

baszwolle schreef:Meneer Saab (erik carlsson) heeft het 5 jarig bestaan onvergetelijk gemaakt door op de testbaan van Scania in Zwolle te crashen met een 9000 2.3 Turbo vol klanten die een lesje stuurmanskunst te zien kregen van de oude man, tot er een band klapte bij 160 en het saabje deed koprollen..au..
:lol: haha.. wat een schitterende anekdote!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 21 nov, 2008 9:53

Triest verhaal iig, ik ken Ad als een meer dan gedreven man in autoland, dit gun ik hem absoluut niet.

In autoland is altijd een beweging qua hoe een fabrikant vind hoe jouw pand er uit moet zien, ASM Uitgeest (een importeursvestiging) bestaat een jaar of 12 en is al 3 keer compleet op de schop gegaan, dat kost niet niks maar komt wel meteen uit je toch al schamele resultaat, met de gestelde eisen is er stilaan geen droog brood te verdienen

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 21 nov, 2008 10:31

ja wat is trouwens de defenitie van een familiebedrijf? zat er net nog aan te denken, er werken wel kinderen van hem in de zaak sinds een aantal jaren....toch maar familiebedrijf?

Oma
Geregistreerd lid

Bericht door Oma » vr 21 nov, 2008 10:31

[Gudmundje schreef: want Saab heeft mits de juiste strategie een zeer sterk imago, en dus een grote kans om deze barre tijden door te komen.]

Dat hoor ik nou graag. Mits de juiste strategie. Precies! Er is te weinig aan de beeldvorming/branding van Saab gedaan. In een hectische markt moet een bedrijf er niet van uitgaan dat ook zonder/weinig reclame, de naam alleen kopers trekt. Saab is geen Rolls Royce. Nou,...bijna :wink:
Saab staat nog steeds bekend als een top automerk. Maar dat alleen is niet meer voldoende helaas, en dat kan ook niet onder deze omstandigheden. Er wordt veel minder verkocht. iemand die nog wat op de weg kan houden kijkt naar de centjes. Ik heb het hier niet over de happy few die ondanks alle malaise gewoon dikke bakken kunnen blijven kopen. Ellendig ook dat mensen op zo'n k*tmanier hun werk moeten verliezen. Vindt maar weer eens wat anders.
Oma denkt dat de autoindustrie, en niet alleen de autoindutrie, in deze tijd van reiniging, staat voor grote uitdagingen. De olie raakt op; het wordt tijd voor verandering! Yes we can! 8)

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » vr 21 nov, 2008 10:42

Wouter schreef:
John schreef:en omdat mijn lichtmetalen velgen met zomerbanden er ook nog liggen....dat wordt gezellig met de curator
Hmm.. ja, nu je het zegt. Hoe zit dat? Dat is toch gewoon jouw eigendom? Net zoals een auto van een klant die in de werkplaats staat?
Dat moet ik nu gaan aantonen richting de curator dat die velgen en banden van mij zijn. Ik heb wel een factuur waarop staat 'wisselen winterbanden' maar of dat voor de curator genoeg is....

Ik wens de medewerkers in ieder geval veel sterkte.

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » vr 21 nov, 2008 12:08

Bedroevend is dat elke lease rijder vindt dat de saab 9-3 beter is dan de audi A4, merc 220, bmtje 3 etc... Alleen zijn de invoerders van Saab effe vergeten om te zorgen dat ze op de lijst van bedrijfswagens komen...en dat is doodjammer,...want Saab heeft mits de juiste strategie een zeer sterk imago, en dus een grote kans om deze barre tijden door te komen.

Hier sluit ik mij bij aan.
Het intresseert Saab-Nederland waarschijnlijk niet dat ze topauto's hebben.
Het enige wat telt is peperdure panden neer zetten en de dealers uitknijpen en onder druk zetten.
Eeuwig zonde!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 21 nov, 2008 12:10

Kroymans dicteert hier de ondergang van meer dealers dan alleen Janse (net even te vaak ten eigen faveure).

Jacco K.
Geregistreerd lid

Bericht door Jacco K. » vr 21 nov, 2008 12:13

verde900 schreef:Kroymans dicteert hier de ondergang van meer dealers dan alleen Janse.
Zou Kroymans toch beter moeten weten lijkt mij, niet dus.

Plaats reactie